Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
skippeer

Sandpåsar som tyngd till vintertäckning?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Gissar att de flesta börjar planera vårfixandet med båten, det gör jag oxå men utöver det planerar jag kommande vinterförvaring.

Som längeseglare med båten 300-400 mil hemifrån känns det tryggast att lyfta båten upp på land när man lämnar den ca 7 månader under vinterstormar mm.

 

Kommande vinter finns det risk att båten behöver ligga i vattnet i en marina och då behöver jag köpa sandpåsar som agerar tyngder till vintertäckningen (tidigare har täckningen hållts på plats mha 5 mm linor under skrovet).

 

Verkar behöva 29 st sandpåsar, kontaktade Kapell&Annat som säljer sådan för 158 kr/st med frakt nästan 5 ksek.

En seglarbekant med deras vintertäckning berättade att påsarna var gjorda av "galon".

 

Är det någon här på MG som har tips om sandpåsar till ett lägre pris?
Styrkan är förstås viktig för en sönderblåst täckning är inte kul.

Vintertäckning_3st_sandpåsar_aktern.jpg

Vintertäckning_5st_sandpåsar.jpg

Vintertäckning_8st_sandpåsar_akterut.jpg

x442-vintercoverprigg2-OmQ.jpg

bav-36-03-kCp.jpg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför så många säckar, kan inte sandsäcken vara fäst i två öljetter så linan hänger som ett V?
Eller tänker du många små?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid varje mantågsstötta är det en uppskuren ”skåra”, idag är det en lina som går genom de 2 flikarna/öljetterna per stötta. Går att zooma in på fotona.

 

Framtida lösning en sandpåse med lina genom 2 öljetter.

 

Kapellmakaren behövde flera timmar för att ta alla mått, extra många uppskärningar/skåror pga mantågs”grindarna”.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 1,5-liters PET-flaska kostar ju 2 kr i pant, och går att sandfylla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kreativ tanke med PET flaskor men ...

Ett scenario är att det blåser byig vind 20-30 m/s längs skrovet, finns risk för att flaskorna kommer att rulla/slå mot skrovet och "mördarlisten" med metallskena/skruv. Misstänker PET flaskorna ger upp och sanden hamnar på havets botten.

Better safe than sorry 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om platt vattenslang, går att kapa i lämpliga längder skadar inte båten lågt vindfång.Förmodligen lägre än säckarna ligger inte och rullar. Du behöver ju inte ha hela båtsidan i en längd,förslag kapad i tre eller fyra längder per sida.Blir lite mer hanterbart. En bråkdel av priset. Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var någonstans dom inhandlas, men GS köper bromssand i behändiga korvformade tjocka plastpåsar, kanske är det tre eller fyra kilo finkornig sand i dessa.

Det tycks inte gå att söka på ordet "bromssand" man får bara träffar på "bromsband".

Men här kanske du kan lista ut var sanden inhandlades.

 

40 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Vad tror du om platt vattenslang, går att kapa i lämpliga längder skadar inte båten lågt vindfång.Förmodligen lägre än säckarna ligger inte och rullar. Du behöver ju inte ha hela båtsidan i en längd,förslag kapad i tre eller fyra längder per sida.Blir lite mer hanterbart. En bråkdel av priset. Ronnie

Gammal uttjänt brandslang brukar man använda, har jag sett. Jag vet inte om det är en färdigköpt produkt, eller om man kan köpa, byta, "låna" gammal slang på någon brandstation och sedan fylla själv med sand eller grus.

Jag har sett sådana slangar med något innehåll, ligga tvärs över villagator som farthinder, så man kan kanske köpa dessa någonstans.

 

Även i akvariefiskbutikerna kan man köpa sand eller grus i tjocka plastpåsar, men då blir det rätt så dyrt. Företaget "Råda sand" kanske kan hjälpa till, men jag vet inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet ej om mitt tips hjälper. Jag hade 4 liters sk oljeflaskor man har motorolja i eller T-sprit el likn. Fyllde dem med vatten, inte helt upp. Knöt  med snöre i handtagen å genom öljetterna. Funkade kanon bra.

 

Sedan har jag byggt tak över båten hemma så jag har bara haft dem i 3 vintrar. Men det funkade bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...