Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
vizual54

Råd angående skrovskada

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Gelcoat kan man lägga "vått i vått" men gelcoat används bara i formar och härdar INTE i fria luften, det blir en seg och klibbig yta som är rent omedgörlig. Går inte att slipa för allt fastnar i slippappret och går knappt att torka bort med aceton.

Har haft flera kundbåtar inne för åtgärd genom åren där de misslyckats genom att använda gelcoat i fria luften eller lägga plastfolie (gladpack) på (för det var någon som sagt att så gör man) som sedan smälte av styrénet. Fy f.n vilket jobb att få bort🥵🥴

Anledningen till at gelcoat inte stelnar är att när man lägger gelcoat i en form så måste efterföljande laminat (GAP/GRP) fästa ordentligt i gelcoaten.

Ni kan ju prova att hälla ilte gelcoat med härdare tillsatt i en glassförpackning av plast. När den härdat efter ett antal timmar släpper den från förpackningen och den sidan som varit mot förpackningen är helt klibbfri och fullt härdad medan den andra sidan som varit i fria luften är klibbig och lite seg på ytan.

Det är TOPCOAT man skall använda...

All lagning/reparation av gelcoatskador eller ytskikt efter en lagning skall utföras med topcoat som är gelcoat med 3–4% vaxlösning tillsatt så att den härdar fullt ut i fria luften.

Innan man börjar slipa skall man tvätta av ytan med aceton för att få bort vaxet som ligger på ytan.

Därefter slipa om man skall, vill eller behöver slipa.

Man kan köpa gelcoat och vaxlösning och blanda själv men det är ju inte stor mening med det om man inte bygger båtar från grunden i en form.

Så alltid TOPCOAT efter reparation om det skall härda i fria luften...

//Pär

PS: Vissa företag som inte är renodlade båttillbehörsbutiker säljer vanlig färg (lackfärg) som de kallar för "Topcoat", låt er inte luras av detta. Gå till en riktig båttillbehörsbutik med kunnig personal och gör era inköp om ni är osäkra på vad ni ska köpa.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Gå till en riktig båttillbehörsbutik med kunnig personal och gör era inköp om ni är osäkra på vad ni ska köpa

Det är nog tyvärr det svåraste att hitta.... 😞

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Gå till en riktig båttillbehörsbutik med kunnig personal och gör era inköp om ni är osäkra på vad ni ska köpa.

22 minuter sedan skrev IngemarE:

Det är nog tyvärr det svåraste att hitta.... 😞

Håller med...

Jag vet inte hur HR-konsulterna som anlitas för att rekrytera personal tänker eller rättare sagt inte tänker, vart man än går om det är byggvaruhus eller bildelar så möts man oftast av helt okunnig och frånvarande yngre personal som inte kan svara på något utan använder en inlärd fras: –Det ingår inte i min arbetsbeskrivning...

Men som tur är finns det undantag med butiker med mycket kunnig personal (även yngre) men det är sällsynt.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 hours ago, IngemarE said:

Tråkigt !

Men att lägga på flera lager gelcoat med ett par tre minuters mellanrum har jag nog aldrig gjort. Risken är ju stor att man "rör runt" i något av de undre lagren som börjat härda när man lägger de senare lagren, och får just halvhärdade klumpar i alltihop. Ungefär som du fått. Först när underliggande lager börjat härda brukar jag pensla på med nästa.

Biltema gör ju inte gelcoaten själva, så problemen beror nog knappast på butiken du köpt den i. Brukar själv f.ö. använda Biltemas gelcoat väldigt ofta till liknande arbeten som ditt, och känner inte riktigt igen problemen. Låter dock som att mängden härdare inte varit rätt, för den temperatur du målat i. Jag brukar mäta upp med ml-mått.

Får man en störning under härdprocessen, t ex en avkylning, så kan den också stanna av eller plötsligt gå väldigt långsamt. Självuppvärmningen som sker under härdningen tror jag t ex inte är helt betydelselös.

Precis som @Mercury_44XS skriver finns det många (ett tiotal) "vita" kulörer, och Biltemas tillhör de vitare - men inte kritvit. Mot den på båtar vanliga Jotun 2000 har jag ofta upplevt den som vitare, så tycker du den är gul har du nog inte den. För att få det ännu bättre bör du kolla vilken RAL- eller Jotunkod det är i original på din båt. Men färgtonen ändrar sig med tiden, och särskilt i innerutrymmen brukar i alla fall jag inte tänka på det så mycket.....

Ja, det var helt klart att det inte funkade 😀

Vet inte om man behöver man tunnare gelcoat för att det ska funka enl hans beskrivning. Han hade dessutom väldigt lite härdare i. Skulle såklart provat på någon provbit innan men nu har man lärt sig det i alla fall. 

Har använt Biltemas gelcoat flera gånger med gott resultat. Även blandat en del spackel med deras gelcoat i detta projekt med talk och glasfiberklipp. Det här var dock en helt nyköpt burk. Men det är säkert inget fel på den, troligen skit bakom spakarna. 
Sista gången är det inte otroligt att det för kallt då presseningen blåste av en gång efter jag målat. 

4 hours ago, adeseaso said:

Har jag förstått rätt att epoxi användes vid lamineringen innan du lade på gelcoat? 

I såna fall har du troligtvis ditt svar där. Aminerna i härdaren i epoxin är mycket effektiva när det kommer till att förstöra polyesters förmåga att härda. 

Nej epoxy har inte använts här. Epoxy användes till att laga skrovet under vattenlinjen och plasta in skotten. Här har jag laminerat med polyester just för att jag ville kunna använda gelcoat för att återställa linern. 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...