JohnnyJ 12 Posted March 30 Hej, Renoveringsprojektet av min H-båt från 1979 fortskrider. Kikat på att eventuellt byta ut självlänsarna alternativt bara slangarna, om det nu behövs. Oklart om/när de sågs över senast. Den vid BB ser ut att vara en modernare variant och går att öppna/stänga utan problem. Med SB är det värre, helt fast i öppet läge. Slangarna ser ut att vara i ok skick, inga sprickor. Är lite orolig för den tillplattade "knäcken" på SB, bild 2, med skarpa kanter med risk för läckage. Jag har dem alltid öppna, båten ligger på land på vintern och ser inget behov av att stänga dem. Vad säger ni andra? Bör jag byta ut allt? Byta slang? Låta det vara? Share this post Link to post Share on other sites
Ronnienr10 111 Posted March 30 (edited) Jag hade bytt allt,när jag bytte samtliga genomföringar samt slangar,var dom inte i så dåligt skick.Allt åldras och behöver underhåll.Enligt min åsikt sitter även slangklämmorna fel,skruvarna ska sitt mitt i mot varandra.Det är väldigt små pengar för nytt material, så att allt fungerar.Ronnie Edited March 30 by Ronnienr10 Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 2,010 Posted March 30 40 minuter sedan skrev JohnnyJ: Hej, Renoveringsprojektet av min H-båt från 1979 fortskrider. Kikat på att eventuellt byta ut självlänsarna alternativt bara slangarna, om det nu behövs. Oklart om/när de sågs över senast. Den vid BB ser ut att vara en modernare variant och går att öppna/stänga utan problem. Med SB är det värre, helt fast i öppet läge. Slangarna ser ut att vara i ok skick, inga sprickor. Är lite orolig för den tillplattade "knäcken" på SB, bild 2, med skarpa kanter med risk för läckage. Jag har dem alltid öppna, båten ligger på land på vintern och ser inget behov av att stänga dem. Vad säger ni andra? Bör jag byta ut allt? Byta slang? Låta det vara? Jag tror du misstar dig om åldern på dina bottenventiler. Det är snarare materialet i kranarna som gör att de ser olika ut. Den icke ärgade kranen är sannolikt tillverkad i brons (den ser ut att ha den bronsbruna färgen). Det är en riktigt långlivad legering. Kan du undvika att byta den så låt bli. Den ärgade kranen kan vara tillverkad i mässing. Det kan även vara att den varit mer utsatt för vatten och är i brons även den. Skrapa på den och kolla vilken färg det är på metallen. Är det mässing så byt till ny kran i avzinkningshärdig mässing eller rostfritt. Bottenventiler ska av säkerhetskäl gå att stänga! Mässing av sämre kvalitét blir skör med åren och kan spricka även vid måttlig påverkan. Gammal skör mässing bör bytas ut av säkerhetsskäl. Du bör även kolla om genomföringarna är brons eller mässing. Är det mässing så är det nog dags att byta dem. Även om kranen ersatts med en mässingskran så kan genomföringen vara av brons... Om den ena kranen kärvar så går det på denna äldre modell att lossa den "stora muttern" under vredet och rengöra/smörja kranen. Sedan kan kranen fungera i många år till. Glöm inte att täta gängan vid återmontering. Slangar av vävarmerad plast brukar ha bra livslängd. Om de inte är jättehårda så är det nog inga problem. De är rätt styva och kommer inte att plattas till mer. Byt för all del inte till spiralarmerad plastslang som kan bli spröd efter ett fåtal år och då spricker rätt av. Det satt spiralarmerad på en av mina tidigare båtar. En vår råkade jag stöta till slangen och den gick tvärt av. Tur att det var före sjösättningen.... Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,710 Posted March 30 Jag hade nog bytt det mesta, inte minst för att veta att skrovgenomföringarna inte är gistna. Sedan skulle jag monterat en vinklad, inte rak, slangnippel i ena änden. Då blir böjen mindre skarp i båda ändar och slangen riskerar inte att knäa. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 862 Posted March 30 Varför så mycket slang? Är det inte bättre med att den vänstra går till den vänstra osv? Share this post Link to post Share on other sites
Ronnienr10 111 Posted March 30 15 minuter sedan skrev patrikflink: Varför så mycket slang? Är det inte bättre med att den vänstra går till den vänstra osv? När båten kränger så skulle sittbrunnen fyllas med vatten,därför måste slangarna dras till högsta punkten vid krängning 1 Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 862 Posted March 30 15 minuter sedan skrev Ronnienr10: När båten kränger så skulle sittbrunnen fyllas med vatten,därför måste slangarna dras till högsta punkten vid krängning Aha, tänkte inte på det! Tack för svar. Share this post Link to post Share on other sites
JohnnyJ 12 Posted March 30 Tack samtliga för utförliga svar. Ska skrapa på dem på måndag men lutar åt att jag byter allt till rostfritt A4. Kul projekt och blir dessutom fint. Share this post Link to post Share on other sites
JohnnyJ 12 Posted April 29 Slutresultatet för den som är intresserad. 12 Share this post Link to post Share on other sites
Boanjohan 601 Posted April 29 Snyggt med 90 grader böjen för att slippa veck på slangarna👍 Share this post Link to post Share on other sites
rejas 250 Posted April 30 On 3/30/2025 at 5:23 PM, Lintott said: Byt för all del inte till spiralarmerad plastslang som kan bli spröd efter ett fåtal år och då spricker rätt av. Det satt spiralarmerad på en av mina tidigare båtar. En vår råkade jag stöta till slangen och den gick tvärt av. Tur att det var före sjösättningen.... Exakt samma sak hände mig i år. Som tur var på varvet. Var lite skärrad efteråt faktiskt även om det var på land. Share this post Link to post Share on other sites