Gå till innehåll
torsdag 05 juni 2025
AndersAnkan

Trasig generator, dåligt spänd drivrem, eller ngt annat...

Rekommendera Poster

Hej

Körde precis båten efter att ha sjösatt den (det är en inombordare Volvo Penta 135 hästar)

. Den gnisslar fruktansvärt! Tidigar har det gnislatt lite när man startat, men nu gnisslar den hela tiden. Jag har sprejat remsprej men blir inte bättre.

Jag gissar att gnisslet kommer från generatorn. Men är inte helt säker. Tänker att det kan vara 2 saker,

1) ospända drivremmar?

2) En gammal generator

Frågor till alla experter.

a) Hur vet man om generatorn håller på att pajja? Den ger ström i alla fall. Kan den skära och skulle det då gnissla innan

b) Hur mkt ska man spänna drivremmarna? Har laddat upp en film här där ni ser mig dra lite i dem. En lär ganska lös... Jag kunde till och med vrida skivan utan att remmen följde med. Gissar att jag ska börja med att spänna den. Ska jag även spänna de andra?

Stor tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Börja med att spänna de två lösa till samma sträckning som den vänstra, den såg ut att ha ganska rätt spänning. Den innre såg alldeles för slapp ut. Är det generatorremmen så är det inte underligt om det gnisslar

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt fel med nya remmar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev AndersAnkan:

b) Hur mkt ska man spänna drivremmarna?

En tumregel som brukar fungera är att man skall kunna trycka ner remmen en cm mittemellan två remskivor. Då inser du att du bör börja med att spänna flera av remmarna. Och kanske också passa på och byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Hej

Körde precis båten efter att ha sjösatt den (det är en inombordare Volvo Penta 135 hästar)

. Den gnisslar fruktansvärt! Tidigar har det gnislatt lite när man startat, men nu gnisslar den hela tiden. Jag har sprejat remsprej men blir inte bättre.

Jag gissar att gnisslet kommer från generatorn. Men är inte helt säker. Tänker att det kan vara 2 saker,

1) ospända drivremmar?

2) En gammal generator

Frågor till alla experter.

a) Hur vet man om generatorn håller på att pajja? Den ger ström i alla fall. Kan den skära och skulle det då gnissla innan

b) Hur mkt ska man spänna drivremmarna? Har laddat upp en film här där ni ser mig dra lite i dem. En lär ganska lös... Jag kunde till och med vrida skivan utan att remmen följde med. Gissar att jag ska börja med att spänna den. Ska jag även spänna de andra?

Stor tack

Om remmarna är så slitna på sidorna så att de bottnar i remskivornas spår hjälper det inte att spänna dem. De kommer att slira ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gnissel kan bero på två saker, slirande remmar och ett (eller två) kullager i generatorn som sagt upp sig. Tag bort generatorns drivrem och se (eller hör) hur det blir, vrid även på generatorns remskiva för hand och känn efter om den känns trög eller att den liksom rör sig stegvis, isåfall är det lagerhaveri.

Olssons i Ellös, Olsson Parts, har billiga generatorer till V-P, annars kan man lämna in den på fordonselektrisk verkstad för renovering, och det är inte speciellt svårt att byta lager själv, men man behöver en avdragare. 
Hos www.kullager.se kan du köpa nya lager, det skall stå instansat ett art.nr i den yttre ringen, och det brukar vara kapslade kullager i generatorerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spände remmarna o gnisslet försvann….

tack för hjälpen!

tror det är dags att byta alla remmar….

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...