RolfD 0 Postad 31 Juli Hej, jag har en liten undran om min gamla B20 motor som sitter i en Ockelbo. Den dricker kylvatten (slutet sötvattensystem) och noterar vid påfyllning av nytt glykolblandat vatten att det finns i olja i systemet. Någon som har en idé som om vad som är problemet och hur det kan åtgärdas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad 31 Juli Kanske topplockspackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 997 Postad 31 Juli (redigerade) 6 minuter sedan skrev RolfD: Hej, jag har en liten undran om min gamla B20 motor som sitter i en Ockelbo. Den dricker kylvatten (slutet sötvattensystem) och noterar vid påfyllning av nytt glykolblandat vatten att det finns i olja i systemet. Någon som har en idé som om vad som är problemet och hur det kan åtgärdas? 2 minuter sedan skrev Rollen: Kanske topplockspackning. Ja, sannolikt, eller så har oljekylaren lämnat in en avskedsansökan. Och om topplockspackningen gett upp har det ju ofta en annan bakomliggande orsak. Redigerad 31 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RolfD 0 Postad 31 Juli Tack för snabba svar! Då blir min följdfråga: om det är topplockspackningen, borde det inte låta, pysa eller märkas på annat sätt en bara att det finns olja i kylsystemet? Ingen skillnad på fart och acceleration nu och tidigare. För två veckor sedan fyllde jag upp kylsystemet och sedan har båten stått still. Jag fyllde då även på med olja då nivån var i underkant. När jag tittade till den idag så hade vattennivån sjunkit med ca 1 liter. Den har inte körts under tiden. Men i skvallerkärlet noterade jag att det fanns olja, som sedan blandades ut med det nya glykolblandade vattnet, oljestickan visade samma som sist. I ”kölsvinet” torkade jag upp oljeblandat vatten. Sannolikt en blandning av kylvatten och regnvatten då kapellet inte är helt tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 997 Postad 31 Juli 19 minuter sedan skrev RolfD: Tack för snabba svar! Då blir min följdfråga: om det är topplockspackningen, borde det inte låta, pysa eller märkas på annat sätt en bara att det finns olja i kylsystemet? Ingen skillnad på fart och acceleration nu och tidigare. För två veckor sedan fyllde jag upp kylsystemet och sedan har båten stått still. Jag fyllde då även på med olja då nivån var i underkant. När jag tittade till den idag så hade vattennivån sjunkit med ca 1 liter. Den har inte körts under tiden. Men i skvallerkärlet noterade jag att det fanns olja, som sedan blandades ut med det nya glykolblandade vattnet, oljestickan visade samma som sist. I ”kölsvinet” torkade jag upp oljeblandat vatten. Sannolikt en blandning av kylvatten och regnvatten då kapellet inte är helt tätt. Det finns en gammal tråd från 2013, som handlar om oljekylarproblem. Om det nu är oljekylaren som läcker… Den innehåller tuber likt en ångpanna, där kylvatten cirkulerar inuti och oljan på utsidan, eller om det nu är tvärtom. Om det finns en intern läcka däri får du ju kylvätska i oljan. Topplockspackningar kan ju haverera, men gör dom det så förlorar ju motorn en massa kraft. Eller till att börja med märker man ju inget men redan på kort sikt gör man det, och då är nu även risken stor att man får in kylvatten i förbränningsrummen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad torsdag kl 17:49 Hej Oljekylare brukar sitta på sjövattensidan såvida inte någon kluddat till det och byggt om. Du skriver B20, det är väl ingen B20 från en bil? Kolla om det bubblar i expansionskärlet när motorn går. Går motorn på alla 4? Kolla hur tändstiften ser ut, är ett eller två helt soprena från sot så kan man misstänka att vatten är iblandat i förbränningsprocessen på den eller de cylindrar där stiften är rena. Luktar avgaserna glykol? Har du kompressionsmätare? Kan även vara en spricka i toppen som vidgar sig när motorn blir varm och läckage uppstår från en kylkanal rakt ner i lyftargalleriet eller i närheten av en returoljekanal från vipparmsbryggan. Sprickor kan vara svåra att upptäcka utan att man spricktestar toppen. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 275 Postad torsdag kl 21:57 AQ115/130 med Martec? Inte ovanligt att oljekylaren får överläckage (olja till glykolvattnet ,delta p varianten). Kan givetvis va toppen , topplockspackningen men provtryck oljekylaren först. Ta CO2 prov på glykolen (topplocksproblem, packning eller spricka mellan 2an och 3an) så får du svar om avgaser tillförts glykolsidan. Ockelbo T17i kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 579 Postad fredag kl 04:15 6 timmar sedan skrev NW355: AQ115/130 med Martec? Inte ovanligt att oljekylaren får överläckage (olja till glykolvattnet ,delta p varianten). Kan givetvis va toppen , topplockspackningen men provtryck oljekylaren först. Ta CO2 prov på glykolen (topplocksproblem, packning eller spricka mellan 2an och 3an) så får du svar om avgaser tillförts glykolsidan. Ockelbo T17i kanske? Oljekylaren är sjövattenkyld, så det är inte troligt att oljan letar sig in i färskvattensystemet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 275 Postad fredag kl 23:53 Skrev trådskaparen fel, "B20" , "dricker kylvatten", "(slutet sötvattensystem)"? Därav min fråga ang. ev Martec-system.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser