Georg_Ohm 4 846 Postad 1 Maj Jag tittade på mina fasta förtöjningstampar. Det är nog dags att byta ut dom. Min far fick med dessa när han köpte en begagnad Olsson 88 1982, och dom tamparna var inte direkt nya då. Det är sannolikt Ø 18 eller 20 mm, 2 x 2 meter med Forshedadämpare, kaus med galvad schackel i ena ändan och splitsad ögla i den andra. Farsan använde aldrig dessa, men jag har använt dom i minst 30 säsonger. UV-strålning, saltvatten, nötning… men dom har klarat sig bra. Nåväl, jag kollar på olika linor, funderar på vilken dimension jag skall ha, man skall ju alltid förtöja för storm… båten väger omkring 5500 kg, kanske 5-600 kg mer med fulla tankar. Det blir ju även nya gummidämpare, kaus och kanska jag skall satsa och lyxa till det med rostfria schacklar. Biltema i all ära, dom har emellanåt bra grejer, men nu blir det nog att handla i en av tre närliggande båttillbehörsbutiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 568 Postad 1 Maj Jag går i samma tankar efter 14 år med tampar (ej BT) och ryckdämpare (BT). 16 mm Poly Ropes Storm eller kanske flätad StormX skulle kanske oassa din båt. https://www.poly.se/butik/batliv/fortojningslinor/elastiska-fortojningslinor/fortojningslina-storm/ Verkar vettigt med inbyggd elasticitet, fast om man ändå vill/behöver ha dämpare kanske det inte är någon vits med elasticitet eller så är det extra bra. Bra att slitskydd ingår. Lite ytterligare info. http://www.dagensbatliv.se/storm-fortojningslina-ar-battre-an-reklamen Test i Praktiskt båtägande. https://www.poly.se/wp-content/uploads/praktiskt-batagande-2019-test-bryggfortojningar-storm-bast-i-test.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 568 Postad 2 Maj 15 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Nåväl, jag kollar på olika linor, funderar på vilken dimension jag skall ha, Kolla vad ditt försäjringsbolsg kräver/föreslår. Atlantica föreslår 20 mm och Folksam 22 mm för en båt som väger sex ton, brottlast ca. 10 000 kg beroende på cad na köper. Robline föreslår 14 mm, brottlast ca. 4 000 kg, och Poly Rope föreslår 14/16 mm. Det är ju trist att välja en 14 mm lina och inte få ersättning från försäkringsbolaget som önskar/kräver 22 mm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 530 Postad 2 Maj Jag bytte i år till Poly Ropes Storm 16mm. Båten väger 4,3 ton. Använder även Forshedadämpare. Bauhaus har bra pris på linorna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 115 Postad 2 Maj (redigerade) Och du, undvik rostfria schacklar. De har en förmåga att öppna sig med påföljande skador på båten. Galvat håller i många år. Ungefär lika länge som tamparna 😉 Fråga mig inte hur jag vet..... Redigerad 2 Maj av Janne_G 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 568 Postad 2 Maj 2 timmar sedan skrev Janne_G: Och du, undvik rostfria schacklar. De har en förmåga att öppna sig med påföljande skador på båten. Jag som trodde jag var ensam i världen om att inte musa mina shackel.😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 391 Postad 2 Maj Varför skulle man använda en schackel för förtöjning? Ögla runt en knap bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 2 Maj 2 timmar sedan skrev raol: Varför skulle man använda en schackel för förtöjning? Ögla runt en knap bara. Schaklet används att fästa linan i Y-bommen, inte på båten. Jag brukar ta bort förtöjningslinor på vintern så sparar man lite på dem när båten ändå är på land, och det är betydligt enklare att lossa schakel än att försöka lossa en knop som båten ryckt i och dragit åt under sju månader. Dessutom har flera hamnar regler mot att enbart knopa i brygga eller bom (eller stolpe, eller boj eller whatever). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 391 Postad 2 Maj Just nu skrev Peter_K: Dessutom har flera hamnar regler mot att enbart knopa i brygga eller bom (eller stolpe, eller boj eller whatever). Väldigt märkligt. Varför skulle man ha en sån regel? Men iofs, jag läser ju ofta om helt nippriga regler som hamnar har, så det förvånar mig knappt längre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 40 Postad 2 Maj Biltemas rostfria schaklar är (möjligen var) inte att lita på! Hade en mot en ten på bojsten, gick av under vintern! Sprött brott. Bara tur att det inte hände sommartid med förtöjd båt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 846 Postad lördag kl 06:55 22 timmar sedan skrev Mackey: Jag som trodde jag var ensam i världen om att inte musa mina shackel.😀 Jag avser fast förtöjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 846 Postad lördag kl 14:57 (redigerade) Jo jag musar schacklar, men visste inte att det hette så. Men mina cirka 40 år gamla schacklar (eller används sigularformen även i pluralis?) går så trögt att skruva så det behövs inte. Annars har jag använt buntband, men det är kanske inte sjömansmässigt? Det finns inga Y-bommar på min brygga, lokalt traditionell båtplats vid träbrygga med moringar och med stolpar som akterförtöjning. Redigerad lördag kl 14:58 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 391 Postad lördag kl 17:02 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men mina cirka 40 år gamla schacklar (eller används sigularformen även i pluralis?) En schackel, schackeln, flera schacklar, schacklarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser