linushj 0 Postad måndag kl 06:59 Hej! Jag har en AQ145A i en Nidelv 18dc. Vid senaste båtturen kändes motorn något slö, inte riktigt samma acceleration som det brukar vara. Efter 5 min körning på ca 4000 varv stannade jag till och öppnade motorluckan. Möts av ånga och ett expensionskärl som är tomt. Glykol har uppenbart runnit ut och ligger under motorn. Tempmätaren låg på ca 80-90 grader, inget konstigt där. Oljetryck OK. Fyllde på vatten och puttrade in till bryggan. Provkörde motorn med öppet kylarlock och konstaterar att det bubblar I expensionskärlet över 2000 varv. Kompprov visar cyl 1-3 10-11 bar, cyl 4 15 bar. Kan ana glykolvatten på 4ans tändstift, även lite lite majonnäsfärgat på oljelocket. Kan det vara något annat än topplockspackning? Jag har bara ägd båten i ett år och till saken hör att tidigare ägare precis hade bytt topplockspackning. Känns konstigt att den skulle paja igen. Båten ligger nu på land och så fort tid finnes skall verktygen fram. Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 165 Postad måndag kl 07:41 Tycker kompproven var högs nog för att vara ok. Men har du vätska i cylindern tätar den och driver upp trycket. Behöver inte vara topp packningen men jag skulle tro att den är orsaken. Det är nog bara att ta av toppen och titta. Om packningen har gått finns det en orsak till det. Kanske behöver du plana block eller topp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 164 Postad måndag kl 07:59 Hej Visst kan en toppackning gå sönder ganska snabbt efter den bytts ut om bytet inte gjordes korrekt. Den som bytt toppackning kan ju ha missat att rengöra topp och cylinderblock, missat rätt åtdragningsmoment samt dragit åt skruvarna i fel ordning. Cylindertoppen är kanske skev och behöver planas, då hjälper det inte att bara byta toppackning. Bubblar det i kylaren eller expansionskärl så är det uppenbart kompression som trycks ut i kylsystemet. Har man fått en mindre mängd kylvätska (vatten och glykol) in i cylindrarna brukar tändstiften på dessa cylindrar vara helt rena från sot eftersom sot bränns upp när vatten ingår i en förbränningscykel. Kemisk reaktion då extra syre samt väte tillförs. Större mängder kylvätska i en eller flera cylindrar kan innebära s.k. "hydraulisk låsning" och kan medföra allvarliga skador på kolvar, vevstakar och lager. Lite konstigt att du kan ana glykolrester på 4:ans tändstift där du har högst kompression. Majonäsfärgad olja är vatten i oljan. Provtryck kylsystemet. Behöver nog kolla toppen ordentligt och ev. plana den. Kolla även värmeväxlare separat genom provtryckning. Värmeväxlaren är av aluminium och kylelementet av mässing= Galvanisk korrosion. Kolla och byt ev. ut alla o-ringar, packningar och tätningar i värmeväxlaren så är man på säkra sidan. Kolla även sjövattensidan, oljekylare mm. så där inte sitter sjögräs, alger eller rester av gamla impellar som bromsar vattenflödet. Kan du se var det läckt ut kylvätska (glykol)? Ett tips: Köp färdigblandad kylvätska som är destillerat vatten och glykol, mindre risk för galvanisk korrosion. Eller så köper du destillerat vatten och blandar själv med glykol. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 272 Postad måndag kl 11:24 Bubblar det i expkärlet så kontrollera förekomst av CO2, finns indikatorer på Btema eller detektorer inom kylbranschen. Är toppen körd, packning eller spricka , plana som nämts tidigare eller byt topp. 405 eller 531 topp i så fall . Hade en Nidelv18 1984 med AQ145A /280. Fick bra ordning på den med lite uppdatering av topp, tändsystem och förgasare. Finns i en tråd ifrån omkring 2014. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linushj 0 Postad måndag kl 16:51 8 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Visst kan en toppackning gå sönder ganska snabbt efter den bytts ut om bytet inte gjordes korrekt. Den som bytt toppackning kan ju ha missat att rengöra topp och cylinderblock, missat rätt åtdragningsmoment samt dragit åt skruvarna i fel ordning. Cylindertoppen är kanske skev och behöver planas, då hjälper det inte att bara byta toppackning. Bubblar det i kylaren eller expansionskärl så är det uppenbart kompression som trycks ut i kylsystemet. Har man fått en mindre mängd kylvätska (vatten och glykol) in i cylindrarna brukar tändstiften på dessa cylindrar vara helt rena från sot eftersom sot bränns upp när vatten ingår i en förbränningscykel. Kemisk reaktion då extra syre samt väte tillförs. Större mängder kylvätska i en eller flera cylindrar kan innebära s.k. "hydraulisk låsning" och kan medföra allvarliga skador på kolvar, vevstakar och lager. Lite konstigt att du kan ana glykolrester på 4:ans tändstift där du har högst kompression. Majonäsfärgad olja är vatten i oljan. Provtryck kylsystemet. Behöver nog kolla toppen ordentligt och ev. plana den. Kolla även värmeväxlare separat genom provtryckning. Värmeväxlaren är av aluminium och kylelementet av mässing= Galvanisk korrosion. Kolla och byt ev. ut alla o-ringar, packningar och tätningar i värmeväxlaren så är man på säkra sidan. Kolla även sjövattensidan, oljekylare mm. så där inte sitter sjögräs, alger eller rester av gamla impellar som bromsar vattenflödet. Kan du se var det läckt ut kylvätska (glykol)? Ett tips: Köp färdigblandad kylvätska som är destillerat vatten och glykol, mindre risk för galvanisk korrosion. Eller så köper du destillerat vatten och blandar själv med glykol. Mvh Pär Glykolresterna såg jag ganska tydligt på kompprovarens "mätpryl", och kunde ana att tåndstiftet såg lite renare ur än dom andra. Värmeväxlaren läcker aningen någonstans, är väl läge att ta tag i det nu också. Har dock haft koll på glykolnivån och fyllt på någon enstaka deciliter i sommar. Det var ganska tydligt att hela expensionskärlet, (plåtlådan med påfyllnadslocket) bubblade över vid gaspådrag. Ganska säker på att allt läckt ut den vägen. Hoppas få till lite mektid ikväll, återkommer med bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linushj 0 Postad måndag kl 21:04 Nu har jag lyckats få till lite båtmek. Demonterat diverse prylar, typ värmeväxlare och avgaslimpa. Limpan tror jag har sett bättre dagar. Så här ska det väl inte se ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 272 Postad måndag kl 22:33 Det har gått hål i väggen , inte bra men ganska vanligt. Hur ser 4:ans avgasport ut? Glykolen under motorn kan möjligen komma om du får övertryck i vvx/expansions kärlet. Säv i påfyllningslocket lättar utan förhöjd temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linushj 0 Postad igår kl 09:34 Skulle du säga att limpan är helt skrot? Så här ser avgasporten ut. Hoppas få av toppen ikväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 164 Postad igår kl 10:31 Riv av toppen och se hur det ser ut under all sot och koks. Lägg på en kraftig stållinjal och kolla med bladmått om den är skev. Kan vara svårt att se sprickor för blotta ögat, vissa sprickor kommer bara fram när motorn blir varm. Då är det ju bara motorverkstad och provtryckning mm. som gäller. Du får se hur det ser ut och är toppen sprucken kan det ju vara idé att börja leta efter en utbytesmotor (marin) eller ännu hellre en komplett motor med kylare och allt eftersom du nämnde att kylaren var dålig. Din motor kan ju vara sliten i både vev- och ramlager och då är det ju inte mycket idé. Köp ingen bilmotor iaf, det brukar inte bli så himla bra och speciellt inte B230 som kallas för "lågfriktionsmotor", har mindre lagerytor och klarar inte belastningen som det blir i en båt. Jag kan VOLVOs egna bensinmotorer (rödblock) för dåligt men vet de som köpt en "lågfriktionsmotor" på skroten, renoverat och lagt ner pengar på något som inte håller i längden. Kolla med Davids Mekaniska: https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_penta_yanmar_motorer_och_reservdelar/1401105101 Har väl mest dieselmotorer men fråga kan man ju alltid eller vet han kanske någon som har. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linushj 0 Postad 20 minuter sedan Nu är toppen borttagen och tyvärr såg det inte så roligt ut. Ganska tydligt var packningen skjutit(cyl 4) men dessvärre fanns fler problem. 2ans kolv har stora skador som jag inte kan förstå. Finns lite på 3an också, samt typ samma på toppen. Vad kan detta bero på? Noterade också att toppen har gjutnummer 160, alltså bytt någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser