Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hej,

finns det någon forbina 10000 ägare som vet vilken storlek på propellern som det ska vara när man har en motor kad 44 med ett DP-E drev båten är från -98….båten ligger i med skadad propeller, jag kan inte se något nummer på den,skulle va bra att kunna beställa o sen ta upp båten…..

hoppas på ett svar!…

MVH Göran 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du får nog dra upp båten, ta ett dopp eller låna en jolle av någon.

Propellrarnas reservdelsnummer står instämplat i navet.

Jag slog upp i en reservdelskatalog för DP-E och de säljs i par eller styckvis fram resp. bak.

Delas in med en bokstav och en siffra t.ex. A4

eller

Ett VP reservdelsnummer som t.ex. är 854777 för en främre A4 propeller.

Alternativt vänta om det är någon som har en Forbina 10000 med KAD44 och DP-E samt vet eller har antecknat vilka propellrar som sitter där.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har badat flera gånger men inte lyckats se några nummer eller bokstäver, men tack för ditt svar!….

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste demontera propellrarna, numret står instämplat i innernavet inte utvändigt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Numret skall stå instansat på navets utsida mellan bladen, sannolikt övermålat x flera.

Jag har J3 på min båt med KAD43 och liknande mått och vikt i övrigt.

KADs drev är relativt högvarvigt utväxlade så det brukar bli propellrar som annars rekommenderas till båtar med bensinmotorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där står det lite om propellrar, han har c3. 

Jag skulle tippa C2 för det är väl ett 290 drev i grunden och tröttare motor, spec om det va A2 orginal. Jag har lättare båt och precis köpt C2(solas), det andra paret ligger fortfarande ute på Blocket i Kalmar om du bor nära där.

Annars hade drev.se bytes rätt inom 2 veckor om det va fel propeller. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ..jag har ett 290 drev så original är A2 ..?

vad är skilnaden A2 o C2 ?..nästa fråga Volvo penta o Solas är det så stor skillnad?…

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VP gjorde om dessa nummerserier för några år sedan, man borde ju finna någon översättningstabell nånstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

A är aluminium för upp till kad32, B är aluminium upp till kad44, C är rostfritt.  

Priset för Solas är ungefär hälften mot VP, det är den skillnaden jag vet om än sålänge då jag inte monterat dom än...😅 Men generellt ska rostfria vara snabbare och mer effektiva/bränslesnåla men det återstår att se.

Volvos gamla propeller guide gav tidigare farter för propellrar, tippar max teoretisk fart men angiven motor/drev.

A2 - Ger rek fart mellan 15 - 25 knop, beroende på motor och drev. Dock är den angiven för max kad32. 

B2 - De står rekade för kad44 och då för fart 25-28 knop. Utvx:1:68

C propellrar - C2 ger 27-31 knop, C3 31-34, C4 34-37. 

Så din båt borde haft B2 och inte A2 om ni inte Forbina gjort ngt eget och inte följt Volvos rek. 

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att av erfarenhet veta var propeller beteckningen står för duopropp. Inte invändigt i navet om inte någon stansat in det. VP oirginal till 290DP-A/B och DP-C/D/E/G har alltid beteckningen utvändigt , rostfria C varianter inbränt, aluproppar förhöjning eller stansning. Sitter mellan bladen. Jag har skrapat bort mycket färg för att hjälpa folk med beteckningen. 

Troligen om du har aluproppar så är det B3,B4. Jag åker NordWest355 - KAD44P-A/DP-E med B4:or i dubbelmontage. Forbina 10000 två ton lättare än en NW355.

Idag är A och B uppgraderade till J proppar. 

20230320_165241.jpg

Blocket propp 20240618 D.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

o tack för alla svar !!…då får det bli 4 bladig B serie!.,,

mvh Göran 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Fjugesta:

Hej

o tack för alla svar !!…då får det bli 4 bladig B serie!.,,

mvh Göran 

Jag tror inte att det är så lätt att hitta 4 bladig B serie

image.thumb.png.144621665a94943604b11f0604affcf0.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Fjugesta:

Ok …det jag har nu är ett 4 bla…heter det då B2..?

image.thumb.png.eef5eba603c937b0054fbd452e59ea1f.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta min tröghet !…men vilken propeller ska jag beställa jag byter båda …motor är en kad 44 o drev DP-E….?…..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller heter den J serien tänkte att jag skulle slippa att ta upp båten bara för att kontrollera vad som sitter på den ….

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Fjugesta:

Eller heter den J serien tänkte att jag skulle slippa att ta upp båten bara för att kontrollera vad som sitter på den ….

Du kan byta i vattnet, trimma upp drevet sen in med en planka som håller emot, så kan du nog få loss iallafall den yttre och se om du får fram ngt nummer på den. 

Men du verkar ha A Duoprop eftersom du säger du har 4 blad, och enligt länken så levererades dom med A2:or. Så då skulle du haft A2 el J2.

Men Volvo penta rekar som sagt Rostfria för din motor och då ska du troligen ha VP c2 el solas c2.

Men kolla med dom du köper av om du kan byta om det inte blir rätt storlek, jag fick som sagt bytes rätt i 2 veckor men nu köpte jag ett par beg ist. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har svarat på ditt andra inlägg att 4 blad alupropp är A-serie.

Volvos rekommendation är B eller C och B är idag ersatta av J. 

Det går att byta i vattnet liggandes på badbryggan men tar lite tid. Förse träkloss 45x70 med ett hål och snöre i det. Använd propellerverktyg . Det sitter en tryckbricka bakom aktre proppen och en bakom förliga proppen. Har du A-serie monterad så sitter det eventuellt en plastdistans på konen.

Propellrar DP.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...