Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!
Såg sprickor i rodret, se bilder, när jag tog upp båten i höstas (kan inte minnas dem sedan tidigare). Lite mer på ena sidan, och en spricka som går under rodret och upp på andra sidan. Vad kan det här bero på? Fuktsprängning förra vintern som blivit värre efter en sommar i vattnet (och då började synas)? Eller att rodret slagit i något under sommaren?

 

Och hur åtgärdar man detta bäst? Slipa och på med ny epoxi? Rodret har ju torkat nu under vintern tänker jag men jag kanske tänker fel? 

 

Och den där "metallpinnen" som syns på bilderna, har den någon funktion? Är den till för att tappa ur vatten i rodret? Eller för att ta smällen om man bottnar med rodret? (fast kölen är ju djupare)

 

Båten är en Albin 78 från 1980.

 

(Har också läst i andra trådar här om liknande frågor men lyckades inte hitta dem igen.)

 

Tacksam för alla tips!

Roder styrbordsidan liten.jpg

Roder babordsidan liten.jpg

Roder undersidan liten.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta bort bottenfärgen, så är det lättare att se vad som är fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

15 minuter sedan skrev Peter_K:

Börja med att ta bort bottenfärgen

 

Värma och skrapa? (har aldrig jobbat med epoxi tidigare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att skrapa utan att värma. 
Funkar inte det, kan du slipa. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Metallpinnen" på undersidan av rodret - är det någon som vet vad den är till för? 

 

Får väl ta en tur på varvet och kolla på de andra båtarna om det är en vanlig lösning. Men lösning på vad för problem?

 

Gissning 1: något slags torkhål på vintern, som man "skruvar igen" innan man sjösätter. (Men hur smart är det att göra ett hål som riskerar att släppa in vatten?)

Gissning 2: upphängningskrok så man kan måla båda sidor samtidigt om man tagit av rodret för att måla det hemma i garaget.

Gissning 3: stötdämpare? Som tar smällan om man bottnar lite lätt med rodret?

Fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Stormfocken:

"Metallpinnen" på undersidan av rodret - är det någon som vet vad den är till för? 

 

Får väl ta en tur på varvet och kolla på de andra båtarna om det är en vanlig lösning. Men lösning på vad för problem?

 

Gissning 1: något slags torkhål på vintern, som man "skruvar igen" innan man sjösätter. (Men hur smart är det att göra ett hål som riskerar att släppa in vatten?)

Gissning 2: upphängningskrok så man kan måla båda sidor samtidigt om man tagit av rodret för att måla det hemma i garaget.

Gissning 3: stötdämpare? Som tar smällan om man bottnar lite lätt med rodret?

Fler förslag?

Metallpinnen ser ut att vara en spets från hjärtstocken som sticker ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Janken:

Metallpinnen ser ut att vara en spets från hjärtstocken som sticker ut.

Det finns väl ingen hjärtstock på rodret på en Albin 78:a..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är aktuellt men såg denna annonsen . ( https://www.boat24.com/se/battilbehoer/albin/albin-78-roder/detail/540655 ) Ronnie

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack @Ronnie10 - kan vara bra att veta! Men hoppas kunna laga sprickorna. I övrigt är rodret bra men skulle nog behöva byta bussningen (tror jag det heter) så det inte glappar. Men det får bli framöver då jag kör en-sak-i-taget-få-båten-i-så-bra-skick-jag-klarar-renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-17 vid 21:17 skrev Peter_K:

Det finns väl ingen hjärtstock på rodret på en Albin 78:a..?

Njaä! Hjärtstock är väl fel ord, men det lär sitta någon förstärkning rakt genom rodret… typ… en axel för att stärka upp där rodret vrider sig. Det ser ut att komma ut ungefär i rodrets ”vridcentrum” jag har aldrig haft någon båt med utanpåliggande roder som varit ihåligt. Jag skulle nog ha en inplastad axel som rodret vrider sig runt om jag konstruerade ett ihåligt roder av plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Janken:

Jag skulle nog ha en inplastad axel som rodret vrider sig runt om jag konstruerade ett ihåligt roder av plast.

Varför då? Vad tjänar den för syfte..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Albin Cumulus har ihåliga roder.

Är hängda mot skrovet i framkant.

 

En visst överhäng på framkant under vattenytan för att få en balanserande verkan.

Dessa roder upplever jag som "lätta på rodret, även vid högre farter än marschfart.

 

Fanns i början skumfyllda roder. De hade en benägenhet att gå rakt av.

 

De flesta är numer bytta till ihåliga.

Mitt är ihåligt. Har borrat ett hål i nederkant för att tappa ur ev vatten.

Pluggar med Sikaflex varje vår.

 

Går utmärkt att sticka upp en lång svetstråd (TIG) genom rodret. Alltså ihåligt.

 

Känner en som hade en spricka högt upp på rodret.. vatten trängde in som frös och sprängde rodret.

Ungefär som på din bild.

 

Han knackade in kilar i sprickan. Tappade ur vatten. Fyllde med epoxi i sprickan, flyttade kilarna hela vägen, fyllde på med epoxi och drog åt med tvingar, efter att alla kilar lossats. Funkar fint.

Har numer ett borrat hål.

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

Albin Cumulus har ihåliga roder.

Är hängda mot skrovet i framkant.

 

En visst överhäng på framkant under vattenytan för att få en balanserande verkan.

Dessa roder upplever jag som "lätta på rodret, även vid högre farter än marschfart.

 

Fanns i början skumfyllda roder. De hade en benägenhet att gå rakt av.

 

De flesta är numer bytta till ihåliga.

Mitt är ihåligt. Har borrat ett hål i nederkant för att tappa ur ev vatten.

Pluggar med Sikaflex varje vår.

 

Går utmärkt att sticka upp en lång svetstråd (TIG) genom rodret. Alltså ihåligt.

 

Känner en som hade en spricka högt upp på rodret.. vatten trängde in som frös och sprängde rodret.

Ungefär som på din bild.

 

Han knackade in kilar i sprickan. Tappade ur vatten. Fyllde med epoxi i sprickan, flyttade kilarna hela vägen, fyllde på med epoxi och drog åt med tvingar, efter att alla kilar lossats. Funkar fint.

Har numer ett borrat hål.

 

 

 

 

Det var ganska vanligt att man bytte roder på Cumulus men inte så vanligt på 78:an. Jag vet inte om det beror på att Cumulusrodret vart lite större och utsattes för större krafter. Original på båda var helskummade, polyuretan, roder utan genomgående förstärkning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...