Jump to content
Tuesday 13 May 2025
JohnnyJ

Byte av självlänsar nödvändigt?

Recommended Posts

Hej,

 

Renoveringsprojektet av min H-båt från 1979 fortskrider. Kikat på att eventuellt byta ut självlänsarna alternativt bara slangarna, om det nu behövs. Oklart om/när de sågs över senast. 

Den vid BB ser ut att vara en modernare variant och går att öppna/stänga utan problem. Med SB är det värre, helt fast i öppet läge. 

 

Slangarna ser ut att vara i ok skick, inga sprickor. Är lite orolig för den tillplattade "knäcken" på SB, bild 2, med skarpa kanter med risk för läckage. 

 

Jag har dem alltid öppna, båten ligger på land på vintern och ser inget behov av att stänga dem.

Vad säger ni andra? Bör jag byta ut allt? Byta slang? Låta det vara?

 

 

IMG_5455.jpeg

IMG_5456.jpeg

IMG_5457.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag hade bytt allt,när jag bytte samtliga genomföringar samt slangar,var dom inte i så dåligt skick.Allt åldras och behöver underhåll.Enligt min åsikt sitter även slangklämmorna fel,skruvarna ska sitt mitt i mot varandra.Det är väldigt små pengar för nytt material, så att allt fungerar.Ronnie

Edited by Ronnienr10

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev JohnnyJ:

Hej,

 

Renoveringsprojektet av min H-båt från 1979 fortskrider. Kikat på att eventuellt byta ut självlänsarna alternativt bara slangarna, om det nu behövs. Oklart om/när de sågs över senast. 

Den vid BB ser ut att vara en modernare variant och går att öppna/stänga utan problem. Med SB är det värre, helt fast i öppet läge. 

 

Slangarna ser ut att vara i ok skick, inga sprickor. Är lite orolig för den tillplattade "knäcken" på SB, bild 2, med skarpa kanter med risk för läckage. 

 

Jag har dem alltid öppna, båten ligger på land på vintern och ser inget behov av att stänga dem.

Vad säger ni andra? Bör jag byta ut allt? Byta slang? Låta det vara?

 

 

IMG_5455.jpeg

IMG_5456.jpeg

IMG_5457.jpeg

Jag tror du misstar dig om åldern på dina bottenventiler. Det är snarare materialet i kranarna som gör att de ser olika ut.

 

Den icke ärgade kranen är sannolikt tillverkad i brons (den ser ut att ha den bronsbruna färgen). Det är en riktigt långlivad legering. Kan du undvika att byta den så låt bli. Den ärgade kranen kan vara tillverkad i mässing. Det kan även vara att den varit mer utsatt för vatten och är i brons även den. Skrapa på den och kolla vilken färg det är på metallen. Är det mässing så byt till ny kran i avzinkningshärdig mässing eller rostfritt.

 

Bottenventiler ska av säkerhetskäl gå att stänga!

 

Mässing av sämre kvalitét blir skör med åren och kan spricka även vid måttlig påverkan. Gammal skör mässing bör bytas ut av säkerhetsskäl.

 

Du bör även kolla om genomföringarna är brons eller mässing. Är det mässing så är det nog dags att byta dem. Även om kranen ersatts med en mässingskran så kan genomföringen vara av brons...

 

Om den ena kranen kärvar så går det på denna äldre modell att lossa den "stora muttern" under vredet och rengöra/smörja kranen. Sedan kan kranen fungera i många år till. Glöm inte att täta gängan vid återmontering.

 

Slangar av vävarmerad plast brukar ha bra livslängd. Om de inte är jättehårda så är det nog inga problem. De är rätt styva och kommer inte att plattas till mer. Byt för all del inte till spiralarmerad plastslang som kan bli spröd efter ett fåtal år och då spricker rätt av. Det satt spiralarmerad på en av mina tidigare båtar. En vår råkade jag stöta till slangen och den gick tvärt av. Tur att det var före sjösättningen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade nog bytt det mesta, inte minst för att veta att skrovgenomföringarna inte är gistna.

 

Sedan skulle jag monterat en vinklad, inte rak, slangnippel i ena änden. Då blir böjen mindre skarp i båda ändar och slangen riskerar inte att knäa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför så mycket slang?

Är det inte bättre med att den vänstra går till den vänstra osv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev patrikflink:

Varför så mycket slang?

Är det inte bättre med att den vänstra går till den vänstra osv?

När båten kränger så skulle sittbrunnen fyllas med vatten,därför måste slangarna dras till högsta punkten vid krängning

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Ronnienr10:

När båten kränger så skulle sittbrunnen fyllas med vatten,därför måste slangarna dras till högsta punkten vid krängning

Aha, tänkte inte på det!

Tack för svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack samtliga för utförliga svar. Ska skrapa på dem på måndag men lutar åt att jag byter allt till rostfritt A4. Kul projekt och blir dessutom fint. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slutresultatet för den som är intresserad. 
 

Bild.jpeg

  • Like 12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt med 90 grader böjen för att slippa veck på slangarna👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/30/2025 at 5:23 PM, Lintott said:

Byt för all del inte till spiralarmerad plastslang som kan bli spröd efter ett fåtal år och då spricker rätt av. Det satt spiralarmerad på en av mina tidigare båtar. En vår råkade jag stöta till slangen och den gick tvärt av. Tur att det var före sjösättningen....

Exakt samma sak hände mig i år. Som tur var på varvet. Var lite skärrad efteråt faktiskt även om det var på land.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...