Gå till innehåll
måndag 16 juni 2025
owaysis

Dra ny el i båt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkter köpa en Uttern 4100 som inte har någon som helst elektronik eller sladdar och tanken är att köpa en begagnad motor till den som jag kan montera.
Jag behöver då dra helt ny el i båten och jag har sökt en hel del men hittar ingen tydlig eller bra guide kring hur man ska gå tillväga eller vad man faktiskt behöver för att göra det.

Är det någon som kan ge info kring hur man går tillväga eller som kan hänvisa mig?

Tanken är att jag ska ha ett startbatteri som jag ska koppla ekolod till. Det är allt, jag behöver inte något annat.

Då bör jag ju ha batterihållare, sladdar som går till motorn, avstängningsbrytare och eventuellt någon säkring, men sedan är jag lost.

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Brukar inte vara så märkvärdigt att dra ström till ett ekolod och ev. lanternor.

"Huselektriker" brukar bara krångla till det eftersom de arbetar med 230V och uppåt, detta är svagström 12V och skall bara ha plus och jord.

 

Om vi börjar med båten så är max motorstyrka 25 hk (19 kW) men det finns dom som kör med 30 hk motorer utan problem. Med 25 hk (beroende på tillverkningsår och fabrikat) hamnar man på en toppfart på ca 23–24 knop och kan marscha i runt 20 knop om vädret tillåter. Med 30 hk får du några knop till på topp och kan marscha i ca 20 knop med lägre varvtal än 25 hk. 

Håll dig runt 25–30 hk så klarar motorn att hålla båten i marschfart runt 18–20 knop även med flera i båten. 20 hk och under är lite klent om man är mer än 1 person eller har lite last.

 

Om du köper en utombordare med 4-taktsmotor så håll koll på vikten, de flesta utombordare i 25–30 hk klassen med 2-taktsmotor ligger runt 50–60 kg, du bör helst inte överstiga 75–80 kg i motorvikt.

Var uppmärksam när du monterar motorn så att antiventilationsplattan inte sticker för långt under båten botten, rigglängden på utombordare varierar beronde på om det är en Amerikansk eller Japansk motor, de Japanska har ofta lite längre rigglängd. Lång rigg skall vara 510 mm vilket brukar stämma på Mercury och OMC (Evinrude/Johnson) medan de Japaska kan vara allt från 510 upp till 550 mm.

 

Köper du en motor med elstart så sitter batterikablarna på motorn och motorn har redan generator och bara att ansluta till et batteri via huvudströmbrytare (på + sidan). Köper du en manuellstartad måste du kontrollera att det finns en belysningsspole och likriktare för att kunna ladda ett batteri.

 

Från batteriet dra du sedan en dubbelledare med 2,5–4,5 mm2 area och ansluter den till en panel som monteras på styrpulpeten där du sedan kan fördela strömmen till olika förbrukare. Förbrukarna behöver ofta inte mer än 1,5 mm2 kabel.

Det smarta med dubbelledarkabeln är att den har en röd (+) och en svart (-) ledare som sitter ihop och kan delas enkelt genom att dra isär försiktigt. Kallas nog för RKUB (högtalarkabel) och finns på båt- och bildelsfirmor, Kjell & Co, Clas Ohlson, Jula, Biltema mfl. Vissa av de stora byggmarknaderna säljer även denna typ av kabel som metervara.

 

1368652952_Skrmavbild2025-06-10kl_10_03_21.png.0fcd38457a255981298590e3421cb5c9.png

 

 

Jag tar alltid bort plasten från presskabelskor och använder krympslang, sitter bättre eftersom pressningen blir hårdare, tar mindre plats, håller fukten borta och ser snyggt ut😉

1246586403_Skrmavbild2025-06-05kl_09_47_51.png.a712c077bf31e3ef899184568044c8ee.png

Använd presskäkarna vid orange pil och tanden mot baksidan utan skarv på presshylsan.

Glöm inte att trä på krympslangen innan du pressar, annars får man göra om.

 

Du behöver en manöverpanel (vattetät), en jordningsplint, kabel och kabelskor, krympslang (om du väljer den metoden) buntband. Eltejp behöver du inte...

Manöverpaneler finns hos båttillbehörsbutiker och online att beställa.

Kom ihåg att du bara har plus och jord, pluskablarna till och från panelen och jordkablar till en jordningplint.

 

Ska se om jag hittar någon bra bild eller rita ett enkelt elschema.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom till att tänka på länspump...

Ska du ha en automatisk länspump (med nivåbrytare) skall denna kopplas direkt över batteriet, inte via huvudströmbrytaren. Den måste ju ha 12V alltid om den ska göra nytta.

Strömställare och säkring sätter du inne i förvaringsutrymmet för bränsletank och batteri.

Finns bra länspumpar med inbyggd automatik så man slipper ha vippan som lätt trampas sönder i små, öppna båtar med relativt liten ösbrunn.

Skruva inte fast länspumpen, botten i ösbrunnen är båten botten.

Limma fast med PL400 eller SikaFlex eller gör en infästning på skottet mot förvaringsutrymmet för braänsletank och batteri. Inga skruvar under vattenlinjen eller i flyttankarna.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Från batteriet dra du sedan en dubbelledare med 2,5–4,5 mm2 area och ansluter den till en panel som monteras på styrpulpeten där du sedan kan fördela strömmen till olika förbrukare.

Nja....

I närheten av batteriet skall en huvudsäkring monteras (samt huvudbrytare). Denna säkring skall dimensioneras efter kabelarean i efterföljande kablage i händelse av kortslutning för att skydda mot kabelbrand. I synnerhet om föreslagen röd/svart kabeltyp används (där plus och minus följs åt så nära) kommer redan en enkel skavning riskera just en kortslutning. I detta fall torde dock 20A eller så räcka.

 

3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Förbrukarna behöver ofta inte mer än 1,5 mm2 kabel.

Nej, men de måste då också föregås av en ytterligare säkring som är anpassad för denna klena dimension. Lämpligen köper TS därför en panel med både brytare och säkringar.

 

3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Jag tar alltid bort plasten från presskabelskor och använder krympslang, sitter bättre eftersom pressningen blir hårdare, tar mindre plats, håller fukten borta och ser snyggt ut😉

1246586403_Skrmavbild2025-06-05kl_09_47_51.png.a712c077bf31e3ef899184568044c8ee.png

Använd presskäkarna vid orange pil och tanden mot baksidan utan skarv på presshylsan.

Glöm inte att trä på krympslangen innan du pressar, annars får man göra om.

Att de inte sitter när du klämmer med hylsan beror nog på att du använder en dålig tång 😉

Den typen på bilden är rent usel för kabelskor. Det enda som egentligen är bra med den är skruvklipparfunktionen. Rekommendera inte den till TS !

En bra tång med utväxling som klämmer kabelskor på rätt sätt kostar inte mycket (Biltemas, JULAs m.fl duger bra). Sedan finns det visserligen varierande kvalitet på kabelskorna, men gemensamt är att utväxlingstängerna är anpassade för isoleringen på resp grovlek (röd/blå/gul), och den skall då alltså inte pillas bort.

 

3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Kom ihåg att du bara har plus och jord, pluskablarna till och från panelen och jordkablar till en jordningplint

I en båt har man i allmänhet inga jordkablar. Det finns inte och skall inte (för att undvika elektrolytisk korrosion) finnas jordning i 12V-systemet.

Man har normalt plus- och minuskablar, plus- och minusplintar.

(Ja, kanske en petitess, men ändå....)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ovan visad tång funkar bra för avskalning av kabelisolering, inget annat.

Typ rent skräp!

 

Köp nån sån här i stället, klämmer med mycket större kraft. Pressar även fast kabelisoleringen något runt kabeln.

 

(Lär dig funktionen för att öppna tången, då du behöver öppna den, för att t ex göra om, ändra läge o s v. En liten arm mellan skänklarna som man petar framåt eller bakåt. Finns inte med i beskrivningen.)

 

Screenshot_2025-06-10-13-29-48-682_com.android.chrome.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pysslar jag även med el i bl a bilar också.

 

För grövre kablar och oisolerade kabelskor, större än 6 m2 använder jag denna.

Funkar ypperligt.

 

Vet elektriker som använder sån.

 

Screenshot_2025-06-10-13-37-10-415_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har satser med krympslang.

 

Använder i stort sett alltid krympslang med smältlim. Sitter bra och tätar.

Värm me värmepistol eller ciggtändare lite försiktigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja....

I närheten av batteriet skall en huvudsäkring monteras (samt huvudbrytare). Denna säkring skall dimensioneras efter kabelarean i efterföljande kablage i händelse av kortslutning för att skydda mot kabelbrand. I synnerhet om föreslagen röd/svart kabeltyp används (där plus och minus följs åt så nära) kommer redan en enkel skavning riskera just en kortslutning. I detta fall torde dock 20A eller så räcka.

 

Nej, men de måste då också föregås av en ytterligare säkring som är anpassad för denna klena dimension. Lämpligen köper TS därför en panel med både brytare och säkringar.

 

Att de inte sitter när du klämmer med hylsan beror nog på att du använder en dålig tång 😉

Den typen på bilden är rent usel för kabelskor. Det enda som egentligen är bra med den är skruvklipparfunktionen. Rekommendera inte den till TS !

En bra tång med utväxling som klämmer kabelskor på rätt sätt kostar inte mycket (Biltemas, JULAs m.fl duger bra). Sedan finns det visserligen varierande kvalitet på kabelskorna, men gemensamt är att utväxlingstängerna är anpassade för isoleringen på resp grovlek (röd/blå/gul), och den skall då alltså inte pillas bort.

Om man läser TS inlägg från början så skriver han att han endast skall ha ett ekolod och till ett ekolod behövs inga 20A huvudsäkring och det gäller en liten styrpulpetbåt på 4.10 x 1,70.

Lanterna behöver man om kör båten när det gryr, skymmer eller är mörkt, är visst böter om man kör utan lanterna under dessa förhållanden.

 

En elstartad utombordsmotor har egen huvudsäkring ofta 20A eller mer beroende på motorstorlek.

 

Har använt RKUB (högtalarkabel) i hur många år som helst utan problem med kabelbränder men det gäller ju att veta hur hög strömstyrka som passerar genom kabeln...

Man kan ju inte börja koppla in kylboxar, värmeplattor mm på en 1,5 mm2 kabel.

Det fiffiga med RKUB är att man slipper dra två stökiga kablar som hänger och slänger samt fastnar i div. skott eller råa plastrester när man drar kabeln.

Hur mycket ström drar ett ekolod?

Hur mycket ström drar en lanterna?

Finns ju lanternor med LED idag som inte drar många W.

 

Huvudströmbrytare skrev jag i mitt första inlägg.

 

De flesta paneler man köper i båttillbehörsbutiker har säkringar, jag skrev inte att TS skulle köpa en panel utan säkringar eller göra en själv men jag skrev att den skulle vara vattentät.

 

Jag rekommenderar inte att använda den typen av kabelskotång men de flesta har ju den typen i sin verktygslåda, därför la jag upp den som exempel och duger gott om man använder den på rätt sätt.

Jag visade med bilden hur det blir om man använder kabelskor utan plast och pressar dessa på avsett ställe med en enkel kabelskotång som de flesta redan har.

Har man ingen användning av en dyr crimptång som kostar minst 500-660 kr om man inte köper på billighetsvaruhusen som håller en halv förmiddag och dessa är avsedda för kabelskor med plast på.

Finns speciella criptänger för oisolerade kabelskor och jag har inte sett att de har på något av billighetsvaruhusen, kostar från ca 1000 kr och uppåt idag. Jag köpte min för snart 40 år sedan och den håller fortfarande, var inte billig på den tiden...

 

Jag personligen avskyr dessa kabelskor med plast runt, blir dåligt pressat, plasten spricker och det blir trångt i en kopplingsbox eller instrumentpanel och slutade använda kabelskor med plast på 1980-talet. Det var ganska svårt att få tag på oisolerade kabelskor och dessa såldes oftast bara av väskedängare från Würth, Veidec m.fl. När de jag köpt var slut så började jag använda såna med plast på men tog bort plasten och vips gick det att använda med min riktiga crimptång... 

 

Men som sagt det finns flera skolor och var och en gör som de själva vill i slutändan.

 

Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en riktig crimptång för oisolerade kabelskor, kostar ca 1525 kr ink. moms.

726892407_Skrmavbild2025-06-10kl_14_11_50.png.cf8730bf859dfb811b30c36d45d7ba1d.png

Kabelskor till grövre kablar > 10 mm2 löder jag fast men det är vad jag gör...

 

//Pär

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Om man läser TS inlägg från början så skriver han att han endast skall ha ett ekolod och till ett ekolod behövs inga 20A huvudsäkring och det gäller en liten styrpulpetbåt på 4.10 x 1,70.

Hur "lite" saker man skall koppla in har inte med saken att göra !.

Så fort man drar iväg något från en så stor energikälla som ett motorbatteri skall kabeln avsäkras (nära batteriet) för att skydda den, i händelse av kortslutning längre bort. Finns några få undantag vid inkoppling av batteri direkt till motorn, men utökning/försörjning av olika förbrukare som i TS fall är inte ett sådant undantag.

Och blanda inte ihop detta med säkringarna i panelen, det är en senare sak i kedjan som inte ersätter "huvudsäkringen" vid batteriet.

 

2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har använt RKUB (högtalarkabel) i hur många år som helst utan problem med kabelbränder men det gäller ju att veta hur hög strömstyrka som passerar genom kabeln...

Man kan ju inte börja koppla in kylboxar, värmeplattor mm på en 1,5 mm2 kabel.

Det fiffiga med RKUB är att man slipper dra två stökiga kablar som hänger och slänger samt fastnar i div. skott eller råa plastrester när man drar kabeln.

Hur mycket ström drar ett ekolod?

Hur mycket ström drar en lanterna?

Finns ju lanternor med LED idag som inte drar många W.

Det som säkringen vid batteriet skall skydda är som sagt kabeln, fram till nästa nersäkring. Det som bestämmer maxstorleken är kabelarean, inte i första hand vad olika saker förbrukar. Det är vid kortslutning eller ett felfall som olyckan händer och säkringen skall lösa ut.

Men håller helt med dig om att "det gäller ju att veta hur hög strömstyrka som passerar genom kabeln". I värsta fallet. Och den är densamma som kortslutningsströmmen batteriet kan lämna, sisådär 1000A eller mer.....

 

Att inte ha säkrat av en kabel som drar iväg till diverse förbrukare vid batteriet kan, förutom en otäck kabelbrand, även orsaka problem med försäkringsbolaget när en skada sedan skall regleras. Det finns faktiskt regelverk kring hur inkopplingen till batteriet skall göras, och har inte det följts så kan man ha en uppförsbacke.

 

(För din info så är f.ö. "RKUB" en allmän beteckningen på flertrådig lågspänningskabel, typiskt kabel för fordonsel. RKUB säger t ex inget om att det skulle vara två separata ledare, inte heller att det är en högtalarkabel - som väl oftast ändå inte är röd/svart 😉).

 

2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har man ingen användning av en dyr crimptång som kostar minst 500-660 kr om man inte köper på billighetsvaruhusen som håller en halv förmiddag och dessa är avsedda för kabelskor med plast på.

Såja, spara på fördomarna 😉

Den typ av tång som @Hybro länkar till är nog de flesta härinne överens om fungerar mycket bra. Min (från ett annat billighetsföretag) har nu t ex passerat 25år och bl.a. pressat all el upp till 4mm² i två större båtar. Utan några problem alls.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å köp aldrig presskabelskor på Jula (Omron är deras egna märke). De är stenhårda och går inte att pressa fast så de sitter. Jag har provat dem med utväxlad klämtång o misslyckats, det går att dra ut kabeln ur kontakten.

 

Presskabelskor ska vara tillverkade med lagom hårdhet i den delen som pressas.

 

Sen kan jag bara hålla med @Hybro om att Biltemas limmande krympslang är alldeles utmärkt. Den finns i olika dimensioner på rulle där man klipper en lagom bit och värmer fast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Lintott:

Å köp aldrig presskabelskor på Jula (Omron är deras egna märke). De är stenhårda och går inte att pressa fast så de sitter.

Omron är en japansk firma som i regel tillverkar högkvalitativa produkter. Men Julas Hamron är lågprisskräp

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

TS här!

Stort tack för all hjälp och all information (speciellt till Mercury_44XS för det uttömande svaret).
Känner att jag har fått en mkt bättre bild av vad jag behöver och hur det ska fungera. 

Får se hur det går nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...