Chrille26 6 Postad 9 Juli Hej! Är på jakt efter en segelbåt i 30 fots klassen med den kluriga mixen att det är en bra seglare, har skapliga boytor för åtminstone 2 mindre barn och klarar lite mer än bara skärgårdssegling, utan även öppet vatten. Jag har hittat en Omega 28 som är i bra skick, bra utrustad, ligger rätt i pris och har en lämplig hemmahamn. Jag har försökt läsa på om modellen så mycket jag kan men får inte riktigt bilden klar för mig. Hur upplever ni som seglat den här modellen att den passar det jag söker? - Klarar den att ligga ute med några dagar i sträck med mindre barn? - Klarar den Gotland tur och retur utan att kännas osäker eller för liten? Tacksam för era tips och erfarenheter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 569 Postad 9 Juli Jag växte upp i en Omega 28. Den fixar definitivt långsegling med barn. Seglar mycket bra I lätta vindar men kan bli lovgirig och tung på rodret om det blåser mycket. Gotland är inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 6 Postad 9 Juli 24 minuter sedan skrev Eld-: Jag växte upp i en Omega 28. Den fixar definitivt långsegling med barn. Seglar mycket bra I lätta vindar men kan bli lovgirig och tung på rodret om det blåser mycket. Gotland är inget problem. Det låter betryggande och det jag ville höra. Då känns det som att det är värt att slå till på den här. Är inte ute efter en större båt utan mycket handlar om känslan av trygghet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 98 Postad 10 Juli Hej vi seglade Omega 28 i 6 år när barna var -10 års åldern, en topoenbåt, seglade fint ned bra balans, det tunga på rodret försvann med nya segel, fina utrymmen inuti. Enda nackdelen är att sittbrunnen ör lite trång. mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 10 Juli Finns lite kommentarer på Sailguide: https://www.sailguide.com/batfakta/omega-28 Tittade på en sådan en gång men det föll på motorns placering , under kojerna i förpiken, och den långa propelleraxeln som följde med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 6 Postad 11 Juli Tack för alla tips och svar! Står nu i valet mellan en Scampi 30 och Omega 28, utifrån mina kriterier vilken hade ni valt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 298 Postad 11 Juli 2025-07-09 vid 20:00 skrev Chrille26: en segelbåt i 30 fots klassen med den kluriga mixen att det är en bra seglare, har skapliga boytor för åtminstone 2 mindre barn och klarar lite mer än bara skärgårdssegling, utan även öppet vatten. Det låter mer som en Scampi än en Omega 28 när man läser den beskrivningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 569 Postad 11 Juli Jag skulle säga att skick, utrustning och pris skulle avgöra mellan de två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad 11 Juli Helt ot. Har legat vid Tånguddens båtuptagning i ca 47 år, nu har försvaret köpt marken alla båtar måste bort. Fjord 88o såld 70000:- maxi 87 20000:-Snipa värde 50000: såld 20000:Dessa båtar har aldrig annonserats på nätet,och dom som gjort det är sålda på en timma.Vad jag vill med denna skrift Albin Cumulus ligger kvar på land,ägaren gammal orkar inte med.Gissning halva priset mot dom båtarna du tittar på.Ligger kvar på land. Om intresse finns skriver jag av hans telefon nr i morgon.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad 11 Juli 3 timmar sedan skrev Ronnienr10: Har legat vid Tånguddens båtuptagning i ca 47 år, nu har försvaret köpt marken alla båtar måste bort. Fruktansvärt tråkigt har själv legat där med 5 båtar, bästa stället, stor förlust för oss båtägare, fullständigt överkörda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 6 Postad 12 Juli 14 timmar sedan skrev Ronnienr10: Helt ot. Har legat vid Tånguddens båtuptagning i ca 47 år, nu har försvaret köpt marken alla båtar måste bort. Fjord 88o såld 70000:- maxi 87 20000:-Snipa värde 50000: såld 20000:Dessa båtar har aldrig annonserats på nätet,och dom som gjort det är sålda på en timma.Vad jag vill med denna skrift Albin Cumulus ligger kvar på land,ägaren gammal orkar inte med.Gissning halva priset mot dom båtarna du tittar på.Ligger kvar på land. Om intresse finns skriver jag av hans telefon nr i morgon.Ronnie Tack för tipset! Tyvärr är det på fel kust och jag har inte möjlighet att transportera båten till ostkusten, jag misstänker att det är en del fix innan sjösättning om varvet säljer av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad 12 Juli 11 timmar sedan skrev Chrille26: jag misstänker att det är en del fix innan sjösättning om varvet säljer av den. Nej det är ägaren som säljer.Mina kompisar brukar säga att du ser aldrig problem,bara lösningar,det kanske stämmer.Köpte min Svea i norra Stockholm utan fungerande motor.Tog med kompisen och seglade runt till västkusten,förmodligen den seglingen med mest många trevliga minnen.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille26 6 Postad 21 Juli Tack för alla svar och tips. det blev tillslut köp av en Maxi 95 så inte riktigt en Omega eller Scampi men så kan det svänga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser