bloaja 0 Postad 31 Juli Jag har en Beneteau 343 med storsegel rullat i en Z-spar mast. När jag köpte båten var riggen krökt som på traditionella segel men efter flera problem med fastnat segel har jag rätat masten och sytt om seglet utan lattor och in och ut fungerar kanon. Men jag får ingen fart i båten speciellt kryssar den dåligt. Jag önskar tips om krökning av mast samt hur jag skall tänka med uthalet hur mycket buk skall man ha för att segla effektivt? Jag hittar inga bra instruktioner för rullstor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 581 Postad 31 Juli En mast med rullstol ska väl alltid vara rak? Det blir svårt att rulla in och ut annars. Genom att du sytt om seglet har du minskat segelytan i toppen. Bukens storek och placering är samma som på ett vanligt segel. Samma naturlagar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 339 Postad 31 Juli 5 timmar sedan skrev bloaja: Men jag får ingen fart i båten speciellt kryssar den dåligt. Ja, rullstor utan lattor och med minskad yta är en stor del av orsaken. Du kan delvis kompensera med ett sjysst försegel, men har man valt lösningen som du gjort så får man en båt som är ”for comfort, not for speed” som amerikanerna säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nils_D 29 Postad 31 Juli Om det är en rullstor där seglet rullas in mot eller i masten måste såvitt jag vet masten vara rak, så att leta efter lösningar för att krumma masten är jag rädd inte kommer att leda till någon framgång. Den minskade ytan, och inte minst yta i toppen, förklarar säkert fartminskningen. Jag hade tidigare en H-båt där storen hade två genomgående lattor i toppen, vilket klassreglerna inte tillät. Den lilla ökningen av segelyta i toppen gjorde rejäl skillnad. Hade märkbart bättre fart än båtar med konventionella segel. Den enda lösning jag känner till för att öka segelytan och samtidigt få god form på en rullstor är stående lattor. Var det inget altenativ som din segelmakare nämnde i samband med att du sydde om storseglet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bloaja 0 Postad 31 Juli Det var stående lattor men öppningen i masten är liten och jag fick hissas upp i båtsmansstol ute i sjö ett antal gånger för att få loss seglet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser