Gå till innehåll
onsdag 03 juni 2026
Marty

Finnmaster T8

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev di98mase:

Remmarna jag tänker på är ca 20mm breda och ca 40cm långa. De är fastsydda på de kapellets utsida. Två på varje del av kapellet. (Kapellet har ju en två stycken liksom).

Ser ut att vara tänkta att hålla i för att inte ramla i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev StoreTure:

Dom avrekommenderade mig från vattenskidbåge av denna anledningen, på Facebook har jag hittat en lösning på steg bakom, vet dock inte hur det fungerar med båge..

IMG_2130.png

Kul med liv i tråden!

Denna T8 ligger ju i vår grannhamn, måste försöka få till ett studiebesök för att se denna installation. Perfekt lösning och det ser ut att fungera även med vattenskidbåge. Det som gör mig lite fundersam är att det inte ser ut att vara något stöd neråt, borde bli rätt stor kraft på infästningen.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu när vintern närmar sig måste jag höra hur alla andra förbereder sig?

första vintern för mig och jag tänker göra följande: ni får gärna guida mig om jag missar något.

båten kommer förvaras i kallgarage:

1: Jag kommer nog tömma färskvattentanken genom kranarna och sedan ta i detta (https://www.seasea.se/antifrost-vake-4l-50-50) för att sedan spola så det kommer grönt ut ur båda kranar. (Då vet jag att pumpen även är säker)

2: Till toan använder jag nog denna som är lite billigare (https://www.seasea.se/starbrite-anti-freeze-gr-3-78l)

3: Alla bäddmadrasser samt dynor i aktern tar jag in (enda som blir kvar blir stolarna) för att undvika mögel. Även körkapellet är intaget.

4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern.

5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten

6: stabil 360 marin i bränsletanken.

7: Service på motorn utförs även nu på hösten.

8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in.

Tar gärna emot synpunkter eller tips på min plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var båten upptagen, känns skönt.

Men jösses vad mycket inställningar det kan vara på en trailer, tog en evighet att få till det så den låg bra. Massa flyttande av stöd och andra prylar.

Upptäckte att stävöglan är väldigt högt placerad på T8 vilket gör att det blir konstig vinkel från vinschen när man nästan är hela vägen upp. Om inte jag helt missförstått alla inställningar på Fogelsta 303000 så har jag svårt att rekommendera detta till en T8.

Men uppe är den och ligger helt ok för en väldigt kort transport till vinterförvaring, bara servicen kvar och den ska göras på måndag. Sen kan höststormarna få komma :).

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/2/2025 at 10:39 PM, StoreTure said:

Blev väldigt mycket skrivet av mig nu i denna tråden…

men roligt initiativ, den uppkom nämligen några dagar efter vårt båtköp.

jag måste nu ställa en fråga till er andra som har t8:er.

jag tycker att det inte ser så fint ut runt bogpropellern, är det lika för er? Tycker även nu efter 1 säsong (av mig, det är en 2021)att det ser ut som att det har flagnat bort lite.

IMG_2134.jpeg

Nu har jag äntligen fotat av bogpropellern på vår T8. Båten tillverkad 2023 men uttagen 2024 och det ser inte lika "flagnat" ut som på bilderna från @StorTure.

Skärmavbild 2025-10-20 kl. 18.02.16.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/3/2025 at 6:47 AM, Marty said:

Kul med liv i tråden!

Denna T8 ligger ju i vår grannhamn, måste försöka få till ett studiebesök för att se denna installation. Perfekt lösning och det ser ut att fungera även med vattenskidbåge. Det som gör mig lite fundersam är att det inte ser ut att vara något stöd neråt, borde bli rätt stor kraft på infästningen.

Mvh

Martin

Vi är nog fler som är intresserade av steget på bilden så dokumentera gärna och dela OM det blir något studiebesök @Marty.😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/15/2025 at 11:08 PM, StoreTure said:

Nu när vintern närmar sig måste jag höra hur alla andra förbereder sig?

första vintern för mig och jag tänker göra följande: ni får gärna guida mig om jag missar något.

båten kommer förvaras i kallgarage:

1: Jag kommer nog tömma färskvattentanken genom kranarna och sedan ta i detta (https://www.seasea.se/antifrost-vake-4l-50-50) för att sedan spola så det kommer grönt ut ur båda kranar. (Då vet jag att pumpen även är säker)

2: Till toan använder jag nog denna som är lite billigare (https://www.seasea.se/starbrite-anti-freeze-gr-3-78l)

3: Alla bäddmadrasser samt dynor i aktern tar jag in (enda som blir kvar blir stolarna) för att undvika mögel. Även körkapellet är intaget.

4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern.

5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten

6: stabil 360 marin i bränsletanken.

8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in.

Tar gärna emot synpunkter eller tips på min plan.

Här kommer mina tillägg till @StorTure. I år har vi båten inomhus i plusgrader.

-2: tvätta båten utvändigt när den ligger i vattnet. Jag använder såpa, en Gardena-borste som kopplas på slangen och som jag når alla ytor över listen med. Ta rutorna med ajax fönstertvätt. (Detta kan vara en vecka eller två före upptagning)

-1 Efter tvätt; vaxa fördäck och allt du kommer åt från sittbrunnen (inte i sittbrunnen). Mycket skönare att jobba "på" båten när den är i vattnet och inte på trailer tycker jag.

4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern. Precis så gjorde jag förra vintern då båten stod kallt. Stängd dörr och torrboll och det gick jättebra. Det fanns vatten att tömma i Torrbollen på vårkanten.

5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten. Jag har fått för mig att batterier inte mår bra av kyla. Det händer något med elektrolyten så OM man kan kanske man vinner lite livslängd på batteriet om man kan förvara dem varmt. Sen är de ju megatunga tyvärr.

6: stabil 360 marin i bränsletanken. Här är jag verkligen amatör MEN min båtmek från Yamaha märkesverkstad sa att man inte behöver tillsats i bensinen eller köra "spray" in i cylindern via tändstiften. Däremot skulle man tömma vaporatorn på bensin efter att man provkört motorn efter oljebyte osv. Jag har ingen egen uppfattning om detta, jag bara berättar vad han sa.

7.1: Spola av under vattenlinjen 

7.2: Tvätta utvändigt med Abnet (alkaliskt avfettning. Låt torka. Polish och vax.

8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in. Min mekaniker tyckte vi skulle lämna båten så öppen som möjligt förra året när den stod i ett kallutrymme så vi hade kapellet uppe men bakrutan borttagen. Dörren till ruffen var stängd. På våren finns där löv o damm och nått som jag skulle säga såg ut som mögel på teaken i sittbrunnen. Så frågan är om det hade förvärrats om vi haft hamnkapellet på, någon som tror sig veta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev di98mase:

Vi är nog fler som är intresserade av steget på bilden så dokumentera gärna och dela OM det blir något studiebesök @Marty.😊

Såg att den nu ligger ute till försäljning så om den inte hamnar i närheten har jag nog tyvärr missat min chans till studiebesök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev di98mase:

- - -

5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten. Jag har fått för mig att batterier inte mår bra av kyla. Det händer något med elektrolyten så OM man kan kanske man vinner lite livslängd på batteriet om man kan förvara dem varmt. Sen är de ju megatunga tyvärr.

- - -

Jag har fått lära mig att blybatterier har lägre självurladdning vid kyla och därför mår bäst av att lämnas kvar fulladdade i båten. Mina batterier har därför aldrig lyfts ur annat än vid utbyte. Min senaste omgång AGM-batterier blev elva år innan det blev kortis i ett av batterierna och eftersom de var jämnåriga så lyftes alla tre ur båten.

Sen blev bytet till LFP-batterier så ny hoppas jag slippa fler batteribyten. LFP-batterier ska inte långtidsförvara fulladdade utan helst laddas ur till ca 60% för att få längst livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Börjar bli dag att väcka tråden ur vinterdvalan :) .

Hur ser det ut för er inför sjösättning? Någon som redan är i?

Själv är planen att hämta ut båten från förvaringen första veckan i maj och därefter kunna få i den så snart som möjligt, om inget gått snett under vintern ska det endast vara tvätt, vaxning, fix med teaken och lite bättringsmålning av botten som står på schemat. Längtar riktigt mycket efter båtsäsongen nu men det får gärna bli några grader varmare så snart som möjligt.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Marty said:

Hej!

Börjar bli dag att väcka tråden ur vinterdvalan :) .

Hur ser det ut för er inför sjösättning? Någon som redan är i?

Själv är planen att hämta ut båten från förvaringen första veckan i maj och därefter kunna få i den så snart som möjligt, om inget gått snett under vintern ska det endast vara tvätt, vaxning, fix med teaken och lite bättringsmålning av botten som står på schemat. Längtar riktigt mycket efter båtsäsongen nu men det får gärna bli några grader varmare så snart som möjligt.

Mvh

Martin

Helt klart bästa mailet på veckor när jag ser att tråden har vaknat igen - tack @Marty😎!

Jag ska hämta båten på söndag. Den har stått i en industrilokal i vinter och nu ska den köras genom Jönköping för vidare transport till Huskvarna där den ska stå nån vecka till innan sjösättning. Jag planerar att tvätta och vaxa igen MEN jag har givetvis några funderingar jag gärna diskuterar med er:

Fenderboxar
Jag såg på nån bild att man monterat fenderboxar var sida i utrymmet vid motorn. Det känns som ett vettigt ställe att ha boxarna på. Lättåtkomligt men jag undrar; jag har fenderskydd på mina fendrar och på alla bilder på fenderboxar är fendern alltid avklädd. Jag undrar:

1. Har ni alltid fenderskydd?
  2. Hur förvarar ni era fendrar idag?
  3. Hur gör ni med fendrar på fören, går det att ha nån snygg och praktisk förvaraing där (idag förvarar jag alla fendrar under sitsen på styrbords singelstol, inte så praktiskt att ta av sitsen osv.) 

Teak
När båten var ny var ju teaken härligt brun. Sedan blir den grå under sommaren såklart. MEN jag undrar; nu på våren när teaken är tvättad och torr, vinner man något på att olja in den (med rätt olja) eller är det bortkastade pengar? Jag köpte nått "bra" medel som jag testade på utemöblerna förra sommaren (inte teak utan nått annat mörkt trä). De fick en gulaktig färg som jag tyckte sådär om MEN träet ser fortfarande bra nästan ett år senare och inte sådär vintergrått/mögligt som det brukar efter en vinter i snö o rusk. Det är ju klart att man blir lite sugen på att pensla på lite på båten, hur gör ni andra? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har också funderat på fendrarna, förra säsongen så placerade jag dem bakom stolarna vid förarplatsen men har också varit inne på att fästa fenderhållare på vattenskidbågen, problemet är att jag tycker det ser lite klumpigt ut. Har alltid fenderskydd på.

På tidigare båt oljade jag teaken men överväger att bara försöka tvätta den i år, olja ger ju en lite annan färg och jag har lite svårt med de små teakstyckena vid aktern där en del är under kapell och en del utanför. Har dock inte riktigt bestämt mig än utan får se hur det ser ut när jag tvättat.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösättning imorgon :) .

image0_(1).jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Marty:

Sjösättning imorgon :) .

image0_(1).jpeg

Snyggt! Jag får nöja mig med att sjösätta min Ryds 23a imorgon 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas sjösättningen gick bra för både @Marty och @Freez!!😊

Själv har jag inte fått allt klart för sjösättning men har några saker att dela med mig av. 

Fenderkorgar

Jag har ett projekt där jag försöker få ordning på fenderförvaringen. Nu börjar saker o ting falla plats. Jag väntar på delar för att kunna bygga allt klart men bilderna visar hur jag tänker mig lösa saken.
I motorutrymmet kommer det sitta 2 på varje sida om motorn. Dessa monteras på ett rör som jag fäster i vattenskidbågen. Med prototypen fungerar det att öppna luckorna, fälla motorn osv så jag hoppas det blir bra. Det enda jag kan tänka mig är en risk är om fenderlinorna hamnar i vattnet och trasslar in sig i propellen. Fram på båten har jag nog landat i läget där korgen sitter i fören vinklad mot sittbrunnen. Snyggare när korgen är lutad framåt men enklare hantering om den är vinklad akterut. Vad tror ni, kan det påverka sikten eller nått annat?

Teak

Min plan har varit att bara tvätta teaken med vatten o grönsåpa. Men så pratade jag lite med nån i hamnen och efter det har jag gjort ett försök att få teaken återställd till orginalfärg. Jag har använt Biltemas teaktvätt och teakåterställning. Resultatet är riktigt bra. Nu funderar jag på om jag ska lägga på GoldenTeak eller bara låta det vara. Erfarenheter någon? Hur mycket äter dessa tvättmedel på själva teaken undrar jag? Det formligen geggar ju med smuts/trä när man tvättar med teakrengöring!

Här kommer lite bilder som inspiration. Kommentera gärna IMG_7464.thumb.JPEG.0a5b75e6d6eb7f2760049aa4f3016322.JPEGIMG_7465.thumb.JPEG.7e4ad6f46fec68e11d649cd74bba241a.JPEGIMG_7454.thumb.JPEG.6d64eba0eee055f227e44ac4405ac336.JPEGIMG_7457.thumb.JPEG.169185a67fd62eea66d63bda8ed42a06.JPEG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-10-18 vid 16:38 skrev Marty:

Nu var båten upptagen, känns skönt.

Men jösses vad mycket inställningar det kan vara på en trailer, tog en evighet att få till det så den låg bra. Massa flyttande av stöd och andra prylar.

Upptäckte att stävöglan är väldigt högt placerad på T8 vilket gör att det blir konstig vinkel från vinschen när man nästan är hela vägen upp. Om inte jag helt missförstått alla inställningar på Fogelsta 303000 så har jag svårt att rekommendera detta till en T8.

Men uppe är den och ligger helt ok för en väldigt kort transport till vinterförvaring, bara servicen kvar och den ska göras på måndag. Sen kan höststormarna få komma :).

Mvh

Martin

Det finns ett högre vinschstativ att köpa från fogelsta. Det är den nedre delen man byter till en högre (ca 70cm istället för original 40cm). Kolla artikel nr: 102639

Vi bytte när vi monterade elvinsch.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2025-10-20 vid 18:33 skrev di98mase:

Här kommer mina tillägg till @StorTure. I år har vi båten inomhus i plusgrader.

-2: tvätta båten utvändigt när den ligger i vattnet. Jag använder såpa, en Gardena-borste som kopplas på slangen och som jag når alla ytor över listen med. Ta rutorna med ajax fönstertvätt. (Detta kan vara en vecka eller två före upptagning)

-1 Efter tvätt; vaxa fördäck och allt du kommer åt från sittbrunnen (inte i sittbrunnen). Mycket skönare att jobba "på" båten när den är i vattnet och inte på trailer tycker jag.

4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern. Precis så gjorde jag förra vintern då båten stod kallt. Stängd dörr och torrboll och det gick jättebra. Det fanns vatten att tömma i Torrbollen på vårkanten.

6: stabil 360 marin i bränsletanken. Här är jag verkligen amatör MEN min båtmek från Yamaha märkesverkstad sa att man inte behöver tillsats i bensinen eller köra "spray" in i cylindern via tändstiften. Däremot skulle man tömma vaporatorn på bensin efter att man provkört motorn efter oljebyte osv. Jag har ingen egen uppfattning om detta, jag bara berättar vad han sa.

7.1: Spola av under vattenlinjen 

7.2: Tvätta utvändigt med Abnet (alkaliskt avfettning. Låt torka. Polish och vax.

8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in. Min mekaniker tyckte vi skulle lämna båten så öppen som möjligt förra året när den stod i ett kallutrymme så vi hade kapellet uppe men bakrutan borttagen. Dörren till ruffen var stängd. På våren finns där löv o damm och nått som jag skulle säga såg ut som mögel på teaken i sittbrunnen. Så frågan är om det hade förvärrats om vi haft hamnkapellet på, någon som tror sig veta?

Efter vinterförvaring försvann alla båttankar och fokus riktades mot snöskotrar, så lite sen återkoppling men tack för inputen, det uppskattas!

Då man inte gör detta så ofta så har jag gjort en bättre lista i excel för att man inte ska glömma något steg. 

Säg gärna till om det är något jag totalt har missat…

Båt checklista.xlsx

Redigerad av StoreTure

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-05-10 vid 20:24 skrev di98mase:

Hoppas sjösättningen gick bra för både @Marty och @Freez!!😊

Själv har jag inte fått allt klart för sjösättning men har några saker att dela med mig av. 

Fenderkorgar

Jag har ett projekt där jag försöker få ordning på fenderförvaringen. Nu börjar saker o ting falla plats. Jag väntar på delar för att kunna bygga allt klart men bilderna visar hur jag tänker mig lösa saken.
I motorutrymmet kommer det sitta 2 på varje sida om motorn. Dessa monteras på ett rör som jag fäster i vattenskidbågen. Med prototypen fungerar det att öppna luckorna, fälla motorn osv så jag hoppas det blir bra. Det enda jag kan tänka mig är en risk är om fenderlinorna hamnar i vattnet och trasslar in sig i propellen. Fram på båten har jag nog landat i läget där korgen sitter i fören vinklad mot sittbrunnen. Snyggare när korgen är lutad framåt men enklare hantering om den är vinklad akterut. Vad tror ni, kan det påverka sikten eller nått annat?

Teak

Min plan har varit att bara tvätta teaken med vatten o grönsåpa. Men så pratade jag lite med nån i hamnen och efter det har jag gjort ett försök att få teaken återställd till orginalfärg. Jag har använt Biltemas teaktvätt och teakåterställning. Resultatet är riktigt bra. Nu funderar jag på om jag ska lägga på GoldenTeak eller bara låta det vara. Erfarenheter någon? Hur mycket äter dessa tvättmedel på själva teaken undrar jag? Det formligen geggar ju med smuts/trä när man tvättar med teakrengöring!

Här kommer lite bilder som inspiration. Kommentera gärna IMG_7464.thumb.JPEG.0a5b75e6d6eb7f2760049aa4f3016322.JPEGIMG_7465.thumb.JPEG.7e4ad6f46fec68e11d649cd74bba241a.JPEGIMG_7454.thumb.JPEG.6d64eba0eee055f227e44ac4405ac336.JPEGIMG_7457.thumb.JPEG.169185a67fd62eea66d63bda8ed42a06.JPEG

Snyggt! Ser väldigt bra ut med fenderkorgarna, kommer nog göra lika, vart har du köpt dina?

förra året hade vi fendrarna i akter ”lådorna” bredvid motorn.. Men det blev lite bökigt.

Står det även en annan T8 bredvid din som har en korg mitt på fören?

Gällande teaken är min plan att gå på med brunsåpa (hört att det är bättre än gul/grön) och vatten för att bespara teaken, är ingen expert inom området så vågar inte svara på hur mycket Biltemas sliter, men blev det mycket renare av den än såpa? Körde du även rengöringen på teaken inuti båten?

Då frugan håller på med mycket projekt i hemmet har vi tyvärr inte hunnit hämta båten från vinterförvaringen än.. Förhoppningsvis blir det av på söndag.

Då kan man även passa på att fråga om hur ni gör med Polering och vaxning.

1: Vad använder ni för medel och maskin? Min tanke är att jag har köpt denna oscillerande polermaskinen (Turtle Wax | PRO TW1050, 999kr) 

och går på Meguiars high gloss polish samt Flagship vax (känns inte som att man behöver gå på med rubbing på en så pass ny båt)

2: polerar ni över fönsterpartierna på skrovet, går det bra?

3: polerar ni något på gelcoat ytorna i sittbrunnen, eller är det bara på utsidan ni kör?

4: Min båt är inte bottenmålad, ska man då polera och vaxa under vattenlinjen på skrovet då?

Redigerad av StoreTure

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
On 5/15/2026 at 9:35 PM, StoreTure said:

Då kan man även passa på att fråga om hur ni gör med Polering och vaxning.

1: Vad använder ni för medel och maskin? Min tanke är att jag har köpt denna oscillerande polermaskinen (Turtle Wax | PRO TW1050, 999kr) 

och går på Meguiars high gloss polish samt Flagship vax (känns inte som att man behöver gå på med rubbing på en så pass ny båt)

2: polerar ni över fönsterpartierna på skrovet, går det bra?

3: polerar ni något på gelcoat ytorna i sittbrunnen, eller är det bara på utsidan ni kör?

4: Min båt är inte bottenmålad, ska man då polera och vaxa under vattenlinjen på skrovet då?

1) Jag köpte en begagnad oscillierande maskin (med sladd och jag minns inte fabrikatet men nått känt iaf). Helt klart värt pengarna med en maskin. Jag polerar med Hempels båtpolish och vax (röd och orange kork på grå flaska). Det gick inte åt så mycket så det är ju bra.

2) Vänta, frågar du om vi vaxar/polerar fönster dvs alla rutor i skrovet och de takfönster som finns på fören så är svaret "Nej". Dessa låter jag bli men har undrat samma sak.

3) Nej, normalt sett vaxar jag inte sittbrunnen men jag vaxade allt runt  förarplatsen förra sommaren. Mest för att jag hade lite tid. Jag vaxade också allt utvändigt som jag når från sittbrunnen eller från fören dvs när båten är i vattnet. Jag vaxar också motorn då och då.

4) Enligt min källa behöver man inte vaxa under vattenlinjen. 

Redigerad av di98mase
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Uppföljning om Teak

Jag kunde inte låta bli så jag körde Biltemas teaktvätt och teakåterställare. Det blir verkligen jättebra. Det man undrar är ju hur mycket det sliter på själva teaken?? Jag körde lite behandling på utemöblerna hemma också:).
Igår penslade jag på ett lager med GoldenTeak och det blir ju också så snyggt men man ska komma ihåg att nu får jag skillnad på teaken i sittbrunnen som är ljusbrun o lite solblekt medan teaken på för och akter blir mörkare och snyggare. Att behandla sittbrunnen känns lite som ett större projekt och måste isf planeras in i bra väder osv. men det kan bli aktuellt, jag får se.

Bilderna visar tvättad med Biltema samt efter GoldenTeak 1 strykning.

image.png

image.png

Redigerad av di98mase
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fenderkorgar till aktern del II - viktig uppdatering!

Ny position och minder justeringar!! Gamla instruktionen är borttagen och ersatt av v2!!

image.png.2604203ec2a10206d5f2772597289dca.png

Så, nu har båten sjösatts och jag har provat fenderkorgarna. Nu upptäckte jag en viktig sak som jag på något sätt missade när jag byggde konstruktionen på land. När motorn tiltas hela vägen upp så tog främre korgen i motorkåpan. Inga synliga repor och både kåpa och korg ger efter lite.
MEN så kan man ju inte ha det så jag har laborerat lite och försökt hitta en lösning där korgarna inte tar i motorn alls och detta blev resultatet:

• Korgarna flyttas bakåt och snedställs
  • staget sänks någo och kan göras något längre
  • Övre ringen på främre korgen kan tryckas till så får man nån mm extra marginal
  • Motorn måste vara centrerad när man tiltar upp den

Jag måste erkänna att insikten om att fler av er kanske gör samma "lösning" gav mig nästan svindel, man vill ju inte att andra ska drabbas av sina egna misstag så tänk er för och kom ihåg att alla båtar är väl unika så jag friskriver mig från allt ansvar.

Bifogar en uppdaterad instruktion (gamla meddelandet är raderat för att minska risken att någon ser den).

Nu blir det test i sommar och utvärdering.

T8_fenderkorgar_BOM_v2.pdf

Redigerad av di98mase

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Inspirerad av @di98mase gav jag mig också på teaken med Biltemas produkter, jäklar vilken skillnad det blev. Något förvånad över hur lätt det var och mängden smuts som lossnade :) .

Körde med rengöring och återställare, tycker det ser väldigt trevlig ut så jag tror inte jag oljar men har inte bestämt mig än.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...