engblom 1 Postad 10 Juni Förutom segeljollar så har jag ägt en Magnifik Midget och för tillfället äger jag en Marieholm IF med diesel inombordare. Jag gillade hur lätt det var att sjösätta och rigga Magnifiken. Ingen kranbil behövdes. Jag kunde lätt köra i den med en traktortrailer och masten är lätt nog att ingen kran behövs. Jag uppskattade också hur grundgående den är och hur den seglade bra i till och med svag vind. Det som jag inte gillade var hur den var som en tvålkopp på vågorna och hur man liksom slängdes runt i sittbrunnen vid lite mer sjögång. Den hade ju inte tillräckligt med massa så vågorna känns direkt. Dessutom så kommer propellern på utombordaren lätt ovanför vattenytan vid lite mer sjögång. Detta gjorde att jag skaffade en Marieholm IF med inombordare. Den har så pass mycket mer massa att den klarar sjögång på ett helt annat sätt, och då den har en inombordare så tuffar den på i vågor som vågor och propellern hålls under vattnet. Men även om längden är så gott som samma så kräver denna kranbil för sjösättning. Jag har en gång satt upp masten utan kranbil, men det var så jobbigt att det gör jag inte om. De senaste gångerna har kranbilen fått göra det också. Det känns som underhållet är så mycket mer och jobbigare med denna båt att jag ibland undrar om det är värt då jag inte hinner vara så ofta ut på sjön. Nu överväger jag att byta båt igen, till något som kräver mindre underhåll än en IF. En båt som jag kan själv sjösätta och rigga, så den behöver vara grundgående. En båt som har så lite trädelar som möjligt (för de kräver underhåll), helst bara glasfiber och där propellern hålls under vattnet vid även sjögång. Men helst inte något mindre än en Magnifik, för den var redan i minsta och trångaste laget. Och naturligtvis ska den segla bra! Jag till och med överväger att skaffa en Magnifik igen, om jag bara hittade en med inombordare. Vad skulle ni rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 155 Postad 12 Juni Lite klurig fråga, det är ju inte så väldans stor skillnad på en IF och en Magnifik, men förstår ändå att det blir enklare. Det svåra är ju att hitta en liten segelbåt med inombordare. Har fått för mig att engelska båtar kan ha det ibland. Leisure 23, Westerly cirrus eller deras småsyskon. Marieholm MS 20 kanske? Har ingen erfarenhet av dem, men skulle personligen aldrig byta bort IF:en som är världens bästa båt! 🙂 Litorina? Grundgående men utombordaren monterad som en inombordare. Seglar kalasfint och har fantastisk sittbrunn men är ju lite udda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
engblom 1 Postad 13 Juni 2025-06-12 vid 12:24 skrev nilsnobbing: Lite klurig fråga, det är ju inte så väldans stor skillnad på en IF och en Magnifik, men förstår ändå att det blir enklare. Det svåra är ju att hitta en liten segelbåt med inombordare. Har fått för mig att engelska båtar kan ha det ibland. Leisure 23, Westerly cirrus eller deras småsyskon. Marieholm MS 20 kanske? Har ingen erfarenhet av dem, men skulle personligen aldrig byta bort IF:en som är världens bästa båt! 🙂 Litorina? Grundgående men utombordaren monterad som en inombordare. Seglar kalasfint och har fantastisk sittbrunn men är ju lite udda. Det är en enorm viktskillnad på masten för en IF och för en Magnifik. Då jag köpte min IF tänkte jag att det är den största båten jag kan ha utan att behöva en kranbil. Men det visade sig att den är för tung. "Drömbåten" just nu skulle kanske vara en Skippi 750, men de är så fruktansvärt dyra. Med deras form så tror jag inte att propellern lyftes någonsin upp ovanför ytan på grund av vågor... men tyvärr skulle de nog vara lika guppande som en magnifik, eller kanske ännu mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 283 Postad 13 Juni Skall man rigga själv finns det ju ett gäng olika Fabola-båtar i olika storlekar och prisklasser. Eller Albin 57 kanske? Alla dessa båtar kan du traila och därmed också sjösätta själv, men de har centerbord och blir lite ostabila. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 015 Postad 13 Juni 4 timmar sedan skrev Peter_K: Skall man rigga själv finns det ju ett gäng olika Fabola-båtar i olika storlekar och prisklasser. Eller Albin 57 kanske? Alla dessa båtar kan du traila och därmed också sjösätta själv, men de har centerbord och blir lite ostabila. Albin 57 har inte centerbord, den har fällköl i järn. Kommer inte ihåg hur mycket kölen väger men upplevde aldrig båten som ostabil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
engblom 1 Postad 13 Juni 6 timmar sedan skrev Peter_K: Skall man rigga själv finns det ju ett gäng olika Fabola-båtar i olika storlekar och prisklasser. Eller Albin 57 kanske? Alla dessa båtar kan du traila och därmed också sjösätta själv, men de har centerbord och blir lite ostabila. Fabola-båtarna verkar vara av dålig kvalitet då man läser om dem. Det verkar vara papperstunna, med beslag som är bara ytmonterade och inte igenom, läckande vattentankar m.m. Albin 57 är för liten. Då är nog Magnifiken (som jag hade) ett bättre alternativ, och den kan jag själv sjösätta och rigga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 155 Postad 14 Juni 9 hours ago, engblom said: Fabola-båtarna verkar vara av dålig kvalitet då man läser om dem. Det verkar vara papperstunna, med beslag som är bara ytmonterade och inte igenom, läckande vattentankar m.m. Albin 57 är för liten. Då är nog Magnifiken (som jag hade) ett bättre alternativ, och den kan jag själv sjösätta och rigga. Jag har haft en Campus 600. Seglade väldigt fint! Bågen var 30 år gammal och höll ihop väl trots att den kändes ganska bräcklig på många sätt. Men jag skulle säga att det knappt går att bo i den, särskilt om kölen är upphissad. Då han man en slemmig illaluktande köl precis för det är som rymligast i båten. Litorina var en mycket bättre båt på alla sätt, har haft en sådan också. Seglade bra, kvalitetsbygge, vattenntankar för stabilitet, plus fällköl. Men dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 621 Postad 14 Juni Utifrån vilka båtar som diskuteras antar jag nyare som t.ex ELAN 210 är uteslutna (+200.000) eller? Vad är det för budget som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
engblom 1 Postad 14 Juni 3 timmar sedan skrev Boanjohan: Utifrån vilka båtar som diskuteras antar jag nyare som t.ex ELAN 210 är uteslutna (+200.000) eller? Vad är det för budget som gäller? Jag har en budget på ca 50 000kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 621 Postad 14 Juni Jag har alltid gillat Monark 700 Miniton. Har aldrig haft en och aldrig seglat en, men tror det är en bra seglare. Den finns väl dock bara med utombordare. Det är väl rätt sällsynt med inombordare på så små båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
engblom 1 Postad 14 Juni 1 minut sedan skrev Boanjohan: Jag har alltid gillat Monark 700 Miniton. Har aldrig haft en och aldrig seglat en, men tror det är en bra seglare. Den finns väl dock bara med utombordare. Det är väl rätt sällsynt med inombordare på så små båtar. Den verkar ha en 11m hög mast, så den är svår att rigga utan kran. Då kan jag lika bra fortsätta med min IF (som har inombordare). Jag överväger ju att byta båt för att jag vill ha en båt jag kan själv sätta i och rigga, utan att behöva en kranbil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 229 Postad 14 Juni Köp min Fingal. Tål mycket stryk å hårt väder. Inombordare en diesel som bara gå å går å soppa snål.- Man kan köra ner kärran den står på i vattnet med traktorn så flyter hon upp. Hårt packad sandstrand eller en ramp. Omvänt när man tar upp henne. Masten reser jag hemma vid bryggan med stege som blir som en mastkran. Funkat så i ja..... har haft henne i 20 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser