Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
patrikflink

Dom bästa septitanksslang?

Rekommendera Poster

Min erfarenhet av septikslangar är att de italienska Sanipomp är bäst. Har haft sådana i båten ca15 år utan problem. De är till och med parfymerade och luktar gott. De sämsta jag råkat ut för är Semperit. Hade några meter på lagret, som låg mörkt och med skyddplasten på, i ett par år. När jag tog fram den var den helt förtorkad och sprucken, så den var bara att slänga. Tycker att slangar från Semperit överlag är urusla. Lundgrens slangar är tillverkade i Kina, och är väl inte av någon toppkvalitet. Italienarna är bäst på alla typer av slang till båtar, enligt min mening. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-09 vid 22:02 skrev Svartviken:

Läge att reklamera Lundgrensslangen? Eller kan man helt enkelt inte få det bra med slang i en sådan installation?

Det är klart att slangar till toaletter ska hålla längre än en säsong.

Bra slangar håller i mer än 10 säsonger.

REKLAMERA!!!

Inte bara slangen som läckt utan alla slangar du köpt.

Problemet är möjligen att slangarna inte marknadsfördes som toaslangar där du köpte dem, men det vet du ju själv hur det ligger till med.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-10-11 vid 01:10 skrev Mackey:

Det är klart att slangar till toaletter ska hålla längre än en säsong.

Bra slangar håller i mer än 10 säsonger.

REKLAMERA!!!

Inte bara slangen som läckt utan alla slangar du köpt.

Problemet är möjligen att slangarna inte marknadsfördes som toaslangar där du köpte dem, men det vet du ju själv hur det ligger till med.

Tack för all input – här kommer en uppdatering. Jag kontaktade Viking Yachting, där jag köpt slangen, och de var otroligt tillmötesgående. De erbjöd mig att välja en ersättningsprodukt eller få pengarna tillbaka. Jag valde återbetalning och redan nästa dag fanns pengarna på kontot.

Nu kommer jag att beställa Sanipomp Extra i stället. Vill verkligen lyfta Vikingyachting.se för deras generösa och snabba hantering. Riktigt bra service!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-10-14 vid 18:45 skrev FinaKillen:

Jag köpte mina på Biltema för fyra år sedan tror jag. De luktar inte igenom än, men däremot har de luktat extremt mycket gummi, eller snarlikt, sen de var nya och luktar fortfarande störande mycket. 

Jag köpte också Biltemas toaslangar, är helt nöjd med dom.

Jag har den grövre mellan toan och tanken, samt till nödpumpen och till bordsgenomföringen. Jag har den klenare från tanken till avluftningen.

Ingen latrinlukt alls från slangarna och jag tycker bara att det luktar gummi eller något syntetisk om man sätter näsan mot slangen, och det gör jag inte så ofta…

Men Biltema byter ju leverantörer emellanåt, så det kan ju vara så att det förekommit slangar av olika kvaliteter.

Men Biltema skriver ju att deras septikslangar är ”luktfria” vad dom kanske egentligen menar ör tt dom inte skall släppa igenom någon lukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...