Gå till innehåll
måndag 11 augusti 2025
Mackey

Vad vet forumet om bottenfärgen BaSilicCoat?

Rekommendera Poster

Jag tror att det var Kryssarklubben och /eller @Ove-T som hade testat att på nån stege här på västkusten?

Tillverkarens egna rapporter är ju goda men jag har inte hört någon annan säga det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Makro:

Jag tror att det var Kryssarklubben och /eller @Ove-T som hade testat att på nån stege här på västkusten?

Det var jag som hade testat på en räddningsstege, det växte minst lika bra som utan bottenfärg. Nu var detta på en stege som var i vattnet 5-6 månader, om det hade varit skillnad på en båt som rör sig vet vi inte. Vanlig bottenfärg klarar sig bra att sitta still

20241207_135147.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Ove-T:

Det var jag som hade testat på en räddningsstege, det växte minst lika bra som utan bottenfärg.

Ingen vidare reklam för BaSilicCoat, men som du säger så är ju färgen tänkt att användas på en båt som är i rörelse ibland.

@Ove-T, satt allt hårt fast eller var det lätt att peta loss det som växt på stegen?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det satt fast ordentligt.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mackey:

Ingen vidare reklam för BaSilicCoat, men som du säger så är ju färgen tänkt att användas på en båt som är i rörelse ibland.

Mja, det sägs ju att det ska fungera bl.a i hamnar, på byggnader samt nät och burar också och en räddningsstege är väl då ett utmärkt exempel?

Jag hade gärna testat men är inte beredd att lägga 2000kr än då det inte finns tillräckligt med bevis för att det fungerar.

Skulle det inte fungera alls åker man ju dessutom på att lyfta båten mitt i säsongen och måla på något nytt som fungerar och det skulle för mig innebära ca 3500kr extra ur egen ficka. En pengarna tillbaka garanti hade underlättat. Jag är absolut för miljövänliga alternativ men jag vill inte bekosta någon annans produktutveckling.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Makro:

Jag är absolut för miljövänliga alternativ men jag vill inte bekosta någon annans produktutveckling.

Samma här, därav min fråga.

Vi planerar ju en tripp till västkusten någon gång och då har jag förstått att man behöver något som alla växter och djur ni har där inte gillar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr? Är väl koppar det som funkar bäst, sen vet jag inte om det finns någon modern färg från t.ex Hempel eller International som kan funka? Men någon kanske har testat med gott resultat?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...