Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
hannihatten

Kad44 edc läcker luft i skarven på stålröret från kompressorn efter turbobyte.

Rekommendera Poster

Bytte ut en rejält sliten turbo mot en ny ersättningsturbo.

Vid första provturen kom det plötsligt ett pysande ljud vid ca 3500 varv och vi slog 

av på farten.

Konstaterade att det pyser ut luft i skarven mot stålröret.

Fick hjälp med att täta skarven och det verkade hålla tätt efter en provtur.

Lyckan var tyvärr inte långvarig och in på andra dagen på båtsemestern släppte lagningen och det läcker igen.

Och nu sitter man en bit hemifrån i en gästhamn och funderar hur man skall lösa detta 😞.

Vad jag förstår sitter röret bara iträtt i varje ände och tätas med o-ringar. Behöver jag byta o-ringar?

Är det någon som råkat ut för detta eller har någon idé på hur detta kan fixas.

/Fredrik

IMG_2662.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag använde faktiskt samma gamla O-ringar, borde väl ha bytt.

Kan du ha tur i oturen att O-ringen/ringarna hamnat snett eller har dom gått sönder?

Om dom hamnat snett får du demontera röret, blöta ringarna med vanligt vatten, eller kanske gnida in dem i fett kanske vaselin eller liknande, och hoppas att dom hamnar rätt när du sätter ihop grejerna igen. Ja det var ju rätt så bökigt att få ihop dessa rör, minns jag. 
Det ser ju ut som du tätat med nån tätningsmassa… det skall man ju inte behöva om O-ringarna är bra.

Sedan är det ju samma sak i andra ändan av stålröret vid anslutningen till  kompressorn, kanske det läcker där också?

En nödlagning borde man ju kunna utföra med vulktape kan jag tycka, men bäst är det ju med O-ringar förstås och då gäller det att dom hamnar rätt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag använde faktiskt samma gamla O-ringar, borde väl ha bytt.

Kan du ha tur i oturen att O-ringen/ringarna hamnat snett eller har dom gått sönder?

Om dom hamnat snett får du demontera röret, blöta upp ringarna med vanligt vatten, eller kanske gnida in dem i fett kanske vaselin eller liknande, och hoppas att dom hamnar rätt när du sätter ihop grejerna igen. Ja det var ju rött bökigt att få ihop dess rör, minns jag. 
Det ser ju ut som du tätat med nån tätningsmassa… de5 skall man ju inte behöva om O-ringarna är bra.

Sedan är det ju samma sak i andra ändan av stålröret vid anslutningen till  kompressorn, kanske det läcker där också?

En nödlagning borde man ju kunna utföra med vulktape kan jag tycka, men bäst är det ju med O-ringar förstås och då gäller det att dom hamnar rätt.

Ok!

Hur lossar man röret?

Är det på samma sida som det läcker?

Kanske skall testa med vulktejp som nödlösning.

/Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev hannihatten:

Ok!

Hur lossar man röret?

Är det på samma sida som det läcker?

Kanske skall testa med vulktejp som nödlösning.

/Fredrik 

Det var några år sedan jag höll på att skruva med detta, så jag minns inte exakt hur det var.

Jag har visserligen en KAD43 men det ser likadant ut på din motor.

Lossa först det böjda svarta röret av aluminium som sitter på turbons sugsida. Där sitter två små insexskuvar i flänsen mot turbon, tappa inte ned dom i kölsvinet! jag tror att du kan se en av dessa glänsa litet eller om det bara är färgavskrap, på min bild, den andra sitter… ja minns inte men sannolikt undertill, känn efter!
Därefter lossar du ett stag, en bit bandjärn, som håller ihop detta rör

själva turbon lossar du slangklämmorna på gummislangen mot luftfilterburken. Då borde du också få lirkat loss anslutningen till luftfilterburken, den sitter också med minst en O-ring. Därefter borde röret mot kompressorn vara rätt så löst, så du kan dra och lika ut det bakåt.

Om du inte lyckas få loss, eller montera tillbaka plaströret i luftfilterburken kan du behöva skruva loss den, jag vill minnas att det finns två skruvar innanför luftfiltret som den sitter fast med. Här inne sitter också en slang som går ventilkåpan längst bak på motorn, den är till vevhusventilationen och det är viktigt att den hamnar rätt.

Jag skrev tidigare att du kan lägga på vatten på O-ringarna, funkar, men såpvatten eller tvål är nog bättre, då glider dom lättare på plats, vaselin funkar ju men kan bli onödigt kladdigt. Jag tror att jag använde Lypsyl eller liknande cerat, det var väl det jag hade tillhands i byxfickan.

Lycka till!

IMG_1222.thumb.jpeg.bad6e19ef08d05999b923da6514c0d3c.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var några år sedan jag höll på att skruva med detta, så jag minns inte exakt hur det var.

Jag har visserligen en KAD43 men det ser likadant ut på din motor.

Lossa först det böjda svarta röret av aluminium som sitter på turbons sugsida. Där sitter två små insexskuvar i flänsen mot turbon, tappa inte ned dom i kölsvinet! jag tror att du kan se en av dessa glänsa litet eller om det bara är färgavskrap, på min bild, den andra sitter… ja minns inte men sannolikt undertill, känn efter!
Därefter lossar du ett stag, en bit bandjärn, som håller ihop detta rör

själva turbon lossar du slangklämmorna på gummislangen mot luftfilterburken. Då borde du också få lirkat loss anslutningen till luftfilterburken, den sitter också med minst en O-ring. Därefter borde röret mot kompressorn vara rätt så löst, så du kan dra och lika ut det bakåt.

Om du inte lyckas få loss, eller montera tillbaka plaströret i luftfilterburken kan du behöva skruva loss den, jag vill minnas att det finns två skruvar innanför luftfiltret som den sitter fast med. Här inne sitter också en slang som går ventilkåpan längst bak på motorn, den är till vevhusventilationen och det är viktigt att den hamnar rätt.

Jag skrev tidigare att du kan lägga på vatten på O-ringarna, funkar, men såpvatten eller tvål är nog bättre, då glider dom lättare på plats, vaselin funkar ju men kan bli onödigt kladdigt. Jag tror att jag använde Lypsyl eller liknande cerat, det var väl det jag hade tillhands i byxfickan.

Lycka till!

IMG_1222.thumb.jpeg.bad6e19ef08d05999b923da6514c0d3c.jpeg

Tack för svar👍

Håller på att försöka lirka det på plats.

Det måste väl sitta rakt in i plastburken, det hade nästan glidit ut ur underkanten av röret.

Har försökt vinkla det rätt nu:

image.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev hannihatten:

Tack för svar👍

Håller på att försöka lirka det på plats.

Det måste väl sitta rakt in i plastburken, det hade nästan glidit ut ur underkanten av röret.

Har försökt vinkla det rätt nu:

image.jpg

Konstigt att det inte finns något som håller det på plats bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är rätt trixigt att få ihop det igen.

Men man ser ju till att få delarna på plats ”på lösen” innan man skruvar fast grejerna.

Hoppas att du fick O-ringarna på plats nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompressorns tryckrör/ljuddämpare har ett stöd under till vid trevägsventilen , så häller det höjden in i trevägsventilen. Demontering görs enklast genom att ta bort luftburken, två M6 bultar-10ans nyckel. Ta av luftfilterlocket , filtret och vevhusventilationsslangen. Släpp slangklämman på gummislangen(på turbons insugningsrör) närmast trevägsventilen. Lyft trevägsventilen och luftburken rakt uppåt 7-8 cm, då luftburkens anslutning till kompressor släpper. Kompressorns tryckrör följer med uppåt och ska vrida sig något i sina o-ringsanslutningar i ändarna. Ta bort luftburken sen trevägsventilen. Änden på kompressorns tryckrör blir fri så du kan byta o-ring. Smörj ny o-ring med Molykote 55 eller liknande o-ringsfett. Om du inte kan få tag på en ny o-ring eller kan tillverka en(limma)  , kan du vira gängtejp på kompressorröret ett antal varv så du töjer ut befintlig o-ring. Återmontage enligt bilder.

Skärmbild 2025-07-11 230910.png

Skärmbild 2025-07-11 230952.png

20250711_150518.jpg

20250711_150521.jpg

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är rätt trixigt att få ihop det igen.

Men man ser ju till att få delarna på plats ”på lösen” innan man skruvar fast grejerna.

Hoppas att du fick O-ringarna på plats nu!

Nja, jag släppte på slangklämman till slangen som går till turbon och försökte vrida och lirka allt på plats.

Men jag borde kanske lossat allting och tryck röret på plats innan jag skruvade ihop det.

/Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev NW355:

Kompressorns tryckrör/ljuddämpare har ett stöd under till vid trevägsventilen , så häller det höjden in i trevägsventilen. Demontering görs enklast genom att ta bort luftburken, två M6 bultar-10ans nyckel. Ta av luftfilterlocket , filtret och vevhusventilationsslangen. Släpp slangklämman på gummislangen(på turbons insugningsrör) närmast trevägsventilen. Lyft trevägsventilen och luftburken rakt uppåt 7-8 cm, då luftburkens anslutning till kompressor släpper. Kompressorns tryckrör följer med uppåt och ska vrida sig något i sina o-ringsanslutningar i ändarna. Ta bort luftburken sen trevägsventilen. Änden på kompressorns tryckrör blir fri så du kan byta o-ring. Smörj ny o-ring med Molykote 55 eller liknande o-ringsfett. Om du inte kan få tag på en ny o-ring eller kan tillverka en(limma)  , kan du vira gängtejp på kompressorröret ett antal varv så du töjer ut befintlig o-ring. Återmontage enligt bilder.

Skärmbild 2025-07-11 230910.png

Skärmbild 2025-07-11 230952.png

20250711_150518.jpg

20250711_150521.jpg

Tack för bra beskrivning👍!

Hur ser det där stödet ut?

För problemet verkar ju vara att trevägsventilen vrider sig ur läge

och tryckröret ändrar vinkel i anslutningen.

/Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stödet på kompressorns tryckrör enligt bild, sitter närmast trevägsventilen. 

Trevägsventilen låses av slangklämman mot gummislangen, men om slangen börjar bli mjuk och uttjänt så blir trevägaren lös och vrider sig. Byt till bil intercoolerslang som på bilderna som inte tröttnar och blir mjuk samt är mycket billigare än original. Kolla så att kompressorns insugsrör sitter fast i bygeln under luftfilterburken och att luftburken sitter fast samt att gummiringen mot trevägaren är på plats.

Gummistöd kompressorrör.png

20220909_162916.jpg

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev NW355:

Stödet på kompressorns tryckrör enligt bild, sitter närmast trevägsventilen. 

Trevägsventilen låses av slangklämman mot gummislangen, men om slangen börjar bli mjuk och uttjänt så blir trevägaren lös och vrider sig. Byt till bil intercoolerslang som på bilderna som inte tröttnar och blir mjuk samt är mycket billigare än original. Kolla så att kompressorns insugsrör sitter fast i bygeln under luftfilterburken och att luftburken sitter fast samt att gummiringen mot trevägaren är på plats.

Gummistöd kompressorrör.png

20220909_162916.jpg

Tack för tipsen!

Skall undersöka detta.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att jag saknar detta stöd med art nr: 6812747.

Hittar det bara online på boat-parts.se

Bara 19:- för själva delen men 250:- i frakt 😬.

Hur mycket bygger den i höjd?

Tänkte att man kunde göra en tillfällig lösning tills man fått tag i originaldelen.

Har beställt nya o-ringar som förhoppningsvis dyker upp i morgon.

IMG_2674.thumb.jpeg.0811c0c3d509e4ccf881481dcc4af662.jpeg

IMG_2675.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis mätt åt dig, litet svårt med delarna på plats och bara med en tumstock tillgänglig.

Men det är cirka 25 mm, jag tror inte att måttet är kritiskt, måhända kan du slöjda till en liten träkil och trycka in under röret.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har precis mätt åt dig, litet svårt med delarna på plats och bara med en tumstock tillgänglig.

Men det är cirka 25 mm, jag tror inte att måttet är kritiskt, måhända kan du slöjda till en liten träkil och trycka in under röret.

Grymt!

Ja det borde räcka med något som håller det på någorlunda rätt höjd.

Tack för hjälpen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En slangbit med rätt höjd kanske. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...