Slimfiske 0 Postad 4 Augusti Hejsan, har precis köpt min första båt och har upptäckt lite skador på skrovet. Jag kommer laga detta med polyester och glasfiberväv. Har fått en ganska klar bild på hur jag ska laga detta utifrån. Har inte så stor lust att riva insidan ännu för vill kunna använda båten denna säsong (tänkte göra det till vintern sen) och då blir det även plastat från insidan. Jag blir inte riktigt klok när jag läser alla tillvägagångssätt hur jag ska göra med målningen. Båten kommer ligga i en insjö (drar upp den en bit på land men aktern ligger alltid i vattnet). Min första tanke var gelcoat och topcoat. Kommer det att hålla? Eller ska man lägga en gelshield uppe på det? Eller är det bättre att köra med epoxy primer och bottenfärg? Jag har inte lust att måla om skrovet varenda år så jag är ute efter någonting som håller ett tag! Är tacksam för all hjälp jag kan få! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad 4 Augusti (redigerade) Hej Jag tillhör den "gamla skolan" avseende reparationer av båtar i glasfiberarmerad polyester (GRP) och använder endast topcoat (gelcoat + vaxlösning) för att avsluta en reparation. Lägg på topcoat i flera lager och tvätta med aceton samt slipa jämnt mellan lagren. När du ärnöjd med slutresultatet kan topcoaten sedan slipas jämn med torrslip 320 samt våtslip 400 ner till 1000/1200 och slutligen poleras om man inte målar med bottenfärg. skall man måla med bottefärg slipar man bara med 240-320 torrslip för att få bottenfärgen att fästa. Om det liten risk för beväxning i sjön där båten ligger räcker det med att vaxa botten men detta bör bättras på 1-2 gånger per säsong. Väljer du att botten måla kan du prima med en epoxigrund för optimal vidhäftning. Vad som är viktigt är att botten inte skadas/repas när du drar upp båten mellan gångerna den används. En ramp med rullar är att föredra framför att dra upp den direkt mot mark. Mvh Pär Redigerad 4 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 283 Postad 4 Augusti GAP är beteckning för glasfiberarmerad polyester. Med fördel kan glasfiberväv blötläggas med polyester och tillföras med polyester på större skador. Småskador slipas med fördel upp med t ex Dremel och fylls med epoxifiller typ West Six10. Jag kör med Six10 och glasfiberpulver vilket ger mycket gott resultat. Gelcoat tillföres om det behövs annars räcker det med epoxin i mina reparationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 5 Augusti 9 timmar sedan skrev NW355: GAP är beteckning för glasfiberarmerad polyester. Brukar ju kallas GRP på utrikiska. 11 timmar sedan skrev Slimfiske: Hejsan, har precis köpt min första båt och har upptäckt lite skador på skrovet. Jag kommer laga detta med polyester och glasfiberväv. Har fått en ganska klar bild på hur jag ska laga detta utifrån. Har inte så stor lust att riva insidan ännu för vill kunna använda båten denna säsong (tänkte göra det till vintern sen) och då blir det även plastat från insidan. Du är medveten om att du har flera HÅL i skrovet, inte ”lite skador på skrovet”. Dessa skador skulle jag inte bara laga utifrån innan jag använde båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 132 Postad 5 Augusti 11 timmar sedan skrev Slimfiske: Hejsan, har precis köpt min första båt och har upptäckt lite skador på skrovet. Jag kommer laga detta med polyester och glasfiberväv. Har fått en ganska klar bild på hur jag ska laga detta utifrån. Har inte så stor lust att riva insidan ännu för vill kunna använda båten denna säsong (tänkte göra det till vintern sen) och då blir det även plastat från insidan. Jag blir inte riktigt klok när jag läser alla tillvägagångssätt hur jag ska göra med målningen. Båten kommer ligga i en insjö (drar upp den en bit på land men aktern ligger alltid i vattnet). Min första tanke var gelcoat och topcoat. Kommer det att hålla? Eller ska man lägga en gelshield uppe på det? Eller är det bättre att köra med epoxy primer och bottenfärg? Jag har inte lust att måla om skrovet varenda år så jag är ute efter någonting som håller ett tag! Är tacksam för all hjälp jag kan få! Det är ju stora hål! 