P-AL 0 Posted November 10 Hej, Har snickrat ihop ett kopplingsschema som jag behöver få synpunkter på. Tre kretsar för batterier. Start batteri, 12v, Förbrukning 12 v lithium, samt ett separat batteri för bogpropeller med 24 v. Se nedan bild på kopplingsschemat som jag tror ska funka men kommentera gärna. Mvh P-A PAL elförsörjning, Atika Elan 40.xlsx Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted November 10 Jag tycker det ser bra ut med ett undantag som jag generellt är lite tveksam till. Flera motortillverkare rekommenderar att inte sätta bogpropellrar och ankarspel på startbatteriet vilket du ju inte har i din skiss. När man har LFP-batterier i förbrukarbanken så brukar då BMSen vara den trånga faktorn och jag vet inte vad din BMS klarar för max-belastning (har letat men hittar/förstår inte). Om man tänker sig ett ankarspel på säg 1000 W så kan detta i startögonblicket dra uppåt 400A. Klarar BMSen det? (Lyckligtvis har du ju ett separat batteri till bogisen som ofta dra ännu mer!) Andra som har bättre erfarenhet av BMSer och LFP-batterier kan nog svara på den frågan. Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,902 Posted November 10 Dali BMS klarar 120A och ankarspel brukar ta mindre än så (vill minnas mitt är på 80A). Du bör byta ut DC/DC Orion 12V/30A till den nya 12V/50A. Femtioamperaren laddar lite mer till din förbrukare och den har betydligt mindre förlust när den är igång (alstrar mycket mindre värme än trettioamperaren). Du har satt huvudbrytarna lite farligt. När du slår av en huvudbrytare så vill du att alla förbrukare ska vara bortkopplade. Om du glömmer någon förbrukare som är ansluten till invertern så kommer den att tömma batteriet. Dessutom förbrukar invertern ström så fort den är ansluten så den ska definitivt kunna brytas bort från LFP-batteriet när du lämnar båten. Jag vet inte hur Multiplus laddare/inverter fungerar men jag skulle vilja kunna isolera dem från LFP-batteriet. Detsamma gäller för bogpropellerbatteriet. det ska finnas en brytare mellan startbatteriet och DC/DC 12V/24V (kan lämpligen vara gemensam med anslutningen till DC/DC 12V/50A) samt brytare mellan batteriet och bogpropellern. Har du funderat på hur du ska ladda start- o bogproppbatteriet från 240V? I ditt schema finns ingen möjlighet till det. Generellt så är det överskådligare och enklare att hålla isär batteri/laddning/förbrukning om du lägger anslutningarna på en minusplint, en laddningsplint (+) och en förbrukningsplint (+). Det underlättar även hur/var du ska installera huvudbrytarna för batterierna. (När jag installerade LFP så hittade jag en bra o prisvärd säkringshållare "Victron Fuse holder 6-way for MEGA fuse" som fungerar både som anslutningsplint och säkringshållare. Jag kapade strömskenan i min så jag fick två grupper i säkringshållaren.) För att göra installationen så kan jag även rekommendera att köpa ett pressverktyg för rörkabelskor och en bra kabelsax att klippa grov kabel med så du får raka o fina snitt. Limmande krympslang i olika dimensioner finns till bra pris hos Biltema. Biltema har även ett urval med rörkabelskor för olika kabeldimensioner och anslutningsdimensioner. Då slipper du köpa färdigpressade kablar i båttillbehörsbutiken utan kan anpassa dem på plats. Du får även fördelen att du kan vrida kabelskorna så de hamnar i korrekt vinkel vid anslutningen innan du pressar dem. Exempel på pressverktyg för drygt 500:- https://eur.vevor.com/pipe-wrench-c_10818/vevor-crimping-tool-awg12-2-0-copper-and-aluminum-terminal-battery-lug-hydraulic-crimper-with-a-cutting-pliers-gloves-50pcs-copper-ring-connectors-8-x-heat-shrink-sleeves-and-a-blow-moulded-case-p_010373881563?lang=sv¤cy=sek&adp=gmc&country=SE&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20307314847&ad_group=153462441529&ad_id=663716986792&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwToglLTxNJPQaF3cwRdBugd6wIPNW7RN9aHEUYnB9dB7MLDlKTs0AUaApO6EALw_wcB Exempel på kabelsax för ca 350:- https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/handverktyg/tanger/skaltanger/knipex-9511165a-kabelsax-tt10549?channable=00a9e8736b75005454313035343975&VAT=1&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P_-_Shopping_-_Main&utm_id=1712518465&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwSb_hI5NFozC2XB_ny0fOhpEQFMM3BodCBknUkZoWoCSok6F6LUC-oaAq0pEALw_wcB 2 Share this post Link to post Share on other sites
ABC 477 Posted November 10 Om du är medlem i kryssarklubben så har Västkustkretsen ett pressverktyg att hyra. Kostar 100kr/dag alternativt om du gör pressningen på plats hos dom så får du låna det gratis. Share this post Link to post Share on other sites
P-AL 0 Posted November 10 5 timmar sedan skrev Lintott: Dali BMS klarar 120A och ankarspel brukar ta mindre än så (vill minnas mitt är på 80A). Du bör byta ut DC/DC Orion 12V/30A till den nya 12V/50A. Femtioamperaren laddar lite mer till din förbrukare och den har betydligt mindre förlust när den är igång (alstrar mycket mindre värme än trettioamperaren). Du har satt huvudbrytarna lite farligt. När du slår av en huvudbrytare så vill du att alla förbrukare ska vara bortkopplade. Om du glömmer någon förbrukare som är ansluten till invertern så kommer den att tömma batteriet. Dessutom förbrukar invertern ström så fort den är ansluten så den ska definitivt kunna brytas bort från LFP-batteriet när du lämnar båten. Jag vet inte hur Multiplus laddare/inverter fungerar men jag skulle vilja kunna isolera dem från LFP-batteriet. Detsamma gäller för bogpropellerbatteriet. det ska finnas en brytare mellan startbatteriet och DC/DC 12V/24V (kan lämpligen vara gemensam med anslutningen till DC/DC 12V/50A) samt brytare mellan batteriet och bogpropellern. Har du funderat på hur du ska ladda start- o bogproppbatteriet från 240V? I ditt schema finns ingen möjlighet till det. Generellt så är det överskådligare och enklare att hålla isär batteri/laddning/förbrukning om du lägger anslutningarna på en minusplint, en laddningsplint (+) och en förbrukningsplint (+). Det underlättar även hur/var du ska installera huvudbrytarna för batterierna. (När jag installerade LFP så hittade jag en bra o prisvärd säkringshållare "Victron Fuse holder 6-way for MEGA fuse" som fungerar både som anslutningsplint och säkringshållare. Jag kapade strömskenan i min så jag fick två grupper i säkringshållaren.) För att göra installationen så kan jag även rekommendera att köpa ett pressverktyg för rörkabelskor och en bra kabelsax att klippa grov kabel med så du får raka o fina snitt. Limmande krympslang i olika dimensioner finns till bra pris hos Biltema. Biltema har även ett urval med rörkabelskor för olika kabeldimensioner och anslutningsdimensioner. Då slipper du köpa färdigpressade kablar i båttillbehörsbutiken utan kan anpassa dem på plats. Du får även fördelen att du kan vrida kabelskorna så de hamnar i korrekt vinkel vid anslutningen innan du pressar dem. Exempel på pressverktyg för drygt 500:- https://eur.vevor.com/pipe-wrench-c_10818/vevor-crimping-tool-awg12-2-0-copper-and-aluminum-terminal-battery-lug-hydraulic-crimper-with-a-cutting-pliers-gloves-50pcs-copper-ring-connectors-8-x-heat-shrink-sleeves-and-a-blow-moulded-case-p_010373881563?lang=sv¤cy=sek&adp=gmc&country=SE&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20307314847&ad_group=153462441529&ad_id=663716986792&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwToglLTxNJPQaF3cwRdBugd6wIPNW7RN9aHEUYnB9dB7MLDlKTs0AUaApO6EALw_wcB Exempel på kabelsax för ca 350:- https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/handverktyg/tanger/skaltanger/knipex-9511165a-kabelsax-tt10549?channable=00a9e8736b75005454313035343975&VAT=1&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P_-_Shopping_-_Main&utm_id=1712518465&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwSb_hI5NFozC2XB_ny0fOhpEQFMM3BodCBknUkZoWoCSok6F6LUC-oaAq0pEALw_wcB Tack så hemskt mycket för mycket tydlig och bra förbättring av mitt system. Självklart behövs mer brytar funktioner ser jag nu när du nämnt detta. Tänker nu också att från landströmsladdaren sätta ett skiljerelä som automtiskt laddar bägge kretsarna samt då även via DC/DC bog batteriet. Blir dock då ett problem med den andra DC/DC som laddar förbrukning. Eller vad tror du ska det funka ändå? Share this post Link to post Share on other sites
P-AL 0 Posted November 10 8 timmar sedan skrev ChristerN: Jag tycker det ser bra ut med ett undantag som jag generellt är lite tveksam till. Flera motortillverkare rekommenderar att inte sätta bogpropellrar och ankarspel på startbatteriet vilket du ju inte har i din skiss. När man har LFP-batterier i förbrukarbanken så brukar då BMSen vara den trånga faktorn och jag vet inte vad din BMS klarar för max-belastning (har letat men hittar/förstår inte). Om man tänker sig ett ankarspel på säg 1000 W så kan detta i startögonblicket dra uppåt 400A. Klarar BMSen det? (Lyckligtvis har du ju ett separat batteri till bogisen som ofta dra ännu mer!) Andra som har bättre erfarenhet av BMSer och LFP-batterier kan nog svara på den frågan. Tack för dina synpunkter Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted November 10 7 timmar sedan skrev Lintott: Dali BMS klarar 120A och ankarspel brukar ta mindre än så (vill minnas mitt är på 80A). 80A motsvarar väl 1000W. Mitt Engbo-spel har jag för mig är på 1500W vilket motsvarar ca 120-130A och startströmmen på DC-motorer är ofta upp till 5 x märkströmmen. Men din BMS klarar alltså ett ankarspel på 1000W? Share this post Link to post Share on other sites
P-AL 0 Posted November 11 2024-11-10 vid 09:12 skrev P-AL: Hej, Har snickrat ihop ett kopplingsschema som jag behöver få synpunkter på. Tre kretsar för batterier. Start batteri, 12v, Förbrukning 12 v lithium, samt ett separat batteri för bogpropeller med 24 v. Se nedan bild på kopplingsschemat som jag tror ska funka men kommentera gärna. Mvh P-A PAL elförsörjning, Atika Elan 40.xlsx 1 MB · 10 downloads Baserat på era synpunkter har jag nu ändrat kopplingsschemat till de som syns i bifogad fil. Vad gäller laddning från landström utav startbatteri och bog batteri har jag valt detta genom en trevägs strömbrytare. Där kan jag välja om jag vill ladda startkretsen och då också få till förbrukningskretsen i och med DC/DC eller enbart förbrukning samt helt avstängt. Har helt klart märkt att invertern i sig drar ström. PAL elförsörjning, Atika Elan 40.xlsx Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,902 Posted November 11 15 timmar sedan skrev ChristerN: 80A motsvarar väl 1000W. Mitt Engbo-spel har jag för mig är på 1500W vilket motsvarar ca 120-130A och startströmmen på DC-motorer är ofta upp till 5 x märkströmmen. Men din BMS klarar alltså ett ankarspel på 1000W? Stämmer bra, mitt Lewmarspel är på 1000W. När jag står rätt över ankaret o ska bryta upp det så morrar det bra i motorn men säkringen har aldrig utlöst. Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted November 11 3 timmar sedan skrev Lintott: Stämmer bra, mitt Lewmarspel är på 1000W. När jag står rätt över ankaret o ska bryta upp det så morrar det bra i motorn men säkringen har aldrig utlöst. Och BMSen protesterar inte? Vad har den för max-ström? Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,902 Posted November 11 55 minuter sedan skrev ChristerN: Och BMSen protesterar inte? Vad har den för max-ström? 250A. Den är dimensionerad mot elvincharna som är avsäkrade med 200A. ( https://mullerenergy.com.au/product/12v-250a-jbd-smart-bms-with-bluetooth/ ) 1 Share this post Link to post Share on other sites