Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
chronn

Yamaha F150 knarrar och kärvar då den sänks ner i sjön

Rekommendera Poster

Jag har en Silver Eagle 630CC med en Yamaha F150 på akterspegeln. Jag har för vana att lyfta motorn då båten ligger i hemmahamnen och hela förra sommaren knakade det och knarrade då jag sänkte ner den före avfärd. Jag trodde det var brist på smörj, men smörjnipplarna sitter lite illa till bakom styrcylindern så jag kom aldrig mig för att åtgärda under säsongen. 

I våras hörde en sakkunnig på knarret och visste att det kärvade där nere vid trimmotorn nånstans, jag vet inte vad delarna heter. Mellan delen som är bultad i akterspegeln och själva riggen, typ. Han tog en vinkelslip med sandpapperstrissa och friserade lite så slutade det kärva. Men nu kärvar det än värre, så till den milda grad att powertrimmen ibland inte orkar sänka. Jag får fippla en stund tills det lossnar eller ”kommer över” knölen typ. 

Det märkliga är att det inte längre kärvar efter en kort resa. Sen kärvar det igen då båten legat i hamn några dagar. 

Vad ska jag göra åt detta?

dd8467e5-7dd4-4794-88ae-a28cdc11ea32.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma problem hela vägen från fullt upptiltat läge till nertiltat, eller uppstår problemet sista delen när trimcylindrarna tar över?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Craycoat:

Är det samma problem hela vägen från fullt upptiltat läge till nertiltat, eller uppstår problemet sista delen när trimcylindrarna tar över?

Det är när trimcylindrarna tagit över men det har nog inget med hydrauliken att göra utan det är kärv mellan gjutdelarna. Frågan är varför det bara är ibland. Rör den på sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev chronn:

Det är när trimcylindrarna tagit över men det har nog inget med hydrauliken att göra utan det är kärv mellan gjutdelarna. Frågan är varför det bara är ibland. Rör den på sig?

Brukar kunna kärva i kontaktytan mellan trimcylindrarna och fästet på motorn. Prova smörja toppen på trimcylindrarna med vattenbeständning marinfett och se om det hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Craycoat:

Brukar kunna kärva i kontaktytan mellan trimcylindrarna och fästet på motorn. Prova smörja toppen på trimcylindrarna med vattenbeständning marinfett och se om det hjälper.

Kan det faktiskt kärva då jag sänker motorn? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev chronn:

Ja det är troligt och smörjning av dessa kontaktytor är ett lämpligt första steg i en felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Smörja kan aldrig vara fel, bara det inte är på nåt ställe som är känsligt.

Minns att jag smorde nocken på brytarspetsarna till en Saab V4.

Fett kom upp på de elektriska kontaktytorna för brytarspetsarna.

Stannade mitt ute på skogen.

Fixade med lite hemkokt och toapapper.

Alltså smörj där du ser att det mekaniskt går emot.

Sen varför det gör det är en annan femma.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev chronn:

Varför har du två inlägg med samma grundfråga? Blir bara rörigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Rascal:

Varför har du två inlägg med samma grundfråga? Blir bara rörigt.

Har jag? 

Haha, tack för att du påpekade. Även om jag är ny här på Maringuiden så har jag nog lagt ett par tre tiotals tusen inlägg på olika webbforum sedan ungefär millennieskiftet och framåt, så man tycker ju jag skulle ha koll på detta. Hur detta gick till har jag ingen aning om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan motor. Inte haft det problemet men det är väldigt många nipplar att smörja. Tror det är tre till röret bakom styrningen. En under växelföraren under motorkåpan. En till styrningen under motorkåpan längs ner framtill på motorn. Dessa är svåra att både se och nå. En till styrningen på själva riggen. Kan säkert glömt några. Ska fundera mera. Som nämnts behöver trimcylindrarna ha smörj på toppen. Leden till tiltcylindern kan behöva lite olja. Har du en seastar-styrning kan lederna mellan motor och styrcylinder kärva. Smörj med lämpligt krypsmörjmedel. Passa också på att ge givaren för tim/tilt lite olja också när du ändå håller på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kan vara mycket svårt ibland att hitta exakt var ifrån oljud kommer och det kan vara mycket störande när man inte hittar orsaken.

Enklaste orsaken är  luftfickor i systemet och/eller för lite olja, om du inte redan luftat ur systemet kolla instruktionsboken hur man gör.

Bifogar en sprängskiss över upphängningen på en Yamaha F150, vet tyvärr inte den exakta modellbeteckning/årsmodell men den bifogade bilden är från en F150A.

Den del som rör sig mest då man tiltar eller trimmar motorn är tiltröret, se sprängskiss.

Sen finns det några andra infästningspunkter som rör sig lite.

Du skrev i ett tidigare svar på ett inlägg att "knirret" är när du kommer till tiltläge.

Kolla kolvstängernas ändar på trimcylindrarna så de är oskadade och kolla deras anliggningsytor på svivelfästet, se sprängskiss. Är dessa ytor skadade/repiga kan det uppstå ett visst knirrljud.

Du skriver också att det finns en tendens att trim och tilt kärvar men lossnar när du kommer över ett visst läge. Är plastbussningarna eller fästaxlar skadade så kan det kärva, se sprängskiss.

Koppla loss hydraulstyrningen och trimma/tilta motorn för att utesluta att det inte är något med styrcylinderns infästning som tar emot eller skapar oljudet.

Länk till Yamaha online reservdelskatalog:

https://ypec-sss.yamaha-motor.co.jp/ypec/ypec/b2c/html5/app/en_SE/parts-search/index.html?ver=8c403c47-c11a-4e39-9189-df3c11ec9e57

För att slippa krångel med dolda/svåråtkomliga smörjnipplar, så finns det vinklade varianter:

https://www.wiberger.se/produkt/din71412-smorjnippel?srsltid=AfmBOorco6lNH7PD9RGArMxACHqjjCrzC2UJ-xf-rfdHcvq6d69feqP-

Annars kan man ju byta till en vinklad koppling på fettsprutan men den tar ofta mer plats än en vinklad smörjnippel.

Värsta scenario är att trimkolvarna kärvar i sina cylindrar.

Hoppas du får ordning på problemet.

Mvh

Pär

Sprängskiss över upphängningsbyglar och svivelfäste.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också att trimkolvar kan behöva luftas. Jag har haft samma problem med min F225, löste sig efter luftning. Den här videon beskriver problemet och lösningen: 

Kan inte lova att han gör rätt/på bästa sätt, men principen är där iallafall. Jag lät en firma ta hand om det samtidigt som min vinterservice, men det verkar inte speciellt svårt att fixa själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lossa och smörj upp muttrarna som ansluter till tillrör och pinnen som går igenom röret. Du får eventuellt putsa pinnen som muttrarna ligger an emot.

Så var det på min Suzuki 150 hk, konstruktionen är nog något liknande på Yamaha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det dags att återkoppla till detta ämne. Min Yamaha-mekaniker påstod modigt att det kärvade mellan de två gjutgodsen, nu vet jag inte vad delarna heter, men alltså mellan delen som är bultad i akterspegeln och delen som sitter fast i riggen och som trim- och tilt-cylindrarna jobbar mot. Han tog vinkelslipen med sandpapperstrissan och putsade lite på båda sidorna. Det hjälpte dock inte. 

Sen levde jag med felet ända fram tills nyligen när jag gick och ordnade lite i butikshyllorna på jobbet och ögat fastnade på CRC:s lilla tub med supervidhäftande vattenbeständigt fett. Jag kom ihåg rådet jag hade fått här att smörja topparna på trimcylindrarna. Förra veckan landsteg jag och polarna på en långgrund sandstrand och då fick jag chansen att promenera ut i vattnet och smörja. Och visst fasen blev det om inte helt tyst så iallafall 99% bättre. 

Jag kan inte riktigt fatta att Yamaha designat powertrimmen med sån geometri så topparna på trimcylindrarna måste glida mot motparten när man höjer och sänker motorn, men bevisligen har de det. Och dåligt smörj där kan få alltihop att gå så trögt så tilten inte längre orkar trycka in trimcylindrarna när man sänker. Lite havsvatten räcker tydligen för att smörja, för problemet har ju bara varit när båten legat i hamn och allt är torrt, inte efter körning. 

Tack för tipsen allihop. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för återkoppling. Det är nog dags för mig att smörja in lite också. Det är alltid en massa gnissel när båten legat oanvänd ett tag och jag sänker motorn. 

Nån mekaniker sa till mig att trimkolvarma inte är så bra designade, du verkar vara inne på samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@chronn och @Brunnsviken

Hittade en bild på ett Amerikanskt forum:

1227589411_Skrmavbild2025-07-26kl_17_55_37.png.a63773d17365fdd83f42539e2826042d.png

Ser det också ut så här på era Yamaha?

Bultskallen som utgör glidytan fanns bara som reservdel fram t.o.m. 2017.

Kollar man i en nyare katalog så finns denna del inte med längre.

Finns ganska gott om trådar på Amerikanska forum om detta fenomen men har inte hittat något inlägg ännu som har en optimal lösning på problemet. Enligt inlägg på Amerikanska forum är Yamaha medvetna om det men ingen lösning.

Klippt och klistrat från: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1106972-trim-issue-new-yamaha-300-a.html

The issue is the poor alignment of the Thrust Receiver Bolt it is very common on the new 4.2 F300.
Yamaha is aware of the problem for a year and has been verrry slow to provide the new replacement part.
They have not even created a TSB about the problem, let alone a recall. (So they are not held liable)
The original part # is 61A-43376-00-00, this has been superseded to a new number which presently does not show up in the Yamaha dealer computer.

Reservdelsnumret är fortfarande aktivt och används på flera modeller från 100–300 hk.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I samma forumtråd på The Hull Truth nämns problemet med att det kärvar på det vis som min yamaha-kille påstod att det skulle kunna göra. Jag vet inte vad komponenten heter på fackspråk, men bilden nedan är lånad från forumtråden. Jag har alltså med vinkelslip och sandpapperstrissa putsat bort någon millimeter gjutgods på båda sidorna på samma ställe som där färgen är bortskavd, detta efter inrådan av min yamahamek. Men vid närmare undersökning (pappersark som bladmått) så är det inte där det kärvar för mig. 

Jag antar det är lättast att helt enkelt ha en tub vattenfast fett i båten och helt enkelt smörja varje gång man befinner sig på nåt ställe där det är lätt att komma åt. 

image.thumb.png.cf2ebf8476fe26abeaeee855dda58e17.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde lite research:

https://www.marineengine.com/boat-forum/threads/yamaha-200-hp-tilt-trim-rod-not-aligning.483870/?srsltid=AfmBOopDTPUW3mMyOfULj9S7aBuOLR9hRcOEtG2xh5YfNmf2_-qsIu8A

Är från i år och tydligen klippt och klistrat från någon Yamaha bulletin i sista inlägget.

Kolla med din Yamaha mekaniker om de fått någon info.

Skall smörjas men det blir en annan vinkel så det sliter tydligen inte på skallen lika mycket.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Gjorde lite research:

https://www.marineengine.com/boat-forum/threads/yamaha-200-hp-tilt-trim-rod-not-aligning.483870/?srsltid=AfmBOopDTPUW3mMyOfULj9S7aBuOLR9hRcOEtG2xh5YfNmf2_-qsIu8A

Är från i år och tydligen klippt och klistrat från någon Yamaha bulletin i sista inlägget.

Kolla med din Yamaha mekaniker om de fått någon info.

Skall smörjas men det blir en annan vinkel så det sliter tydligen inte på skallen lika mycket.

//Pär

Intressant! Ska kolla hur det ser ut på min F225 FETX 2018 vid tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...