Moarta 0 Postad 1 Juli Hej alla! Jag är ganska säker på att vår generator inte laddar batteriet. Vi har en snipa med VP MD11C. Lampan för laddningfel lyser och jag har ignorerat det länge för den startar alltid. Men nu tänkte jag undersöka saken ordentligt. Jag har spänt upp drivremmen ordentligt och den ser ut att gå fint trots gammal. Jag mäter upp detta: Batteri i vila: 12.02 Batteri med motorn igång: 11.85 Polerna på generatorn: 11.77 Är det själva generatorn som är kass? Väldigt tacksam för tips!! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 1 Juli (redigerade) Ja du.... Så kan man fråga. Men i vart fall inte motor som felar Vi börjar med generatorns drift. Är kilremmen hel, snurrar generatorn när motorn är i gång. Är batteriet ordentligt anslutet med minuspol till motorns gods? Eventuellt en s k schunt för mätning av ström. Hur vet du det? Vad finns mellan pluspol och generatorns utgång? Kan vara t ex diodbryggor, huvudströmbrytare, diverse grova kablar. Och annat finurligt joks. Vi kan omöjligt veta vad och hur det är kopplat i din gamla båt. Så ta bilder steg för steg, från minus- till pluspol. Redigerad 1 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moarta 0 Postad 1 Juli Tack för svar! Jag fixar bilder imorgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 744 Postad 2 Juli 9 timmar sedan skrev Moarta: Batteri i vila: 12.02 Batteri med motorn igång: 11.85 Polerna på generatorn: 11.77 Är det själva generatorn som är kass? Väldigt tacksam för tips!! Du bör till att börja med snarast ladda upp batteriet (med en vanlig laddare t ex) för att inte förstöra det, då det är i det närmaste helt urladdat och åldras nu väldigt snabbt. Sedan visar dina värden tydligt att generatorn inte laddar, helt riktigt. Börja med att lossa laddlampans anslutning på generatorn (kan heta "D+" eller "DF"). Även om allt tyder på att generatorn får "startström" via laddlampan (eftersom den lyser) så kan den också lysa om kabeln någonstans är kortsluten till minus/motorgods. Och då går ju lampströmmen direkt till minus/gods utan att passera genom generatorn. Så om den då inte längre lyser med nyckeln omvriden när du lossat dess anslutning på generatorn kan i alla fall det felet uteslutas. Det @Hybro räknar upp kanske kan vara intressant, men laddlampans lysande tyder på att generatorn i sig inte "kommer igång" och alltså inte ens försörjer sig själv. Hade batteriet varit dåligt anslutet o.s.v. skulle lampan ändå slocknat, men framförallt hade det ju då inte orkat dra runt starten. Och startar snällt gör den ju... Förutsätter också att du redan kollat att remskivan snurrar när motorn går 😉 Generatorn kan ju genom åren ha blivit utbytt på din motor, men redan i original var det en växelströmsgenerator med inbyggd regulator (ingen yttre "burk"). Antingen är kolen slut, regulatorn kass eller diodfel i generatorn. Lindningsavbrott skulle också kunna vara en orsak, men det är väldigt ovanligt. Beroende på generatormodell kan kolen och regulatorn vara enkla att byta, då de kan sitta i en separat enhet med bara två skruvar på generatorns baksida. OM det är så, är detta den billigaste och enklaste saken att kolla först. Annars är det sannolikt bättre att hitta en billig ersättningsgenerator, om du inte har någon bilelektrisk firma i din närhet som kan kolla upp generatorn åt dig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moarta 0 Postad 3 Juli @IngemarE Stort tack för utförligt svar! Jag bifogar lite bilder på generatorn. Jag gissar att det är den inringade kabeln som är till laddlampan? När den är loss så slocknar lampan! Kan du möjligen utläsa från bilderna om det är möjligt att byta kolen/regulatorn på denna modellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 744 Postad 3 Juli Kolen är säkerligen möjliga att byta - om det är de som är slut - men det ser inte ut att vara en modell där de är kombinerade med regulatorn till en (för motorägaren själv) väldigt enkelt utbytbar enhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser