Terri 35 Postad 3 Juni En av de bästa knoparna är den fina pålsteken. Den slirar aldrig. Men också svår att utföra - jag lockas att kalla den för en knut! Först skall ringen på linan skapas (vänd åt rätt håll), och hållas på plats medans änden (sjöormen) förs upp, omfamnar och dyker ner igen. Kräver tanke och planering, och fingerfärdighet. Svårt att styra och korrigera storleken på öglan, särskilt om man vill ha den mindre och tightare vilket nästan är omöjligt. Några knep på hur en pålstek smidigare kan utföras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 17 Postad 3 Juni Du kan använda Double Dragon knot istället, jag vet inte ifall den har något svenskt namn. Nästan samma sak men i mitt tycke lättare att knuta. https://youtu.be/BTbJZTqjN6g?si=5Q01NgC_Fb-lsOXN https://youtu.be/sxrIyzs9ZEo?si=BbOTCCnTZvuSMTZU 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rpetersson 5 Postad 3 Juni Använder nästan uteslutande Perfection Loop när jag behöver en ögla. Den glider aldrig, enkel att slå och är väldigt enkel att lossa: https://www.animatedknots.com/perfection-loop-knot 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kiwi- 4 Postad 3 Juni Tycker också att det vanliga sättet är lite krångligt i praktiken. Lärde mig att göra en pålstek runt mig själv (för räddning), men det har blivit typ det enda sättet jag knyter dem på nu för man behöver inte tänka eller se, bara gå på känsla. Plus om du knyter den runt något tex. en ögla, stolpe eller träd, så kan du hålla ett stadigt tag i repet medan du knyter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 3 Juni Dubbelt halvslag! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 023 Postad 3 Juni "Dubbelt halvslag om egen part" är den enda knut/knop man behöver på sjön. Går att lägga både runt stolpe, träd och bryggring. Lägger man dessutom linan två varv runt stolpen går den både att knyta och lossa under belastning, vilket inte pålsteken gör. Ligger vinden på från sidan på båten när man skall lossa en pålstek så är det kniv som gäller. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 3 Juni (redigerade) 99% av gångerna jag förtöjer drar jag linan till den fasta punkten och tillbaks till knapet. Enkelt och jag slipper ta mej i land eller upp på bryggan för att kasta loss. i Hemma hamnen har jag färdiga linor på bryggan med öglor som jag lägger fast i knapen. Redigerad 3 Juni av Wildeside 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 3 Juni Knapstek är en bra knop och den mest missförstådda av dem alla. Tittar man på båtarnas knapar längs vilken brygga som helst ser man att många missat finessen med denna enkla knop. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 3 Juni 15 minuter sedan skrev rejas: Knapstek är en bra knop och den mest missförstådda av dem alla. Tittar man på båtarnas knapar längs vilken brygga som helst ser man att många missat finessen med denna enkla knop. 😁 Heter den knapstek, har använt den i lite över 40 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 3 Juni 3 minutes ago, Wildeside said: 😁 Heter den knapstek, har använt den i lite över 40 år. Tror det. Jag brukar kalla den det men det kan vara ett hittepånamn när jag tänker efter .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 3 Juni 4 minuter sedan skrev rejas: Tror det. Jag brukar kalla den det men det kan vara ett hittepånamn när jag tänker efter .... Nä den heter det har googlat😁 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 023 Postad 3 Juni 2 timmar sedan skrev Wildeside: 99% av gångerna jag förtöjer drar jag linan till den fasta punkten och tillbaks till knapet. Enkelt och jag slipper ta mej i land eller upp på bryggan för att kasta loss. i Hemma hamnen har jag färdiga linor på bryggan med öglor som jag lägger fast i knapen. Så gör jag också men nu var ju ämnet "bra knopar" därför beskrev jag en bra knop och ondgjorde mig lite över pålsteken som vissa ⛵ska skryta med att dom kan. Den ser elegant ut men går inte att lossa när den belastas. Dubbelt halvslag om egen part funkar i alla lägen man behöver en knop för förtöjning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 3 Juni (redigerade) 11 timmar sedan skrev Terri: Några knep på hur en pålstek smidigare kan utföras? Glöm sjön, sjöodjuret och prinsessan om du ska använda pålsteken i en ring eller runt ett träd. Sedan är det en stor brist med pålsteken och det är att den inte går att lösa upp under belastning. Jag använder den ofta ändå för att det tar max fem sekunder att göra den i en ring och så är den rätt snygg. Tillägg: Det har hänt mer än en gång att jag tvingats ta en extra lina till hjälp för att komma loss när vinden legat på från sidan bara för att jag valt en snygg knop. 😧 Redigerad 3 Juni av Mackey 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 3 Juni 2 timmar sedan skrev rejas: Knapstek är en bra knop och den mest missförstådda av dem alla. Tittar man på båtarnas knapar längs vilken brygga som helst ser man att många missat finessen med denna enkla knop. Många hävdar att man inte ska låsa linan utan bara använda "One hug and three kisses", dvs. ett varv runt knapen och sedan tre "åttor". Jag brukar låsa med en knapstek, känns tryggare. Här är en instruktion om hur man gör och vad som kan göras fel och vilka följder det kan få. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 3 Juni Det är lite kul att kunna göra vissa komplicerade eller ovanliga knopar, men om jag funderar på vilka knopar jag använder så är det nog inte så många. Åttknut/stoppåtta, som stoppknut på skot. Dubbel överhandsknop, har allt mer ersatt åttknuten som stoppknut. Lärkhuvud, används för att fästa genuaskotet i genuan. En lång lina fästs med lärkhuvud på mitten så att det blir ett styrbordsskot och ett babordsskot. Dubbelt halvskag, kring pollare i trä, funkar inte kring pollare i metall. Dubbelt halvslag kring egen part, ofta vid förtöjbing runt ett träd eller vid förtöjning på merallpollare. Knapstek, för att låsa förtöjningen på knapen. Pålstek, bara för att den är både snabb och snygg. Råbandsknop, för att skarva linor. Skotstek, för att skarva linor av olika grovkek. Dubbel skotstek, för att skarva en klenare hal lina till en grövre lina. Fjärilsknop, för att göra en ögla mitt på en lina, tex. för att kunna få en ankarlina eller linan från bojen som en hanfot mitt bakom båten. Nackdel, badbryggan blir svåranvänd, men fördeken att båten ligger rakt vid vind in från aktern överväger i vissa lägen. Prusik knut/knop eller Klemheist knut/knop, två knopar för att skapa en ögla på en redan belastad förtöjningslina till ankare eller boj. Används oftare än fjärilsknopen. Det var en jä.....a massa knopar visade det sig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 4 Juni Jag håller med @Rascal ovan att skall man lära sig en knop är det dubbelt halvslag som man skall satsa på. Vi använder inte lika många knopar som @Mackey på vår båt men följande tillhör standardutbudet. - Knapstek - Dubbelt halvslag - Pålstek - Skotstek - Åtta Tror det är de vi använder till vardags. Dessutom gör jag och resten i besättningen knoparna på samma sätt så man behöver inte tänka om man skall lossa och göra om något. Tog ett tag innan familjen lärt sig att fästa fendrarna på samma sätt, men nu gör de det och det går snabbt att slänga upp dem och flytta eller höja/sänka dem. Ser ett värde i att minimera antalet och att alla kan göra dem på samma sätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 4 Juni 10 timmar sedan skrev Rascal: Så gör jag också men nu var ju ämnet "bra knopar" därför beskrev jag en bra knop och ondgjorde mig lite över pålsteken som vissa ⛵ska skryta med att dom kan. Den ser elegant ut men går inte att lossa när den belastas. Dubbelt halvslag om egen part funkar i alla lägen man behöver en knop för förtöjning. Vad är en knapstek trodde att det va en knop? Har du en annan uppfattning så vänligen förklara för mej vad det är om det inte är en knop, eller va det "bra knop" du hänger upp dej på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 4 Juni 5 minuter sedan skrev rejas: Vi använder inte lika många knopar som @Mackey på vår båt Det gör väl egentligen inte jag heller, men jag ansträngde jag mig för att komma på alla knopar som används, även de som bara används undantagsvis någon enstaka gång, kanske inte ens varje år. Standard är: Dubbel överhandsknop, som stoppknut. Lärkhuvud, används för att fästa genuaskotet i genuan. Dubbelt halvslag, både kring pollare i trä och kring egen part. Knapstek, för att låsa förtöjningen på knapen. Pålstek, bara för att den är både snabb och snygg. Råbandsknop, för att skarva linor. Håller med om att det är bättre att ha ett fåtal standardknopar som kan utföras i sömnen istället för att ha flera som man måste tänka på hur man gör. Det finns en sk. bartenderknop som alla kan utföra vid förtöjning. Linda linan ett par varv runt ett träd och trassla sedan linans ände (tampen) runt linan som går från trädet till båten efter bästa förmåga. Det spekar ingen roll hur man gör, men det är bra om någon mera kunnig justerar trasslet till en knop innan man lämnar båten eller går till kojs. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 4 Juni (redigerade) 23 minuter sedan skrev Wildeside: Vad är en knapstek trodde att det va en knop? Har du en annan uppfattning så vänligen förklara för mej vad det är om det inte är en knop, eller va det "bra knop" du hänger upp dej på? Så här tänker jag. Även det som heter ...stek, pålstek, knapstek, skotstek, ankarstek, etc, etc. är knopar. Sedan får Rascal reda ut stormen i vattenglaset om bra knopar (i land) eller om att bara dra linan runt ett träd. Verkar mest vara någon sorts missförstånd. Redigerad 4 Juni av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 4 Juni (redigerade) 35 minuter sedan skrev Mackey: Så här tänker jag. Även det som heter ...stek, pålstek, knapstek, skotstek, ankarstek, etc, etc. är knopar. Sedan får Rascal reda ut stormen i vattenglaset om bra knopar (i land) eller om att bara dra linan runt ett träd. Verkar mest vara någon sorts missförstånd. Hur man nu än drar linan till förtöjningsplatsen så bör man använda sig av någon slags knop, stek, knut eller vad man nu vill kalla det. Sen om man tycker den är bra eller inte ligger väl i första hand i användarens tycke. Så långt kan vi troligtvis vara överens om.🙂 Redigerad 4 Juni av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 4 Juni 9 minuter sedan skrev Wildeside: Sen om man tycker den är bra eller inte ligger väl i första hand i användarens tycke. Delvis! Jag tycker att en riktigt bra knop ska gå att göra utan att titta, gå lätt att gör under stress, vara lätt att lösa upp även om den dragits åt hårt och gå att lossa även under belastning. De flesta tycker nog inte en bra knop ska vara svår att göra, vara svår att lösa upp och/eller omöjlig att lossa under belastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 4 Juni 21 timmar sedan skrev Kalle-Anka: Du kan använda Double Dragon knot istället, jag vet inte ifall den har något svenskt namn. Nästan samma sak men i mitt tycke lättare att knuta. https://youtu.be/BTbJZTqjN6g?si=5Q01NgC_Fb-lsOXN https://youtu.be/sxrIyzs9ZEo?si=BbOTCCnTZvuSMTZU Hur gör man den smidigast genom en ring eller runt ett träd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 023 Postad 4 Juni 1 timme sedan skrev rejas: Jag håller med @Rascal ovan att skall man lära sig en knop är det dubbelt halvslag som man skall satsa på. Glad att få medhåll, men vill poängtera att det är "dubbelt halvslag OM EGEN PART" som är bra då den är lätt att göra (om man lägger två varv runt trädet) innan man gör om egen part. Då är all last på knyttampen borta. Samma sak när man ska lossa, ingen last på knuten= lätt att få loss. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle-Anka 17 Postad 4 Juni 1 timme sedan skrev Mackey: Hur gör man den smidigast genom en ring eller runt ett träd? Ifall du tittar 3 minuter in i den engelska videon så ser du att han knyter samma knop men i en lite annorlunda ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 42 Postad 4 Juni 2025-06-03 vid 13:30 skrev Terri: En av de bästa knoparna är den fina pålsteken. Den slirar aldrig. Men också svår att utföra - jag lockas att kalla den för en knut! Först skall ringen på linan skapas (vänd åt rätt håll), och hållas på plats medans änden (sjöormen) förs upp, omfamnar och dyker ner igen. Kräver tanke och planering, och fingerfärdighet. Svårt att styra och korrigera storleken på öglan, särskilt om man vill ha den mindre och tightare vilket nästan är omöjligt. Några knep på hur en pålstek smidigare kan utföras? Jag gör min pålstek som fotona nedan, går att skala upp till vanliga tampar. Från bild 2 - 3 nyper man tag över och under båda och sen vrider/roterar man bara handen medsols 180 grader. Då kommer man till bild 3, där fiskar man upp tampen ur öglan och för runt sen ner i öglan igen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 35 Postad 4 Juni 5 hours ago, Vestergren said: Jag gör min pålstek som fotona nedan, går att skala upp till vanliga tampar. Från bild 2 - 3 nyper man tag över och under båda och sen vrider/roterar man bara handen medsols 180 grader. Då kommer man till bild 3, där fiskar man upp tampen ur öglan och för runt sen ner i öglan igen. Brilliant!! Hur någon lyckats lista ut denna enkla lösning går bortom mitt förstånd. Av en slump effektiviserade jag metoden ytterligare: Om medans man nyper och roterar handen, samtidigt viker ner pekfingret över tummen, så har man tampen färdig uppe ur öglan när handen roterats. Sedan fångar man tampen underifrån mellan vänster hands pek- och lång-finger, för den runt och ner i öglan igen med stöd av tummen, fångar upp den mellan höger hands pek- och lång-finger och drar till. Går på två sekunder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 42 Postad 5 Juni En gammal bås lärde mig detta sättet. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 664 Postad 5 Juni (redigerade) 19 timmar sedan skrev Terri: Brilliant!! Hur någon lyckats lista ut denna enkla lösning går bortom mitt förstånd. En annan väldigt enkel variant att slå en pålstek i en ring på, tro det eller ej, jag har kommit på det själv, men det är säkert även andra som kommit på samma sak. Det är samma princip som Vestergren visar och den lärde jag mig att göra bakom ryggen, så min variant har nog sitt ursprung där. Så här lätt är det iaf. att göra en pålstek i en ring (med en hörlurssladd) på fem sekunder. 1) Trä änden genom ringen (eller dra den runt trädet. 2) Gör en överhandsknop och dra sedan i änden. 3) Då blir det så här. Sjöodjuret har som med trolleri kommit upp ur sjön. 4) Låt sjöodjuret slingra sig kring prinsessan och dyka ner i sjön. Redigerad 5 Juni av Mackey 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser