Gå till innehåll
lördag 14 juni 2025

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en snipa  Nidelv 24 årgång -82 med en MD17C. Det började förra året med att rodret knappt rörde sig när jag vred på ratten. Trodde det skulle kunna vara vajern till roderanordningen. Men nu har det visat sig att vajern fungerar som den skall men rodret rör sig knappt. Har ingen erfarenhet av detta tidigare och undrar om någon har kunskap vad detta kan vara,. Roderbussningar? någon som har en sprängskiss? någon som vet hur man kan gå vidare. Båten ligger nu i vattnet.

Tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om roderbussningen kärvar behöver den bytas till ny, vilken kräver demontering av roder som regel. Lättast att göra på land. 

Jag måste fråga, även om jag kommer framstå som lite dryg. Du konstaterade alltså förra året att rodret inte funkade, tog upp båten på hösten, gjorde ingenting under hela vintern åt problemet, sjösatte igen och började därefter fundera över hur det skulle lösas på bästa vis..?

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för snabb återkoppling, uppskattat.😀

Stämmer, lite av en straffspark men vi trodde verkligen på at det var vajern och sedan blev det stressigt.....

Vet du någon som kan kolla på detta? Båten finns utanför Kungsbacka på västkusten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev SnipaNidelv:

Hej,

Tack för snabb återkoppling, uppskattat.😀

Stämmer, lite av en straffspark men vi trodde verkligen på at det var vajern och sedan blev det stressigt.....

Vet du någon som kan kolla på detta? Båten finns utanför Kungsbacka på västkusten

Går det att vrida ratten utan att rodret rör sig eller fattar jag fel? Om ingenting rör sig är ju frågan om du har smort roderaxeln. Det brukar sitta någon form av smörjkopp på axeln. Bilder vore bra för bättre svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lånar en bild från SXK:s båtpärm.

Screenshot_20250604-104140_Chrome.thumb.jpg.50815aa23856cbef7acaa24c4eb3e5d4.jpg

Vad av detta rör sig när du vrider på ratten och vad rör sig inte?

Finns det möjligen någon del av vajern som går inuti ett höljs, som reglagevajrar på en cykel, längs vägen mellan ratt och roder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bör ju sitta en låsning mellan kvadrant och vertikala roderaxeln. Rörstift, genomgående bult eller annat,, rakt igenom båda, som kan ha gått av.

Vrid på ratten samtidigt som nån kollar om kvadraten rör sig men inte roderaxeln. Återkom.

Finns det typ nödstyrning på skutan?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla,

Tack för Era tips och skiss!

Jag tar en bild imorgon på det som syns när man lyfter på luckan där den övre delen på roderaxeln syns.

Hittade en bild från mitt båt 'biblioteket' och som är bifogat, säger kanske inte så mycket men då ser Ni något iaf.

Info: Hela roderaxeln går genom bränsletanken(märklig konstruktion), det finns ingen smörjkopp/nippel på Roderbild.pdfaxeln.

När man vrider på ratten så rör sig rodret något, men det behövs väldigt stor kraft.

Återkommer imorgon med ytterligare en bild och mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev SnipaNidelv:

Hela roderaxeln går genom bränsletanken

Förlåt, men det låter helt orimligt och livsfarligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev SnipaNidelv:

Hej alla,

Tack för Era tips och skiss!

Jag tar en bild imorgon på det som syns när man lyfter på luckan där den övre delen på roderaxeln syns.

Hittade en bild från mitt båt 'biblioteket' och som är bifogat, säger kanske inte så mycket men då ser Ni något iaf.

Info: Hela roderaxeln går genom bränsletanken(märklig konstruktion), det finns ingen smörjkopp/nippel på Roderbild.pdfaxeln.

När man vrider på ratten så rör sig rodret något, men det behövs väldigt stor kraft.

Återkommer imorgon med ytterligare en bild och mer info.

Suddig bild men det ser ut som offeranoden på prp.axeln går emot rodret. Hoppas jag ser fel. Eller sitter inte rodret mitt bakom prop.axeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2025-06-03 vid 07:20 skrev SnipaNidelv:

Men nu har det visat sig att vajern fungerar som den skall

4 timmar sedan skrev SnipaNidelv:

Så du kan vrida på ratten lika mycket nu som innan det blev trögt, men det går nu väldigt trögt, samtidigt som rodret inte rör sig lika mycket som det gjorxe tidigare.

Är det rätt uppfattat?

Om det är rätt uppfattat, på vilket vis funfgerar vajern som den ska?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Förlåt, men det låter helt orimligt och livsfarligt. 

skickar bild senare under dagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Roderbild_2.pdfHar varit nere i båten och tagit lite bilder.

Roderbild 2: Vajern/kolven jobbar lite fram och tillbaka när man vrider ratten men det verkar som att kolven inte riktigt orkar trycka roderaxeln.

På roderbild nummer 4 ser man en skruv som man kan skruva ut helt och i detta hål har jag tidigare tryckt in fett, men ingen tydlig smörjkopp/nippel. några funderingar?

Roderbild_4.pdf Roderbild_3.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev SnipaNidelv:

Hej,

Roderbild_2.pdfHar varit nere i båten och tagit lite bilder.

Roderbild 2: Vajern/kolven jobbar lite fram och tillbaka när man vrider ratten men det verkar som att kolven inte riktigt orkar trycka roderaxeln.

På roderbild nummer 4 ser man en skruv som man kan skruva ut helt och i detta hål har jag tidigare tryckt in fett, men ingen tydlig smörjkopp/nippel. några funderingar?

Roderbild_4.pdf 2 MB · 0 downloads Roderbild_3.pdf 2 MB · 1 download

Koppla loss vajern från rodret och kolla att rodret går lätt genom att dra i armen som sitter på roderaxeln.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen,  kommer att göra detta i början av nästa vecka pga resa....

Återkommer därefter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2025-06-04 vid 10:47 skrev Mackey:

Jag lånar en bild från SXK:s båtpärm.

Screenshot_20250604-104140_Chrome.thumb.jpg.50815aa23856cbef7acaa24c4eb3e5d4.jpg

Vad av detta rör sig när du vrider på ratten och vad rör sig inte?

Finns det möjligen någon del av vajern som går inuti ett höljs, som reglagevajrar på en cykel, längs vägen mellan ratt och roder.

Så brukar det inte se ut på en Nidelv, det där är typiskt segelbåt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild 4.

”Roderaxeln” =hjärtstocken, går igenom en hylsa, som i sin tur tycks gå igenom tanken.

Sannolikt kärvar det ordentligt i denna hylsa, det finns några olika lösningar på sådana konstruktioner. Men en vanlig konstruktion är att det i muttern högst upp på hylsan, under ”styrarmen” finns en fläta som skall vara indränkt i fett (förr i tiden var det fårtalj), om det blir torrt där kärvar det, som i ditt fall. Det brukar även vara så att hylsan är fylld med propelleraxelfett, eller annat fett. Men som sagts, det finns olika konstruktioner på detta tema.

Du bör nog i vilket fall som helst ta upp båten på land, palla upp högt eller gräv ett hål under rodret och demontera roder med hjärtstock och montera med nya tärningar och duktigt med fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack igen för alla tips, kommer att beta av Era förslag nästa vecka, och hålla Er uppdaterade allteftersom  detta 'projekt fortlöper.

Ha en fin helg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så brukar det inte se ut på en Nidelv, det där är typiskt segelbåt.

Jag spårade fel, troligen beroende på att jag uppfattade det som att vajern fungerade som den skulle, men att rodret ändå bara rörde sig lite och det fick jag inte ihop med en vanlig rattstyrning.

Ja, det skulle ju vara om styrarmen lossnat från hjärtstocken då, hen det birde ju TS ha märkt.

Första steget är som Rascal föreslår så vet vi om roderet går trögt eller om något annat går trögt.

2 timmar sedan skrev Rascal:

Koppla loss vajern från rodret och kolla att rodret går lätt genom att dra i armen som sitter på roderaxeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Mackey:

Jag spårade fel, troligen beroende på att jag uppfattade det som att vajern fungerade som den skulle, men att rodret ändå bara rörde sig lite och det fick jag inte ihop med en vanlig rattstyrning.

Ja, det skulle ju vara om styrarmen lossnat från hjärtstocken då, hen det birde ju TS ha märkt.

Första steget är som Rascal föreslår så vet vi om roderet går trögt eller om något annat går trögt.

Ja, det kan kanske bero på att vajer i detta fall inte är en vajer utan en reglagekabel, eller styrkabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var är andra änden på kedjan fäst i bild 3?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hybro:

Var är andra änden på kedjan fäst i bild 3?

Det är förmodligen en begränsning av roderutslaget och fäst i skrovet.

Man kanske ska kolla så att den inte snott sig och blivit för kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det chackel som visas på bilden, vilket håller kedjan är i vart fall monterat upp och ned. Man ser ju hur det skaver i.

Låsningen av  kulleden verkar mysko, med två Nylock, varav den ena inte är i kontakt med den andra, om det nu är tänkt att funka som kontramutter, låsmutter.

Troligen är gängorna dåliga, efter att det glappat under längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev SnipaNidelv:

Har du kopplat isär roder och vajer för att kolla vad som går trögt?

Lossa kulleden med hjälp av den inre låsringen och skjut hylsan åt sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halveringsmetoden är inte dum vid felsökning.

Nu ska du se att du kommer framåt i problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Rascal:

Har du kopplat isär roder och vajer för att kolla vad som går trögt?

Lossa kulleden med hjälp av den inre låsringen och skjut hylsan åt sidan.

Skall kolla detta lite senare i veckan då jag åter är hemma, återkommer

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-05 vid 15:04 skrev SnipaNidelv:

Toppen,  kommer att göra detta i början av nästa vecka pga resa....

Återkommer därefter

Hej alla,

Det kan nu konstateras att det är roderstocken som sitter 'fast. Blir att lyfta båten.

Återkommer när detta är gjort och vi vet vad som har orsakat problemet. tack för Era tips.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev SnipaNidelv:

Hej alla,

Det kan nu konstateras att det är roderstocken som sitter 'fast. Blir att lyfta båten.

Återkommer när detta är gjort och vi vet vad som har orsakat problemet. tack för Era tips.

Känner att jag gärna vill använda mitt älsklings uttryck. 🙏

"vad var det jag sa?"

Finns det verkligen ingen smörj möjlighet på roderaxeln?

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog värma med en typ blåslampa/ gasol i övre änden av trumman som roderaxeln köper igenom, och smörja med olja som då kryper nedåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...