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad 5 Augusti (redigerade) 12 timmar sedan skrev Slimfiske: Hejsan, har precis köpt min första båt och har upptäckt lite skador på skrovet. Jag kommer laga detta med polyester och glasfiberväv. Har fått en ganska klar bild på hur jag ska laga detta utifrån. Har inte så stor lust att riva insidan ännu för vill kunna använda båten denna säsong (tänkte göra det till vintern sen) och då blir det även plastat från insidan. Om man inte vill såga upp hela durken för att laga hålen på ett korrekt sätt så kan man ju fuska lite genom att bottna med PU-skum innan man (felaktigt) endast lagar från utsidan🤔😉 TS skrev tidiagare att han hade full koll på lagningen av hålen, så då får man väl lita på det. Men varför laga provisoriskt nu och gör om det till vintern när det är för kallt att plasta om man inte har ett stort garage med värme. Jag hade lagat från både insida och utsida... //Pär Redigerad 5 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 579 Postad 5 Augusti 7 timmar sedan skrev ChristerN: Brukar ju kallas GRP på utrikiska. Du är medveten om att du har flera HÅL i skrovet, inte ”lite skador på skrovet”. Dessa skador skulle jag inte bara laga utifrån innan jag använde båten. Det beror ju helt på ambitionsnivå. Om man köpt en sliten båt för nästan ingenting för att ha något att använda ett fåtal år så blir det helt orimligt att göra allt enligt alla konstens regler. Om man å andra sidan vill att den ska se snygg ut i flera decennier så krävs en stor insats. (Som i detta fall inte skulle stå i proportion till båtens värde.) Om jag behövde en billig båt i ett par tre år så skulle jag nöja mig med att laga från utsidan med polyester och glasfiber efter nerslipning och sedan på sin höjd slabba på lite top coat ovanpå lagningarna. Ingen spackling och ingen epoxigrund. Det blir onödigt mycket jobb och onödigt tyrt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti Har nu bestämt mig för hur jag ska göra. Jag kommer såga upp insidan också och börja plasta därifrån. Sen kommer jag köra med epoxiprimer på utsidan 4 varv efter lagningarna och på med bottenfärg sen. Insidan kan man ju köra med gelcoat+topcoat sen när det är klart också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad 5 Augusti Topcoat på lagningarna på utsidan och insidan om det skall göras riktigt. Gelcoat härdar inte i fria luften utan blir bara klibbigt, man måste använda topcoat eller tillsätta vaxlösning till gelcoat, då blir det topcoat. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 579 Postad 5 Augusti Så är det. Man kan också spraya ytan med isopropylalkohol så kommer den härda. Isopropylalkoholen kan man tvätta bort med vatten efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti 2 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Topcoat på lagningarna på utsidan och insidan om det skall göras riktigt. Gelcoat härdar inte i fria luften utan blir bara klibbigt, man måste använda topcoat eller tillsätta vaxlösning till gelcoat, då blir det topcoat. //Pär Så du menar att jag ska lägga topcoat sen epoxyprimer å sist bottenfärg på utsidan? Epoxy fäster väl inte så bra på topcoat om jag förstått det rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad 5 Augusti Jag använder endast topcoat som ytskikt på lagningar. Epoxi är överreklamerat tycker jag men det är min personliga åsikt och epoxi direkt på ett GRP/GAP-laminat, nej enligt vad jag har lärt mig. Vill kunden ha epoxiprimer och bottenfärg på det så lägger jag det på topcoaten som då mattats ner med fint slippapper. Skolorna är många men man kan ju ställa frågan till en båttillverkare varför de använder gelcoat på båtarna och varför de inte målar epoxiprimer direkt på ett laminat... Behöver du ha bottenfärg på båten? Den skall ju ändå ligga uppdragen mellan gångerna den används och bottenfärg tätar ingenting, den bara hindrar beväxning om ens det med de bottenfärger som finns idag. Man kan måla bottenfärg direkt på topcoat om den tvättats med aceton och mattats ner med fint slippapper. Det är gelcoat/topcoat som gör att ett GRP/GAP-laminat blir vattentätt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti 33 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Jag använder endast topcoat som ytskikt på lagningar. Epoxi är överreklamerat tycker jag men det är min personliga åsikt och epoxi direkt på ett GRP/GAP-laminat, nej enligt vad jag har lärt mig. Vill kunden ha epoxiprimer och bottenfärg på det så lägger jag det på topcoaten som då mattats ner med fint slippapper. Skolorna är många men man kan ju ställa frågan till en båttillverkare varför de använder gelcoat på båtarna och varför de inte målar epoxiprimer direkt på ett laminat... Behöver du ha bottenfärg på båten? Den skall ju ändå ligga uppdragen mellan gångerna den används och bottenfärg tätar ingenting, den bara hindrar beväxning om ens det med de bottenfärger som finns idag. Man kan måla bottenfärg direkt på topcoat om den tvättats med aceton och mattats ner med fint slippapper. Det är gelcoat/topcoat som gör att ett GRP/GAP-laminat blir vattentätt. //Pär Nu har jag beställt lite över 5l epoxiprimer redan så jag kommer använda det. 4 strykningar. Jag ringde till Hjertmans och rådfrågade dom. Dom sa att det endast behöver vara epoxy och sen bottenfärg som man lägger klarlack på som finish. Av vad jag läst mig till så blir inte gelcoat+topcoat vattentätt. Det är epoxy som gör det vattentätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 579 Postad 5 Augusti Nu har du satt ambitionen skyhögt. Färgen kostar antagligen mer än båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti 5 minuter sedan skrev Eld-: Nu har du satt ambitionen skyhögt. Färgen kostar antagligen mer än båten. Hahaha Japp det gör den 🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 646 Postad 5 Augusti 2 timmar sedan skrev Slimfiske: Nu har jag beställt lite över 5l epoxiprimer redan så jag kommer använda det. 4 strykningar. Jag ringde till Hjertmans och rådfrågade dom. Dom sa att det endast behöver vara epoxy och sen bottenfärg som man lägger klarlack på som finish. Av vad jag läst mig till så blir inte gelcoat+topcoat vattentätt. Det är epoxy som gör det vattentätt. Du är medveten om att du behöver någon sorts matta också. Vet inte vad som passar till just din epoxi. Kan just inte mycket om olika sorters fibrer och väv för då jag senast lagade en båt med liknande hål som din så fanns det typ bara en sorts matta och sen var det polyesterlösning, ta bort bubblor, på med flera lager matta, släta ut osv och avsluta med gelcoat och topcoat. Finns många bra beskrivningar här på MG. Fast att det bara är epoxi som är vattentät är egentligen bara säljsnack. Det sägs att polyester och matta suger MASSOR av vatten men det var en medlem här som gjorde en test med att blötlägga en bit glasfiber med topcoat på och vägde den med jämna mellanrum. Den ökade inte i vikt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti 13 minuter sedan skrev ChristerN: Du är medveten om att du behöver någon sorts matta också. Vet inte vad som passar till just din epoxi. Kan just inte mycket om olika sorters fibrer och väv för då jag senast lagade en båt med liknande hål som din så fanns det typ bara en sorts matta och sen var det polyesterlösning, ta bort bubblor, på med flera lager matta, släta ut osv och avsluta med gelcoat och topcoat. Finns många bra beskrivningar här på MG. Fast att det bara är epoxi som är vattentät är egentligen bara säljsnack. Det sägs att polyester och matta suger MASSOR av vatten men det var en medlem här som gjorde en test med att blötlägga en bit glasfiber med topcoat på och vägde den med jämna mellanrum. Den ökade inte i vikt! Ja då det är jag medveten om! Jag kommer öppna upp inifrån och börja laga från det hållet med polyester och glasfiberväv. Sen kommer jag laga med det från utsidan också. Kommer även passa på att förstärka akterspegeln, bygga kastdäck osv när jag ändå håller på! Så det blir nog kanske inte mer båtåkning den här säsongen i den båten iaf! Men då är den klar till våren så man kan ut och fiska med den direkt isen släpper 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 265 Postad 5 Augusti Jaha.... Vad finns det i kölen som tydligen har havererat på minst fyra ställen? Luft och vatten? Hur har du tänkt kunna dränera detta utrymme, om du s a s plastar igen med 5 liter epoxi eller polyester? Gissningsvis ligger denna köl utanpå själva skrovet? För med dessa hål, skulle ju båten ha sjunkit, eller hur? En enda fråga. Flyter båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 265 Postad 5 Augusti Jaha.... Vad finns det i kölen som tydligen har havererat på minst fyra ställen? Luft och vatten? Hur har du tänkt kunna dränera detta utrymme, om du s a s plastar igen med 5 liter epoxi eller polyester? Gissningsvis ligger denna köl utanpå själva skrovet? För med dessa hål, skulle ju båten ha sjunkit, eller hur? En enda fråga. Flyter båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti 2 minuter sedan skrev Hybro: Jaha.... Vad finns det i kölen som tydligen har havererat på minst fyra ställen? Luft och vatten? Hur har du tänkt kunna dränera detta utrymme, om du s a s plastar igen med 5 liter epoxi eller polyester? Gissningsvis ligger denna köl utanpå själva skrovet? För med dessa hål, skulle ju båten ha sjunkit, eller hur? En enda fråga. Flyter båten? Ja det är dubbelt skrov på båten. Just därför måste jag kapa upp insidan för att komma åt att laga hålen som blivit i kölen. Jag tror nog att det blir ganska så dränerat och torrt när jag tagit bort det inte skrovet. Svar på din fråga, ja den flyter, men ligger väldigt djupt i vattnet. Hade ca 10cm från akterspegeln ner till vattnet sist jag var ute med den. Det var då det slog mig att det förmodligen är hål. Men jag och en vän kunde ändå åka runt i flera timmar utan missöden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 265 Postad 5 Augusti TS skriver nåt om typ öppna botten innifrån för att åtgärda det som syns i första bilden. Och de som svara är tydligen med på samma linje. Flyter båten så anser jag att det är fel att såga upp hela båten invändigt från för till akter. Vad kan tänkas bli bättre av det? I vart fall ingen bättre båt! Åtgärda i stället det som verkligen är skadat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 265 Postad 5 Augusti (redigerade) Jaaaa... Herrejösses... Visst det är din båt. En sak är dock säkert... Det blir inget bättre av att såga upp innifrån. Och därefter plasta igen till ursprungligt utförande. Vad får dig att tro det? Det är utifrån du ska laga, återställa den köl som finns och dess utrymme som syns på bilderna. Säg mig vid som skulle bli bättre om du invändigt kapar upp botten och sen lägger ned tid mm på att plasta igen allt till samma utförande? Har bilder på hur jag gjorde, om jag hittar dessa. Redigerad 5 Augusti av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti 4 minuter sedan skrev Hybro: TS skriver nåt om typ öppna botten innifrån för att åtgärda det som syns i första bilden. Och de som svara är tydligen med på samma linje. Flyter båten så anser jag att det är fel att såga upp hela båten invändigt från för till akter. Vad kan tänkas bli bättre av det? I vart fall ingen bättre båt! Åtgärda i stället det som verkligen är skadat! Det blir en bättre lagning då man kan plasta från båda håll. Plus att jag då får chans att dränera ut allt, jag hittade murket trä i kölen när hålen öppnade sig vid slipning så gud vet vad som mer gömmer sig mellan skroven. Läser du även här bland dom senaste inläggen så kommer jag även bygga kastdäck och då vill jag ha en bra och stabil grund att bygga på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti Jag har tänkt bygga nånting i stil med detta: https://youtube.com/playlist?list=PLt5drmfDirNMU3v1PZb8R912wKa92CnXJ&si=d8pjhEtVLLAqnNIX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 265 Postad 5 Augusti Vi tar det från början. Se bild 1 i tråden. Ser minst fyra avlånga hål. Sjönk båten efter flera timmars åkande? Nej! Alltså kommer inget vatten in i båten, bara in i det utrymme som finns innanför hålen. Det är en utanpåliggande köl! Så Ni som gett goda råd, får börja om från början. Det hjälper inte med typ 5 liter epoxi, eller polyester Gelcoat o annat. Båten flyter inget bättre för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 265 Postad 5 Augusti TS Såga inte upp innifrån! Det våta trä du hittade inne i den punkterade utanpåliggande kölen, är endast en utfyllnad som var till för att ha något att plasta mot när man byggde upp den utanpåliggande kölen. Gissar att din båt är norsk liksom min. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slimfiske 0 Postad 5 Augusti 32 minuter sedan skrev Hybro: Vi tar det från början. Se bild 1 i tråden. Ser minst fyra avlånga hål. Sjönk båten efter flera timmars åkande? Nej! Alltså kommer inget vatten in i båten, bara in i det utrymme som finns innanför hålen. Det är en utanpåliggande köl! Så Ni som gett goda råd, får börja om från början. Det hjälper inte med typ 5 liter epoxi, eller polyester Gelcoat o annat. Båten flyter inget bättre för det. Det finns dock 2 hål. Ett i fören och ett i aktern inne i båten där man sitter, det är hål som "ska vara där" alltså inga hål som uppkommit. Dom är i höjd med där man sitter. Där har de sprutat in vatten in i båten när de yttre skrovet blev vattenfyllt. Jag har inte en aning om vad det är för båt, någon här kanske kan svara på det? Lägger upp en bild på den! På bilden kan man även se det lilla hålet bak, det ligger i linje med där det blåa börjar. Styrbord sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 176 Postad 5 Augusti (redigerade) 1 timme sedan skrev Hybro: Vi tar det från början. Se bild 1 i tråden. Ser minst fyra avlånga hål. Sjönk båten efter flera timmars åkande? Nej! Alltså kommer inget vatten in i båten, bara in i det utrymme som finns innanför hålen. Det är en utanpåliggande köl! Så Ni som gett goda råd, får börja om från början. Det hjälper inte med typ 5 liter epoxi, eller polyester Gelcoat o annat. Båten flyter inget bättre för det. Jag tror inte att det är en utanpåliggande köl som är monterad i efterhand, det är inte den gängse tillverkningsmetoden för denna typ av båt. Kölen är troligen tillverkad tillsammans med det övriga ytterskrovet i samma form. Sedan har tillverkaren troligen använt en plywoodskiva att laminera innerdurken mot, det är den som ruttnat och TS hittar spår av i kölen. Polyester och gelcoat kommer att hjälpa fint, och precis som TS skulle jag också såga upp durken inifrån, den är ändå slut och måste ersättas. Redigerad 5 Augusti av Gripen72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 265 Postad 6 Augusti Så här gjorde jag. Min båt såg ut på liknande sätt. Lagade allt utifrån. Då kölen med inbakad träregel var s a s djup, kapade jag helt enkelt bort den del som inneslöt träregeln. Och så plastade jag på utsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 260 Postad 6 Augusti (redigerade) 14 timmar sedan skrev Slimfiske: Nu har jag beställt lite över 5l epoxiprimer redan så jag kommer använda det. 4 strykningar. Jag ringde till Hjertmans och rådfrågade dom. Dom sa att det endast behöver vara epoxy och sen bottenfärg som man lägger klarlack på som finish. Av vad jag läst mig till så blir inte gelcoat+topcoat vattentätt. Det är epoxy som gör det vattentätt. Jag tror nog att kundtjänst på Hjertmans behöver läsa på lite innan de uttalar sig och gelcoat och topcoat. Vet inte vem som hittat på den här expoxihysterin som råder inom båtvärlden idag, alla tycks tro att epoxi är ett undermedel som är bättre än allt annat. Man kan ju fråga sig varför båttillverkarna inte använder epoxi utanpå ett glasfiberlaminat istället för gelcoat? Kostnadsargumentet räcker inte som förklaring.... Bifogar en artikel från Båtliv, räcker att läsa det första stycket i artikeln... Hela artikeln: https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2023/05/Laga-gelcoat-som-ett-proffs-Batliv-2-23.pdf Jag har yrkesmässigt reparerat båtar i glasfiberlaminat sedan tidigt 1980-tal och jag har fått lära mig hur man gör av erfarna båtbyggare samt självstudier, så jag har nog erfarenhet så det räcker och blir över. //Pär Redigerad 6 Augusti av Mercury_44XS 5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser