Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
AndersAnkan

Vilket tändstift? Och är det det som är problemet...

Rekommendera Poster

Har haft problem med min volvo penta inombordare. Har renoverat förgasaren men det hjälper inte helt.

 

Motorn har ingen kraft, den planar knappt. Motorn varvar upp till drygt 3000 varv, tror den brukade gå upp till 4000 varv. Eller för att uttrycka i knop, förr kunde jag få upp i 28/29 knop, nu går den max ca 20 knop.

 

Jag tänkte nu byta 4 tändstift. Det har inte bytts på mkt mkt länge. Kan inte var fel, men jag undrar o det är problemet.

 

Detta är min motor. Hur vet jag vilket tändstift jag ska köpa? Har frågat Chatgpt som sa att jag skulle köpa. Stämmer detta? Och tror ni att detta kan lösa problemet?

 

Tack för all hjälp!

 

Fabrikat            Modell         Gnistgap                 Kommentar

NGK                 BPR6EFS      0.035" (0.89 mm)  Rekommenderat stift

Champion       RS12YC      0.035"                       Alternativ med rätt värmetal

Volvo Penta    3851245     0.035"                       Originaldelen

 

Motor

Product Name

G3-B-AQ-8

 

Product Designation

3.0GSPBYMCE

 

Part Number

3868748

 

Production Period

1996-1998

 

Number Of Cylinders

4

 

Bore

101.60 mm

 

Stroke

91.40 mm

 

Compression Ratio

9.2:1

 

Displacement

2.96 liters

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Hur uppstod problemet med att motorn inte orkade?

Berätta...

 

Berätta även vad du gjort med förgasaren...

 

NGK BPR6EFS/BP6EFS är korrekt tändstift. R efter BP betyder att det är radioavstört, brukar vara lite bråkiga ibland eftersom det sitter ett motstånd i tändstiftet som kan glappa.

 

Tror inte att bara byta tändstift löser ditt problem men har de suttit där länge så skadar det inte att byta.

 

Går motorn på alla 4 cylindrar?

Kan vara svårt att höra för ett otränat motoröra men har du en stroboskoplampa kan du kolla gnistan på en cylinder i taget.

 

Har du en välisolerad tändkabeltång kan du lyfta av en tändkabel i taget när du kör motorn på ca 1000–1100 r/min och lyssna om varvtalet förändras och ändras varvtalet (sjunker) då går motorn på den cylindern, sen fortsätter du till nästa osv.

 

Kolla gnistan på varje enskild cylinder. Demontera alla tändstift och bocka ut elektroden så du får ett gap på 3–5 mm. Lägg stiftet mot en yta där det får bra jord och kör runt på startmotorn. Kolla hur gnistan ser ut, den skall vara klar och blåfärgad, svag gnista och gulfärgad inte så bra.

 

Gör inte detta i direkt anslutning till tändstiftshålen eller om det luktar bensin i maskinrummet.

Ha brandsläckare (kolsyra) i närheten.

 

Tändkablarna är något som slits med tiden och något som många inte tänker på att byta.

Spelar ingen roll vilket märke det är på tändkablarna men man skall helst undvika kablar med avstörda kolledare. Inga Kina-kopior eller annat billigt mög från diverse säljsidor.

Köp delar hos en som säljer båtmotordelar, t.ex:

https://www.marinshopen.se/product/tändkabelsats/sie1888331

 

Har du tagit kompressionsprov?

 

Kolla även fördelarlock och rotor.

 

Sen undrar jag vad eller vem är chatgpt?

 

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Sen undrar jag vad eller vem är chatgpt?

OPENAI = en dator som berättar vad du frågar om, typ frågar Google vad det blir för väder eller Siri hos Apple men mera avancerad. Dock ska man inte tro att den kan allt!

Screenshot_20250718-072748.png

Redigerad av patrikflink
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Har haft problem med min volvo penta inombordare. Har renoverat förgasaren men det hjälper inte helt.

 

Motorn har ingen kraft, den planar knappt. Motorn varvar upp till drygt 3000 varv, tror den brukade gå upp till 4000 varv. Eller för att uttrycka i knop, förr kunde jag få upp i 28/29 knop, nu går den max ca 20 knop.

 

Jag tänkte nu byta 4 tändstift. Det har inte bytts på mkt mkt länge. Kan inte var fel, men jag undrar o det är problemet.

 

Detta är min motor. Hur vet jag vilket tändstift jag ska köpa? Har frågat Chatgpt som sa att jag skulle köpa. Stämmer detta? Och tror ni att detta kan lösa problemet?

 

Tack för all hjälp!

 

Fabrikat            Modell         Gnistgap                 Kommentar

NGK                 BPR6EFS      0.035" (0.89 mm)  Rekommenderat stift

Champion       RS12YC      0.035"                       Alternativ med rätt värmetal

Volvo Penta    3851245     0.035"                       Originaldelen

 

Motor

Product Name

G3-B-AQ-8

 

Product Designation

3.0GSPBYMCE

 

Part Number

3868748

 

Production Period

1996-1998

 

Number Of Cylinders

4

 

Bore

101.60 mm

 

Stroke

91.40 mm

 

Compression Ratio

9.2:1

 

Displacement

2.96 liters

Förstår inte riktigt vilken motor du har utom en 4 cyl förgasarmotor och ev. 3 liter?

 

Tolkar det som om du hade problem innan renoveringen av förgasaren, då är det bara att kliva på tändningen och bränsle för att utesluta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har du tagit kompressionsprov?

Det hade varit mitt förstatips, eftersom du inte nämner att den går märkbart ojämnt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev patrikflink:

 

9 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Sen undrar jag vad eller vem är chatgpt?

OPENAI = en dator som berättar vad du frågar om, typ frågar Google vad det blir för väder eller Siri hos Apple men mera avancerad. Dock ska man inte tro att den kan allt!

 

OT:

Nä, och jag tror inte ett dugg på sånt trams😏

 

Kan ju inte vara så himla svårt att läsa i instruktionsboken vad det skall vara för tändstift eller söka själv på internet, det är ju bara att skriva in t.ex. volvo penta 3.0 tändstift eller ännu hellre på Engelska då man får fler träffar. Har man ingen instruktionsbok så finns det ju för gratis nedladdning (oftast) eller så ställer man frågan här på MG så får man ett svar från riktiga människor som kan tänka själv.

 

Jag kan inte förstå vart vi är på väg med AI, appar och annat, är det ingen som kan tänka själv längre?

Det är ju sånt här som fördummar människan och bara ställer till massa missförstånd och elände.

Bättre att ta reda på fakta själv än att fråga en intelligensbefriad AI som helt saknar logiskt tänkande.

Syns ju bara i exemplet ovan att den där AI inte kan svara och ge realtidsuppdateringar om vädret.

Förr fick man lyssna på sjörapporten och sedan finns det ju väderradar och satellitbilder på SMHI och DMI som ger mer översiktsbild av väderläget.

 

//Pär

 

 

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar

 

problemet började efter sjösättningen. Båten gick ok till ca 2000 varv, sen dog den vid ökat gaspodrag.

 

jag skruvade loss förgasaren, en Holley förgasare. Lämnade in förgasaren till en mek som tig isär o rengjorde.

 

jag bytte även bränslefilter. Bränslet i det gamla fiiltret var grumligt längst ner, o det var lite vatten

 

Efter detta kan båten gå bättre men inte bra. Får upp i 3000 varv men typ inte mer. Den saknar kraft. Har skruvat på blandningen på förgasaren. Har testat ett kvarts varv tunnare o ett kvarts varv fetare. Men ingen skillnad

 

idag köper vi 4 nya stift. Hoppas att det hjälper….

 

 

ngra skriver att jag bör göra kompressionsprov. Är det ngt jag kan göra sjölv? Eller ska den lämnas in för detta?

 

ang vad jag har för motor. Det ska vara en gammal gm motor som de gjort åt Volvo. Det är tummbultar i hela båten… bifogar en bild på motornummer…

 

är det ngt mer jag kan göra själv?

IMG_8833.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kompressionsprov kan du ta själv om du har en kompressionsmätare.

 

Demontera alla tändstift

Koppla bort tändspolen eller jorda kabeln mellan tändspole och fördelarlocket.

Anslut kompressionsmätaren och kör runt på startmotorn tills manometern slutar stiga.

Läs av värdet och anteckna detta samt vilken cylinder det var.

 

Fortsätt med nästa cylinder o.s.v.

 

Ja det är en GM motor som vanligen kallas 3.0 (cylindervolym) används även av Mercruiser och är en marinkonverterad bilmotor som satt lätta lastbilar/pickup men blanda inte in bildelar med denna motor.

 

Blandningsskruvarna är endast till för lågfartssystemet (tomgång till ca 1200 r/min).

 

Felen varför din motor inte orkar varva ut kan vara många och istället för att köpa delar på måfå och gissa vad som kan vara fel är det många gånger bättre att anlita en verkstad som vet var de skall felsöka och många gånger hittar felet snabbt.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äääääh du hann före mig.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle dels kontrollera att den går på alla cylindrar och dels att den får tillräckligt mycket bränsle  tex genom att provköra med en separat tank som du vet är ren. 

 

Om du verifierat att den får "obegränsat" med bränsle och att den går på alla cylindrar men fortfarande inte går som den ska så kan det vara dags att riva förgasaren igen. Det är inte givet att din mekaniker gjort allt rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag fick båten nya tändstift. De gamla var mkt sotiga…. Kom på att jag köpte båten 2014 o inte bytt sen dess. Visst jag kör inte mkt men ändå. 90 sek styck för NGK stift på Mekonomen är inte så farligt

 

Märkte att den startade perfekt efter bytet o att den gick snabbare så fort jag la i växeln o körde på ”tomgång”. Kraften är tillbaka!

 

Stort tack för alla tipps o allt engagemang!

 

Nu leker livet!

 

ps vet inte vilket gap jag ska ha. De hade 0,75 från affären o jag ändrade aldrig…

Redigerad av AndersAnkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det antagligen så att den bara gick på tre cylindrar. Ett av tändstiften var trasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Då var det antagligen så att den bara gick på tre cylindrar. Ett av tändstiften var trasigt.

Kan det vara så att den den gick på 3 ibland o 4 ibland 

 

märkligt att jag inte hörde att den inte gick på 3. Trodde motorn hostade. Ordentligt om den inte gick på alla cylindrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...