Niklas-ES 42 Postad 25 Juli , 2024 Verkar som du har en dålig topplockspackning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 25 Juli , 2024 5 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77: Jo det fattade jag också efter att ha läst den här tråden… (ska jag skatta eller gråta???) Gråta, för det innebär att du måste hålla koll på mätaren och dessutom reagera när den visar rött nästa gång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlotteMaxi77 1 Postad 25 Juli , 2024 (redigerade) 22 minuter sedan skrev Rascal: Fyll den behållaren med glykolblandning till Max-markeringen, slå på tändningen och kolla igen. Vätskan ska cirkulera i behållaren, kolla att el-pumpen som sitter på värmeväxlaren surrar. Kolla också att det kommer ut kylvatten ur avgasröret i aktern. Om detta funkar skulle jag låta motorn gå för att kolla att den inte överhettar igen och att inte systemet läcker. Men är det inte väldigt problematiskt är det är smuts i botten??? Redigerad 25 Juli , 2024 av CharlotteMaxi77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlotteMaxi77 1 Postad 25 Juli , 2024 (redigerade) 12 minuter sedan skrev Niklas-ES: Verkar som du har en dålig topplockspackning Och var tusan sitter den då?? 😩 Redigerad 25 Juli , 2024 av CharlotteMaxi77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 25 Juli , 2024 1 minut sedan skrev CharlotteMaxi77: Men är det inte väldigt problematiskt är det är smuts i botten??? Hur mycket smuts det är, är svårt att se på bild så det får du avgöra. Man kan ju spola igenom och rengöra. Sitter ju även en sil i systemet som kan behöva kollas och rengöras. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 25 Juli , 2024 2 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77: Och var tusan sitter den då?? 😩 Koll av topplockspackning kräver att du river isär motorn så det skulle jag avvakta med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 42 Postad 25 Juli , 2024 2 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77: Och var tusan sitter den då?? 😩 Under topplocket, ovan cylinder. Vad jag har läst tyder allt på det, är mixad olja med glykol, ryker, gått varm, kladd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 25 Juli , 2024 7 minuter sedan skrev Niklas-ES: Under topplocket, ovan cylinder. Vad jag har läst tyder allt på det, är mixad olja med glykol, ryker, gått varm, kladd. Det jag läst är att glykolen var svart (sotig) ej fet Att den rök när den gick varm vilket inte förvånar. Jag skulle fylla glykol, kolla olja och provstarta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 42 Postad 25 Juli , 2024 17 minuter sedan skrev Rascal: Det jag läst är att glykolen var svart (sotig) ej fet Att den rök när den gick varm vilket inte förvånar. Jag skulle fylla glykol, kolla olja och provstarta Absolut, utgick från att den såg lite oljig ut, Kolla oljan känns viktigt. Men om man bara saxar över symptomer på topplockspackningen lite snabbt. Har du upptäckt olja blandad med kylvätska i din kylare? Om så är fallet, har du förmodligen märkt en tjock, mjölkaktig eller såsliknande substans i och runt din motor Olja kommer in i ditt kylsystem finns det mindre olja för att smörja motorn. Detta gör att temperaturmätaren går in i den röda zonen. Detta orsakar allvarliga motorproblem. I vissa fall kommer kylvätska in i oljan. I andra kommer oljan att komma in i kylvätskan. När huvudpackningen går sönder uppstår andra symtom. Dessa inkluderar förlust av kylvätska eller vit rök från ditt avgasrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 206 Postad 25 Juli , 2024 Nu får ni nog bestämma er. Jag blir alldeles vilsen. Öööh värre än tidigare. Huvudpackning, blockpackning och topplockspackning. Alltså tre packningar. Nån som kan förklara vart dessa sitter på en encylindrig motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 25 Juli , 2024 13 minuter sedan skrev Niklas-ES: Dessa inkluderar förlust av kylvätska eller vit rök från ditt avgasrör. Enligt första inlägget så var inte röken vit, men visst kan topplockspackningen ha pajat. Men det märker man ju om man provkör lite försiktigt. Dom där gamla gjutjärnsklumparna brukar tåla en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 680 Postad 25 Juli , 2024 Det där är inte olja. Är kylarvattnet aldrig bytt så blir det svart i en gammal gjutjärnsmotor om den gått lite varm. Kolla hur vattnet ser ut i ett vattenburet värmesystem i hus. Kolsvart. Vattnet kan också bli svart av sot, men då har TS större problem. Brukar då bli en fet yta av partiklar som flyter på vattenytan i expansionskärlet. Nu har ju motorn blivit rejält överhettad. Om den tappade sjövattnet så kan avgasslangar och ev ljuddämpare ha fått sig en känga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 25 Juli , 2024 10 minuter sedan skrev Hybro: Nån som kan förklara vart dessa sitter på en encylindrig motor? Antalet cylindrar påverkar inte packningarnas placering, det gör däremot motorkonstruktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 206 Postad 26 Juli , 2024 Nu har TS inte skrivit vad båten kostade. Men med utgångspunkt från detta så är det väl läge att först hitta någon som på plats kan lämna en bedömning om motorn går att rädda utan för stora kostnader. Begagnade fungerande motorer går att få tag på. Mer eller mindre att med ett meckande lyfta i.... Läs ett större arbete. Varför inte helt sonika lyfta ur motorn och hänga på en utombordare? Blir förmodligen enklast och billigast. Har sett många 77:or med utombordsmotor. (När man ser bilderna, så verkar motor stått under vatten. Många detaljer är rostiga. Någon tidigare ägare har tydligen kopplat bort larm. Vilket man normalt inte gör om det inte finns uppenbara fel.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 524 Postad 26 Juli , 2024 11 timmar sedan skrev CharlotteMaxi77: Tack för svar! Skakar inte alls våldsamt hela tiden som tur är. Den skakar när man är mellan 4-6 knop, så man måste komma förbi det, så blir det mer behagligt sen vid 6 knop. Men sist gång, igår, så började det ryka så jag kom aldrig dit… Kör du i sex knop med den motorn och den båten så belastar du motorn långt över rekommenderat varvtal. Max fem knop om skrovet är rent, skulle jag uppskatta är rekommenderbar hastighet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlotteMaxi77 1 Postad 26 Juli , 2024 12 timmar sedan skrev Rascal: Fyll den behållaren med glykolblandning till Max-markeringen, slå på tändningen och kolla igen. Vätskan ska cirkulera i behållaren, kolla att el-pumpen som sitter på värmeväxlaren surrar. Kolla också att det kommer ut kylvatten ur avgasröret i aktern. Om detta funkar skulle jag låta motorn gå för att kolla att den inte överhettar igen och att inte systemet läcker. Vilken slags glykol?? Mycket tacksam för dina svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlotteMaxi77 1 Postad 26 Juli , 2024 (redigerade) 14 timmar sedan skrev Rascal: Fyll den behållaren med glykolblandning till Max-markeringen, slå på tändningen och kolla igen. Vätskan ska cirkulera i behållaren, kolla att el-pumpen som sitter på värmeväxlaren surrar. Kolla också att det kommer ut kylvatten ur avgasröret i aktern. Om detta funkar skulle jag låta motorn gå för att kolla att den inte överhettar igen och att inte systemet läcker. Vilken slags glykol? Tacksam för alla dina svar! Redigerad 26 Juli , 2024 av CharlotteMaxi77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 26 Juli , 2024 40 minuter sedan skrev CharlotteMaxi77: Vilken slags glykol? Tacksam för alla dina svar! Ska helst vara samma glykol som är i systemet sen tidigare men det är ju i princip tomt så det kvittar ju nu. Vet ju inte var du håller till och vad som är närmast, men jag brukar köra Biltemas vanliga etylenglykol. Onödigt att köpa nånting jättedyrt ifall den skulle läcka ut igen. Blanda enligt instruktioner på dunken (50/50) med vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 26 Juli , 2024 4 timmar sedan skrev Hybro: Varför inte helt sonika lyfta ur motorn och hänga på en utombordare? Blir förmodligen enklast och billigast. Det enklaste och billigaste är väl att prova om den befintliga motorn funkar! Den gick ju in i hamn efter den svalnat. Kolla och fyll vätskor och provstarta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 26 Juli , 2024 10 timmar sedan skrev CharlotteMaxi77: Vilken slags glykol? Tacksam för alla dina svar! Glöm inte att återkomma och berätta hur det gick! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlotteMaxi77 1 Postad 27 Juli , 2024 12 timmar sedan skrev Rascal: Glöm inte att återkomma och berätta hur det gick! Det ska jag göra! Kommer ta ett tag men återkopplar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CharlotteMaxi77 1 Postad 21 April Då var säsongen igång igen! Problemet förra sommaren var att det läckte från vattenpumpen. Jag undrar nu om någon kan svara på dessa frågor: 1) ska jag renovera vattenpumpen eller ska jag köpa en ny? 2) då jag avlägsnar vattenpumpen för att fixa, kommer det rinna ut olja då? 3) är det svårt att byta packboxarna själv? Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 206 Postad 21 April Du har två vattenpumpar. En för sjövattnet som s a s även kyler avgasslangen med dess stora burk, vatten samlaren. I ditt fall kyler sjövattnet värmeväxlaren. Sen har du en glykoblandad vatten krets med elektrisk pump. Det glykolblandade vattnet drivs runt genom block och topp i motor. Och passerar värmeväxlaren för att kylas ned av sjövattnet. De båda vätskorna blandas aldrig. Då behållaren var tom... Så har du alltså ett läckage. Slang, invändigt i värmeväxlaren, motorn eller någon slang. Läck i värmeväxlaren gör att glykolblandat vatten hamnar i avgasslangen. Smakar sött, giftigt att svälja. En elektrisk pump och en mekaniskt driven pump av båtmotorn. Och nej, ingen olja läcker ut oavsett vilken vattenpump du lossar, då motorn är avstängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 206 Postad 21 April Hur var det nu med motorolja. Ljusbrun och fin. Mörkbrun. Eller som chokladdryck. I det senare fallet har du fått in vatten (glykolblandat i ditt fall) i motorn. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 000 Postad 21 April Det positiva för TS är att motorn är färskvattenkyld och med värmeväxlare. Den modellen av kylning gör att det blir mindre rost invändigt i motorn (lite rost blir det alltid) och motorn blir mer långlivad. Att det var tomt i expansionskärlet för färskvattendelen av kylningen är inte bra. Som skrivits tidigare i tråden så är bristen på glykolblandning sannolikt orsaken till att motorn gick varm. 10.000-kronorsfrågan är vart glykolblandningen tagit vägen? Någonstans har den försvunnit (om inte förra ägare helt ignorerat all form av kontroll på motorn så det aldrig har fyllts på). Mina råd är: Fyll upp expansionskärlet med glykolblandning 50/50. Var beredd på att behöva återfylla för om nivån varit väldigt låg så finns det mycket luftfickor i systemet som ska fyllas. Att byta packboxar i sjövattenpumpen är inte särskilt komplicerat. Stäng bottenkranen, lossa slangarna och skruva bort sjövattenpumpen. Dela pumpen och knacka bort packboxarna. Drivs sjövattenpumpen av direktkoppling till motorn eller kilrem från svänghjulet? Om den drivs direkt från motorn så finns det en packbox mot motorn som ska vara vänd med läppen mot motorn för att hålla kvar motoroljan i motorn och en packbox mot impellern som ska vändas med läppen mot impellern för att hålla sjövattnet kvar mot impellern. Mellan packboxarna ska det vara ett utrymme med ett "läckagehål" nedåt där sjövatten och/eller motorolja ska kunna droppa ner och signalera att endera packboxen läcker. Se till att packboxarna har rostfria fjäderringar ( i alla fall den som är vänd mot sjövattnet) annars rostar fjäderringen sönder och det börjar läcka. Vattnet inne i båten kan komma från många ställen: Läckage på avgassystemet (lös slängklämma?). Läckage från sjövattenpumpen (se ovan). Läckage från någon pump eller avloppet i pentryt. Dålig tätning vid något däcksbeslag. Läckande fönster. mm mm Placera ut papperstussar på olika ställen i båten. Håll koll på papperstussarna efter att ha kört med motorn, efter regn, efter att ha donat i pentryt med vatten o avlopp o.s.v. När du hittat blöta tussar någonstans så sätter du fler tussar på olika tillringsställen och till slut har du hittat var läckan finns och kan fixa den. Jag har ett motto för reparationer i min båt. Börja med att felsöka. Att börja med att byta en massa troliga felaktiga delar blir bara dyrt och du ska ha tur om du löser problemet med den metoden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 259 Postad 21 April 7 timmar sedan skrev CharlotteMaxi77: 1) ska jag renovera vattenpumpen eller ska jag köpa en ny? Renovera. Jag vet faktiskt inte om det ens går att köpa en ny? Om det gör det lär den vara svindyr (om vi pratar den mekaniska?) 7 timmar sedan skrev CharlotteMaxi77: 3) är det svårt att byta packboxarna själv? Nej, det tycker jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 206 Postad 22 April (redigerade) 9 timmar sedan skrev Peter_K: Renovera. Jag vet faktiskt inte om det ens går att köpa en ny? Om det gör det lär den vara svindyr (om vi pratar den mekaniska?) Nej, det tycker jag inte. Momentum t ex har packboxar. De har även rostfria fjädrar till dessa att själv byta/ montera. Rostfria är det om de inte är magnetiska. Redigerad 22 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 206 Postad 22 April Ta en bild av backslaget, som även visar propelleraxeln. Ser du att det går slang in och ut ur backslaget! I så fall är det vattenkylt. Ta även en bild av propelleraxeln där den s a s går in i Axel trumman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 206 Postad 22 April Att det vibrerar vid ett visst motorvarvtal, kan ha med att motorn satt sig i motorfästena ( sjunkit ). Och propelleraxeln böjs lite, och piskas runt I så fall behövs en linjering, justering av motor med backslag mot propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 524 Postad 22 April 52 minuter sedan skrev Hybro: Ta en bild av backslaget, som även visar propelleraxeln. Ser du att det går slang in och ut ur backslaget! I så fall är det vattenkylt. Ta även en bild av propelleraxeln där den s a s går in i Axel trumman. Maxi 77 har S-drev, vilket en av bilderna visar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser