Headingnorth 0 Postad 5 Maj Hej, Just nu håller jag på att fixa teaken i min maxi 77a. Just nu har vi slipat och tvättat teakväggarna till förpiken. Efter slipning så penslade vi på en oljeprimer som enligt beskrivning skulle målas på innan lack. Men efter torkning upplevde vi det som flammig och skiftningar i nyans. Vi valde att måla på ett lager olja till. Dock är vi nu lite osäkra på om vi har gjort rätt, eller vad vi borde gjort istället? eller om vi ska köra på vårat spår? Någon som har upplevt samma eller som har erfarenhet? tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 615 Postad 5 Maj Om lacktillverkaren förordar olja innan man lackar så är det väl OK men jag har aldrig sett någon sådan rekommendation. Hade ni tänkt använda någon av de vanliga fernissorna så brukar de, vad jag vet, istället rekommendera att man avfettar ytan före strykningarna och dessutom att man förtunnar lacken/fernissan det/de första lagren så att den fäster ordentligt då teak är ett fett träslag. Vilken tillverkare använder ni? Är lacken avsedd för båtar? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 126 Postad 6 Maj Tvätta av oljan igen med aceton och lägg på ett lager teakbets baserad på olja. Herdins är bra. Lägg på oljebetsen med svamp och gnid in den i teaken. Dagen efter torkar du av allt med torrt papper eller trasa och börjar fernissa. 2 lager förunnat 40-50 %. Sen 2 lager vanligt. Slipa lätt. 2 lager till, slipa lätt och sen 2 lager för perfektion. Ta gärna silkesmatt de sista 2 lagren. Kommer bli magiskt vackert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Headingnorth 0 Postad 6 Maj Stort tack för svaren! vi använde Biltemas oil primer: Grundolja marin A och tänkte köra med deras ”båtlack uretanalkyd” de första lagren och avsluta med två lager mattare lack. är det bäst att ta bort oljan med aceton och börja om eller går det köra ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 615 Postad 6 Maj Jag brukar torka av allt som ska lackas med lämplig förtunning (finns olika). När trät är fuktigt av förtunningen så ser det nästan exakt ut som det kommer göra när det sedan är fernissat, utan bets. Aceton är starkt och luktar illa och det har jag aldriv använt till trädetaljer men det kanske funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 62 Postad 11 Maj jag brukar grunda med olja fast på utegrejer. oljar då med linolja och balsamterpentin ett par ggr beroende på skick på trät. sen väntar jag i ett par veckor så det får torka in i trät. slutligen tvättar med t-röd. låter torka nån timme och sedan lackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 65 Postad 9 Juli Jag är ingen trä-expert men har förstått att använder man växtbaserade oljor så ska man undvika att de hamnar på fogar, som då svartnar. (Har själv gjort det misstaget.) Någon som kan de frågorna bättre kanske kan fylla i vad det är för processer men det verkar som fog-materialets yta förstörs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 893 Postad onsdag kl 10:59 (redigerade) 2025-05-06 vid 07:45 skrev Janne_G: Tvätta av oljan igen med aceton och lägg på ett lager teakbets baserad på olja. Herdins är bra. Lägg på oljebetsen med svamp och gnid in den i teaken. Dagen efter torkar du av allt med torrt papper eller trasa och börjar fernissa. 2 lager förunnat 40-50 %. Sen 2 lager vanligt. Slipa lätt. 2 lager till, slipa lätt och sen 2 lager för perfektion. Ta gärna silkesmatt de sista 2 lagren. Kommer bli magiskt vackert. Ja gör om, gör rätt. Det finns ”hundratals” olika oljor och varje skribent. På detta forum, har sin favorit, återkommer till det. Men tvätta bort oljan, Biltems förtunning är detsamma som thinner, och det använder jag, men aceton går säkert bra det också. 2025-05-06 vid 09:49 skrev ChristerN: Jag brukar torka av allt som ska lackas med lämplig förtunning (finns olika). När trät är fuktigt av förtunningen så ser det nästan exakt ut som det kommer göra när det sedan är fernissat, utan bets. Aceton är starkt och luktar illa och det har jag aldriv använt till trädetaljer men det kanske funkar. Det jag använder är kinesisk träolja, eller det som Biltema kallar för ”kinaolja” den tränger djupt in i träet, även i teak. Lägg på med pensel och eftertorka med en ofärgad trasa. 2025-05-11 vid 04:48 skrev Zaphir: jag brukar grunda med olja fast på utegrejer. oljar då med linolja och balsamterpentin ett par ggr beroende på skick på trät. sen väntar jag i ett par veckor så det får torka in i trät. slutligen tvättar med t-röd. låter torka nån timme och sedan lackning. Som sagts, det finns hur många metoder som helst, klassikern är ju annars att behandla med kokt linolja innan man lackar. Med kinaoljan som jag använt de senaste åren är det inte säkert att du ens behöver lacka efteråt. Men teak är ju ett svårt träslag att behandla, dessutom finns det olika sorters teak, teak som inte ens kommer från teakträdet, om det nu finns något träd som heter så. Kolla med Wikipedia angående teak…. Bilden, här är någon sorts teak på min peke, alltså utomhus utsatt för saltvatten, smutsiga skor och UV-ljus, som jag varannat år ungefär, behandlar med kinaolja. Men som sagts igen, var och en har sin favoritmetod, sin favoritolja och sin favoritlack, tro inte på allt som skrivs på sådana här forum, även om det finns mycket erfarenhetsbaserad fakta på eller emellan raderna 😉 Redigerad onsdag kl 11:02 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser