Hybro 1 245 Postad 1 Juni (redigerade) Nyttja varmvattnet från motorn. Det borde väl gå att tappa av typ högst 50% av det kylvatten från motorn som s a s förs in i avgassystem via avgasknäet. Vattnet kyler också avgasslang och vattensamlare efter motorn. Detta vatten har ju bara gått genom motorns kylkanaler och aldrig tidigare kommit i kontakt med motorns avgaser. Således lika rent som i sjön från insjön. Motorn är en Yanmar YSM12 Alltså varmvatten till enkel dusch och disk, om man så vill. Blir avgasljudet märkbart högre, så är det väl bara att tappa av mindre. Redigerad 2 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 912 Postad 1 Juni 1 timme sedan skrev Hybro: Nyttja varmvattnet från motorn. Det borde väl gå att tappa av typ 50% av det kylvatten från motorn som s a s förs in i avgassystem via avgasknäet. OmKyler egentligen avgasslang och vattensamlare efter motorn. Detta vatten har ju bara gått genom motorns kylkanaler och aldrig tidigare kommit i kontakt med motorns avgaser. Således lika rent som i sjön från insjön. Motorn är en Yanmar YSM12 Alltså varmvatten till enkel dusch och disk, om man så vill. Blir avgasljudet märkbart högre, så är det väl bara att tappa av mindre. Jag vet inte men tänker… Tappa upp några liter av detta och se om du ens vill tvätta fötterna i det… jag kan tänka mig att det kan vara missfärgat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 2 Juni (redigerade) Bara undrar. Vart skulle den eventuella missfärgningen komma ifrån? Finns många gjutjärnspumpar för dricksvatten och annat på land. - Du badar aldrig i sjön, eller idkar friluftsliv i skog o mark och dricker mer vatten än du kan bära med dig? - För att vara tydlig. Tänkte tappa av lite kylvatten som kommer ur själva motorn. Rent kylvatten som matas in i avgassystemet via avgasknäet. Inte direkt ur avgassystemet! Det senare innehåller både avgaser, sot samt lite oförbränd motorolja och diesel, blandat med avgaserna. Redigerad 2 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 671 Postad 2 Juni Vi har trevägsventiler före pumpen och före avgasknäet, inte för att tvätta oss utan för att underlätta vinterkonserveringen och för att få ut glykolen ur motorn på våren före sjösätning. Inga problem att tvätta sig i det vattnet, ja förutom att det innehåller glykol förstås. Bra idé! Vi gar en sådan där solvärmedusch, nen den kröver ju just sol för att bli varm. Den kan ju snabbt fyllas med varmvatten via trevägsventilen. Inget händer med våt gummiavgassystem om vattenkylningen upphör en kort stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 2 Juni (redigerade) Glykolblandat vatten häller jag i hela systemet bara vid upptagning, och får stå med detta hela tiden när båten är på land. Då finns frostskydd även i vattensamlaren. Och en 20 liters dunk Och nog tror jag att alla glykolrester är borta efter nån timme på sjön. Alltså kör ur glykolen i en spann vid sjösättning, när jag kopplat sjövattnet som jag sen återanvänder till hösten vid upptagningen. Har ingen värmeväxlare i båten. Bara sjövatten in och ur motorn. Men det jag tänker mig bör funka. Redigerad 2 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 2 Juni Rent teoretiskt borde det inte vara några problem men sedan beror det på hur ditt kylsystem är uppbyggt. Går det att få ut en delström från motorn innan det blandas med by-passvattnet från termostaten? Om inte så blir det ju ingen värre värme på vattnet som väl håller ca 55-60 grader ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 67 Postad 2 Juni tänkt liknande på min kommer överskottsvatten ut under badbryggan en slangstump och koniskt munstycke så.. men svårt att komma åt att ansluta , det blev inget ps har nu lång duschslang till färskvattensystemet B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 4 Juni Kände på alla slangar runt motorn. Ingen var varm. Så det sket sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 495 Postad 4 Juni 2 timmar sedan skrev Hybro: Kände på alla slangar runt motorn. Ingen var varm. Så det sket sig. Har du startat motorn? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser