Jump to content
Thursday 15 May 2025

Recommended Posts

Hej,

Just nu håller jag på att fixa teaken i min maxi 77a. Just nu har vi slipat och tvättat teakväggarna till förpiken. Efter slipning så penslade vi på en oljeprimer som enligt beskrivning skulle målas på innan lack. 

Men efter torkning upplevde vi det som flammig och skiftningar i nyans. Vi valde att måla på ett lager olja till. 

Dock är vi nu lite osäkra på om vi har gjort rätt, eller vad vi borde gjort istället?

eller om vi ska köra på vårat spår? Någon som har upplevt samma eller som har erfarenhet?

tack

Om lacktillverkaren förordar olja innan man lackar så är det väl OK men jag har aldrig sett någon sådan rekommendation. Hade ni tänkt använda någon av de vanliga fernissorna så brukar de, vad jag vet, istället rekommendera att man avfettar ytan före strykningarna och dessutom att man förtunnar lacken/fernissan det/de första lagren så att den fäster ordentligt då teak är ett fett träslag.

Vilken tillverkare använder ni?

Är lacken avsedd för båtar?

Tvätta av oljan igen med aceton och lägg på ett lager teakbets baserad på olja. Herdins är bra. Lägg på oljebetsen med svamp och gnid in den i teaken.

Dagen efter torkar du av allt med torrt papper eller trasa och börjar fernissa. 2 lager förunnat 40-50 %. Sen 2 lager vanligt. Slipa lätt. 2 lager till, slipa lätt och sen 2 lager för perfektion. Ta gärna silkesmatt de sista 2 lagren.

Kommer bli magiskt vackert.

Stort tack för svaren! 

vi använde Biltemas oil primer: Grundolja marin A 

och tänkte köra med deras ”båtlack uretanalkyd” de första lagren och avsluta med två lager mattare lack. 

är det bäst att ta bort oljan med aceton och börja om eller går det köra ändå? 

Jag brukar torka av allt som ska lackas med lämplig förtunning (finns olika). När trät är fuktigt av förtunningen så ser det nästan exakt ut som det kommer göra när det sedan är fernissat, utan bets.

Aceton är starkt och luktar illa och det har jag aldriv använt till trädetaljer men det kanske funkar.

jag brukar grunda med olja fast på utegrejer.

oljar då med linolja och balsamterpentin ett par ggr beroende på skick på trät.

sen väntar jag i ett par veckor så det får torka in i trät.

slutligen tvättar med t-röd. låter torka nån timme och sedan lackning.