Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
Smugglerherren

Mercury 200 Black max -89 funderingar

Rekommendera Poster

Hej. Tänkte om någon som sitter med lite kunskap gällande dessa motorer vill ta sig tiden att hjälpa mig lite. Serienummer på motor är 0B220089.

Problem har vart av och till sedan inköp av motorn vår 2013. Började med att vid första uppstarten så hostade/hackade den något ofantligt vilket gav ryckningar i hela båten. Detta avhjälptes av en ordentlig rengöring av förgasarna samt nya tändstift. 

har sedan dess gått helt ok på tomgång, efter att jag ställt upp den till cirka 800rpm efter förgasarrengöringen. Det knepiga är att ibland får den fnatt och varvar cirka 1000rpm på tomgång under några sekunder, ungeför som att en cylinder ej gått och hoppar igång sporadiskt några sekunder innan den går ner på 800rpm igen. 

Motorn drar iväg som den ska men saknar cirka 1000rpm med öppna spjäll. Varvar cirka 5000rpm upptrimmad och ska enligt handbok och föregående ägare utan några större problem lägga sig strax över 6000. Jag funderade på om det kunde ha att göra med att den hostade så i början men har bara döljt detta genom att ställa upp tomgång/rengöra förgasare/nya tändstift? 

har hört att det vart vissa problem med statorn på dessa motorer och ska tydligen gå att kolla så att alla tändstift får samma peak volt efer statorn/switchboxarna genom att använda sig utav en Dva mätare... Men vart får hittar man en sådan? 

I övrigt så piper oljelarmer av och till som det vill, vilket det ej gjort enligt föregående ägare. Testat att fylla på den interna oljetanken samt bytta oljeslangar mellan intern oljetank, oljepump samt bränslepump. Kan kanske vara någon givare som spökar... Ska testa att lufta systemet ordentligt till våren, några andra tips där? Är givare både på axeln som driver oljepumpen samt på locket till interna oljetanken. Vad skulle ni gjort annars? Monterat bort automatiska oljesystemet och bara byglat en slang fylld med olja från intag till utblås från oljepumpen och börjat blanda manuellt eller ge sig på att byta ev. felande givare och behålla orginal själv-blandaren? Olja får den i dagsläget iallafall, annars hade den ej rykt som den ska och borde ha skurit för många fullgasturer sedan.

Har även problem med temperaturen på motorn. Vid tomgång visar mätare cirka 70c men vid belastning glider den väldigt fort upp till 110c vilket är på tok för varmt. Inget peep larm går dock igång angående temperaturen vilket ska vara ett låångt beeeep snarare än beep-beep-beep som oljevarningen ljuder. Kan jag känna mig säker då att det förhoppningsvis bara är tempgivaren till panelen som är tokig eller bör man forska vidare i detta? Det går ju trots allt inget larm om det, men skulle ju lika gärna kunna vara så att temp larmet ej fungerar och skulle ha utlösts om det var fungerande.. Någon som vet hur varma dessa motorer ska bli under last/något test att göra när motorn är under last? typ kasta vatten på toppen och om detta inte fräser bort så borde allt vara grönt, eller liknande? Köpa en ir temp mätare och kolla under last hur varma cylindrarna är?

Kommer förövrigt en jämn och fin stråle med vatten både på låga och höga varv när den blivit varm och termostaterna öppnat. Funderar på att byta impeller/hus för att säkra mig men ska vara i ok skick enligt föregående ägare. 

Komp finns det gott om, över 120 psi på samtliga cylindrar så ej något mekaniskt fel i den änden. 

All hjälp uppskattas och tar med glädje emot tips på vart man kan få tag i reservdelar via webbshop eller liknande till denna gamla härlighet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycke frågor var det. Några tips kan jag ge.

Här har du sprängskisser: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0001133&path=MM~A0000001~M0001127~M0001133&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Angående tomgången så tror jag din motor har en tomgångsstabilisator som kanske fått krupp. Den reglerar på tändläget och jag skulle börja med att kolla denna. Kolla sprängskiss under rubriken Choke ...

CDI Electronics (sök) har felsökningsinfo ang. tändningen, jag tror dock inte att du har problem med statorn.

Vad gäller kylproblemet skulle jag kolla pumpen/impellern och rengöra poppet valve. Den senare sitter antagligen nedtill på blockets styrbordssida. Leta i sprängskisserna. Notera att även termostaterna i topparna skall kollas då och då, men det är poppeten som huvudsakligen sköter kylningen vid lite högre varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack så mycket för svaret, det uppskattas! Sprängskissen var suverän, den kommer verkligen att hjälpa när jag tar isär allt så småningom. 

Fått tipset att ta bort tomgångsstabilisatorn så jag tänkte göra det och sen ställa om tändningen på nytt till 21 grader btdc vid startmotorfart.

Tog och beställde hem en ny impeller och ska gå igenom termostaterna och poppet-valven och ge dem ordentligt bad i ultraljudstvätt tänkte jag. Förhoppningsvis råder väl det bot på kylproblemen.

Någon som har tips på hur man kan kolla peak volten tädningen ger ut? Använda sig av ett oscilloskop eller vad ska man ha för pryl och vart köper man den? 

Tack återigen för tipsen hittils :)

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla: CDI Troubleshooting Guide - 2012, och ladda ned pdf:en

Mäting sker normalt på CDI:n lågspänningssida (200 - 300 V). Ofta går det att se tändmissar med en tändningsinställningslampa som man kollar in i (med ögonen) under gång.

Annan mätning på högspänningsidan tycker jag är onödig/farlig. Bytt till nya stift och kolla sedan stiften istället. Om någon cyl funkar sämre, skifta t-spolar och kolla om felet flyttar sig. Gissar att även denna motor går bättre med vanliga billiga konventionella stift i stf de ytgnistgap son anges som standard.  Finns servicemedelande på detta. Kolla med en verkstad.

T.ex.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=487234

Finnas andra trådar i samma ämne.

Sign. jarb brukar framhålla att fel är vanligare på bränlsesidan än på tändningsidan.

Jag är inte främmande för att din motor får för lite bensin, vilket kan vara allvarligt. Om det vore tändningen borde du tycker jag, kunna märka detta på gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar!

Bestämt mig för som du säger att gå igenom bränslesidan helt  först och främst. Beställt renoveringskit till bränslepumpen och ska göra en ordentlig link and synk enligt manualen. Ska byta samtliga bränslöeledningar och se vart det leder.

Hoppas att jag kan hitta problemet, uppdaterar er när jag testat och kanske återkommer för mer tips! Tack så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har nu fått iordning på motorn och tänkte uppdatera här vad som är gjort, någon annan kanske har nytta av det i framtiden. 

 

*Bytt impeller

*Bytt bränsleledningar / filter. Obs använd endast metallfilter, ej pappersfilter. (papper kleggar ihop)

*tagit bort idle stabilizer/advance modulen P/N 93772A1

*tagit bort varningsmodulen (kontrollboxen som sänder ut pip vid oljebortfall)

*installerat ett blockoffkit 43453T istället för oljepumpen samt pluggat samtliga hål som har med oljesystemet att göra. (glöm ej att blanda i olja i soppan efter detta) 

*Rengjort förgasarna

*Ställt tändningen 22 grader Btdc

*Gjort link&Sync av förgasare enligt manual

*Renoverat bränslepump, membran och packningssats.

 

Nu går motorn som den ska, inga värmeproblem, hostar inte längre på tomgång och varvar cirka 6000 rpm vid maxgas i cirka 52 knop på 22fot båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har likadan motor Mercury 200 hk -89.

 

När man ställer tändningen på den ska man göra det på startmotorvarv,

och ställer man den på 22 grader Btdc så blir det 2 grader mer på fullvarv alltså 24 grader men på diverse forum sägs det att det blir 2 grader mindre på fullvarv alltså 20 grader.

 

Så hur ligger det till, blir det 2 grader mer eller 2 grader mindre på fullvarv ?

 

Hur högt vågar man ställa tändningen ?

 

Idle stabilizer/advance modulen P/N 93772A1 som är borttagen den höjer tändningen till 26 grader vid ca 5500 varv, vågar man ställa den så högt ?

 

Varför skenar varvräknaren, när man kör i 5-10 knop så flyter varvräknaren mellan 3000 - 6000 varv och kör jag powertrimmen upp eller ner så åker den ner till 500 varv, mycket skumt.

 

Batteriladdningen fungerar, men hur bra vet jag inte, det är 40 Amp Stator på den med dubbla Likriktare och jag vet att varvräknaren är kopplad till en eller bägge två av dom.

 

Mycket tacksam för svar så jag kan reda ut detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vill du slippa hål i kolvtopparna skall du inte öka tändningen.

En vanlig standard motor är ju snålbestyckad och kan ge upphov till allvarliga skador p.g.a. detonation mm.

Mercury MOD VP (2330cc) ligger på 25 grader BTDC vid WOT och den motorn varvar 7000 r/min.

En gammal 1750XS (1998cc) ligger också den på 25 grader men varvar 7400 på topp.

Tror inte någon av de andra Hi-Performance V6:orn ligger mycket högre.

 

Får jag fråga varför du vill öka tändningen?

 

Angående instabil varvräknare kan det vara kass varvräknare eller glapp, dålig jord, likriktare.

 

Se om du hittar en "Mercury 2,4 litre V6 workshop manual" för nedladdning, kostar några kronor men är värd vart enda öre. Där finns alla specifikationer, inställningar mm.

 

Här är t.ex. en för $10.00:

https://www.buckshotracing77.com/product-page/mercury-2-0-2-4-liter-powerhead-service-manual-pdf-download?srsltid=AfmBOoqNmG5xahtJcfABEa6ACU5AsvobQsm7kbIgiBTa_FTrKNz4YGbK

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-22 vid 14:35 skrev Mercury_44XS:

Se om du hittar en "Mercury 2,4 litre V6 workshop manual" för nedladdning, kostar några kronor men är värd vart enda öre. Där finns alla specifikationer, inställningar mm.

 

Jag har en manual men avsnittet med tändinställning är av nån konstig anledning inte med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-22 vid 14:35 skrev Mercury_44XS:

 

Får jag fråga varför du vill öka tändningen?

 

När jag hade Idle stabilizer/advance modulen inkopplad så ökar den tändningen till 26 grader vid ca 5500 rpm och det kändes att den piggnade till lite när det hände, och vid 5800 rpm så sänker den tändningen igen, till hur mycket står det inte.

 

Men den kanske inte mår så bra på lägre varv med så hög tändning.

 

CDI Själva säger att man ska ta bort den modulen och ställa tändningen manuellt vid tomgång och fullgas, och det är det jag håller på med och på svänghjulskåpan står det att man ska ställa den på 22 grader på startmotorfart och gör man det så blir det 2 grader mer eller 2 grader mindre på fullvarv och det är det jag vill veta vilket det blir, för jag har sett/hört motstridiga uppgifter vilket gör mig osäker, någon här inne borde veta det ?

 

Du har ju koll på det mesta men det finns andra kunniga här också.

 

@Mercury_44XS Vad är det för motor du har i din Ikon 44XS ?

 

Tackar för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde du höll på med att "experimentera" med tändningen och ställa till "jävelskap" med att ställa tändningen 26 grader BTDC 😉

Har hänt att vissa har försökt manipulera och kludda till det, vilket oftast slutar i ren katastrof.

 

 

22 grader BTDC utan modulen, sen lägger den till 4 grader och det är inget man kan ändra på.

 

Finns nog filmer på Youtube av varierande kvalitet, annars är det att ladda ner en Workshop Manual där det finns anvisningar hur man gör. Vad är det för manual du har?

Sista utvägen är att åka till en auktoriserad Mercury verkstad som vet hur man gör och kan justera tändningen på 2.4 liters V6:orna

 

200 carb: Idle 7–15 ATDC, Pick-Up 6–8 ATDC Max advance (cranking) 22 BTDC, Max advance (running) 26 BTDC.

 

Motorn i mitt alias är en Mercury 44XS, D-stock rundbane racing. Tyvärr lite för svag för att utmana OMC SST45 och Tohatsu 50D2 som har betydligt mer effekt. Sällsynta motorer idag men finns ett antal som körs i Mod-klasser och då är det "Screaming and Flying". Ser ut så här i sin helhet:

1946101495_Mercury44XS.png.a9aed247eb80a80010b60763618dba13.png

 

Motorn är i stort sett samma som gamla Merc 500 4-cyl 44 cu:in (718cc). Ger ca 54 hk mellan 6300–7100 r/min. Originalet Merc 500 gav ca 48 hk på svänghjulet och 43 hk på propelleraxeln vid 5500 r/min.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...