Gå till innehåll
söndag 24 augusti 2025
Mackey

Rengöra båtbotten med släplinor - vad kan gå fel!?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har gjort rent främre delen av botten bara med en lina från styrbord till babord sida som fått skava av beväxningen och det har funkar rätt bra, fast då bara på den främre delen. 

Nu tänkte jag pröva med en utvecklad variant där ett antal släplinor får ligga och gnida sig mot skrovet. Släplinorna släpps succesivt ner till hela skrovet och kölen är rena, utom längst bak.

Screenshot_20250728-224533_Chrome.jpg.f1785f48b50462959b10010807811f20.jpg

• Vad tror ni?
  • Kan det funka?
  • Förbärrtingsförslag?
  • Vad kan gå fel? Jo, jag förstår att det finns viss uppenbar risk att linorna fastnar i propellern.
Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur väl det funkar framtill, där linorna "börjar"? Där borde rörelsen vara väldigt liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkade ganska bra vill jag påstå.

Vi testade farten ganska vetenskapligt flera gånger åt olika håll och i lite större vikar för att slippa och/eller kompensera för ev. strömmar. Motorvarv 2000 rpm.

• Före rengöring med släplinor, 4,5 knop
    Jag vågade inte släppa ner/bak linorna så långt eftersom vi gick för motor (ingen vind). 
  • Efter släplinor, 4,8 knop
  • Efter borsttvätt, 5,2 knop.

Det får absolut bli ett "tillbehör" som får följa med och användas framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul idé @Mackey

Om man med en lina "sågar" från fören till kölen och sedan har ett rep med anpassade släplinor från kölen till drevet / propellern som tar från kölens framkant till drevet så täcker man nästan hela. Om man vill kan man sedan "såga" mellan rodret och drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt är jag vardagsnegativistisk. Kanske är jag en av @Faderullann arketyper.

Nej, det går inte! Det går åt helskotta.

Havstulpanerna sitter kvar, även om dessa släplinor skulle bestå av rostfri vajer.

Förr eller senare, sannolikt förr, lossnar grejerna och fastnar i propellern, Solen expanderar och omsluter de fyra innersta planeterna med sin korona och då är allt över. 😜

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-08-02 vid 14:02 skrev Georg_Ohm:

Förr eller senare, sannolikt förr, lossnar grejerna och fastnar i propellern

Tanken är att man ska segla när man använder släplinorna (det blåste inte när jag testade), men det hjälper ju inte på allt.

Solen expanderar och omsluter de fyra innersta planeterna med sin korona

Havstulpanerna sitter kvar,

Så kan det nog vara, så jag ser det mest som ett komplement att använda mellan borsttvättarna. När vi får vår havstulpanvarning här på östsidan så är det säkert nödvändigt att borsttvätta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...