di98mase 1 Postad 3 Juli Det låter kanske konstigt men utan egen tidigare erfarenhet och med en undermålig manual till både toa och båt kommer frågan: Hur fungerar en manuell sjövatten-toalett på en båt? Bakgrund: VI har köpt en motorbåt där toaletten (SPX Flow vill jag minnas) står över vattenlinjen. Sjövatten tas in via skrovet och pumpas manuellt upp till toaletten, både innan man uträttar behov och också efteråt dvs själva spolningen. För mig är det lite oklart men om jag gissar rätt så är det så här det bör fungera: öppna sjövattenventilen sätt toapumpenväljaren i "in"-läge pumpa upp vatten i toaskålen "tills toapapper inte fastnar i porslinet" uträtta behov switcha toapumpväljaren till "out"-läge pumpa vatten av fekalier till båtens septitank pumpa ytterligare några drag per meter transport till septitank. stäng sjövattenventilen Förutsatt att listan ovan är rätt är mitt problem steg 3 dvs att fylla toaletten med vatten. När jag gör detta kommer det vattenstrålar in i själva skålen när jag trycker pumpen nedåt. Men i samma ögonblick som jag byter riktning på pumphandtaget och drar handtaget uppåt så uppstår en "spoleffekt" och vattnet som precis kommit in i skålen, spolas ut till septitanken. Så pumpa ner, vatten strålar in, pumpar upp, vatten töms ur skålen. Även om jag pumpar sakta osv så blir det samma sak. Det enda sättet att fylla toaletten med sjövatten är genom att bara låta toan vara så samlas det några deciliter i botten men det känns ju inte så kul och dessutom lite oförutsägbart. Har jag missat något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 3 Juli (redigerade) Tror jag inte, om det går att spola/pumpa rent. Tanken är att det ska vara snålspolande på då även skicka allt i en hålltank. Håll tanken töms vanligtvis i hamn med fekaliesug eller utomskärs. Är du grov i bussen, så kan det löna sig att hälla i en halv hink vatten och sen pumpa ut. Redigerad 3 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 559 Postad 3 Juli 2 timmar sedan skrev di98mase: Det låter kanske konstigt men utan egen tidigare erfarenhet och med en undermålig manual till både toa och båt kommer frågan: Hur fungerar en manuell sjövatten-toalett på en båt? Bakgrund: VI har köpt en motorbåt där toaletten (SPX Flow vill jag minnas) står över vattenlinjen. Sjövatten tas in via skrovet och pumpas manuellt upp till toaletten, både innan man uträttar behov och också efteråt dvs själva spolningen. För mig är det lite oklart men om jag gissar rätt så är det så här det bör fungera: öppna sjövattenventilen sätt toapumpenväljaren i "in"-läge pumpa upp vatten i toaskålen "tills toapapper inte fastnar i porslinet" uträtta behov switcha toapumpväljaren till "out"-läge pumpa vatten av fekalier till båtens septitank pumpa ytterligare några drag per meter transport till septitank. stäng sjövattenventilen Förutsatt att listan ovan är rätt är mitt problem steg 3 dvs att fylla toaletten med vatten. När jag gör detta kommer det vattenstrålar in i själva skålen när jag trycker pumpen nedåt. Men i samma ögonblick som jag byter riktning på pumphandtaget och drar handtaget uppåt så uppstår en "spoleffekt" och vattnet som precis kommit in i skålen, spolas ut till septitanken. Så pumpa ner, vatten strålar in, pumpar upp, vatten töms ur skålen. Även om jag pumpar sakta osv så blir det samma sak. Det enda sättet att fylla toaletten med sjövatten är genom att bara låta toan vara så samlas det några deciliter i botten men det känns ju inte så kul och dessutom lite oförutsägbart. Har jag missat något? I läge "In" eller på andra märken "Flush" spolas och töms det på samma gång. Dra handtaget uppåt och det spolar, tryck handtaget nedåt och det pumpar ut. I läge "2" eller "Dry" "Emty" eller vad det står, stängs spolfunktionen av och skålen töms. Så, det går inte att förpumpa upp en nivå i skålen. Vill du ha den funktionen så får du köpa en elektrisk med tryckvattenmatning. Det kan jag varmt rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad 3 Juli 5 timmar sedan skrev di98mase: - - - Förutsatt att listan ovan är rätt är mitt problem steg 3 dvs att fylla toaletten med vatten. När jag gör detta kommer det vattenstrålar in i själva skålen när jag trycker pumpen nedåt. Men i samma ögonblick som jag byter riktning på pumphandtaget och drar handtaget uppåt så uppstår en "spoleffekt" och vattnet som precis kommit in i skålen, spolas ut till septitanken. Så pumpa ner, vatten strålar in, pumpar upp, vatten töms ur skålen. Även om jag pumpar sakta osv så blir det samma sak. - - - Har jag missat något? Ja, du har missat något! Du försöker halvfylla toaskålen med vatten innan du gör dina behov. Varför det? Det finns ingen anledning att halvfylla toaskålen. När dina behov är gjorda så ska du pumpa in vatten. Samtidigt evakueras både ettan o tvåan tillsammans med toapapperet. Efter några drag med pumpen så är det du producerat borta. Då fortsätter du med omställaren i evakueringsläge tills det är tomt i skålen å då är spolningen klar. Ibland (om bajskorven är hård) så kanske den vill fastna i toa-krökarna och vattnet stiger. Då är det bara att ställa i läge evakuering o pumpa tills vattennivån sjunker. Sen återgå till pumpa in läget o göra en kompletterande spolning. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 674 Postad 3 Juli Om man vet med sig att man kladdar ner toaskålen så kan man lägga i lite papper i botten innan man gör "chokladpudding". Sedan är de flesta båtägare försiktiga med att spola toapapper in i tanken för att det finns risk att det klumpar ihop sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
di98mase 1 Postad 4 Juli Stort tack för era tydliga svar. Jag uppfattade manualen till toan att man skulle pumpa upp vatten så man kan placera ett toapapper i botten utan att det fastnar. Men manualen är undermålig och era goda råd klockrena. Nu blir det att samla på sig och testa🙂. Jag ska också skriva en ny tråd om hur man tömmer septitanken så ni får gärna svara även i den då ni verkar ha goda erfarenheter. Tack!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 921 Postad 4 Juli 4 timmar sedan skrev di98mase: Stort tack för era tydliga svar. Jag uppfattade manualen till toan att man skulle pumpa upp vatten så man kan placera ett toapapper i botten utan att det fastnar. Men manualen är undermålig och era goda råd klockrena. Nu blir det att samla på sig och testa🙂. Jag ska också skriva en ny tråd om hur man tömmer septitanken så ni får gärna svara även i den då ni verkar ha goda erfarenheter. Tack!! Det finns redan skitmycket text på forumet om olika toaletter och vilka problem som kan uppstå. Det är nog det ämnet som har tenderat flest antal inlägg. Det viktiga är för alla ombord att inse att använda en båttoalett inte alls är som att gå på toa hemma. Om man gör ”det stora” behovet kan det vara bra att spola litet under tiden, då kapaciteten och slangdimensionerna inte är lika som hemma. Besättningsmedlemmar som producerar hårda kulor med fekalier, ungefär som ”Mozartkulor” kommer att orsaka problem i en manuellt pumpad toalett, då dessa kulor fastnar i den så kallade ”jokerventilen” alltså en strutformad backventil i utloppet. Om det fastnar någonting där får du ingen pumpverkan hur du än pumpar. Då måste du skruva isär utloppet och rensa jokerventilen, använd inte din snyggaste skruvmejsel och använd gärna handskar. Se även till att du har en sil på slangen från skrovgenomföringen till spolvattnet, då man inte bara kan, utan suger in allsköns grejer utifrån när man spolar, i Bohuslän finns det bruna trådalger som liknar Malacos kolasnören, dessa har en tendens att trassla till det i pumpen och/eller i toastolen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 623 Postad 4 Juli 2025-07-03 vid 15:34 skrev di98mase: Det låter kanske konstigt men utan egen tidigare erfarenhet och med en undermålig manual till både toa och båt kommer frågan: Hur fungerar en manuell sjövatten-toalett på en båt? Bakgrund: VI har köpt en motorbåt där toaletten (SPX Flow vill jag minnas) står över vattenlinjen. Sjövatten tas in via skrovet och pumpas manuellt upp till toaletten, både innan man uträttar behov och också efteråt dvs själva spolningen. För mig är det lite oklart men om jag gissar rätt så är det så här det bör fungera: öppna sjövattenventilen sätt toapumpenväljaren i "in"-läge pumpa upp vatten i toaskålen "tills toapapper inte fastnar i porslinet" uträtta behov switcha toapumpväljaren till "out"-läge pumpa vatten av fekalier till båtens septitank pumpa ytterligare några drag per meter transport till septitank. stäng sjövattenventilen Förutsatt att listan ovan är rätt är mitt problem steg 3 dvs att fylla toaletten med vatten. När jag gör detta kommer det vattenstrålar in i själva skålen när jag trycker pumpen nedåt. Men i samma ögonblick som jag byter riktning på pumphandtaget och drar handtaget uppåt så uppstår en "spoleffekt" och vattnet som precis kommit in i skålen, spolas ut till septitanken. Så pumpa ner, vatten strålar in, pumpar upp, vatten töms ur skålen. Även om jag pumpar sakta osv så blir det samma sak. Det enda sättet att fylla toaletten med sjövatten är genom att bara låta toan vara så samlas det några deciliter i botten men det känns ju inte så kul och dessutom lite oförutsägbart. Har jag missat något? Hur man korrekt ska använda toaletten är faktiskt ingen självklarhet. Upplever att alla har sin sanning om i vilken ordning man ska sköta spolningen etc och själv gör jag nog lite olika från gångvtill gång. Ut åker i alla fall skiten🙂 Här är en manual för Jabsco (och alla andra av samma modell) om du rent objektivt vill veta hur du ska göra för en typisk standard toa (manuell sådan) enligt fabrikanterna: Sen kan jag oxå starkt rekommendera att inte spola ner papper, så roligt är det inte att fixa stopp i systemet. Hundbajspåsar räcker till papper för några toabesök och man kan byta dagligen då känns det lite trevligare än att över tid fylla upp en fullstor påse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 921 Postad 4 Juli 1 timme sedan skrev Boanjohan: Hur man korrekt ska använda toaletten är faktiskt ingen självklarhet. Upplever att alla har sin sanning om i vilken ordning man ska sköta spolningen etc och själv gör jag nog lite olika från gångvtill gång. Ut åker i alla fall skiten🙂 Här är en manual för Jabsco (och alla andra av samma modell) om du rent objektivt vill veta hur du ska göra för en typisk standard toa (manuell sådan) enligt fabrikanterna: Sen kan jag oxå starkt rekommendera att inte spola ner papper, så roligt är det inte att fixa stopp i systemet. Hundbajspåsar räcker till papper för några toabesök och man kan byta dagligen då känns det lite trevligare än att över tid fylla upp en fullstor påse. Jo det går att spola ned vanlig standardtoapapper, om man använder toapapper med förnuft. Som jag delvis berörde i förra inlägget, så kan man ju spola litet under tiden vid behov, bättre att spola ned små mängder ofta än stora mängder en gång. Sedan finns det specialanpassat toapapper för dessa toaletter, inte alls billigt… Men att spara begagnat toapapper ombord tilltalar inte alls mig, inte ens tanken på sådant tilltag, och då är jag ändå inte speciellt finkänslig, men var och en gör ju som den vill. Men med en elektrisk toalett löser man alla världens problem… Mozartkulor mals ned till granulat, toapapper likaså. Ja det jan ju bli obstipation i sådana toaletter också, men inte lika ofta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad torsdag kl 07:29 Hej, Vi undviker också att spola ner toapapper, fungerar säkert men jag vill gärna minimera risken för stopp. Fyller inte på innan användning utan spolar efter och slår sen över reglaget och tömmer systemet så gott det går. Ska tilläggas att vi endast använder toan för att kissa. Kan vara bra att kolla de fyra bultarna mellan toalettskål och fästet, i vår var de dåligt åtdragna vilket ledde till litet läckage med dålig lukt som följd. Inte en helt smidig åtgärd att försöka spänna dem. Mvh Martin Persson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 489 Postad torsdag kl 13:26 (redigerade) Använder toaletten som toalett dvs gör 1:an och 2:an efterbehov och skulle inte få för mej att spara använt toapapper i nån påse eller på annat sätt. Lägger lite papper i botten vid 2:an och blir det produktion av större mängder så spolar jag emellanåt. Huruvida specialpappret är dyrt eller inte så tycker jag att (Biltemas) 11kr/rullen är en droppe i havet av vad det kostar att ha båt. Har eltoa och använt Biltemas papper i många år och aldrig haft några problem få ur innehållet ur toaletten eller septiktanken, brukar skölja med större mängd vatten vid tömning av septiktanken för att motverka stopp. Redigerad torsdag kl 13:27 av Wildeside 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser