Jump to content
Saturday 20 April 2024
Andreas-Selco

Laga hål ovanför vattenlinjen

Recommended Posts

Hej , har fått en skada på båten där ett rostfritt handtag på badbryggan gått emot bryggan och där de genomgående bultarna till handtaget trycks ned och skadad glasfibern. Se bilder.

Kan jag använda mig av glasfiberspackel  och plugga hålen samt borra upp nya hål för att fästa handtaget? Eller måste jag göra enligt den "riktiga skolan" och använda mig av epoxy och glasfiberväv . Hålen mäter ca 3x3cm max. Känns pilligt att klippa till små bitar av glasfiber. Självklart ska jag slipa ned kanterna på skadan men frågan är om det blir tillräckligt robust med att använda sig av glasfiberspackel? Handtaget är till för att man ska ta tag i det och häva sig upp från badstegen när man har badat.

 

DSC_1798.JPG

17077438205687984219674681111122.jpg

Edited by Andreas-Selco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fräs/rugga upp kanterna och få bort gelcoat minst någon cm runt hålet - BÅDE på in och utsidan.

Sedan hade jag plastat med polyester och glasfiber ut detta område runt hålet, först ett par lager på insidan (inifrån) och låtit härda. Sedan byggt upp utsidan utifrån på samma sätt. Och slutligen lagt topcoat ytterst och slipat/polerat den.

 

Anledningen till att du inte bara kan spackla i en plugg utifrån är att du måste ha väv och starkt på insidan. Ungefär som en "bricka" på insidan, om du förstår liknelsen. I annat fall blir det inte starkt nog och risken är stor att du sliter ur bultarna med ispacklat material igen.

 

Epoxi i all ära, men du vill ju ha en gelcoatyta ytterst. Dessutom är min erfarenhet att det inte är några problem med vidhäftning av polyester bara man verkligen först slipar/ruggar upp in till rå polyester/matta först.

Och i det här fallet måste du ändå lägga ett par lager med större bitar på insidan för att få styrka i lagningen.

 

Så hade jag gjort. Men det finns säkert fler sätt 😉

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laga först glasfiberskadan enligt tidigare svar, möjligen att lägga på lite extra på baksidan.

Men för att inte samma sak ska hända igen så byt ut brickorna mot betydligt större så att kraften fördelas bättre.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lagade ett liknande handtagsinfäste på min badbrygga på vår gamla Nimbus. Slipade rent med dremel tills allt löst och delaminerat var borta. Fyllde sedan på med WestSystem Six10 epoxi i vilken jag blandade WestSystem 404 filler. Bearbetade resultatet med dremel och våtslippapper. Toppfyllde med färgkodad gelcoat ifrån Hjertmans och därefter våtslipning igen. Återmonterade handtag med rejäla brickor och Tec7 som skydd mellan brickor och gelcoat. 

WestSystems six10 epoxi filler tycker jag är fantastisk att jobba med. Lagade delamineringsgropar under mahognylisterna på vår NordWest på samma sätt , blev perfekt för en yta som inte syns.

Skärmbild 2023-06-13 225514.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för bra svar och att ni tog er tid att svara på mitt dilemma, det verkar som att det bästa är att gå den ''hårda skolan'' för att få en hållbar lagning på sikt. Dvs. Laga med glasfibermatta och polyester.

Jag har nu börjat slipa runt hålen för att få bort skadad laminat + gelcoat.

Räcker det med den gelcoat jag har slipat bort runt skadan eller måste jag slipa bort ytterligare? 

66956c3f-746a-45e3-94e6-6bba5471c731.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle rekommendera att skära till några bitar plåt, gärna flera millimeter tjock, som är så stora som det finns plats till på insidan/baksidan. Sen skruv och bricka på det, så belastningen fördelas över en mycket större yta. Då blir lagningen du gör i plasten bara kosmetisk, vilket underlättar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev raol:

Jag skulle rekommendera att skära till några bitar plåt, gärna flera millimeter tjock, som är så stora som det finns plats till på insidan/baksidan. Sen skruv och bricka på det, så belastningen fördelas över en mycket större yta. Då blir lagningen du gör i plasten bara kosmetisk, vilket underlättar.

 

Det har du rätt i att det inte blir lika mycket bearbetning med slipning. Dock blir det inte lika snyggt ur ett kosmetiskt perspektiv. Skadan uppkom då båten låg förtöjd för nära bryggan när det blåste hårt. Hade tänkt att laga och sätta dit större brickor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Andreas-Selco:

Det har du rätt i att det inte blir lika mycket bearbetning med slipning. Dock blir det inte lika snyggt ur ett kosmetiskt perspektiv. Skadan uppkom då båten låg förtöjd för nära bryggan när det blåste hårt. Hade tänkt att laga och sätta dit större brickor. 

Men insidan är det väl ingen som ser? Utsidan kan du ju göra lika snygg, eller snyggare, även om kravet på hållfasthet minskar...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev raol:

Men insidan är det väl ingen som ser? Utsidan kan du ju göra lika snygg, eller snyggare, även om kravet på hållfasthet minskar...

 

För att få det starkt och inte riskera att det spricker behövs i alla fall ett par lager matta+polyester från insidan också, så lagningen i sig s.a.s. har en större insida än hålet och sitter bra fixerad. Ser f.ö. ok ut om du slipat ur motsvarande även på insidan.

 

Sedan utesluter ju inte detta att ändå ha stora mothåll i metall på insidan som @raol rekommenderar. Antingen stora rostfria brickor men ännu hellre metallplattor av något slag som sprider ut kraften ännu mer. Såhär ser det t ex ut på insidan på min båt där jag monterat en extra badstege:

image.png.36e854ad5be52fe792f1886992578651.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Men insidan är det väl ingen som ser? Utsidan kan du ju göra lika snygg, eller snyggare, även om kravet på hållfasthet minskar...

 

Håller med om att insidan ser ingen så där blir det större metallplattor, tack för att ni ''vidgar mitt'' tankesätt. Nästa fråga, vad ska jag använda som mothåll på utsidan när jag börjar att plasta insidan? Maskeringstejp? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag säger stora bitar plåt menar jag det. Tänk kanske 15x15 cm eller så.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Andreas-Selco:

Håller med om att insidan ser ingen så där blir det större metallplattor, tack för att ni ''vidgar mitt'' tankesätt. Nästa fråga, vad ska jag använda som mothåll på utsidan när jag börjar att plasta insidan? Maskeringstejp? 

Om du använder epoxy så funkar t ex byggplast och plastfilm ("gladpack") som släppmaterial. Jag har själv använt plastfilm med utmärkt resultat.
Vet inte om det funkar även för polyester, men det går ju att kolla upp. I så fall ett lager sånt innerst, och sen en tunn, slät, flexibel skiva som böjs och pressas mot för att ge formen och mothåll.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Andreas-Selco:

Håller med om att insidan ser ingen så där blir det större metallplattor, tack för att ni ''vidgar mitt'' tankesätt. Nästa fråga, vad ska jag använda som mothåll på utsidan när jag börjar att plasta insidan? Maskeringstejp? 

Om du har någon gammal förpackning / dunk som det varit typ spolarvätska eller olja i skär ut en remsa, tejpa fast den på utsidan.Det fungerar lika bra som släppmedel. Maskeringstejp fungerar inte,inte eltejp heller.Ronnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Andreas-Selco:

Nästa fråga, vad ska jag använda som mothåll på utsidan när jag börjar att plasta insidan?

Du behöver nästan inte ha något mothåll i ett så litet hål. Vät kanterna och "kladda" dit en tillklippt cirkulär matta. Den är tillräckligt styv för att stanna kvar. Lägg sedan 1-2 ytterligare och låt härda.

 

Men @Ronnienr10s tips funkar också, även gladpack - om du tycker du behöver ett mothåll, vilket kanske ändå kan vara bra om man är ovan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Du behöver nästan inte ha något mothåll i ett så litet hål. Vät kanterna och "kladda" dit en tillklippt cirkulär matta. Den är tillräckligt styv för att stanna kvar. Lägg sedan 1-2 ytterligare och låt härda.

 

Men @Ronnienr10s tips funkar också, även gladpack - om du tycker du behöver ett mothåll, vilket kanske ändå kan vara bra om man är ovan.

Jag tolkade det som att mothållet ska ge en slät yta också.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En metod jag ibland tillämpar är att man plastar ena sidan och helt enkelt tar en fikapaus och låter plasten kicka tills man känner att den hårdnat men fortfarande är lätt klibbig när man petar på den med en blandpinne. Då tål den att man fortskrider från andra sidan utan mothåll och den är fortfarande så grön att man inte behöver oroa sig över vidhäftningen. 

 

En fördel, om man gör lite tjockare lagningar, är att den mesta värmen hinner vädra bort också. Man får lite längre arbetstid än om man gör allt i ett svep.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...