Jump to content
Tuesday 13 May 2025
Kalle-bah

Svårt att styra

Recommended Posts

Hej! 

Har paddlat kajak i 30år så jag har en del sjövana, men nu tänkte jag lära mig segla. 

Har köpt en gammal båt 5,6x1,8m med sittbrunn och fällbart centerbord. Har inte testat segla ännu men kört ett par jättekorta svängar med motor. 

Min tanke var ju att seglingen kommer vara läskig i början och att det får bli babysteps i lugna förhållanden som start, men att blir det stressigt så är det bara att starta motorn istället. 

Nu visar det sig inte vara helt enkelt att styra med motorn heller. På öppen yta går ju bra men båda gångerna jag varit ute så blir det kaos så fort jag ska parkera mellan bommarna. Båten driver väldigt i sidled och jag sladdar som en tvål käns det som. 

Övning ger förstås färdighet, men jag undrar om det kunde vara idé att sänka ner centerbordet lite vid parkering? Kan det hjälpa lite med "fästet"?

Båten har ett helt slätt skrov med ganska platt botten, ingen köl alls. 

Har ni några tips?

Posted (edited)

Med centerbord och/eller köl av något slag blir det ett svängcentrum.

Alltså en del av båten, vilken denna svänger runt, med hjälp av t ex ett roder eller utombordare.

Utan stort eller mindre svängcentrum blir det som att vrida / snurra på plats. Men rörelseenergin är forfarande typ rakt fram.

Edited by Hybro
  • Like 1

Ja det var lite dom tankarna jag hade, men eftersom jag är helt grön på segelbåtar så ville jag kolla lite med kunnigare människor först. 

Kanske fans det någon risk med att köra centerbord nere i kombination med motor som jag missade? 

Men då låter det ju som att det är fritt fram🙂

Tänker också att det kanske är bra att fixera snurran och styra med roder istället? 

Man borde få mer styrmöjligheter i riktigt låg fart där snurran käns aningens hjälplös? 

Om båten är svår att styra i låga farter och där det är trångt skall du absolut inte fixera snurran och styra med rodret iställe!. Styr med snurran och styr med rodret samtidigt. Framförallt är det viktigt att rodret inte styr åt ett annat håll än dit du styr med motorn, för då kan det bli råddigt. Men i låga farter är det motorn som står för den stora styrningskraften. (För att rodret skall fungera måste det strömma vatten förbi det, vilket det förstås inte gör särskilt mycket när båten går långsamt.

Föreslår att du kör ut på lite fritt vatten och testar båda varianterna så snart du sjösatt så kommer du att märka skillnaden. Och den är stor!

En av de stora fördelarna med att ha utombordare istället för inombordare -- möjligen rent av den enda -- är just att man kan styra med motorn och därmed få en mycket snävare vändradie. 

De enda gånger jag låser rodret på min IF med utombordare är dels när jag kör igenom Bråviken, vilket tar flera timmar. Men då är förstås också motorn låst. Och dels när jag seglar ensam och skall sätta segel. Aldrig annars.

• Like 2

Min bästa i kompis på segelbåten är en rorkultspilot, autopilot, Raymarine ST1000.

Perfekt vid segelhantering och långa överfarter, eller nåt ska göras och jag behöver släppa rorkulten, t ex laga mat under gång. Håller kursen utmärkt

Den jag har är dryga 20 år gammal.

Bytt någon drivrem, samt fixat lite plast, just där fästet till skrovet är i plasthöljet.

Blir lite glapp efter många sjömil och hårt jobb.

2 timmar sedan skrev Nils_D:

Om båten är svår att styra i låga farter och där det är trångt skall du absolut inte fixera snurran och styra med rodret iställe!. Styr med snurran och styr med rodret samtidigt. Framförallt är det viktigt att rodret inte styr åt ett annat håll än dit du styr med motorn, för då kan det bli råddigt. Men i låga farter är det motorn som står för den stora styrningskraften. (För att rodret skall fungera måste det strömma vatten förbi det, vilket det förstås inte gör särskilt mycket när båten går långsamt.

Föreslår att du kör ut på lite fritt vatten och testar båda varianterna så snart du sjösatt så kommer du att märka skillnaden. Och den är stor!

En av de stora fördelarna med att ha utombordare istället för inombordare -- möjligen rent av den enda -- är just att man kan styra med motorn och därmed få en mycket snävare vändradie. 

De enda gånger jag låser rodret på min IF med utombordare är dels när jag kör igenom Bråviken, vilket tar flera timmar. Men då är förstås också motorn låst. Och dels när jag seglar ensam och skall sätta segel. Aldrig annars.

Tack!

Förstår helt klart poängen. Visst behöver rodren fart för att styra, medans motorn inte behöver det. Å andra sidan GER motorn fart när man använder den. Gasar man inte så blir det inte mycket styrkraft. 

Men ser som sagt din poäng och som du säger så är det nog testa sig fram som gäller. 

Har dubbla ganska väl tilltagna roder på båten så hoppas dom inte behöver så himla mycket fart för att ändå ha rimlig styreffekt kvar. 

Hoppas och tror väl att den stora grejen är ner med centerbordet.

Missar jag någonting här? Vad finns det för anledning till att inte ha centerbordet nere hela tiden?

Jag kan förstå att man vill hissa upp centerbordet ifall man vill åka in i en grund vik eller förtöja på något ställe där det är ont om vatten under båten. Men det normala är väl att alltid ha centerbordet nere så att man har så mycket sidostabilitet som möjligt.

• Like 1

Är som sagt novis, men vad jag förstått hissar många upp centerbordet vid medvind t.ex för minskad friktion och högre fart? 

Det var iaf inte uppenbart för mig att använda det ihop med motor