Karljohansson 13 Postad 6 Juli märkte precis att de läckt ut olja ur min propeller axeltäning oljahållare, se film på länken nedan. https://drive.google.com/file/d/1Rn6qG4tPxDEXgrepouCn9w7tyQe_kLGa/view?usp=sharing oljanivån verkar vara under lägsta sträcket vad jag kunde se men det finns ändå olja kvar. Används denna olja för att smörja själva propelleraxeln eller vad är dess funktion? I filmen ser ni kanske att det ser ut som olja runnit ut genom packningen till oljehållaren för oljan är på utsidan liksom så skulle gissa att packning är lite dålig alternativt om man ska testa dra åt den lite frågor/funderingar 1) vad för typ av olja bör man fylla på med? eller hur tar man reda på detta? 2) vad tror ni om iden fylla på lite, se bra åt den kanske 1/8 varv eller så och se om det stoppar läckaget? tänker tar jag loss den helt så gissar jag det kommer in vatten där? men kanske tänker fel Andra råd och ideer mottages, stort tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad 6 Juli 9 timmar sedan skrev Karljohansson: märkte precis att de läckt ut olja ur min propeller axeltäning oljahållare, se film på länken nedan. https://drive.google.com/file/d/1Rn6qG4tPxDEXgrepouCn9w7tyQe_kLGa/view?usp=sharing oljanivån verkar vara under lägsta sträcket vad jag kunde se men det finns ändå olja kvar. Används denna olja för att smörja själva propelleraxeln eller vad är dess funktion? I filmen ser ni kanske att det ser ut som olja runnit ut genom packningen till oljehållaren för oljan är på utsidan liksom så skulle gissa att packning är lite dålig alternativt om man ska testa dra åt den lite frågor/funderingar 1) vad för typ av olja bör man fylla på med? eller hur tar man reda på detta? 2) vad tror ni om iden fylla på lite, se bra åt den kanske 1/8 varv eller så och se om det stoppar läckaget? tänker tar jag loss den helt så gissar jag det kommer in vatten där? men kanske tänker fel Andra råd och ideer mottages, stort tack på förhand! Var tänkte du "dra åt"? Är det oljebehållaren du avser så vill jag avråda från det så länge båten ligger i sjön. Det är nog en ganska klen gänga och drar du sönder den så kan du få läckage i propelleraxeltätningen. Det är säkrare att torka bort lite oljespill då och då. När jag hade sådan tätning så använde jag en växellådsolja med hög viskositet och det fungerade för mig. Oljenivån ska helst vara en bit över vattenlinjenivån för att skapa ett mottryck mot vattnet som står i propelleraxelhylsan (oljan har lägre densitet än vatten och behöver ha lite "höjdövertag" för att ge mottryck mot vattnet). Ditt oljerör verkar rätt kort så det kan vara svårt att uppnå med din modell men fyll röret så högt det går. Jag hade min axeltätning i motorrummet under sittbrunn med slang mellan tätningen och oljeburken och då var det lätt att skruva upp burken på lagom höjd i motorrummet. Axeltätningen innehåller två packboxar som är vända emot varandra. Mellan packboxarna finns ett utrymme som innehåller oljan. Packboxarna är bara tryckta in i tätningen så det finns inga gängor som kan dras åt mot packboxarna. När/om du ska byta packboxar så var försiktig när du trär propelleraxeln genom packboxarna så du inte har grader på axeln som river upp skador i packboxarna. Å dina slangklämmor är föredömligt monterade med dubbla klämmor och åtdragningen på ömse sidor om axeltätningen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 7 Juli Här kommer en bild också istället för filmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 7 Juli 7 hours ago, Lintott said: Var tänkte du "dra åt"? Är det oljebehållaren du avser så vill jag avråda från det så länge båten ligger i sjön. Det är nog en ganska klen gänga och drar du sönder den så kan du få läckage i propelleraxeltätningen. Det är säkrare att torka bort lite oljespill då och då. När jag hade sådan tätning så använde jag en växellådsolja med hög viskositet och det fungerade för mig. Oljenivån ska helst vara en bit över vattenlinjenivån för att skapa ett mottryck mot vattnet som står i propelleraxelhylsan (oljan har lägre densitet än vatten och behöver ha lite "höjdövertag" för att ge mottryck mot vattnet). Ditt oljerör verkar rätt kort så det kan vara svårt att uppnå med din modell men fyll röret så högt det går. Jag hade min axeltätning i motorrummet under sittbrunn med slang mellan tätningen och oljeburken och då var det lätt att skruva upp burken på lagom höjd i motorrummet. Axeltätningen innehåller två packboxar som är vända emot varandra. Mellan packboxarna finns ett utrymme som innehåller oljan. Packboxarna är bara tryckta in i tätningen så det finns inga gängor som kan dras åt mot packboxarna. När/om du ska byta packboxar så var försiktig när du trär propelleraxeln genom packboxarna så du inte har grader på axeln som river upp skador i packboxarna. Å dina slangklämmor är föredömligt monterade med dubbla klämmor och åtdragningen på ömse sidor om axeltätningen. Jag tänkte själva metall grejen som håller oljan, men kände efter med handen och den sitter bra, är ju väldigt lite kraft här, i och med att den läcker gissar jag en packning inne i denna behöver bytas, man kunde se att det verkade runnit ut olja ur den längst utsidan av den guldiga delen i bilden (som jag tror är själva lager hållaren, right?), så får fylla på och sen byta packning till hösten/vintern Tidigare ägare sa till mig att oljan i denna bara gick till själva lagret under och inte något om att det var för att hålla bort vatten, kan det stämma tro? Hur kan jag kolla detta ? en annan sak, läste även på att det är bra att kolla så dessa slangklämmor inte sitter för hårt eller löst, det läcker inget vatten alls, så för löst verkar de inte vara, men hur kollar man om det är för hårt dragna? Läste att man kunde mäta temperaturen på dem efter några minuters gång och att man då inte skulle känna någon värme att prata om, kan det vara bra sätt att koll att de inte är övertightade? stort tack för era svar! Ovärderligt för en helt ny båtperson ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 028 Postad 7 Juli 23 minuter sedan skrev Karljohansson: Jag tänkte själva metall grejen som håller oljan, men kände efter med handen och den sitter bra, är ju väldigt lite kraft här, i och med att den läcker gissar jag en packning inne i denna behöver bytas, man kunde se att det verkade runnit ut olja ur den längst utsidan av den guldiga delen i bilden (som jag tror är själva lager hållaren, right?), så får fylla på och sen byta packning till hösten/vintern Tidigare ägare sa till mig att oljan i denna bara gick till själva lagret under och inte något om att det var för att hålla bort vatten, kan det stämma tro? Hur kan jag kolla detta ? en annan sak, läste även på att det är bra att kolla så dessa slangklämmor inte sitter för hårt eller löst, det läcker inget vatten alls, så för löst verkar de inte vara, men hur kollar man om det är för hårt dragna? Läste att man kunde mäta temperaturen på dem efter några minuters gång och att man då inte skulle känna någon värme att prata om, kan det vara bra sätt att koll att de inte är övertightade? stort tack för era svar! Ovärderligt för en helt ny båtperson ! Pratet om att dra åt och dra åt för hårt gäller en helt annan typ av tätning som innehåller grafitgarn. Ditt system tätas med packboxar som inte går att justera. Slangklämmorna håller fast den svarta slangen som tar upp rörelser/ vibrationer som motorn skapar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 7 Juli (redigerade) Har nåt liknande... Två packboxar för att hålla oljan på plats, runt lagerhalvorna, som är till för att hålla packboxarna centrerade runt axeln. Inget annat. För att hindra vatteninträngning genom propellertrumman sitter i mitt fall en tredje packbox bakom de två ovan nämnda. Så skydd mot vatteninträngning består då av en bakre packbox. Fjädrarna i packboxarna ska vara av rostfritt material. Jag köpte separata och bytte när jag var hos Momentum. Länkar nedan till annat forum, där jag skrivit om detta. - Lite OT. När vi ändå är i detta häradet.... Så kan det även vara bra att kolla propelleraxelns inriktning mot backslaget. Vilket bör göras med båten i sjön. Redigerad 7 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 7 Juli Är det en sån här jag har då? Fungera inte att dela bilder här de blir satta i kö trots att de är under 10 MB, så fick ladda upp på google drive https://drive.google.com/file/d/1XG8C1gmKv8qweS8h1T5vPJLMqKAoN1ec/view?usp=drivesdk vad händer här om man väljer fel olja eller blandar med befintlig okänd olja från tidigare ägare? Kan man ta reda på vilken olja som är mest lämplig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad 7 Juli 27 minuter sedan skrev Karljohansson: Är det en sån här jag har då? Fungera inte att dela bilder här de blir satta i kö trots att de är under 10 MB, så fick ladda upp på google drive https://drive.google.com/file/d/1XG8C1gmKv8qweS8h1T5vPJLMqKAoN1ec/view?usp=drivesdk vad händer här om man väljer fel olja eller blandar med befintlig okänd olja från tidigare ägare? Kan man ta reda på vilken olja som är mest lämplig? Det finns lite olika fabrikat på sådana här propelleraxeltätningar men principen är densamma. Min tätning var från 70-talet och hade bara två packboxar. @Hybro verkar ha en annorlunda modell med tre tätningar. Alla modellerna brukar fungera klanderfritt. Åtdragningen av slangklämmorna behöver du nog inte vara orolig för så länge det inte läcker in vatten. Det är väldigt lågt tryck på vattnet så skulle det börja droppa så är det inte mycket vatten som kommer in. Risken för att båten ska sjunka är obefintlig med ett så litet läckage. (Om det däremot börjar läcka in vatten vid packboxarna så kommer det att droppa större volymer...) Som @Hybro skrev så kommer du inte att kunna detektera några fel på din tätning genom temperaturmätning. Det är en annan typ av tätning där man ska hålla på att efterspänna en mutter med jämna mellanrum och där det ska droppa lite som tecken på att det inte är alltför hårt åtdraget. Sådana problem kommer du inte att drabbas av med din tätning. Gällande val av olja så är det inga problem att blanda eller att råka ha valt en annan olja än tidigare. Det ska bara ge ett tunt oljeskikt för att gummit i packboxarna inte ska drabbas av slitage, men välj gärna en olja med lite högre viskositet. Det kan inte jämföras med oljan i en motor där det kan vara höga lagertryck och höga varv och olika motorer kan vara väldigt kinkiga med oljekvalitéten. Om du har en Scampi så misstänker jag att det ligger en 12 hk Yanmar i förpiken. När du byter motoroljan i den så ska du välja en gammal klassisk mineralolja. De ska inte ha nägon exklusiv "modern" olja med teflon o liknande. Motorn är ju en 70-talsmotor och är konstruerad för de oljekvalitéter som fanns på den tiden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 7 Juli 16 minutes ago, Lintott said: Det finns lite olika fabrikat på sådana här propelleraxeltätningar men principen är densamma. Min tätning var från 70-talet och hade bara två packboxar. @Hybro verkar ha en annorlunda modell med tre tätningar. Alla modellerna brukar fungera klanderfritt. Åtdragningen av slangklämmorna behöver du nog inte vara orolig för så länge det inte läcker in vatten. Det är väldigt lågt tryck på vattnet så skulle det börja droppa så är det inte mycket vatten som kommer in. Risken för att båten ska sjunka är obefintlig med ett så litet läckage. (Om det däremot börjar läcka in vatten vid packboxarna så kommer det att droppa större volymer...) Som @Hybro skrev så kommer du inte att kunna detektera några fel på din tätning genom temperaturmätning. Det är en annan typ av tätning där man ska hålla på att efterspänna en mutter med jämna mellanrum och där det ska droppa lite som tecken på att det inte är alltför hårt åtdraget. Sådana problem kommer du inte att drabbas av med din tätning. Gällande val av olja så är det inga problem att blanda eller att råka ha valt en annan olja än tidigare. Det ska bara ge ett tunt oljeskikt för att gummit i packboxarna inte ska drabbas av slitage, men välj gärna en olja med lite högre viskositet. Det kan inte jämföras med oljan i en motor där det kan vara höga lagertryck och höga varv och olika motorer kan vara väldigt kinkiga med oljekvalitéten. Om du har en Scampi så misstänker jag att det ligger en 12 hk Yanmar i förpiken. När du byter motoroljan i den så ska du välja en gammal klassisk mineralolja. De ska inte ha nägon exklusiv "modern" olja med teflon o liknande. Motorn är ju en 70-talsmotor och är konstruerad för de oljekvalitéter som fanns på den tiden. jag har en lite nyare motor 2010 Lombardini LDW 702M, så kan vara en annan olja. bra gällande olika oljor, är kring att blanda dem i motorn jag läst tidigare varpå jag började fundera om det var något att ta höjd för även i denna applikation Men antar detta är ganska standardfråga om jag går till en bra båtbutik och de bör kunna guida mig till rätt olja gissar jag? Har två dunkar liggandes i båten, ska prata med tidigare ägare nu och kolla så det är rätt text i förhållande till vad som är i dunken, se bilder nedan på dessa Mobil ATF 320 premium - automatic transmission fluid (som ägaren märkt med "backslag") samt en agrol mega truck 15w-40 som jag gissar är till motorn https://drive.google.com/drive/folders/197J2ue71Jf09O-GyISlYFsPjhr2kKkNa Nån nämnde här tidigare att växellåda olja kunde vara lämpligt, vad tror ni om den ovan då "Mobil ATF 320 premium - automatic transmission fluid"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 129 Postad 7 Juli 20 minuter sedan skrev Karljohansson: Nån nämnde här tidigare att växellåda olja kunde vara lämpligt, vad tror ni om den ovan då "Mobil ATF 320 premium - automatic transmission fluid"? Oups, NEJ !!!! Du bör ha nån lite mer tjockflytande, växelhusolja / Drevolja av typen 80/90 eller liknande. Då rinner det inte så förb----at om det börjar läcka...Men smörjer väldans bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 7 Juli https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=279408&start=30#p3617710 Kanske ger en hint om hur det kan se ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 7 Juli (redigerade) Och här beskriver jag hur jag utför linjering: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4651858&hilit=Linjering#p4651858 https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4523813&hilit=Bladmått+linjering#p4523813 Redigerad 7 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 7 Juli 16 minutes ago, Janne_G said: Oups, NEJ !!!! Du bör ha nån lite mer tjockflytande, växelhusolja / Drevolja av typen 80/90 eller liknande. Då rinner det inte så förb----at om det börjar läcka...Men smörjer väldans bra. ringde tidigare ägare och fråga nu, han hade använt denna en tredje olja jag hitta, se ny bild nedan https://drive.google.com/drive/folders/197J2ue71Jf09O-GyISlYFsPjhr2kKkNa den heter pennzoil marine high Viscosity lower unit Gear lube SAE 80W-90 API Gl-5 performance vad tror vi om denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 7 Juli 18 minutes ago, Hybro said: Och här beskriver jag hur jag utför linjering: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4651858&hilit=Linjering#p4651858 https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4523813&hilit=Bladmått+linjering#p4523813 har du en Aquadrive eller liknande på din båt där du kollat detta? finns det något sätt man kan kolla om det för närvarande är ok? har en sån koppling, ser ut som en aqua drive förstod efter lite läsning att det gör det lite mer förlåtande med linjering av motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 7 Juli (redigerade) Vad TS har i framänden av propelleraxeln som koppling mot backslaget vet jag inte. - I min Cumulus sitter propelleraxeln direkt i en delad klämkoppling rakt mot backslaget. Se sista länken ovan, så framgår det tydligt. Redigerad 7 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad 7 Juli 3 timmar sedan skrev Janne_G: Oups, NEJ !!!! Du bör ha nån lite mer tjockflytande, växelhusolja / Drevolja av typen 80/90 eller liknande. Då rinner det inte så förb----at om det börjar läcka...Men smörjer väldans bra. 2 timmar sedan skrev Karljohansson: ringde tidigare ägare och fråga nu, han hade använt denna en tredje olja jag hitta, se ny bild nedan https://drive.google.com/drive/folders/197J2ue71Jf09O-GyISlYFsPjhr2kKkNa den heter pennzoil marine high Viscosity lower unit Gear lube SAE 80W-90 API Gl-5 performance vad tror vi om denna? Jag försökte kolla viskositeten i din föreslagna olja men den uppgiften lyckades Mobil dölja väldigt väl.. Jag håller med @Janne_G om att det ska vara en tjockflytande olja. Dessvärre försöker alla säljkanaler kränga produkter genom att man ska söka på bilnummer, motorfabrikat eller liknande och det blir svårare att hitta oljans egenskaper. Jag lyckades till slut hitta en transmissionsolja hos Biltema som hade viskositeten 75W-90. Den hade jag valt. Nu har du hittat en 80W-90 och den är i samma klass så använd den. (Du hade lyckats spara bilder i appleformat som inte går att titta på i forumet. Använd ett mer generellt format om du vill visa bilder.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 7 Juli (redigerade) Så mycket olja läcker det inte ut. Funkar garanterat med vanlig motorolja. Packboxar sitter det i stort sett i varje motor. Gräsklippare, motorsåg, motorcyklar av allårgångar, fossilbil, traktorer etc, etc.... Ingen är känslig för oljekavlitet. Gissa hur jag vet? Eller har ni några andra rön? Själv har jag fyllt på 0.5 dl under 15 år, med vanlig motorolja. Redigerad 7 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad 7 Juli jag körde på den som tidigare ägare använt så blev denna pennzoil marine high Viscosity lower unit Gear lube SAE 80W-90 API Gl-5 performance tack alla för hjälpen:) verkar ju som tidigare ägare gjort ett hyfsat korrekt val då baserat på det jag hört här och googlat så det får duga! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 179 Postad 7 Juli Jag bytte packboxar i min i våras i samband med att jag hade loss propelleraxeln. Det är tre st packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser