Kapetown 1 Postad 9 Juni Hej! Efter många år mer motorbåt så har jag bestämt mig för att lära mig att segla och köpte en Birdie 24 med en Mb2/50s monterad i, fick den till rejäl rabatt då motorn inte kylde men i övrigt jätte fint skick. Förra ägaren hävdar att de hade haft problem med kylning länge och bytt impeller (som var helt slut) i vintras men nu när de fick i den så kommer inget kylvatten fram, de trodde att de kanske inte lyckats koppla/föra i kylslangen när den sattes ihop. Vad jag förstår det som så måste båten lyftas för att kolla impellern men tänkte kolla med er om ni har några tips innan det? Har lite ideer jag tänkte testa: 1, jag har testat att blåsa in i kylslangen till motorn, där var det inget stopp, men däremot när jag blåste ner mot impellern/drevet var det tvärstopp, antagligen pga impellern? kan det vara värt att blåsa med kompressor in i kylslangen för drevet eller kan jag skada impeller etc? 2,Tänkte även testa att ta loss kranen som matar kylvatten ut från drevet, när jag hämtade båten så stod kranen vänt bakåt neråt (kl 4) ut från drevet, testade att dra den helt framåt till kl 7-8 utan skillnad, men har sett på bilder att den verkar ska stå i kl 10 vid drift, ska se om de gör nån skillnad eller om den är slut/sönder. 3, Se om jag kan hitta nån som kan lyfta båten för en billig peng och plocka isär drevet och se om det är något som är fel där, kanske kylröret inte är kopplat eller är det stopp i rören? 4, Jag har även en liten ful/nödlösning där jag tänker att man kan koppla in en elpump från sötvattensintaget för kranen till att kyla motorn, såklart inte optimalt då den kommer kyla fullt hela tiden och man lär få va försiktig så att man inte fyller motorn med vatten om motorn är av. Tyvärr funkar inte instrumentpanelen så jag kan inte se om den går för varmt, ska sätta mig och felsöka den kommande veckor och tar gärna tips där med! Utöver detta är det jättefina segel, motorn startar på 1 sekund och en massa fina tillbehör, så känns dumt och skrota en sån här båt och alltid kul att lära sig lite nytt! Tar jätte gärna tips och ideer, finns inte super mycket om denna motorn online, finns de några Mb2 proffs i Stockholm fortfarande? Ha de gött! //Kasper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 9 Juni En bild på kranen skulle underlätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 9 Juni https://www.maringuiden.se/forum/topic/38095-volvo-penta-mb250s-tråden/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapetown 1 Postad 9 Juni 33 minuter sedan skrev excel319: En bild på kranen skulle underlätta. Har tyvärr inte tillgång till båten för tillfället men denna kranen menar jag, är slangen som går ut där som jag även funderar på om man kan mata med elpump i värsta fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 9 Juni 12 minuter sedan skrev Kapetown: Har tyvärr inte tillgång till båten för tillfället men denna kranen menar jag, är slangen som går ut där som jag även funderar på om man kan mata med elpump i värsta fall.. Normalt ska kranarmen följa slangens riktning vid öppet läge. Ofta ställer man kranen halvöppen under vintertid för att inte den ska frysa sönder, om det är en kulventil. Råder dock delade meningar där, men så gör jag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 138 Postad 10 Juni 14 timmar sedan skrev Kapetown: Hej! Efter många år mer motorbåt så har jag bestämt mig för att lära mig att segla och köpte en Birdie 24 med en Mb2/50s monterad i, fick den till rejäl rabatt då motorn inte kylde men i övrigt jätte fint skick. Förra ägaren hävdar att de hade haft problem med kylning länge och bytt impeller (som var helt slut) i vintras men nu när de fick i den så kommer inget kylvatten fram, de trodde att de kanske inte lyckats koppla/föra i kylslangen när den sattes ihop. Vad jag förstår det som så måste båten lyftas för att kolla impellern men tänkte kolla med er om ni har några tips innan det? Har lite ideer jag tänkte testa: 1, jag har testat att blåsa in i kylslangen till motorn, där var det inget stopp, men däremot när jag blåste ner mot impellern/drevet var det tvärstopp, antagligen pga impellern? kan det vara värt att blåsa med kompressor in i kylslangen för drevet eller kan jag skada impeller etc? 2,Tänkte även testa att ta loss kranen som matar kylvatten ut från drevet, när jag hämtade båten så stod kranen vänt bakåt neråt (kl 4) ut från drevet, testade att dra den helt framåt till kl 7-8 utan skillnad, men har sett på bilder att den verkar ska stå i kl 10 vid drift, ska se om de gör nån skillnad eller om den är slut/sönder. 3, Se om jag kan hitta nån som kan lyfta båten för en billig peng och plocka isär drevet och se om det är något som är fel där, kanske kylröret inte är kopplat eller är det stopp i rören? 4, Jag har även en liten ful/nödlösning där jag tänker att man kan koppla in en elpump från sötvattensintaget för kranen till att kyla motorn, såklart inte optimalt då den kommer kyla fullt hela tiden och man lär få va försiktig så att man inte fyller motorn med vatten om motorn är av. Tyvärr funkar inte instrumentpanelen så jag kan inte se om den går för varmt, ska sätta mig och felsöka den kommande veckor och tar gärna tips där med! Utöver detta är det jättefina segel, motorn startar på 1 sekund och en massa fina tillbehör, så känns dumt och skrota en sån här båt och alltid kul att lära sig lite nytt! Tar jätte gärna tips och ideer, finns inte super mycket om denna motorn online, finns de några Mb2 proffs i Stockholm fortfarande? Ha de gött! //Kasper Hej Punkt 1: Blåser du med tryckluft (> 2 bar) nedåt mot sjövattenpumpen (som för övrigt sitter i drevets underdel) kan det vara svårt att blåsa i den riktiningen, dels bromsar impellern luftflödet och det kan ju vara tvärstopp p.g.a. av gamla rester/bitar från den gamla impellern så det blir tvärstopp. Punkt 2: Ta inte loss sjövattenavstängningsventilen när du ligger i sjön, det kan börja läcka in vatten den vägen även om det inte gör så direkt när du demonterat ventilen. Punkt 3: Bästa alternativet, lyft upp båten och gå igenom hela kylsystemet. Om du inte vill/kan felsöka och reparera, så ring runt till båtmotorverkstäder i din närhet och hör om de kan hjälpa dig eller ge tips på någon som kan. Punkt 4: Gör inte detta! Är slöseri på pengar och löser inga problem med kylning. Skaffa en IR-termometer om du inte har, bra sätt att kolla temperatur på olika ställen på motorn. Volvo Penta MB2/50S är själva motorn från en utombordsmotor (Honda B75) som även såldes som utombordare under namnen VOLVO PENTA 75 / ARCHIMEDES 7.5 unde senare delen av 1970-talet. Volvo Penta (Nymanbolagen) importerade kompletta utombordare från Japanska Honda och sålde dessa under eget namn (s.k. Rebadging/Badge engineering) som är vanligare än man tror. Har du instruktionsbok? Om inte skaffa en, sök på internet kan även finnas för nedladdning som pdf, skriv då ut den och sätt in i en pärm och ha den i båten. Kan även finnas verkstadshandböcker att köpa på säljsidor som Blocket, Tradera, e-Bay, Amazon eller kleinanzeigen.de (Tyska Blocket). Kontakta Snickeri & Marin Näsum (inge Andersson), finns tel.nr om du googlar och har nog en FB-sida. Lite långt från dig men han kan nog tipsa dig om någon som kan hjälpa dig om du behöver hjälp. Inge har även reservdelar och om han inte har vet han säkert var du kan köpa vid behov. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MotorMannen 4 Postad 10 Juni Har du provat att demontera plattan som förgasaren sitter på, på vänster sida av motorn? Där kan du komma åt kylkanaler och i den MB2/50S jag hade var kanalerna helt igensatta efter år av sjövatten. När jag karvade mig fram i kanalerna lyckades jag dessutom förstöra plattan som var korroderad och ömtålig så varning för detta. Hur de kanalerna ser ut kan ge en hint om resten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 138 Postad 10 Juni 43 minuter sedan skrev MotorMannen: Har du provat att demontera plattan som förgasaren sitter på, på vänster sida av motorn? Där kan du komma åt kylkanaler och i den MB2/50S jag hade var kanalerna helt igensatta efter år av sjövatten. När jag karvade mig fram i kanalerna lyckades jag dessutom förstöra plattan som var korroderad och ömtålig så varning för detta. Hur de kanalerna ser ut kan ge en hint om resten. Jag har själv inte skruvat så mycket med dessa mer än bytt brytare/kondensator samt rengjort och justerat förgasare på en och samma motor och detta är ca 40 år sedan, fanns nog bara den inom mitt område. Ganska ovanlig... Hittade en instruktionsbok på Svenska: https://www.maximalt.dk//files/teknik/pdf/haandbog-mb2-50s-web.pdf Det är 197 cc motorn inte 149 cc som jag trodde först men fortfarande Honda. Vet inte om de byggdes på Nymans eller om de kom kompletta från Japan och isf. är det "Japansk aluminium" i alla komponenter= korrosions risk! //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapetown 1 Postad 25 Juni Hej! stort tack för all hjälp och tips, fick precis tillgång till båten och gjorde lite tester igår kväll. Kranen stod i stängt läge, jag tog av slangen och öppnade när motorn var igång, de började då pumpa ut sporadiskt och jag trodde att problemet var löst, det sprutade dock inte mycket och när jag gör samma test igen så självrinner det ut då motorn är under vattenlinjen även när motor är avstängd. Blir inte riktigt klok på varför det är så här, det borde väll inte självrinna förbi impellern..? Sen har jag även börjat se över temperatur lampan och oljelamporna, här var glödlamporna borttagna vilken gör mig lite orolig. Har fixat nya som skall monteras i veckan, när jag mäter V på dom så har båda runt 3-4 volt. Ska se om jag hittar temperatur givaren och testa den i veckan, tar gärna tips på hur ja felsöker detta då jag är ny på området, är det Ohm jag ska kolla? Utöver detta har jag köpt en impeller och letar efter ställe att lyfta båten så jag kan inspektera impeller och kylsystem, om ni har några tips vad som kan vara boven här så uppskattas det! återigen stort tack för er hjälp, riktigt sugen på att komma ut på vattnet nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 138 Postad 25 Juni Hej Angående spänning till dina oljetrycks- och temperaturlampor så går de över motorns belysningsspole och spänningen varierar med varvtalet (cykeldynamo). Har inget elschema på denna motor men på utombordsmotorn lyser det svagt på tomgång och starkare på höga varvtal. Vet inte om de är kopplade på samma sätt på MB2 versionen eller de är anslutna över voltregulatorn. Bra att du tar upp och byter impeller. Kolla noga vattenpumphuset och intaget i själva växelhuset/riggen så där inte finns rester av gamla impellrar eller sjögräs, havstulpaner eller annat mög. Har du möjlighet så kan du först blåsa uppifrån när växelhuset är demonterat så du har fritt lopp nedåt. Se till att allt är ent och helt samt montera impellern på rätt håll och rätt rotationsriktning (medurs) och passa på att byta växelhusolja om du inte redan gjort detta. Se om du kan hitta en verkstadshandbok för nedladdning, den beskriver nog bättre än instruktionsboken jag länkat till tidigare. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapetown 1 Postad 7 Juli Hej Alla! I väntan på att få tag i någon som kan lyfta båten för en rimlig peng i mälaren så införskaffade jag mig en elpump som fick kyla motorn. Detta funkade galant och motorn gick fint, tyvärr så råkade en vän till mig slå på pumpen när motorn inte var igång, när jag sedan kollade oljan så var det vatten i. Antingen så har elpumpen lyckats pumpa in vatten bakvägen (går detta ens? Eller så har topplockspackningen gått, har letat som en idiot efter detta men hittar ingen i Sverige, är det någon som vet vart jag kan få tag på en? Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MotorMannen 4 Postad 7 Juli På sidan av motorblocket finns en platta där oljestickan går in i oljetråget. I samma platta går kanaler med kylvatten och motorer som går varma kan få vatten i oljan genom att plattan slår sig och läcker från kanalen till oljetråget. Du kanske fått läckage där pga övertryck i kylarvätskan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 138 Postad 7 Juli Vet inte vad man ska säga men det lutar nog åt "Vad var det jag sa"... Vatten i motorn= renovering av motorn Alternativt hitta en Honda 197 cc utombordare som får agera donator. Hjälper inte att bara byta topplockspackning för vattnet har med all sannolikhet tagit sig in i motorn via avgassamlaren som översvämmats när motorn inte var igång och kylvatten gick ut den normala vägen via avgaserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapetown 1 Postad tisdag kl 13:07 Fick äntligen upp båten och baxade ur motorn, bytt impeller och topplockspackning. Gjorde en visuell inspektion och det såg bra ut, monterade in allt i båten. Att få allt att matcha och få kylkanalerna att pricka va ett jävla jobb men löste sig till slut. bytte olja 6 gånger för att få den fin men nu när jag körde den med impellerkylning så får jag vatten i oljan igen. upplever att den blir mjölkigare men ska testa nu och se om oljemängden blir mer, dvs att vatten fylls på. Ska ut på båtsemester imorgon men verkar bli att hyra båt, har ni några tips på vad felet kan vara..? min gamla snipa hade liknande problem, där krävdes de en ny topplockspackning och ett gäng oljebyten, sen plötsligt en dag var vattnet borta, kanske hade ångat bort.. rätt uppgiven här efter 48 timmars konstant jobb.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 138 Postad tisdag kl 14:27 Har du gjort ordentligt rent på cylinderblock och topplock, kollat så toppen är plan, monterat ny toppackning+o-ring samt dragit skruvarna med momentnyckel och i rätt ordning sitter nog ditt vattenläckage någon annanstans. Bytte du packning mellan oljesump/adapterplatta och cylinderblock eller satt motorblocket kvar där? Var insugningsrör/avgassplattan demonterad? Byttes det packning där isf? Du kan ju t.o.m. ha en spricka eller korrosionshål där kylvatten från vattenpumpen kommer upp i oljesumpen 2025-06-09 vid 19:57 skrev Kapetown: Har tyvärr inte tillgång till båten för tillfället men denna kranen menar jag, är slangen som går ut där som jag även funderar på om man kan mata med elpump i värsta fall.. Här kommer ju kylvatten upp genom oljesumpen/adapterplattan och är det hål/spricka här så kommer det ju vatten rakt in i oljesumpen. Du får leta vidare för 6 oljebyten är mer än tillräckligt för att få bort allt vatten inne i motorn. Själva motorn är en Honda och till motorn finns det fortfarande reservdelar men resten har jag ingen aning om vem som tillverkat om det Nymanbolagen eller det Volvo Penta i Göteborg. Kan nog vara svårt att få tag i delar. Sätt en utombordare i ett fäste på akterspegeln, räcker med 5–6 hk och en High Thrust propeller så du får full dragkraft när du backar/bromsar. Inga fler bekymmer med en motor som snart är 50 år. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MotorMannen 4 Postad tisdag kl 16:34 3 timmar sedan skrev Kapetown: Fick äntligen upp båten och baxade ur motorn, bytt impeller och topplockspackning. Gjorde en visuell inspektion och det såg bra ut, monterade in allt i båten. Att få allt att matcha och få kylkanalerna att pricka va ett jävla jobb men löste sig till slut. bytte olja 6 gånger för att få den fin men nu när jag körde den med impellerkylning så får jag vatten i oljan igen. upplever att den blir mjölkigare men ska testa nu och se om oljemängden blir mer, dvs att vatten fylls på. Ska ut på båtsemester imorgon men verkar bli att hyra båt, har ni några tips på vad felet kan vara..? min gamla snipa hade liknande problem, där krävdes de en ny topplockspackning och ett gäng oljebyten, sen plötsligt en dag var vattnet borta, kanske hade ångat bort.. rätt uppgiven här efter 48 timmars konstant jobb.. Kan bara skicka några grabbiga ryggdunkar av medlidande. Har varit i exakt samma situation med en Wasa 30. Jag snickrade ett tillfälligt motorfäste och köpte en tvåtaktare på Blocket. Sen dammsög jag Blocket och fick tag på en reservdelsmotor men i samma veva blev jag sambo och kunde köpa en modernare båt med en större Yanmar i. Inombordare är bra om de är fräscha. Om inte är de som en tidsinställda bomber med problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser