karlnik 1 Postad 26 Juni Hallå där! Jag har ett gäng frågor till folket. 1. På bilden med båtnyckeln. Vad är det för något strax under nyckelfästet? Jag kan rotera den saken 360 grader. Funderar på om det är choken? Samtidigt, så sa säljaren att när jag startar motorn bör jag trycka in nyckeln ett antal gånger. Varför? 2. Sedan undrar jag om reglagekablarna. Jag har en kabel vilken fästs på styrbordssidan av motorn, den ser jag reagera på rörelser i reglaget. Alltså, den rör sig kontinuerlig. Detta är väl "gasvajern"? Sedan har jag en till, som fästes på babordssidan av motorn. Den reagerar inte alls på rörelser. Undrar därför vad dess funktion är? 3. Min motor gick att starta, men stängdes inte av när jag vred av nyckeln. Blev lite förvirrad och i brist på bättre så ryckte jag bränsleförslutningen i motoränden av bränsleslangen. Den stannade naturligtvis efter en stund. Nu startar den dessvärre inte... Någon idé? Batteriet har korrekt spänning. Elen tycks vara korrekt kopplad. All input är mycket uppskattat! Ha det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 26 Juni Hej För det första, vad är det för motor? Modellbeteckning? Serienummer? Ta gärna en bild av typskylten på motorn så allt kommer med och går att läsa. Svar på dina frågor: 1A: Ser inte riktigt vad det är för något men kan vara ett vred till att spänna friktionsbromsen i fjärreglaget alternativt en tomgångsjustering men vet mer när jag fått reda på vilken motor du har. 1B: När man trycker in nyckeln aktiveras choke eller primer alt. tillskottsventil, kan ge dig ett bättre svar när jag fått svar på min fråga. 2. Kan ge svar på detta när jag vet vad det är för motor mm. 3. Antingen fel på ditt tändningslås, en jordkabel som inte sitter fast eller någon kabel på motorn som går till stoppfunktionen inte sitter i sin kopplingsplint/kopplingsstycke. Kan ge bättre svar när jag vet vad det är för motor mm. Ta gärna en bild på hela motorn också men typskylten ger all info jag behöver. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 745 Postad 26 Juni 2 timmar sedan skrev karlnik: .....så sa säljaren..... Förutom att instämma i svaret/följdfrågorna du fått ovan, så blir jag också lite förvånad: Du har alltså köpt en båt av en säljare som uppenbarligen i alla fall visste något om den, och skulle troligen kunnat visa och berätta det du behövde veta Men provade du inte någonting, t ex att motorn gick att starta och stänga av ? Eller frågade säljaren om i alla fall det mest elementära ? Att fråga är inte att verka dum, alla båtar är olika 😉 Finns säljaren fortfarande tillgänglig är det ju inte fel att (även) fråga denne om dina funderingar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 935 Postad 26 Juni På A svarar vi Mount Everest, på B Olof Palme och på C vet vi inte men gissar på liljekonvalj. Svar på fråga 2, eller iallafall ett försök till svar. Sådana utombordare av olika fabrikat har två reglagekablar, den ena sköter växlingen, fram, neutral och back, den andra påverkar förgasaren eller eventuell bränsleinsrutning, alltså motorn varvtal. På min jättegamla Evinrude sitter reglagekabeln till växlingen på motorns utsida, på högra sidan, då fäst i en arm, växlingsarmen. Reglagekabeln till ”gasen” försvinner in under kåpan och är kopplad till en förgasare. Att trycka in nyckeln är som nämnts choken eller liknande. Men ovanför nyckeln finns det en platt grej, det brukar vara ett reglage som tiltar upp/ner motorn om den nu har en sådan funktion. Men som också redan nämnts så ange vad det är för motor så kan vi ge bättre svar, alternativt ställ försäljaren mot väggen och fråga, eller det ena behöver ju inte utesluta det andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 485 Postad 26 Juni 8 minuter sedan skrev Georg_Ohm: På A svarar vi Mount Everest, på B Olof Palme och på C vet vi inte men gissar på liljekonvalj. Svar på fråga 2, eller iallafall ett försök till svar. Sådana utombordare av olika fabrikat har två reglagekablar, den ena sköter växlingen, fram, neutral och back, den andra påverkar förgasaren eller eventuell bränsleinsrutning, alltså motorn varvtal. På min jättegamla Evinrude sitter reglagekabeln till växlingen på motorns utsida, på högra sidan, då fäst i en arm, växlingsarmen. Reglagekabeln till ”gasen” försvinner in under kåpan och är kopplad till en förgasare. Att trycka in nyckeln är som nämnts choken eller liknande. Men ovanför nyckeln finns det en platt grej, det brukar vara ett reglage som tiltar upp/ner motorn om den nu har en sådan funktion. Men som också redan nämnts så ange vad det är för motor så kan vi ge bättre svar, alternativt ställ försäljaren mot väggen och fråga, eller det ena behöver ju inte utesluta det andra. Den platta grejen är till för att höja tomgångsvarvet temporärt. Den går tillbaka automatiskt när du lägger i växel. Den skall göra det i allafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 935 Postad 26 Juni 1 timme sedan skrev Jorgen01: Den platta grejen är till för att höja tomgångsvarvet temporärt. Den går tillbaka automatiskt när du lägger i växel. Den skall göra det i allafall. Ok, då var det annorlunda på min gamla motor och dess reglage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlnik 1 Postad 26 Juni (redigerade) Tack för era svar! Naturligtvis borde jag nämnt modellen. Det är en Johnson 30hk. Båten fungerade finfint förra säsongen då jag köpte den. Det var när undertecknad monterade av motorn problemen uppstod… Redigerad 26 Juni av karlnik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 26 Juni Ja nu klarnade det, Johnson 30 hk... Svar på fråga 1: Vredet under tändningslåset är friktionsskruven som reglerar trögheten i spaken. Brukar gå sönder efter ett tag och har egentligen ingen större betydelse. Choken på din motor är en primersolenoid som tillför extra bränsle vid kallstart. Tryck in nyckeln samtidigt som den vrids till startläge, när motorn startat släpper man och vid behov trycker man in nyckeln igen utan att vrida. Lätt att sura motorn om man använder i onödan... Svar på fråga 2: Reglagekablarna är på SB sida till växel mellan F-N-B. Växla inte i onödan då motorn är avstängd, växling sker med klokoppling och är inte den i rätt position så kan delar gå sönder. Svar på fråga 3: Var har du nödstoppen? En röd "telefonsladd" (som ingen under 25 vet vad det är🤣) med en svart klyka som ska sitta på ytterdelen av tändningslåset. Finns två alternativ varför du inte kan stänga av motorn med nyckeln: 1. Tändningslåset har gått sönder i nödstoppsfunktionen och "Händige-Hasse" har kopplat bort / klippt av stoppkabeln som jordar tändsystemet så att motorn kan starta men ej stängas av. 2. Någon har slarvat bort nödstoppen och istället för att köpa ny har man kopplat bort / klippt av stoppkabeln. Smarta idioter🤪 Ska kolla i morgon om jag hittar en instruktionsbok du kan ladda ner, för det fick du väl inte med när du köpte den. Ska även kolla om det finns ett elschema så du kan lta upp rätt kabel och återmontera eller skarva ihop så stoppen fungerar. Du ska även få reservdelsnummer på tändningslås för det behöver kanske bytas ut och jag ska kolla om delen fortfarande går att köpa. OMC som tillverkade Johnson och Evinrude gick i konkurs 2000 och vissa reservdelar kan vara svårt att få tag på men jag kollar och återkommer. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 27 Juni (redigerade) Hej här kommer ytterligare info och länkar. Hittade ingen vanlig instruktionsbok varken på Svenska eller Engelska för gratis nedladdning men hittade en där man donerar ett valfritt belopp, sen kan man ladda ner boken: https://manuels-moteurs-hors-bord.com/preview/preview_eng_1.php?url=jopdf70 Komplett tändningslås finns hos Marinshopen: https://www.marinshopen.se/product/tändningslås-kit/brp5005801?srsltid=AfmBOoqBPlt-7EKWoN2dbmrUOwCsk5zQ4T4fjyo2YM85dvo2dbEX2y4X Behöver du endast "telefonsladden" med nödstoppsklyka: https://www.marinshopen.se/product/nödstopplina-fr-o-m-1996/brp0176288 Elschema: https://maxrules.com/graphics/omc/wiring/25_35_82-83_elec-remote.jpg Detta är ifs ett äldre elschema men det stämmer nog, här visas dock med separat nödstopp. Din nödstopp sitter inbyggd i tändningslåset. Evinrude/Johnson 521cc 20–35 hk har sett likadan ut i stort sett sedan introduktionen 1974 till den slutade tillverkas 2002. Det är en svart/gul kabel du skall leta efter, den är stopp och jordar tändsystemet. Online reservdelskatalog med sprängskisser: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1999&hp=30&model=BJ30ELEEC Mvh Pär Redigerad 27 Juni av Mercury_44XS 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 27 Juni Kom precis på en nödlösning. Om du inte vill hålla på att köpa dyra delar som tändningslås mm. kan man ju ev. sätta en separat stoppknapp/nödstopp på motorn, lämpligen i underkåpans framkant eller i fjärreglaget om den får plats alternativt på styrpulpeten men du måste behålla tändningslåset för att kunna starta. Sök på google efter "Stoppknapp utombordare" eller "Nödstopp utombordare". Finns olika alternativ från ca 65 kr och uppåt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 560 Postad 27 Juni (redigerade) Jag bidrar med lite elchema men jag vet inte om något är användbart. Jag har en instruktionsbok enligt bild men varje kapitel är för stort för att skicka. Det finns säkert någon lösning på det också, som det mesta, men jag vet inte hur. Redigerad 27 Juni av excel319 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 31 Postad 27 Juni Hej. Gå in på www.mymarinemanual.com där finns servicehandböcker att ladda ner §9.99 och uppåt, fungerar kanon köpte till min Mercury 90hp 2t 1990. https://mymarinemanual.com/download/1971-1989-johnson-evinrude-1-25-thru-60-hp-service-manual-pdf-download/ jag vet inte om den länken är till din motor annars så finns det fler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karlnik 1 Postad 27 Juni 16 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej här kommer ytterligare info och länkar. Hittade ingen vanlig instruktionsbok varken på Svenska eller Engelska för gratis nedladdning men hittade en där man donerar ett valfritt belopp, sen kan man ladda ner boken: https://manuels-moteurs-hors-bord.com/preview/preview_eng_1.php?url=jopdf70 Komplett tändningslås finns hos Marinshopen: https://www.marinshopen.se/product/tändningslås-kit/brp5005801?srsltid=AfmBOoqBPlt-7EKWoN2dbmrUOwCsk5zQ4T4fjyo2YM85dvo2dbEX2y4X Behöver du endast "telefonsladden" med nödstoppsklyka: https://www.marinshopen.se/product/nödstopplina-fr-o-m-1996/brp0176288 Elschema: https://maxrules.com/graphics/omc/wiring/25_35_82-83_elec-remote.jpg Detta är ifs ett äldre elschema men det stämmer nog, här visas dock med separat nödstopp. Din nödstopp sitter inbyggd i tändningslåset. Evinrude/Johnson 521cc 20–35 hk har sett likadan ut i stort sett sedan introduktionen 1974 till den slutade tillverkas 2002. Det är en svart/gul kabel du skall leta efter, den är stopp och jordar tändsystemet. Online reservdelskatalog med sprängskisser: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1999&hp=30&model=BJ30ELEEC Mvh Pär Pär, stort stort tack för din värdefulla information! Uppskattas enormt. Har laddat ned manualen och saker och ting börjar så smått falla på plats. Fortsättning följer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser