Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025

Rekommendera Poster

Har ni prövat att hårdvindskota storen genom att släppa kicken och dra upp skotvagnen i lovart för maximal twist?

Åsikter?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Tokfaneller:

Har ni prövat att hårdvindskota storen genom att släppa kicken och dra upp skotvagnen i lovart för maximal twist?

Åsikter?

Att dra upp skotvagnen i lovart använder jag snarare vid lättare vindar.

Vid hårdvindssegling så släpper jag normalt ner skotvagnen en bit mot lä för att spilla vind och minska krängningen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Tokfaneller:

Åsikter?

Kicken använder jag bara på öppna vindar, men jag har ingen rodkick utan bara en talja. 

Ja, jag seglar ofta med twist i hård vind för att spilla vind i toppen på seglet och därmed minska krängningen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I hård vind vill man på en normalt riggad båt plana ut storen och öppna akterliket för att minska trycket i storen och därmed minska både krängning och lovgirighet. Man eftersträvar fart i stället för krängning.

Sträck fall, cunningham om det finns, ta hem i uthalet, släpp ner skotvagnen. Skota lagom mycket för att inte fladdra för mycket utan istället ta höjd. Om båten är partialriggad är det enklaste sättet att öppna upp akterliket att böja masten. Att kicka hårt och släppa i storen har i stort sett samma effekt som att släppa ner skotvagnen, anfallsvinkeln minskar utan att djupet i storen ökar. Men det blir stora krafter i kicken. På en del båtar är storskotskenan ersatt med en kraftfull kick. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Greip:

I hård vind vill man på en normalt riggad båt plana ut storen och öppna akterliket för att minska trycket i storen och därmed minska både krängning och lovgirighet. Man eftersträvar fart i stället för krängning.

Sträck fall, cunningham om det finns, ta hem i uthalet, släpp ner skotvagnen. Skota lagom mycket för att inte fladdra för mycket utan istället ta höjd. Om båten är partialriggad är det enklaste sättet att öppna upp akterliket att böja masten. Att kicka hårt och släppa i storen har i stort sett samma effekt som att släppa ner skotvagnen, anfallsvinkeln minskar utan att djupet i storen ökar. Men det blir stora krafter i kicken. På en del båtar är storskotskenan ersatt med en kraftfull kick. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Greip:

Jo, så gör man ju. Minskad lovgirighet är ju högsta prioritet. Hellre back i storen så länge det inte fladdrar. Men när jag testade med "avig" skotning så tyckte jag att jag klarade ytterligare lite vind innan revning. Det verkade som om undre delen av storen stabiliserade den övre delen på grund av den extrema twisten. Nackdelen var vid slag, med ett jä-a flaxande innan man fått upp skotpunkten i lovart på den nya bogen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-09-11 vid 17:48 skrev Tokfaneller:

Nackdelen var vid slag, med ett jä-a flaxande innan man fått upp skotpunkten i lovart på den nya bogen.

Släpp ner vagnen i lä precis innan du slår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att spilla vind genom att twista storseglet funkar visserligen men är ingen bra metod. Det är väldigt ineffektivt om du ska utnyttja vinden för att även driva båten framåt. Den största kraften som verkar i seglen när du seglar högre än halvvind är undertrycket som skapas på seglets läsida. För att vara exakt så är det skillnaden mellan lufttrycket på lä och lovartssidan. Framförallt i förseglet. Tänk flygplansvinge. Tvistar du storseglet så får du ett rundare segel och vindens väg runt seglets läsida blir längre och kraften där ökar. Du måste således kompensera för den kraften genom att släppa ännu mer vind ur seglet.

Jämför skillnaden mellan ett nytt segel med buken på rätt ställe, d v s i framkanten på seglet, där undertrycket på läsidan drar båten framåt. Jämför det med ett gammalt segel där buken har flyttats bakåt genom åren. Kraften på läsidan gör att båten kränger eftersom den verkar mer åt sidan än snett framåt.

Det är lätt att förledas att tro att det är kraften i lovart som knuffar båten framåt när man seglar högre än halvvind när det egentligen är undertrycket på läsidan som är den huvudsakliga kraften.

Så i hård vind. Plana segel. Sträck bomuthalet, tvinga fram buken genom att sträcka mastliket med fall och cunningham och, om det är möjligt, böja masttoppen bakåt för att öppna akterliket.

När det inte räcker, bomba ner kicken och spill vind ur storseglet med skotet.

Mastheadriggade båtar ger ju inte möjlighet att böja masttoppen men har ju å andra sidan generellt ganska små storsegel. De funkar mest som höjdroder och har en klart begränsad påverkan på farten i hårdare vindar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lärt mig att man ska reglera krängningen med hjälp av skotvagnen, hellre än skotet, så när allt annat är spännt och man far fram på kryssen har jag mumera vagnens tamp i min hand och släpper ner den mot lä när byarna vill trycka ner båten, när byn släpper drar jag upp den mot lovart igen.

Konsensus här verkar ju dock av kommentarerna att döma vara att detta är en dåraktig metod.. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev Dava:

Jag har lärt mig att man ska reglera krängningen med hjälp av skotvagnen, hellre än skotet, så när allt annat är spännt och man far fram på kryssen har jag mumera vagnens tamp i min hand och släpper ner den mot lä när byarna vill trycka ner båten, när byn släpper drar jag upp den mot lovart igen.

Konsensus här verkar ju dock av kommentarerna att döma vara att detta är en dåraktig metod.. 

Jag gör som du @Dava Det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra, även om jag försöket undvika kryss i hårdare vind så mycket som möjligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-09-21 vid 20:29 skrev Janken:

Att spilla vind genom att twista storseglet funkar visserligen men är ingen bra metod. Det är väldigt ineffektivt om du ska utnyttja vinden för att även driva båten framåt. Den största kraften som verkar i seglen när du seglar högre än halvvind är undertrycket som skapas på seglets läsida. För att vara exakt så är det skillnaden mellan lufttrycket på lä och lovartssidan. Framförallt i förseglet. Tänk flygplansvinge. Tvistar du storseglet så får du ett rundare segel och vindens väg runt seglets läsida blir längre och kraften där ökar. Du måste således kompensera för den kraften genom att släppa ännu mer vind ur seglet.

Jämför skillnaden mellan ett nytt segel med buken på rätt ställe, d v s i framkanten på seglet, där undertrycket på läsidan drar båten framåt. Jämför det med ett gammalt segel där buken har flyttats bakåt genom åren. Kraften på läsidan gör att båten kränger eftersom den verkar mer åt sidan än snett framåt.

Det är lätt att förledas att tro att det är kraften i lovart som knuffar båten framåt när man seglar högre än halvvind när det egentligen är undertrycket på läsidan som är den huvudsakliga kraften.

Så i hård vind. Plana segel. Sträck bomuthalet, tvinga fram buken genom att sträcka mastliket med fall och cunningham och, om det är möjligt, böja masttoppen bakåt för att öppna akterliket.

När det inte räcker, bomba ner kicken och spill vind ur storseglet med skotet.

Mastheadriggade båtar ger ju inte möjlighet att böja masttoppen men har ju å andra sidan generellt ganska små storsegel. De funkar mest som höjdroder och har en klart begränsad påverkan på farten i hårdare vindar.

Hej! Jag gör också som du beskriver, men det är ju kul att spekulera lite.

Den vedertagna förklaringen på över/övertryck-avdelningen är att ett undertryck skapas på seglets läsida enligt Bernoullis princip. Alltihop är mycket märkligt för vetenskapen vet faktiskt inte riktigt varför vi kan flyga eller segla bidevind. Jag har haft en diskussion på Quora med personer som är mycket kunniga i fysik, matematik och aerodynamik. Några tror på Bernoulli, andra på Newton. Min slutsats är att alla är överens om att det är fler faktorer än undertryck som drar. Det är även övertrycket i buken på lovartsidan. Man kan tänka att man helt enkelt ändrar riktning på luftströmmen, vilket ger en reaktionskraft. Frågan är bara om man ska räkna enligt Bernoullis ekvationer eller enligt Newtons, eftersom de delvis är oförenliga. Navier och Stokes är två andra gamla matematiker som är inblandade i soppan. Det är ju fascinerande att man efter tusentals år av seglande, ännu inte klurat ut exakt hur det fungerar.

Mer buk ger mer kraft, både framdrivande och krängande, men vid kraftig twist minskar krafterna framförallt högt upp där man allra helst vill slippa krängande krafter. Den lilla kraft som återstår blir mer framåtriktad. Längre ner blir det mer som en revad stor. Jag menar ju absolut inte att bommen ska upp i lovart, eller ens midskepps, bara skotvagnen, vilket ger mer twist om kicken är loss. Det är lite som att flytta fockens skotpunkt akteröver, vilket ger mer twist, mindre kraft i toppen men mer framåtriktad. Att min s.k. "aviga skotning" ger ungefär samma fart med mindre krängning och lovgirighet har jag noterat. Återstår att undersöka bl.a. höjdtagning, men det får bli nästa säsong.

Men visst är det kul att bolla idéer? Navigare necesse est.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-09-24 vid 13:05 skrev Virvelvind:

Den här videon är illustrativ och bra. 

Du är inte tokig TS.

Det beroer på vad TS menar med att dra upp skotvagnen i lovart. Hur långt upp i lovart är det? På filmen är de inte högre än midskepps och knappt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-09-23 vid 21:43 skrev Dava:

Absolut inte dåraktigt, även jag gör i princip som du. Att minska lovgirigheten är mycket viktigt. Men att bolla alternativ är alltid intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, excel319 said:

Det beroer på vad TS menar med att dra upp skotvagnen i lovart. Hur långt upp i lovart är det? På filmen är de inte högre än midskepps och knappt det.

För att få upp bommen nästan midskepps med så lös skotning befinner sig så klart travaren en bit upp i lovart. Fyllde i storskotet på sista bilden här.

image.thumb.png.2de3907cb65bceea62ef9129f9b23c7f.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Tokfaneller:

Mer buk ger mer kraft, både framdrivande och krängande, men vid kraftig twist minskar krafterna framförallt högt upp där man allra helst vill slippa krängande krafter.

Exakt så, bra och tydligt beskrivet i inlägget 👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Virvelvind:

För att få upp bommen nästan midskepps med så lös skotning befinner sig så klart travaren en bit upp i lovart. Fyllde i storskotet på sista bilden här.

image.thumb.png.2de3907cb65bceea62ef9129f9b23c7f.png

Jag håller med. Det är bara det att jag i mitt huvud får bilden av en annan skotning, när TS skriver att det vid slag blir ett j..a flaxande i seglet innan vagnen är på plats igen på den nya bogen. Det är svårt att I bara ord beskriva hur man menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev excel319:

Jag håller med. Det är bara det att jag i mitt huvud får bilden av en annan skotning, när TS skriver att det vid slag blir ett j..a flaxande i seglet innan vagnen är på plats igen på den nya bogen. Det är svårt att I bara ord beskriva hur man menar.

Om du har travaren i lovart och inte vagnar ner innan slaget så hamnar ju travaren i lä efter slaget, och då blir det ett jävla flaxande tills man vagnat upp igen. 
Tänker jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...