SeaMaster560wa 24 Postad onsdag kl 15:27 Hej! Försöker få tag på lite information gällande Ryds Hajen HT, tror det är 1990. Tycker det finns väldigt lite info när man söker men det tänkte jag droppar en fråga här ifall det är någon som sitter med lite info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 166 Postad onsdag kl 15:44 Vill minnas att Ryds hade reklammaterial på äldre modeller på sim hemsida man hittar inte den nu. Men fråga Ryds. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 174 Postad onsdag kl 17:09 Nej den sidan har försvunnit, har också sökt efter den. Vad är det du vill veta? Jag har RYDS broschyrer från 1985 fram till ca 1995 och kanske någon nyare. Kolla typskylten från Sjöfartsverket om det står något årtal där. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad onsdag kl 19:24 36 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Nej den sidan har försvunnit, har också sökt efter den. Vad är det du vill veta? Jag har RYDS broschyrer från 1985 fram till ca 1995 och kanske någon nyare. Kolla typskylten från Sjöfartsverket om det står något årtal där. //Pär Magiskt! Jag kollar och återkommer ang årsmodell. Finns det chans att Du fotar broschyren och skickar till mig via mail? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 174 Postad onsdag kl 19:40 (redigerade) En sida kan jag väl scanna av men inte hela broschyren. Men 1990 hette modellen RYDS 500 HT, inte Hajen det gjorde den endast på 1970-talet när de hade gulbrunt skrov och benvit överdel. Namnet Hajen försvann nog när Volvo gick in och slog ihop RYDS med JOFA och båtarna hette Triss och såldes i paket med motorer från Nymanbolagen. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/157706_TRISS_49HT.pdf Samma sedan produktionsstarten men bara olika namn. //Pär Redigerad onsdag kl 19:41 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad onsdag kl 20:00 Hej, Vi hade en Ryds 500 HT åren 91-07, tror båten var från 90. Vad söker du för info om den? Med vänlig hälsning Martin Persson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad onsdag kl 20:13 31 minuter sedan skrev Mercury_44XS: En sida kan jag väl scanna av men inte hela broschyren. Men 1990 hette modellen RYDS 500 HT, inte Hajen det gjorde den endast på 1970-talet när de hade gulbrunt skrov och benvit överdel. Namnet Hajen försvann nog när Volvo gick in och slog ihop RYDS med JOFA och båtarna hette Triss och såldes i paket med motorer från Nymanbolagen. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/157706_TRISS_49HT.pdf Samma sedan produktionsstarten men bara olika namn. //Pär Du har helt rätt! Kollade med sonen nu och det är årsmodell 77 eller 79. Han ska kolla imorgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 174 Postad onsdag kl 20:23 Skall minst ha 60 hk och max 90 hk*. Står max 65 hk men det är enligt gamla BIA 310-63 normen. Senare efter 1985 när ICOMIA 28-83 trätt i kraft ändrades det till 60 hk. 60 hk räcker om man max är 2 personer, då kan man marscha i 20–22 knop med vettigt varvtal på motorn. Toppar ca 30 knop med 60 hk och 2 personer, då är det 60 hk på propelleraxeln. *= 2-taktsmotor och max 120 kg, 70–90 hk 4-takt blir kanske i tyngsta laget. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad onsdag kl 21:16 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: En sida kan jag väl scanna av men inte hela broschyren. Men 1990 hette modellen RYDS 500 HT, inte Hajen det gjorde den endast på 1970-talet när de hade gulbrunt skrov och benvit överdel. Namnet Hajen försvann nog när Volvo gick in och slog ihop RYDS med JOFA och båtarna hette Triss och såldes i paket med motorer från Nymanbolagen. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/157706_TRISS_49HT.pdf Samma sedan produktionsstarten men bara olika namn. //Pär Fanns också i ”kungsblå”. Hade en sån i många år, va från 1976. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 174 Postad onsdag kl 21:24 7 minuter sedan skrev FinaKillen: Fanns också i ”kungsblå”. Hade en sån i många år, va från 1976. Ja det har du rätt i👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 21 timmar sedan 10 timmar sedan skrev Marty: Hej, Vi hade en Ryds 500 HT åren 91-07, tror båten var från 90. Vad söker du för info om den? Med vänlig hälsning Martin Persson Tack! Men det var visst slutet 70 jag sökte info kring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yamarin650 5 Postad 17 timmar sedan 18 timmar sedan skrev SeaMaster560wa: Hej! Försöker få tag på lite information gällande Ryds Hajen HT, tror det är 1990. Tycker det finns väldigt lite info när man söker men det tänkte jag droppar en fråga här ifall det är någon som sitter med lite info. Jag hade en för 35år sedan och Min sprack i fören hela vägen och jag vill minnas att många hajen såldes som byggsatser och att man får plasta om inifrån med några stag för att det ska hålla ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 24 Postad 10 timmar sedan 6 timmar sedan skrev yamarin650: Jag hade en för 35år sedan och Min sprack i fören hela vägen och jag vill minnas att många hajen såldes som byggsatser och att man får plasta om inifrån med några stag för att det ska hålla ! Ajdå! Det får vi hoppas inte händer 😬😬 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser