Gå till innehåll
fredag 12 september 2025
tomeriksen

Koppla in summer för överhettning?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej allihopa!

Jag vill gärna sätta in en 12V-summer som varnar om motorn blir för varm eller om oljetrycket blir för lågt.

 

Min VP AQ131:a har bara analoga mätare (ingen varningslampa eller summer). Givarna är av resistiv typ – NTC för temperatur, och stigande resistans för oljetryck – som matar mätarna.

 

Jag vet att man inte kan koppla in sig direkt på dessa utan att påverka mätarna, men finns det något smart sätt att lösa det ändå? Utan att behöva installera extra givare eller brytare?

 

Tar gärna emot tips på kopplingsknep, relätrick eller andra lösningar.

image.thumb.jpeg.f76a9240fd5650eb2f4c69603c8fce58.jpeg

Redigerad av tomeriksen
Bild
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tror inte du slipper undan extra sensorer om du vill ha varningssummer för överhettning och lågt oljetryck.

Mercruiser har dels varningssummer och dels instrument som standard och det sitter olika sensorer för instrument och varningssummer.

 

Så här ser det t.ex. ut med sensorer och givare på en Mercruiser (slumpvis utvald modell):

1610401452_Skrmavbild2025-08-05kl_12_51_49.png.8c79fb0dbcdd492a1d4edfe8b227341c.png

 

4. Är den vanliga oljetrycksgivaren som går till instrumentet

9. Är kontakten till varningssummern för lågt oljetryck, ljuder när tändning slås till och tystnar först när lägsta värde för oljetryck överskridits då motorn startats.

 

1. Är den vanliga temperaturgivaren som går till instrumentet.

14/16. Är sensorer för temperatur och finns i två olika utföranden beroende på om motorn har förgasare eller TBI/EFI. Sluter kretsen då en viss temperatur överskrids och finns med olika temperaturvärden beroende på om motorn är sjövattenkyld eller har slutet kylsystem.

 

Jag är varken VOLVO PENTA specialist eller elektriker i den bemärkelsen att jag gör egna inkopplingar som avviker från original eller original tillbehör.

Det finns säkert andra medlemmar här på MG som har mer erfarenhet av extra inkoppling och vet om det ens är möjligt att göra det på en AQ131.

 

Mvh

Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är nu att använda en bimetalltermostat som spänns fast på avgasröret och sluter kretsen vid en förutbestämd temperatur, kopplas då till en akustisk signalgivare och/eller en lampa.

Bimetalltermostat, ser ut så här… men tyvärr sluter denna vid 13°, men om du letar på internet så finner du sådana som är kalibrerade för många olika temperaturer.

 

Annars kan man ju bygga ihop en elektronisk termostat,  kalibrera och montera… litet krångligare, men mer exakt Elektonisk tempsensor. Den har ju ett relä som kan styra diverse grejer, eller rentutav stänga av motorn, men det kanske inte är jättesmart.

 

Klart att du kan koppla dessa till befintlig autistisk signalgivare, summer, men det kan bli störningar med Pentas kontrollsystem, lättast att köpa en ny summer och en ilsket lysande högintensiv röd lysdiod.

 

Sedan tror jag jag sett att det finns färdiga system med bimetalltermostat att köpa… dyrt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det enklaste är nu att använda en bimetalltermostat som spänns fast på avgasröret och sluter kretsen vid en förutbestämd temperatur, kopplas då till en akustisk signalgivare och/eller en lampa.

Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har Bimetalltermostat på kansliet i Långedrag för montering på avgaserna till försäljning. Sluter vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Jag har en sådan i min D 2 55, monterat i frostpluggen på avgaskröken. Vid bortfall av kylvatten blir avgaserna varma lång innan motorn blir varm och larmar. 

Hälsningar Ove

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

VDO har en elektronikenhet, art.nr A2C59510886 som använder signalen från instrumentets givare för att vid en justerbart värde (resistans) ge spänning till summer/lampa. Om den passar med resistansen som dina givare arbetar med vet jag dock inte.

https://www.vdomarinegauges.com/wp-content/uploads/2020/02/TU00-07526507101-Viewline-Make-point-switch.pdf

 

 

 

 

IMG_1108.webp

Redigerad av Gripen72
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Gripen72:

VDO har en elektronikenhet, art.nr A2C59510886 som använder signalen från instrumentets givare för att vid en justerbart värde (resistans) ge spänning till summer/lampa. Om den passar med resistansen som dina givare arbetar med vet jag dock inte.

https://www.vdomarinegauges.com/wp-content/uploads/2020/02/TU00-07526507101-Viewline-Make-point-switch.pdf

 

 

 

 

IMG_1108.webp 24 kB · 1 download

Detta var ju smart men passar denna bara till ViewLine?

Framgår inte i dokumentet och som jag tolkar det så är det en sån här enhet per instrument, alltså två om man vill ha varningssummer för både oljetrck och tmperatur.

Du får kolla med VDO...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en enhet per instrument som behövs. Jag vet inte om den bara passar ViewLine, förr i tiden så passade Ohm-givarna både till ”båtinstrumenten” och ”bilinstrumenten”, men det kanske är nya tider nu. Det finns dock en annan enhet, X10-719-002-037, den anges passa till OceanLine-seriens instrument

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en väldigt smidig, om än lite dyrare än SXK:s lösning: https://www.siliconmarine.com/shop/

 

Jag installerade versionen för två motorer på min båt i våras. Enkel installation med sensorer som fästs med slangklämmor på avgasslang eller knän. Display att koppla in och sen koppla till 12v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-07 vid 01:50 skrev Gripen72:

VDO har en elektronikenhet, art.nr A2C59510886 som använder signalen från instrumentets givare för att vid en justerbart värde (resistans) ge spänning till summer/lampa. Om den passar med resistansen som dina givare arbetar med vet jag dock inte.

https://www.vdomarinegauges.com/wp-content/uploads/2020/02/TU00-07526507101-Viewline-Make-point-switch.pdf

 

 

IMG_1108.webp 24 kB · 1 downloa

Snyggt!

Om jag fattar det rätt parallellkopplas denna över mätaren och har så stort motstånd att det inte påverkar vad mätaren visar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Gripen72:

Ja, det är en enhet per instrument som behövs. Jag vet inte om den bara passar ViewLine, förr i tiden så passade Ohm-givarna både till ”båtinstrumenten” och ”bilinstrumenten”, men det kanske är nya tider nu. Det finns dock en annan enhet, X10-719-002-037, den anges passa till OceanLine-seriens instrument

 

Spekulerar: Eftersom det här är en eftermarknadsprodukt tippar jag att den är anpassad för standardiserade motståndskurvor. Att man kan flippa stigande/sjunkande motstånd samt anpassa brytpunkten med en potentiometer styrker att detta är en produkt som ska funka på många sensorer.

Lägg därtill att VDO-sensorer sitter i många rödblock…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-05 vid 13:14 skrev Georg_Ohm:

Det enklaste är nu att använda en bimetalltermostat som spänns fast på avgasröret och sluter kretsen vid en förutbestämd temperatur, kopplas då till en akustisk signalgivare och/eller en lampa.

Bimetalltermostat, ser ut så här… men tyvärr sluter denna vid 13°, men om du letar på internet så finner du sådana som är kalibrerade för många olika temperaturer.

 

 

 

Snygg macgyverlösning. Kan funka för mig men kommer sannolikt att sätta myror i huvudet på framtida ägare.

 

Mest eleganta lösningen är att parallellkoppla elektronik över själva mätaren. Då kan man "gömma" hela rasket under konsolen utan att behöva ful-dra nya sladdar från motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tomeriksen:

Snygg macgyverlösning. Kan funka för mig men kommer sannolikt att sätta myror i huvudet på framtida ägare.

 

Mest eleganta lösningen är att parallellkoppla elektronik över själva mätaren. Då kan man "gömma" hela rasket under konsolen utan att behöva ful-dra nya sladdar från motorn.

Inte ens Mac Gyver hade kommit på det, det är för simpelt, han hade istället byggt om en spaningsradar till mikrovågsugn och tätat en kärnreaktor med en chokladkaka…. 🙂

 

Faktum är att det finns, eller fanns en färdig sådan grej att köpa över disk, det var en liten elekteonikbox som bara innehöll en summer och en  kontrollampa och ett snyggt företagsnamn på utsidan. Sedan en bimetalltermostat med ett fjäderbelsatat spännband att sätta fast på ljuddämparen, ja så ett kablage också.

Om du kopplar en sådan grej i din båt och märker upp kablarna så lär det ju inte förvirra en kommande ägare mer än andra konstiga grejer man brukar hitta i begagnade båtars elsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...