Jonasho3 0 Postad lördag kl 15:45 hej .motorn från 1992. ifjol så strulade det med att få i backen , vilket jag naturligtvis hade glömt att åtgjärda inför i år. gårdagens premiär tur slutade med att även frammåt växeln inte gick i, så varken bakåt eller frammåt funkar nu, prövade att koppla bort vajern i motorn för att lägga i växeln manuellt, men när jag förde spaken som vajern sitter i frammåt och bakåt sänder det inget , ett litet lätt motstånd bara, inget skorrande som det brukar göra när man lägger i växeln, nån som har nått tips på vad som kan ha hänt och vart man kan börja skruva?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad lördag kl 19:03 Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad lördag kl 19:10 4 minuter sedan skrev guestsson: Tyvärr är det nog så att axeln som överför växelrörelsen ned till växelhuset gått av. Om du tar bort växelhuset så vet du säkert. För att montera en ny originaö måste powerheadem lyftas. Men sök på Yamaha Shift shaft och kolla om det finns en delad eftermarknads variant som passar din motor. Ok.misstänkte nått sånt. vad är powerheadem ? Googlade men fick inget vettigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad lördag kl 19:43 (redigerade) Själva motorn under kåpan. Powerheaden Redigerad lördag kl 19:44 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad lördag kl 19:51 Kolla in https://www.shiftshaft.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad söndag kl 08:11 12 timmar sedan skrev guestsson: Själva motorn under kåpan. Powerheaden Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 494 Postad söndag kl 13:41 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Jonasho3: Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Börja med att ta bort växelhuset. Då kan konstatera om växelaxeln är av. Är den det så har du två val för att reparera. 1. Köpa en växelaxel som originaldel. För att få in en sådan i riggen måste powerheaden först tas bort. 2. Skicka efter en växelaxel från shiftshaft.com. Denna är delad upptill så den undre delen sticks in i riggen underifrån och sätts därefter ihop med den övre delen. Kolla hemsidan jag länkat till så förstår du nog bättre. Motorn kan med fördel hänga kvar på båten men det underlättar mycket att ta upp båten. Att lyft PH kan vara mycket jobb på en så gammal motor. Redigerad söndag kl 13:48 av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 57 Postad söndag kl 14:05 (redigerade) Hej Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet. Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead". https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det. Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre. Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f. Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget. Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av. Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel. Mvh Pär Redigerad söndag kl 14:06 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad söndag kl 17:30 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Ganska vanligt att växelaxlarna rostar av, blir lätt så om man glömmer att tilta upp motorn ur vattnet. Hittade instruktioner hur man byter växelaxeln på Yamaha V4–V6 utan att demontera "powerhead". https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Jag har alltid lyft av själva motorn från riggen om det gäller byte av växelaxel men det går tydligen utan att göra det. Visserligen måste man demontera förgasare och ev. insuget för att komma åt bättre. Med den axeln som Guestsson länkade till så går det enkelt att montera den nya i.a.f. Det svåra är nog att få ut den del av växelaxeln som sitter kvar uppe framför motorblocket/under förgasarna och insuget. Men dra upp båten och demontera växelhuset som Guestsson skrev så får du klarhet i vad som hänt och om din axel är av. Bild från sidan jag länkade till med avrostad axel. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad söndag kl 17:33 Just nu skrev Jonasho3: Hej.ja den var ju avrostad då. Så nu vet ja det. I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette. Och min heter inget av de bokstäverna.såklart. Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad söndag kl 20:14 2 timmar sedan skrev Jonasho3: Hej.ja den var ju avrostad då. Så nu vet ja det. I den länken du bifogade så var det förklaring på att det finns en lång o kort variant på den beroende på vilka bokstäver motorn hette. Och min heter inget av de bokstäverna.såklart. Ska kolla in hemsidan nu på reservdelar. Hur sitter den fast uppe vid motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 16 Postad igår kl 06:43 Jag snubblade över den här filmen på tuben igår. Jag har ingen aning ifall det är samma som på din motor men det hjälper kanske en bit på vägen. YouTube film Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 57 Postad igår kl 07:58 Växelaxeln sitter under förgasarna och insuget (bladventilplattan) strax framför där motorblocket är fastbultat i riggen. Se bild nedan: Bild från Yamaha försäljningsbroschyr 1990-tal. Röda pilarna markerar växelaxeln läge under förgasarna och insuget. Bilden visar en 250 hk V6 motor men placeringen är ungefär den samma på en V4 (hittade tyvärr ingen bild som visar placeringen på V4 motorn). Där sitter växelaxeln i en hållare, se bild nedan: Blå pil: Hållare/fäste för växelaxeln Gul pil: Spårring (låsring/segerring) Hållaren/fästet för växelaxel måste demonteras för att få upp resterna av växelaxeln. Därefter måste spårringen demonteras för att få ut växelaxeln ur hållaren/fästet. Denna operation att ta bort växelaxeln utan att demontera motorblocket från riggens adapterplatta kan vara bökig och det kan vara trångt. Förgasarna behöver definitivt demonteras och kanske även insuget måste demonteras. Om man nu lyckas med detta så måste man använda den delbara växelaxeln som guestsson länkade till: 2025-06-21 vid 21:51 skrev guestsson: Kolla in https://www.shiftshaft.com/ Om du beställer. denna axel, bifoga bild på din typskylt så får garanterat rätt längd. Annars har du den korta axeln (Amerikaner kallar lång rigg för "short" eftersom de har fler båtar med XL-rigg och betydligt större motorer (fler hk) än vad Sverige har. Läs även igenom dessa instruktioner: https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Tydligen gör han en egentillverkad konstruktion och jag har bara snabbt ögnat igenom texten och har aldrig gjort på detta sätt. Jag har alltid demonterat motorblocket från adapterplattan men detta var ju ca 25 år sedan sist och då fans inga delbara växelaxlar. 1993 bytte Yamaha ut den gamla växelaxeln i vanligt axelstål till en mer korrosionsbeständig legering. Och väljer man Yamaha original växelaxel måste man demontera motorblocket för att få ner denna eftersom den är i ett enda långt stycke. Den delbara axeln (shiftshaft.com) monteras underifrån och sedan monteras hävarmen uppifrån- Här en länk till Yamaha reservdelskatalog vilket kan vara till nytta genom att studera bilderna hur delarna sitter ihop: https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-support/parts-catalogue/ Går tyvärr inte att länka direkt till aktuell katalog. Välj "Outboard", välj hk, modell och tillverkningsår och klicka på "search", så öppnas ett nytt fönster. Klicka i detta fönster så öppnas katalogen. Lycka till! Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 11 timmar sedan Jag har monterat shiftshaft och kan verkligen rekommendera det. Om jag minns rätt behöver förgasarna tas loss men som jag minns det gjordes hela operationen på någon timma. (förutom att jag köpte lång axel när jag skulle ha kort och fick kapa och svetsa om den) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 57 Postad 8 timmar sedan 3 timmar sedan skrev sigge_1: Jag har monterat shiftshaft och kan verkligen rekommendera det. Om jag minns rätt behöver förgasarna tas loss men som jag minns det gjordes hela operationen på någon timma. (förutom att jag köpte lång axel när jag skulle ha kort och fick kapa och svetsa om den) Bra att någon använt "Shiftshaft" och kan rekommendera produkten. Ja det är lite knepigt med "short" som är vår lång rigg och "long" som är XL-rigg. Vi kan ju rekommendera att de som beställer Shiftshaft bifogar bild på typskylten så kan det ju inte bli fel. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad 8 timmar sedan 2025-06-22 vid 10:11 skrev Jonasho3: Är det så byggt att man måste alltså lyfta ur hela motorn ,cylinder /block och separarera det från drevet för att komma åt växelföraren.fattar ja det rätt då.eller kan motorn hänga kvar och man river ner drevet /växelhuset nedåt,. Jag fattar lite trögt🤔🙃jonas Tusen tack för alla svar.. Shift shaften kommer den från USA eller är det nån i Sverige som har den? Jag har inte riktigt fattat om det bara är stången man köper eller en ombyggnads sats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonasho3 0 Postad 8 timmar sedan Tusen tack för alla svar.. Shift shaften kommer den från USA eller är det nån i Sverige som har den? Jag har inte riktigt fattat om det bara är stången man köper eller en ombyggnads sats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 57 Postad 7 timmar sedan Du beställer via Shiftshaft hemsida som guestsson länkade till tidigare. Man beställer via e-mail och bifoga en bild på din typskylt så får du garanterat rätt längd. Den nya växelaxeln är tvådelad, hävarm och axel, alltså en ombyggnadssats. Axeln skall man montera underifrån (sticka upp från där växelhuset ansluter till riggen) och hävarmen från ovan i original hållare för växelaxel. Medföljer säkert beskrivning, kolla annars deras hemsida om det finns monteringsanvisning att ladda ner. Sigge_1 har ju monterat en, han kan kanske ge en beskrivning. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser