Gå till innehåll
tisdag 24 juni 2025
Jonasho3

yamaha 115 hk ingen växel

Rekommendera Poster

hej .motorn från 1992.

 ifjol så strulade det med att få i backen , vilket jag naturligtvis hade glömt att åtgjärda inför i år.

gårdagens premiär tur slutade med att även frammåt växeln inte gick i, så varken bakåt eller frammåt funkar nu, prövade att koppla bort vajern i motorn för att lägga i växeln manuellt, men när jag förde spaken som vajern sitter i frammåt och bakåt sänder det inget , ett litet lätt motstånd bara, inget skorrande som det brukar göra när man lägger i växeln,

nån som har nått tips på vad som kan ha hänt och vart man kan börja skruva??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev guestsson:

Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor.

Ok.misstänkte nått sånt.

vad är powerheadem ?

Googlade men fick inget vettigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva motorn under kåpan. Powerheaden

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev guestsson:

Själva motorn under kåpan. Powerheaden

Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,.

Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jonasho3:

Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,.

Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas

Börja med att ta bort växelhuset. Då kan konstatera om växelaxeln är av. Är den det så har du två val för att reparera.

1. Köpa en växelaxel som originaldel.

För att få in en sådan i riggen måste powerheaden först tas bort.

2. Skicka efter en växelaxel från shiftshaft.com. Denna är delad upptill så den undre delen sticks in i riggen underifrån och sätts därefter ihop med den övre delen.

 

Kolla hemsidan jag länkat till så förstår du nog bättre.

 

Motorn kan med fördel hänga kvar på båten men det underlättar mycket att ta upp båten.

 

Att lyft PH kan vara mycket jobb på en så gammal motor.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet.

 

Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead".

 

https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/

 

Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det.

Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre.

Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f.

Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget.

 

Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av.

2142424928_Skrmavbild2025-06-22kl_16_03_05.png.15bf75645eb23f173081aef1bc9ebaba.png

 

Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel.

 

 

Mvh

Pär

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet.

 

Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead".

 

https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/

 

Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det.

Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre.

Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f.

Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget.

 

Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av.

2142424928_Skrmavbild2025-06-22kl_16_03_05.png.15bf75645eb23f173081aef1bc9ebaba.png

 

Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel.

 

 

Mvh

Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jonasho3:

 

Hej.ja den var ju avrostad då.

Så nu vet ja det.

I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette.

Och min heter inget av de bokstäverna.såklart.

Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar.

20250622_192745.jpg

20250622_191931.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jonasho3:

Hej.ja den var ju avrostad då.

Så nu vet ja det.

I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette.

Och min heter inget av de bokstäverna.såklart.

Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar.

20250622_192745.jpg

20250622_191931.jpg

Hur sitter den fast uppe vid motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snubblade över den här filmen på tuben igår. Jag har ingen aning ifall det är samma som på din motor men det hjälper kanske en bit på vägen.

 

YouTube film

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelaxeln sitter under förgasarna och insuget (bladventilplattan) strax framför där motorblocket är fastbultat i riggen. Se bild nedan:

1453672262_Skrmavbild2025-06-23kl_09_16_23.png.df28aa33b2ab320d635aed31257a21b1.png

Bild från Yamaha försäljningsbroschyr 1990-tal. Röda pilarna markerar växelaxeln läge under förgasarna och insuget. Bilden visar en 250 hk V6 motor men placeringen är ungefär den samma på en V4 (hittade tyvärr ingen bild som visar placeringen på V4 motorn).

 

Där sitter växelaxeln i en hållare, se bild nedan:

1264551077_Skrmavbild2025-06-23kl_09_31_17.png.ef69d50741fb0503e8db2a3bab18c6bc.png

Blå pil: Hållare/fäste för växelaxeln

Gul pil: Spårring (låsring/segerring) 

 

Hållaren/fästet för växelaxel måste demonteras för att få upp resterna av växelaxeln.

Därefter måste spårringen demonteras för att få ut växelaxeln ur hållaren/fästet.

 

Denna operation att ta bort växelaxeln utan att demontera motorblocket från riggens adapterplatta kan vara bökig och det kan vara trångt.

Förgasarna behöver definitivt demonteras och kanske även insuget måste demonteras.

 

Om man nu lyckas med detta så måste man använda den delbara växelaxeln som guestsson länkade till:

 

2025-06-21 vid 21:51 skrev guestsson:

Om du beställer. denna axel, bifoga bild på din typskylt så får garanterat rätt längd.

Annars har du den korta axeln (Amerikaner kallar lång rigg för "short" eftersom de har fler båtar med XL-rigg och betydligt större motorer (fler hk) än vad Sverige har.

 

Läs även igenom dessa instruktioner:

https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/

 

Tydligen gör han en egentillverkad konstruktion och jag har bara snabbt ögnat igenom texten och har aldrig gjort på detta sätt. Jag har alltid demonterat motorblocket från adapterplattan men detta var ju ca 25 år sedan sist och då fans inga delbara växelaxlar.

 

1993 bytte Yamaha ut den gamla växelaxeln i vanligt axelstål till en mer korrosionsbeständig legering. Och väljer man Yamaha original växelaxel måste man demontera motorblocket för att få ner denna eftersom den är i ett enda långt stycke.

 

Den delbara axeln (shiftshaft.com) monteras underifrån och sedan monteras hävarmen uppifrån-

 

Här en länk till Yamaha reservdelskatalog vilket kan vara till nytta genom att studera bilderna hur delarna sitter ihop:

https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-support/parts-catalogue/

 

Går tyvärr inte att länka direkt till aktuell katalog.

Välj "Outboard", välj hk, modell och tillverkningsår och klicka på "search", så öppnas ett nytt fönster.

Klicka i detta fönster så öppnas katalogen.

 

Lycka till!

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat shiftshaft och kan verkligen rekommendera det. Om jag minns rätt behöver förgasarna tas loss men som jag minns det gjordes hela operationen på någon timma. (förutom att jag köpte lång axel när jag skulle ha kort och fick kapa och svetsa om den) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sigge_1:

Jag har monterat shiftshaft och kan verkligen rekommendera det. Om jag minns rätt behöver förgasarna tas loss men som jag minns det gjordes hela operationen på någon timma. (förutom att jag köpte lång axel när jag skulle ha kort och fick kapa och svetsa om den) 

Bra att någon använt "Shiftshaft" och kan rekommendera produkten.

 

Ja det är lite knepigt med "short" som är vår lång rigg och "long" som är XL-rigg.

Vi kan ju rekommendera att de som beställer Shiftshaft bifogar bild på typskylten så kan det ju inte bli fel.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-06-22 vid 10:11 skrev Jonasho3:

Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,.

Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas

 

Tusen tack för alla svar..

Shift shaften kommer den från USA eller är det nån i Sverige som har den?

Jag har inte riktigt fattat om det bara är stången man köper eller en ombyggnads sats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar..

Shift shaften kommer den från USA eller är det nån i Sverige som har den?

Jag har inte riktigt fattat om det bara är stången man köper eller en ombyggnads sats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beställer via Shiftshaft hemsida som guestsson länkade till tidigare.

Man beställer via e-mail och bifoga en bild på din typskylt så får du garanterat rätt längd.

Den nya växelaxeln är tvådelad, hävarm och axel, alltså en ombyggnadssats.

Axeln skall man montera underifrån (sticka upp från där växelhuset ansluter till riggen) och hävarmen från ovan i original hållare för växelaxel.

Medföljer säkert beskrivning, kolla annars deras hemsida om det finns monteringsanvisning att ladda ner.

Sigge_1 har ju monterat en, han kan kanske ge en beskrivning.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...