Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025
Jonaslatt

Aq130 selco saknas några knop?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En renoverad selco 18 båt. 

Inte massa onödiga prylar båten rensad på mycket saker. Ska väga runt 1 ton enligt nätet. 

Renoverade en b20, marin kam, weber 36 36, planad, stora ventilerad, brytarlöst tändning 123, 98 oktan bränsle, ny avgaslimpa. 

Den ligger runt 25 knop. 

4900 varv på fullgas.  Samma om man är en eller två i båten. 

Nackdel är 100drev. ( Är inte det bästa har jag förstått) 

Googlade och enligt Google ska den ge runt 35 knop original. 

Förstår att det e svårt att svara på allt detta. Men tips tas gärna emot.

Redigerad av Jonaslatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

SELCO 18 HT eller 18 SELCAB väger ca 640—660 kg, DC väger ca 600 kg + ca 240 kg för motor ( VP AQ110/100).

AQ130A har rekommenderat varvtalsoråde på ca 4500—5100 r/min så där ligger du ju rätt.

AQ130A och AQ130C ger knappt 120 hk på max varvtal (5100 r/min) och detta med original 2 st Solex 44 PAI.

Du har Weber 36/36 DGV ( mindre area) så din motor ger ca 110—115 hk på max varvtal.

Tror 25 knop är ganska normalt med motorn du har nu, byter du tillbaka till dubbla Solex 44:or kanske 1—2 knop till.

Med modernare AQ145 (138 hk) och 280 drev hamnar man på ca 30 knop.

Med utombordare ca 100 hk (2-takt) hamnar också på ca 30 knop, detta beror på lägre totalvikt och mer hydrodynamiskt växelhus samt Powertrim.

35 knop är nog någon AI som svarat...

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för utförligt svar. 

Då får jag helt enkelt ska va nöjd men effekten. Går klockrent nu. 

Blev bara kluven när jag läste 35knop. 

Men hur kan en original Aq130 (b20) ge samma hastighet som min trimmade? 

Hittade en annons på nätet. Där stod det 1ton vikt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Jonaslatt:

Men hur kan en original Aq130 (b20) ge samma hastighet som min trimmade? 

I rubriken skrev du "AQ130 selco saknas några knop".

Då tar man för givet att du har en AQ130 motor i båten och med den förgasaren du har så har du inte trimmat motorn, tvärt om du har reducerat effekten.

Byter man ut de båda SOLEX 44 PAI till en enda Weber 36/36 DGV på en AQ130 minskar man spjällarean och motorns effekt reduceras till någonstans ca 110–115 hk på max varvtal.

Ganska enkel matematik att räkna ut arean ur en cirkel radien x radien x π= area

Har du satt in en B20 från en bil t.ex. B20A som ger 82 hk DIN (90 SAE) då har du trimmat motorn men effekten vet man inte förrän den körts i bromsbänk.

Sen är det ju frågan vad du menar med "marin kam" och "stora ventiler"?

AQ130 är en B20 motorn som byggts från fabrik som båtmotor, dubbla SOLEX 44 PAI förgasare, har kamaxel med P-profil, kamdrev i stål och toppen har 44/35 ventiler (har jag för mig) samma som B20E motorn samt ett kompressionsförhållande på 9,5:1. Ger strax under 120 hk (DIN) vid max varvtal som är 5100 r/min.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt fel. 

Köpte båten med skrot motor och. Köpte en b20 och byggde en "lika dan" . Osäker om det va en aq150 eller Aq130 när jag köpte den. Men satt två solex förgasare på den..

Men då har vi nog fått klarhet i allt typ. 

Det är ungefär som en original aq130 nu. 

Kollade stiften idag. Va tror ni? Går den snålt?. 

20250702_110501.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stiftet på bilden ser bra ut, ser alla lika ut så är det bra.

AQ130 var den största modellen med B20.

Du kommer inte över 115 hk med en Weber 36/36 DGV, ligger nog närmre 110 hk.

Sen spelar det ingen roll hur mycket kompression man har, portat toppen och "stora ventiler".

Allt har ju sin begränsning och den ligger i förgasaren/förgasarna.

Vill du ha mer fart får du sätta tillbaka SOLEX 44:orna men räkna med mer bränsleåtgång isf.

2 x 36/36 DGV hade varit ett ypperligt alternativ men det finns inget insug för detta såvida man inte gör adapterplattor till originalinsuget men det är inte optimalt för 2-ports, 2-stegs förgasare.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-01 vid 21:45 skrev Jonaslatt:

En renoverad selco 18 båt. 

Inte massa onödiga prylar båten rensad på mycket saker. Ska väga runt 1 ton enligt nätet. 

Renoverade en b20, marin kam, weber 36 36, planad, stora ventilerad, brytarlöst tändning 123, 98 oktan bränsle, ny avgaslimpa. 

Den ligger runt 25 knop. 

4900 varv på fullgas.  Samma om man är en eller två i båten. 

Nackdel är 100drev. ( Är inte det bästa har jag förstått) 

Googlade och enligt Google ska den ge runt 35 knop original. 

Förstår att det e svårt att svara på allt detta. Men tips tas gärna emot.

Vår gamla vattenskidbåt , en OckelboT17i med lätt modifierad AQ130 gjorde 30 knop. Dock med dubbla SU , kamaxel med bra lyft o duration ifrån KG-trimning och något planad topp E topp . Din konstellation borde ge mer fart , är 123 fördelaren med förprogrammerade tändkurvor eller kan du mappa den?

B20 i vassaste varianten ifrån Volvo Penta var AQ155:an med mycket mer kompression och där med högre gasflöde. Min far och farbror hade en sådan och lekte med på 70-talet . Den motorn behövde mycket kärlek, bl a svetsades avgasröret om men sprack ofta  och slutligen så rasade ryckutjämnaren ihop varpå mycket blev skrot. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev NW355:

Vår gamla vattenskidbåt , en OckelboT17i med lätt modifierad AQ130 gjorde 30 knop. Dock med dubbla SU , kamaxel med bra lyft o duration ifrån KG-trimning och något planad topp E topp . Din konstellation borde ge mer fart , är 123 fördelaren med förprogrammerade tändkurvor eller kan du mappa den?

B20 i vassaste varianten ifrån Volvo Penta var AQ155:an med mycket mer kompression och där med högre gasflöde. Min far och farbror hade en sådan och lekte med på 70-talet . Den motorn behövde mycket kärlek, bl a svetsades avgasröret om men sprack ofta  och slutligen så rasade ryckutjämnaren ihop varpå mycket blev skrot. 

123 med färdiga tändkurvor. Har bara kört en vända med 123 än.  Man bara justerar vilken motor man har så är det klart. Ställde den på Aq130.

Googlar man så verkar tyvärr avgaslimpan strypa mycket.  Får nog tyvärr gilla läget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Jonaslatt:

123 med färdiga tändkurvor. Har bara kört en vända med 123 än.  Man bara justerar vilken motor man har så är det klart. Ställde den på Aq130.

Googlar man så verkar tyvärr avgaslimpan strypa mycket.  Får nog tyvärr gilla läget. 

Jo inställningen på 123:an känner jag väl till, har monterat några sådan genom åren. Dom är totalt överlägsna andra varianter både till volvo marin och bil. Då kan du inte modifiera tändkurvan.

Vår AQ130:a åkte vi med original limpa , dock så svetsade vi en egen rostfri avgaskrök och drog syrafast ut ur båten utan Volvos avgasfot utvändigt. Vad jag kommer ihåg så fanns det inte mycket propeller varianter till 100 drevet att välja på och där fick vi modifiera brytpinnen kommer jag ihåg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev NW355:

Jo inställningen på 123:an känner jag väl till, har monterat några sådan genom åren. Dom är totalt överlägsna andra varianter både till volvo marin och bil. Då kan du inte modifiera tändkurvan.

Vår AQ130:a åkte vi med original limpa , dock så svetsade vi en egen rostfri avgaskrök och drog syrafast ut ur båten utan Volvos avgasfot utvändigt. Vad jag kommer ihåg så fanns det inte mycket propeller varianter till 100 drevet att välja på och där fick vi modifiera brytpinnen kommer jag ihåg.

Menar du den avgasdelen ut från båten " ner i vattnet"?  Jag fundera på den senast idag att den måste va en riktig strypning.  Någon bild på den du byggde? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev NW355:

B20 i vassaste varianten ifrån Volvo Penta var AQ155:an med mycket mer kompression och där med högre gasflöde. Min far och farbror hade en sådan och lekte med på 70-talet .

Var inte AQ155A en ren tävlingsmotor?

Har för mig att denna motor inte installerades som standard i vanliga båtar utan fick specialbeställas från Volvo Penta. Har sett en gul Marieholm 19 med en sådan motor som åkt Roslagsloppet.

Finns inga reservdelskataloger tillgängliga online men har för mig att AQ155A hade dubbla SOLEX 45 ADDHE, röda plasttrattar, Steg I topp och R-kam?, ungefär samma som VOLVO R-Sport B20 Special I trimsats som gav 140 hk DIN. Dessutom hade den väl ett speciellt avgasrenrör som mynnade ut rakt genom akterspegeln med ett 4" rör.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Var inte AQ155A en ren tävlingsmotor?

Har för mig att denna motor inte installerades som standard i vanliga båtar utan fick specialbeställas från Volvo Penta. Har sett en gul Marieholm 19 med en sådan motor som åkt Roslagsloppet.

Finns inga reservdelskataloger tillgängliga online men har för mig att AQ155A hade dubbla SOLEX 45 ADDHE, röda plasttrattar, Steg I topp och R-kam?, ungefär samma som VOLVO R-Sport B20 Special I trimsats som gav 140 hk DIN. Dessutom hade den väl ett speciellt avgasrenrör som mynnade ut rakt genom akterspegeln med ett 4" rör.

//Pär

Min far o farbror hade goda kontakter på Volvo via sina rörelser, Volvo personbilar och lastbilar. Däri fanns inom släkten/bekantskapskretsen en pentamekaniker som gillade att lära oss yngre att mecka Volvo rödblockare . Han ordnade med en båt med 155:an i,  sedermera vår vattenskidbåt ,något högljudd och snabb. Raceavgasröret sprack fick jag lära mig av min bror mellan 2:an och 3:ans portar. Topplocken sprack mellan avgas och insugsventilerna (som var saltkylda). 100 drevet var förstärkt. Fuggarna var dubbla tvåportare minns inte märket kan troligen vara någon Solex då Volvo inte var förtjusta i Dellorto eller Weber. När jag var i 12 års åldern så rasa ryckutjämnaren och medförde ett totalras på strut o vev samt att båten var nära att sjunka. Det blev en hobby för mig och min bror som gör att vi kan plocka med mycket på rödblockssidan har varit stående kunder hos KG Trimning under många år. Jag har fått utbildning på VP:s  diesel 6:or via stationära generatorer , kompressorer och pumpar. Där ur hamnade jag i grönblockens 4:or och 6:or.

Önskar att man haft 155:an kvar men blev vid senare en Ockelbo T17i med vässad 130:a istället. Sen blev det AQ170 AQ145 osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev NW355:

Min far o farbror hade goda kontakter på Volvo via sina rörelser, Volvo personbilar och lastbilar. Däri fanns inom släkten/bekantskapskretsen en pentamekaniker som gillade att lära oss yngre att mecka Volvo rödblockare . Han ordnade med en båt med 155:an i,  sedermera vår vattenskidbåt ,något högljudd och snabb. Raceavgasröret sprack fick jag lära mig av min bror mellan 2:an och 3:ans portar. Topplocken sprack mellan avgas och insugsventilerna (som var saltkylda). 100 drevet var förstärkt. Fuggarna var dubbla tvåportare minns inte märket kan troligen vara någon Solex då Volvo inte var förtjusta i Dellorto eller Weber. När jag var i 12 års åldern så rasa ryckutjämnaren och medförde ett totalras på strut o vev samt att båten var nära att sjunka. Det blev en hobby för mig och min bror som gör att vi kan plocka med mycket på rödblockssidan har varit stående kunder hos KG Trimning under många år. Jag har fått utbildning på VP:s  diesel 6:or via stationära generatorer , kompressorer och pumpar. Där ur hamnade jag i grönblockens 4:or och 6:or.

Önskar att man haft 155:an kvar men blev vid senare en Ockelbo T17i med vässad 130:a istället. Sen blev det AQ170 AQ145 osv.

Intressant läsning. Du verkar ha skruvad en del 😄

Jag är en vanlig bilmekaniker och allt med båten är rätt nytt för mig. Men kul att lära sig nya saker och alltid kul om man kan få lite extra fart på sakerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Jonaslatt:

Menar du den avgasdelen ut från båten " ner i vattnet"?  Jag fundera på den senast idag att den måste va en riktig strypning.  Någon bild på den du byggde? 

Har tyvärr ingen bild men hemmasnickrade avgasböjen gick inåt i båten, därefter en avgasslangbit till RF-rör(60,3 mm)-sen en avgasslang till RF-rör(60,3) till genomföring med 60,3 böj vänd neråt och utåt. Svängde man badbord vid skidåkning så fick man upp röret ovan vattnet och hela ljudregistret. Rören var i syrafast och tig svetsade med rotgas. Satt i en Ockelbo T17i som gjorde 30 knop och drog upp tre åkare på skidor samtidigt. Vill du mappa motorn (B20/AQ130) kontakta KG Trimning t ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B20 sista årsmodellen som fanns i 240 -75 hade stora ventilerna även som förgasarmotor.

Jag köpte själv en sån bil och skrotade för att ta motorn och renovera till min båt.

Med trimkam till bil (mins ej vilken, troligtvis K kam) Weber 36/36 gjorde min Gullringen Cabin 27 knop med 100 drev.

Jag tror Gullringen är ganska lik Selco 18 i storlek.

OT. Jag drog fram vajer till choken, vilket gjorde att den alltid startade direkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Isakare:

B20 sista årsmodellen som fanns i 240 -75 hade stora ventilerna även som förgasarmotor.

Jag köpte själv en sån bil och skrotade för att ta motorn och renovera till min båt.

Med trimkam till bil (mins ej vilken, troligtvis K kam) Weber 36/36 gjorde min Gullringen Cabin 27 knop med 100 drev.

Jag tror Gullringen är ganska lik Selco 18 i storlek.

OT. Jag drog fram vajer till choken, vilket gjorde att den alltid startade direkt.

Låter likt min. Drog fram vajer också 😄

Tyvärr det låter som jag får gilla läget med mina 25 knop. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...