Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
SeaRayeller

Större torkamotor, torkararmar samt vindrutetorkare

Rekommendera Poster

Jag vill uppgradera båtens vindrutetorkare till större och kraftigare modell.

Båten är en Princess V42 från 2008.

Någon som har gjort detta på en liknande båt eller rent  av på en V42:a?

Tacksam även för tips på vindrutetorkarmotorer med parallellarm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte på Roca W12 torkarmotor med dubbelarmstöd ,dock maxlängd 610 mm . Parallellarmar ifrån Roca. På en då sliten Nimbus N29C. W12 klar för intervall och höger/vänsterparkering.

Kolla in Roca:s sortiment på nätet finns starkare och större grejor.

Torkararmar ROCA.png

Torkarmotor ROCA.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Italienska Speich har också bra torkarutrustningar, säljs bland annat av Ital Nordic AB

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På båten satt det när jag köpte den begagnad stora kraftiga torkare av parallelltyp, efter ett par år har jag nu bytt till mindre torkare med enkla blad som jag tycker räcker bra.

Jag vet att svepytan blir större med en parallellarm men jag jämför med min bil och där räcker en enkel torkare.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Roca är nu alltid Roca… det är kvalitetsgrejer!

Men för nio år sedan kompletterade jag med två nya torkare till bb och sb, det fanns bara en American Bosch i mitten, (fela mig om jag har rätt, men Roca är en kopia eller vidareutveckling av American Bosch).

Och vad skruvade jag då dit..? Jo två torkarmotorer från Biltema, för en bråkdel av vad Rocas kostar.

Dom var svarta, men en sprayburk med vit färg löste det. Då jag inte får stänkvatten på rutorna men om det regnar mycket blir det ju en del, och än funkar dessa motorer bra, för inte oväsen. Parallellarmarna är däremot Rocas och torkarbladen kommer från Bosch.

På förra båten, en nimbus, med större vindrutor, längre enkelarmar och längre blad satte jag också upp Biltemas likadana torkarmotorer och så länge jag hade den båten, i 21 år, fungerade även dessa.

Därmed inte sagt att dom torkarmotorerna man idag köper på Biltema är lika bra som dom jag köpte för flera år sedan, man vet ju aldrig med den firman.

IMG_1216.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

”På båten satt det när jag köpte den begagnad stora kraftiga torkare av parallelltyp, efter ett par år har jag nu bytt till mindre torkare med enkla blad som jag tycker räcker bra.

Jag vet att svepytan blir större med en parallellarm men jag jämför med min bil och där räcker en enkel torkare.”

Ja, allt beror ju på hur man använder båten. Personligen vill jag ha så stor svepyta som möjligt då jag vill ha bästa möjliga sikt även under riktigt dåliga förhållande med regn, mörker och blåst.

Redigerad av Gripen72
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Gripen72:

Ja, allt beror ju på hur man använder båten. Personligen vill jag ha så stor svepyta som möjligt då jag vill ha bästa möjliga sikt även under riktigt dåliga förhållande med regn, mörker och blåst.

Ja då är ju länga parallellarmar bra. Men svepytan får ju en annan form än om man har enkelarmar.
Vad jag sett på bilar, som på en kitcar, med en stor välvd panoramavindruta med endast en centralt placerad torkare, var den att torkrbladets anläggningstryck mot rutan gjorde att torkarbladet inte var så följsamt, det blev osvepta ytor där rutan krökte.

Samma problem på en gammal turistbuss jag haft det tvivelaktiga nöjet att meka med.

Vad jag kan lista ut av Rocas vindrutetorkarhemsida levererar dom inte bara till fritidsbåtar och andra fartyg, utan även till fordonsindustrin, så problemen är väl välkända.

Om man sedan skall ha vindrutespolare, förordar jag spolarminstycken med fyra strålar, som man snäpper fast på torkararmen, då får man spolvattnet där man vill ha det. Även sådana munstycken finns hos Roca.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Gripen72:

Dom här torkarmotorerna har ju två hastigheter, man kan ställa in tre eller möjligen fyra olika svepvinklar, och man kan även välja om man vill ha parkeringsläget till höger eller till vänster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det, parallellarmar ger inte per automatik större svepyta. Allt beror på rutans storlek, form,  torkarmotorns placeringsmöjlihet, samt tillgängliga vinklar som motorns växellåda går att få med.

Att få till en välfungerande torkaranläggning sysselsätter många ingenjörer, det är inte helt lätt.

När det gäller välvda rutor hänger mycket på bladets konstruktion, det måste klara av att böjas ordentligt, därför måste det vara upphängt på flera punkter, och dessa måste ha utrymme att röra på sig. Bladet på bilden är upphängt i en ganska generös bågform med flera ledade infästningar. Kitcaren med monotorkare hade nog ingen ingenjör lagt någon längre tid på. Ska du ha monotorkare så måste du ha en mekanism som kan förskjuta bladinfästningen i tangentens riktning vid vissa vinklar.

IMG_1099.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Gripen72:

Så är det, parallellarmar ger inte per automatik större svepyta. Allt beror på rutans storlek, form,  torkarmotorns placeringsmöjlihet, samt tillgängliga vinklar som motorns växellåda går att få med.

Att få till en välfungerande torkaranläggning sysselsätter många ingenjörer, det är inte helt lätt.

När det gäller välvda rutor hänger mycket på bladets konstruktion, det måste klara av att böjas ordentligt, därför måste det vara upphängt på flera punkter, och dessa måste ha utrymme att röra på sig. Bladet på bilden är upphängt i en ganska generös bågform med flera ledade infästningar. Kitcaren med monotorkare hade nog ingen ingenjör lagt någon längre tid på. Ska du ha monotorkare så måste du ha en mekanism som kan förskjuta bladinfästningen i tangentens riktning vid vissa vinklar.

IMG_1099.jpeg

Så var det.

Inte ens på en plan vindruta var det helt lätt att justera in vinklarna, och ibland torkar det bättre på tillbakagången än när torkaren är på väg ut. Misstänker att en kraftigare fjäder i torkararmen hade varit på sin plats. (Byggsatsbilen kördes för övrigt aldrig i regnväder, det var bara ett besiktningskrav att det skulle finnas torkare och spolare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rätt stora ytor och de torkarmotorer och armar som sitter där i dag behöver uppgraderas till stabilare och större motor, armar och torkarblad.

Jag skall titta på de märken som ni angett, tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev SeaRayeller:

Jag har rätt stora ytor och de torkarmotorer och armar som sitter där i dag behöver uppgraderas till stabilare och större motor, armar och torkarblad.

Jag skall titta på de märken som ni angett, tack.

Ja gör så!

Jag tänker på den Nimbus 2700 från åttitalet som jag hade, det var två plana rutor i vinkel som sluttade bakåt. Den båtens bog var inte alls speciellt konkav, utan mer rak, så det blev alltid en massa stänk eller ryksjö över rutorna vid passage av svallvågor, varvid torkarna fick gå ofta. Båda originalmotorerna av okänt fabrikat gav upp en efter en, så dom byttes ut mot Biltemas kraftigare modell. Som jag då skrev höll dessa i många år utan nån service. I nuvarande båt är rutorna negativa, lutar inåt, och det skall vara till att passera stora svallvågor i fart för att det skall komma upp stänk, hyttens tak skjuter ut ovanför vindrutorna så litet till måttligt regn hamnar inte så ofta på rutorna, så här används vindrutetorkarna sällan, dessutom finns det intervalltorkare. 
Vad jag då menar är ju att köpa torkarmotorer som passar för båten och hur den används och då i vilken väderlek. Om du har stora konvexa rutor med långa torkararmar och har långa torkarblad och får en hel det skvätt under gång kanske du skall välja en stark och kvalitativ torkarmotor, ävensom en från Biltema kanske håller i fem till tio säsonger… om man har tur… 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...