Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
mats_baske

Äldre Sunseeker 23 Sport utan motor

Rekommendera Poster

Hej, ny i forumet, jag har möjlighet att komma över en väldigt fin Sunseeker 23 Sport, en klassisk DC från 70-talet. Fint skrov i stil med Coronet 21 DC och Nimbus 21/22 DC. Hittade en äldre bild på nätet (dock inte den aktuella båten).

Båten säljs av ett varv, som renoverat båten för några år sedan, och ägaren har den kvar. Det sitter ingen motor i båten idag.
 

Stilen och utseendet på den äldre Sunseeker tilltalar mig. Tittar ofta på Nimbus 22 DC som jag gillar mer än alla nya DC som kommer ut. Jag inser dock att nyare har en del praktiska lösningar som kanske ger en ett enklare båtliv.

 

Om jag nu övertalar mig själv till Sunseeker, hur hade ni tänkt kring motor?

 

Ny VP eller Mercruiser, V6 eller V8, båten behöver ca 250-300 hk. Eller hitta en nyare begagnad men genomgången V8?

 

Så frågan är äldre klassisk DC med ny motor, mot en nyare DC (4-5 år gammal) med utombordare. 

IMG_2466.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gått för en 4,3/4,5 V6. Den har ca 250 hk och räcker gott i den båten.

Men då är jag ingen fartfantast, min Maxi 680 DC gjorde 32 knop med en 4,3 lätt vässad med Edelbrock insug + förgasare. Ca 225 hk.

En V8 har naturligtvis mer tryck, tänker 5,7 l, men är tyngre och drar mer soppa.

Pentas nya 280 hk hade vart nåt. Mercurys motsv kan jag inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet du vad det suttit för motor i båten tidigare?

 

Inte så säkert att båten kommer att få lägre bränsleförbrukning med en mindre motor.

Oavsett om det är en V6 eller V8 så ligger lägsta förbrukning någonstans mellan 3000–3500 r/min.

 

Jag har inte så många tester av samma båt med V6 och V8 i mitt arkiv men jag hittade ett på en lite mindre 20 fots DC som körts med Mercruiser 4.3 V6 och 5.0 V8 men detta är gamla förgasarmotorer som har högre förbrukning än en ny med EFI.

4.3 V6= 175 hk

5.0 V8=205 hk

Vid 3000 r/min gjorde V6:an 24 knop och förbrukade 1,06 L/distansminut

Vid 3000 r/min gjorde V8:an 26,6 knop och förbrukade 1.02 L/distansminut

Inte mycket skillnad men drar man av ytterligare 100–200 r/min på V8:an så hamnar man på ungefär samma fart som V6:an och en förbrukning strax under 1,0 L/distansminut.

 

Hade man även jämfört med en 5.7 V8 i denna båt, så hade farten vid 3000 r/min ökat med någon knop och bränsleförbrukning hamnat i samma område som ovan. Däremot hade man kunnat dra av ytterligare några 100 r/min för att hamna på 24 knop.

 

Dagens motorer med EFI har avsevärt lägre förbrukning än en gammal förgasarmotor och har sekventiell MPI (Multi Point Injection) som inte slösar på bränsle som en förgasarmotor gör utan bränslemängden regleras av en styrenhet som får information av flera sensorer på motorn.

 

Vill inte dra till med någon "killgissning" hur mycket lägre förbrukningen är på en EFI motor men den är lägre. Vill man ha reda på exakta siffror får man leta runt på internet eller i båttidningarna och se om någon har gjort ett jämförelsetest.

 

Jag är ju jävig och håller helt klart Mercruiser högre än Volvo Penta.

Men det är en smaksak, basmotorerna är ju de samma sedan skiljer det i detaljer och utrustning samt drivlina. Man bör undersöka och jämföra själv, inte bara lyssna på vad andra säger.

Det är många parametrar som skall vägas in när man väljer motor som t.ex. garantier, service och underhåll samt om det finns någon auktoriserad verkstad i närheten.

 

Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkoppling.

 

Det satt tidigare än nyare VP 5.7 / 300 hk med insprutning och den toppade strax under 50 knop med den. Ingen fart jag är ute efter. Det sitter en adapterplatta för VP på akterspegeln. Vilket gör att VP känns som ett enklare val installationsmässigt.
 

Dock vill jag ha en nyare ”modern” motor med insprutning. Bränsleförbrukning är nog en sekundär fråga i detta fall. 

Duo-prop drev tänker jag mig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...