memp 4 Postad 2 Augusti Hej, Det är en dörr till en kabin (Maxi 999) Tips på hur jag skulle laga dessa djupa repor. Jag behöver slipa och fylla i dem med något. Kan jag blanda teakspån med lim och fylla i repor? Jag kommer sedan att slipa hela dörren och fernissa den. Mvh,Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 803 Postad 2 Augusti (redigerade) Visserligen kan man göra ett eget spackel med träspån och lim som du är inne på, men det finns faktiskt färdigt "träspackel" i färgaffären i olika träliknande nyanser (finns fler varianter än den jag länkar till, se den som ett exempel) Helt osynlig kommer vara svårt att få lagningen, men du kommer garanterat kunna få det snyggare. Efter lagningen och innan lackning kan man ev. pigmentera lagningen och måla "ådring" med en fin pensel så den blir ännu mer osynlig. Var dock väldigt försiktig när dörren slipas så du inte går igenom fanéren. Den ser nämligen rätt tunn ut, t ex syns färgskiftningar igenom efter limningen av sick-sacksnöret på fanérens baksida, den "söm" som binder ihop fanérarken bredvid varandra. Redigerad 2 Augusti av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 048 Postad 2 Augusti I vissa fall kan man ju sickla och slipa den gamla ytan och sedan limma på ett nytt yttre fanerlager som betsas och lackas till önskad färgton som matchar resten av inredningen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad 3 Augusti En gång vände jag på en dörr till toaletten på den förra båten. Det var repor som gick igenom faneren på ena sidan, den var dessutom solblekt. Utanpåliggnade gångjärn, och ”innanpåliggande” dörrlås. Dörren vände jag på uppåner och med tidigare insidan ut, så att reporna hamnade på insidan. Men det kanske inte funkar med din dörr? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 4 Postad 3 Augusti (redigerade) 50 minuter sedan skrev Georg_Ohm: En gång vände jag på en dörr till toaletten på den förra båten. Det var repor som gick igenom faneren på ena sidan, den var dessutom solblekt. Utanpåliggnade gångjärn, och ”innanpåliggande” dörrlås. Dörren vände jag på uppåner och med tidigare insidan ut, så att reporna hamnade på insidan. Men det kanske inte funkar med din dörr? Jag ska kolla. Isåfall måste jag byta gångjärn till andra sidan. Dörren är inte rak på den ena kortsidan, högst upp. Det hade varit bra att flytta dörren på något sätt så att dörren inte heller öppnar sig mot köket. Men jag tror inte att jag vända dörren upp och ner. Tack för tipset. Jag ska kolla läget. Mvh, Maria Redigerad 3 Augusti av memp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 4 Postad 3 Augusti (redigerade) 11 timmar sedan skrev IngemarE: Visserligen kan man göra ett eget spackel med träspån och lim som du är inne på, men det finns faktiskt färdigt "träspackel" i färgaffären i olika träliknande nyanser (finns fler varianter än den jag länkar till, se den som ett exempel) Helt osynlig kommer vara svårt att få lagningen, men du kommer garanterat kunna få det snyggare. Efter lagningen och innan lackning kan man ev. pigmentera lagningen och måla "ådring" med en fin pensel så den blir ännu mer osynlig. Var dock väldigt försiktig när dörren slipas så du inte går igenom fanéren. Den ser nämligen rätt tunn ut, t ex syns färgskiftningar igenom efter limningen av sick-sacksnöret på fanérens baksida, den "söm" som binder ihop fanérarken bredvid varandra. Hej och tack för hjälpen! Pigmenteting/ådring: Kan jag använda pulver bets (Herding t.ex)? Den som löses upp i varmt vatten eller T-röd? Mvh, Maria Redigerad 3 Augusti av memp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 803 Postad 3 Augusti 16 minuter sedan skrev memp: Hej och tack för hjälpen! Pigmenteting/ådring: Kan jag använda pulver bets (Herding t.ex)? Den som löses upp i varmt vatten eller T-röd? Mvh, Maria Ja, varför inte ? För det man målar med skall ju inte vara täckande, utan är mer som ett efterarbete för att ge ådringsliknande "toning" i lagningen och få den att smälta in mer/bli mer levande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 142 Postad 3 Augusti Börja med att ta bort fernissa/lacken på dörren. Använd värmepistol och skrapa. Slipa den dörren för hand med 180 eller 240-papper. Därefter betsa dörren med teakbets.Använd svamp och gnid in betsen. När det torkat kan du lägga i lite spackel som pressas i reporna. Slipa lätt och jobba med betsen för att få till snygg färg. Därefter fernissar du dörren, första gången med minst 30% utspädd fernissa. Varannat lager ska slipas lätt. Kommer bli helt kanon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 803 Postad 3 Augusti 1 timme sedan skrev Janne_G: .Använd svamp och gnid in betsen. När det torkat kan du lägga i lite spackel som pressas i reporna Spacklet bör läggas i innan någon form av ytbehandling av dörren görs. Nu har vi inte sett resten av inredningen, men betsning färgar/mörkar i allmänhet träet. För att inte få en mycket mörkare dörr än resten så var väldigt försiktig med mängden bets. Det är dock ett bra sätt att jämna till flammigheten i färgtonen, men var som sagt försiktig med mängden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 4 Postad 3 Augusti 24 minuter sedan skrev IngemarE: Spacklet bör läggas i innan någon form av ytbehandling av dörren görs. Nu har vi inte sett resten av inredningen, men betsning färgar/mörkar i allmänhet träet. För att inte få en mycket mörkare dörr än resten så var väldigt försiktig med mängden bets. Det är dock ett bra sätt att jämna till flammigheten i färgtonen, men var som sagt försiktig med mängden. Hej, Jag tror inte att jag behöver betsad hela dörren. Bara på sina ställen. Här en bild på hela dörren. Den andra sidan är fin. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 3 Postad 3 Augusti De två zig zag mönstren som går lägs dörren beror på limtråden som lyser igenom från baksidan faneret när det fogades samman. Så gör man inte idag. I och med att de syns är faneret väldigt tunt. Är du inte nöjd kan du absolut lägga på ett nytt lager faner. Eller en tunn plywood skiva. De finns att få tag i och är endast är 1.4 mm tjocka. Gör i så fall en mall och såga eller skär ut efter den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 065 Postad 4 Augusti 2025-08-03 vid 11:53 skrev memp: Hej, Jag tror inte att jag behöver betsad hela dörren. Bara på sina ställen. Här en bild på hela dörren. Den andra sidan är fin. Ok, den dörren går nu inte att vända rakt av, annat än att du hänger om den, men då uppstår det väl andra problem om dörren öppnas åt andra hållet. Min dörr var ju symmetrisk, helt rektangilär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 4 Augusti Hej Verkar som det är mycket tunt fanér på dörren, kollade på bilderna i min iPad där det går att förstora mer än på datorn och på vissa ställen är det rakt igenom fanéret. Som @IngemarE redan nämnt så finns det ju färgat träspackel att köpa men det kan vara svårt att få till rätt nyans och sedan skall det slipas ner för att få det jämnt med övrig yta och när fanéret är tunt så är det riskabelt. Men är man försiktig och tar det lugnt samt bara använder fina slippapper så kan det gå. Plastiskt trä eller träspackel brukar finnas i välsorterade färgaffärer eller i online-butiker. Jag håller på med lite möbelrenovering som hobby och just nu har jag två serveringsvagnar från Gustavssons Möbelfabrik, Brittatorp inne på renovering. Den ena i Teakfanér och den andra i Mahognyfanér. Den i teak var i så dåligt skick med vattenfläckar, repor och brännmärken från cigaretter som missat askkoppen så fanéret gick inte att rädda utan måste ersättas. Man kan även slutbehandla med bivax eller linoljevax som finns både ofärgat och färgat för att jämna ut nyanser. Bivax eller linoljevax är tyvärr ganska känsligt för avtorkning och med tiden måste man bättra på vaxskiktet. Hårdvaxolja är mer tåligt och finns ofärgad och i honungs- samt bärnstensfärgad som då kan jämna ut nyansskillnaderna men risken är ju att man får gå över all övrig inredning för att få samma kulör och nyans. Jag har använt hårdvaxolja med bra slutresultat på flera möbler och golv där djupa repor eller hack fyllts ut med "träspackel" och man kan se ganska snabbt hur det passar eller inte. Om det skulle bli för mörkt eller på annat sätt avvika så kan man snabbt torka bort hårdvaxoljan och tvätta bort ev. rester med specialmedel. Bets kan vara svårt att applicera och få det jämnt, om jag använder bets så gör jag alltid på en provbit i samma träslag eller på ett ställe där det inte syns om det skulle bli för mörkt och har man betsat så finns ingen återvändo mer än slipmaskinen om man skulle ångra sig. Plastiskt trä/träspackel suger åt sig bets ganska djupt. Så det enklaste är nog att köpa ett träspackel i teakkulör, först se hur kulören förändras när det torkat på en provbit och sedan gå på dörrbladet om man är nöjd. Mvh Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 4 Postad 12 Augusti 2025-08-04 vid 19:51 skrev Mercury_44XS: Hej Verkar som det är mycket tunt fanér på dörren, kollade på bilderna i min iPad där det går att förstora mer än på datorn och på vissa ställen är det rakt igenom fanéret. Som @IngemarE redan nämnt så finns det ju färgat träspackel att köpa men det kan vara svårt att få till rätt nyans och sedan skall det slipas ner för att få det jämnt med övrig yta och när fanéret är tunt så är det riskabelt. Men är man försiktig och tar det lugnt samt bara använder fina slippapper så kan det gå. Plastiskt trä eller träspackel brukar finnas i välsorterade färgaffärer eller i online-butiker. Jag håller på med lite möbelrenovering som hobby och just nu har jag två serveringsvagnar från Gustavssons Möbelfabrik, Brittatorp inne på renovering. Den ena i Teakfanér och den andra i Mahognyfanér. Den i teak var i så dåligt skick med vattenfläckar, repor och brännmärken från cigaretter som missat askkoppen så fanéret gick inte att rädda utan måste ersättas. Man kan även slutbehandla med bivax eller linoljevax som finns både ofärgat och färgat för att jämna ut nyanser. Bivax eller linoljevax är tyvärr ganska känsligt för avtorkning och med tiden måste man bättra på vaxskiktet. Hårdvaxolja är mer tåligt och finns ofärgad och i honungs- samt bärnstensfärgad som då kan jämna ut nyansskillnaderna men risken är ju att man får gå över all övrig inredning för att få samma kulör och nyans. Jag har använt hårdvaxolja med bra slutresultat på flera möbler och golv där djupa repor eller hack fyllts ut med "träspackel" och man kan se ganska snabbt hur det passar eller inte. Om det skulle bli för mörkt eller på annat sätt avvika så kan man snabbt torka bort hårdvaxoljan och tvätta bort ev. rester med specialmedel. Bets kan vara svårt att applicera och få det jämnt, om jag använder bets så gör jag alltid på en provbit i samma träslag eller på ett ställe där det inte syns om det skulle bli för mörkt och har man betsat så finns ingen återvändo mer än slipmaskinen om man skulle ångra sig. Plastiskt trä/träspackel suger åt sig bets ganska djupt. Så det enklaste är nog att köpa ett träspackel i teakkulör, först se hur kulören förändras när det torkat på en provbit och sedan gå på dörrbladet om man är nöjd. Mvh Pär Hej, En annan fråga. Det gäller bordet i ruffen: Jag vill inte ha helt blank och inte heller helmatt. Går det blanda 80 % Epifanes två komponent Klarlack Matt och 20 % Epifanes två komponent klarlack högblank? På bordet vill jag ha två komponenter. På dörren kommer jag att köra Epifanes sidenmatt. Jag gjorde så på dörren till förpiken och jag blev nöjd ( se bifogad bilden) (Ps: svårt att få rätt färgnyans på mina lagningar till dörren) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 4 Postad 12 Augusti Hej igen, En annan fråga. Det gäller bordet i ruffen: Jag vill inte ha helt blank och inte heller helmatt. Går det blanda 80 % Epifanes två komponent Klarlack Matt och 20 % Epifanes två komponent klarlack högblank? På bordet vill jag ha två komponenter. På dörren kommer jag att köra Epifanes sidenmatt. Jag gjorde så på dörren till förpiken och jag blev nöjd ( se bifogad bilden) (Ps: svårt att få rätt färgnyans på mina lagningar till dörren) Mvh, Maria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 40 Postad 13 Augusti Lacka 2-3 lager klar först sedan 1-2 lager sidenmatt så får du ett större djup i lacken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 4 Postad 1 September 2025-08-04 vid 19:51 skrev Mercury_44XS: Hej Verkar som det är mycket tunt fanér på dörren, kollade på bilderna i min iPad där det går att förstora mer än på datorn och på vissa ställen är det rakt igenom fanéret. Som @IngemarE redan nämnt så finns det ju färgat träspackel att köpa men det kan vara svårt att få till rätt nyans och sedan skall det slipas ner för att få det jämnt med övrig yta och när fanéret är tunt så är det riskabelt. Men är man försiktig och tar det lugnt samt bara använder fina slippapper så kan det gå. Plastiskt trä eller träspackel brukar finnas i välsorterade färgaffärer eller i online-butiker. Jag håller på med lite möbelrenovering som hobby och just nu har jag två serveringsvagnar från Gustavssons Möbelfabrik, Brittatorp inne på renovering. Den ena i Teakfanér och den andra i Mahognyfanér. Den i teak var i så dåligt skick med vattenfläckar, repor och brännmärken från cigaretter som missat askkoppen så fanéret gick inte att rädda utan måste ersättas. Man kan även slutbehandla med bivax eller linoljevax som finns både ofärgat och färgat för att jämna ut nyanser. Bivax eller linoljevax är tyvärr ganska känsligt för avtorkning och med tiden måste man bättra på vaxskiktet. Hårdvaxolja är mer tåligt och finns ofärgad och i honungs- samt bärnstensfärgad som då kan jämna ut nyansskillnaderna men risken är ju att man får gå över all övrig inredning för att få samma kulör och nyans. Jag har använt hårdvaxolja med bra slutresultat på flera möbler och golv där djupa repor eller hack fyllts ut med "träspackel" och man kan se ganska snabbt hur det passar eller inte. Om det skulle bli för mörkt eller på annat sätt avvika så kan man snabbt torka bort hårdvaxoljan och tvätta bort ev. rester med specialmedel. Bets kan vara svårt att applicera och få det jämnt, om jag använder bets så gör jag alltid på en provbit i samma träslag eller på ett ställe där det inte syns om det skulle bli för mörkt och har man betsat så finns ingen återvändo mer än slipmaskinen om man skulle ångra sig. Plastiskt trä/träspackel suger åt sig bets ganska djupt. Så det enklaste är nog att köpa ett träspackel i teakkulör, först se hur kulören förändras när det torkat på en provbit och sedan gå på dörrbladet om man är nöjd. Mvh Pär Pär, Hälp, hjälp. Jag har fixat bra reporna men på ett ställe som ligger precis ovanför handtaget har jag slippat så mycket att jag har gått igenom det första fanér skiktet. Det hjäper inte att betsa där med teak (pulver). Jag får en röd nyans. Tacksam för råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 1 September 4 minuter sedan skrev memp: Jag har fixat bra reporna men på ett ställe som ligger precis ovanför handtaget har jag slippat så mycket att jag har gått igenom det första fanér skiktet. Det hjäper inte att betsa där med teak (pulver). Jag får en röd nyans Kan du ta en bild på ganska nära avstånd (20—25 cm) och en på lite längre avstånd (ca 75—100 cm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 666 Postad 1 September 1 timme sedan skrev memp: Pär, Hälp, hjälp. Jag har fixat bra reporna men på ett ställe som ligger precis ovanför handtaget har jag slippat så mycket att jag har gått igenom det första fanér skiktet. Det hjäper inte att betsa där med teak (pulver). Jag får en röd nyans. Tacksam för råd. Skit! Det har hänt även mig. I mitt fall (gammal båt ej längre i min ägo) lackade jag över mitt misstag och efter ett tag såg jag det inte. Ingen annan heller. Man får nog tänka att en båt är en sak man ska använda och inte något man ställer ut på ett museum. Så försöker iaf jag tänka när det inte blir riktigt som jag tänkt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
memp 4 Postad 2 September 17 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Kan du ta en bild på ganska nära avstånd (20—25 cm) och en på lite längre avstånd (ca 75—100 cm). Hej, Jag satte tyvärr på lite akvarell igår. Jag skickar bilder. Jag kanske måste ta bort akvarellfärgen och fota igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 312 Postad 2 September Akvarell? Det är ju "vattenfärg"... Var har du målat med den? Hur djupt har du slipat där det är lite mer rödaktigt? Kolla med en stållinjal och bladmått. Försökte du slipa bort reporna som var där? Är det rödaktiga rent trä eller någon form av ytbehandling. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser