Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
  • 0
Mercury_44XS

Funktioner på Maringuiden

Fråga

Hej alla!

Jag har inte varit med här så länge och det är vissa funktioner jag inte hittar som hur man t.ex. gör en sån här (vad det nu heter)

697523323_Skrmavbild2025-07-15kl_11_58_08.png.4d20d87a4b9d3b7a67ca3182495906fa.png

Var hittar man info om alla funktioner i forumet?

Har letat och letat men hittar ingen info.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

• 0
Postad (redigerade)

@Mercury_44XS 

Du skriver bara ett at-tecken (snabel-a) förjt av användrnamnet.

Vilka andra funktioner tänker du på?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Tack @No_jah det var så enkelt😀

Jag undrar vad "multicitera" är som finns vid plustecknet.

Sen hittar jag ingen funktion för att ångra inmatning.

Jag arbetar i MAC som skiljer sig från PC på snabbkommandon, använder jag cmd+z så brukar det inte hända ett enda dugg. Finns det något annat sätt?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
3 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag arbetar i MAC som skiljer sig från PC på snabbkommandon, använder jag cmd+z så brukar det inte hända ett enda dugg. Finns det något annat sätt?

//Pär

Ångra är CTRL-Z på PC. CTRL-C för att kopiera, CTRL-V för att klistra in.

Multicitera brukar jag inte använda (funderar på om jag ens vet hur det funkar), ställer istället markören där jag vill ha citatet i mitt inlägg, markerar det jag vill citera i annans inlägg, och väljer "citera". Då hamnar ett ytterligare citat i ens pågående inlägg där man var senast i det.

Kan hålla med om att jag inte heller hittat någon "snabbknappslathund". Fast jag har å andra sidan inte letat så mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
10 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

//Pär

Multicitera är helt enkelt precis vad det låter som, då kan du tryck på plustecknet för flera inlägg så att du på så vis citerar flera inlägg samtidige

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
Postad (redigerade)

Jag kanske skall förtydliga lite.

På MAC använder man cmd+z för att ångra inmatning utan att behöva markera text eller objekt men det funkar inte här.

Jag råkade någon gång klicka flera gånger på "citera" och det blev några gånger för mycket.

Texten jag skrivet var ju inga problem att få bort men alla citeringar som tog upp fruktansvärt mycket utrymme var värre. 

Gick jag tillbaka via "visa föregående sida" försvann det tillfälligt men så fort jag satte markören i rutan kom allt gammalt tillbaka.

Det är just den funktionen jag inte hittar, min egen dator kan jag utan och innan så där är det inga problem.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
42 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

//Pär

29 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag kanske skall förtydliga lite.

På MAC använder man cmd+z för att ångra inmatning utan att behöva markera text eller objekt men det funkar inte här.

Jag råkade någon gång klicka flera gånger på "citera" och det blev några gånger för mycket.

Texten jag skrivet var ju inga problem att få bort men alla citeringar som tog upp fruktansvärt mycket utrymme var värre. 

Gick jag tillbaka via "visa föregående sida" försvann det tillfälligt men så fort jag satte markören i rutan kom allt gammalt tillbaka.

Det är just den funktionen jag inte hittar, min egen dator kan jag utan och innan så där är det inga problem.

//Pär

35 minuter sedan skrev IngemarE:

Ångra är CTRL-Z på PC. CTRL-C för att kopiera, CTRL-V för att klistra in.

Multicitera brukar jag inte använda (funderar på om jag ens vet hur det funkar), ställer istället markören där jag vill ha citatet i mitt inlägg, markerar det jag vill citera i annans inlägg, och väljer "citera". Då hamnar ett ytterligare citat i ens pågående inlägg där man var senast i det.

Kan hålla med om att jag inte heller hittat någon "snabbknappslathund". Fast jag har å andra sidan inte letat så mycket...

Multicitera… hur enkelt som helst.

Klicka bara på hur många ”citera” som helst, så kommer citaten upp i din ”skrivruta”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Multicitera… hur enkelt som helst.

Klicka bara på hur många ”citera” som helst, så kommer citaten upp i din ”skrivruta”.

Ja det var just det som jag råkade göra en gång och det tog hur lång tid som helst och krävde till slut utloggning för att jag skulle få bort dessa.

Vet att vissa sidor är konstruerade för PC och det kan vara ett rent h....e om man har MAC och hitta rätt kommandon eller kunna använda vissa funktioner.

OT:

Vårt bokföringsprogram är ett sådant exempel och de tyckte vi skulle gå över till PC istället för att de gjorde funktionerna mer MAC-vänliga och det gick t.ex. inte att öppna i Safari utan man var tvungen att använda Crome istället🤮

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
35 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ja det var just det som jag råkade göra en gång och det tog hur lång tid som helst och krävde till slut utloggning för att jag skulle få bort dessa.

Vet att vissa sidor är konstruerade för PC och det kan vara ett rent h....e om man har MAC och hitta rätt kommandon eller kunna använda vissa funktioner.

OT:

Vårt bokföringsprogram är ett sådant exempel och de tyckte vi skulle gå över till PC istället för att de gjorde funktionerna mer MAC-vänliga och det gick t.ex. inte att öppna i Safari utan man var tvungen att använda Crome istället🤮

//Pär

Ja det är litet svårt att radera dom, tror jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
Postad (redigerade)

Om man markerar så här

image.thumb.png.c4a49576203225eec23f4f306e7c8d1c.png

och sedan trycker på citera så blir det såhär.

33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

OT:

//Pär

Ja det är litet svårt att radera dom, tror jag. 

Om man gör så här för att inte få med hela citat (som ibland är onödigt)

image.thumb.png.93f183619c5f428eadc5284693894908.png

och trycker på citera så blir det så här.

1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

...

OT:

//Pär

Jag brukar sätta dit prickar/punkter ... så att någon kanske förstår att det inte är hela inlägget som är citerat.

Man kan alltså ändra en text i ett inlägg man citerar!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
Postad (redigerade)

Mera maringuidenskola.

Om vill hänvisa till en bild som tex. redan förekommit i tråden så kan man

2140435141_Skrmbild2025-07-15144105.thumb.png.0007c80715d226b207ce4edc564c0fd1.png

dubbelklicka på bilden och ändra storlek så att den inte tar så stor plats i inlägget.

899975622_Skrmbild2025-07-15144220.thumb.png.6aa77029056a33d1155df9c58dcf382d.png

så att den blir mindre.

2140435141_Skrmbild2025-07-15144105.thumb.png.0007c80715d226b207ce4edc564c0fd1.png

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

När man gjort ett riktigt dåligt inlägg som man absolut vill ta bort så kan man välja Alternativ och sedan dölj längst ned i inlägget.

1237874859_Skrmbild2025-07-15145059.png.2f469173ee8c24ce9313050bee7403fe.png

Om det är för sent man vaknar upp så får man krypa till korset och anmäla sitt eget inlägg till admin längst upp till höger. an måste peka här för att se texten Anmäl inlägg.
1804685724_Skrmbild2025-07-15145242.thumb.png.f5d925f7b826a031762f6b25aea4bcda.png

Redigera, längst ned, är ju rätt tydligt.

• Praktisk när man kommit på att man skrivit något fel eller något dumt..
  • Det kan vara bättre att göra ett tillägg och komplettera det befintliga inlägget om någon redan hunnit citera det gamla inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

@Mackey

Den var bra om bilder man vill hänvisa till, det blir ju bara jobbigt om det ligger samma storlek hela tiden.

Tack!

Nu är det bara hur i h....e man får bort när man lyckats dubbelcitera och det inte går att markera.

Har ifs. inte testat cmd+A som är markera allt i MAC, gjorde ett test i detta inlägg och det kortkommandot fungerade.

Vi kör vidare så får vi se.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Knappen "Ej läst innehåll" ger en lista med alla de senaste inläggen oavsett var de är publicerade.

2040365129_Skrmbild2025-07-15145828.png.8325f5734c2d1c8bebdeb55c1be120dc.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
3 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

...

Nu är det bara hur i h....e man får bort när man lyckats dubbelcitera och det inte går att markera.

...

Jag får en liten ruta längst ned till höger på skärmen där jag kan klicka bort allt multiciterat på krysset.

382802124_Skrmbild2025-07-15150139.thumb.png.0c080a8f8a2de25b29846c9400cd27c7.png

Så här ser den ut i större storlek.

365319510_Skrmbild2025-07-15150448.png.7af429de4f37cc62e2fc028bfa28e8de.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
Postad (redigerade)

Jag har testat den knappen men då får jag prova igen.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag har testat den knappen men då får jag prova igen.

Knappen genererar inläggen tror jag, men krysset till höger på knappen stänger ner multicitaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...