Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Searay270sundancer

Solceller! Hur mycket?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
23 timmar sedan skrev excel319:

Kompressor, termoelektriskt samt absorptionsskåp/box är det som finns, vad jag kommer ihåg. Absorptionsskåp var det som gjorde Elektrolux stora på kylmarknaden.

Absirpionskylskåp? Var det den modellen som kunde ha ammoniak som kylmedium?

 

Det har ju skrivits en hel del om Isotherm med ASU, samt likande elektronik i andra kylskåp eller kylboxar.

Kortfattat är detta en elektronik som känner av spänningen i elsystemet, och som låter kompressorn går för fullt när spänningen är litet högre, 13,2 volt,  då generatorn laddar. ”Överskottskylan” sparas i en kyackumulator som sitter under kylfacket. Elektroniken känner även av om spänningen är för låg, den stänger av kylskåpet vid 10 volt, vilket jag tycker är för sent, för lågt. Därför har jag installerat en egen batterivakt mellan batteribank och kylskåp/kylbox. Nu minns jag inte när den bryter, men det är kanske vid 11,8 volt eller någonting sådant.

 

Jag var enbeten i början och hävdade att denna funktion funkade bra tillsammans med solcellsladdning…. Och det gör den väl egentligen, men under litet speciella förhållanden.

ASU vet ju inte om det är generatorn, (eller landströmsladdaren) eller solcellspanelen som höjer spänningen i elsystemet, och det innebär att ASUn kan starta då det blir molnfritt på himlen, beroende på hur regulatorn är konfigurerad, om den går att konfigurera.  Har man då en liten batteribank kan ju kylen dra ut så gott som all ström ur den, ovavsett hur bra solcellerna laddar, för grejen med det hela är att den skall gå relativt korta stunder, så att laddningen hinner ikapp när kylen går ned i stand-byläge. Om då kylen går hela tiden får man problem, så länge som spänningen överstiger 13,2 volt, för då går kompressorn, jag kanske skriver fel, men jag vill minnas att den då drar nånstans runt 3,5 ampere. Och då kylskåpet stängs av först vid 10 volt kan det ju bli problem.

 

Jag har ju sett på lysdioderna på min kyls kontrollpanel när detta sker, men då jag tycker att jag har en hyfsad förbrukarbank, så klarar den av denna belastning under en bra stund. Just nu vet jag inte riktigt vilket gränsvärde solcellsregulatorn är inställd på, men tidigare har jag justerat ned den till att ge max 13,1 volt, för att undvika detta. På andra forum har det även talats om en hysteres, då kylen startat och stannats om vart annat så fort ett moln skymt solen, det har jag aldrig upplevt.

Vill minnas att den bieffekten har diskuterats på detta forum också.

 

Så att bara koppla ihop en massa grejer i samma elsystem kan gå åt skogen, eller fungera klanderfritt, beroende på hur man tänkt och gjort. Jag tänker litet på de där bröderna som beskrevs tidigare i 

denna långa diskussionstråd, man måste ju veta vad man gör, man behöver kanske inte ha en ingenjörsexamen i elteknik/fordonsel, men man bör känna till litet grundläggande kunskaper om ellära.

 

Som då nästa problem, som är relaterat…

(O)smarta batteriladdare vet ju inte heller om det är batteriet som har låg spänning eller om det är någon belastning ombord som sänker spänningen.

Så när kylen drar igång kan ju en laddare höja spänningen ordentligt, så mycket att känslig elektronik ombord kan ta skada. Minst en bilstereo ombord har havererat på detta sätt, en för mig och en för förre ägaren.

 

Hur var det nu? att veta att man tror, eller tror att man vet?

Känslan för olika sakers funktion är väl ytterligare en sak att ha vetskap om, skulle jag tro….

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Absirpionskylskåp? Var det den modellen som kunde ha ammoniak som kylmedium?

Absorptionsskåpens största fördel är/var att de var nästan helt tysta och därför lämpliga i hotellrum och liknande. Åtminstone för 20 år sedan så utrustades nästan alla hotellrum som skulle ha kyl med ett sådant. Dessa användes även i husbilar och husvagnar men vad jag vet så blev de snart mindre populära där då de tog en hel del mer ström än kompressorskåpen. Vad köldmediet var har jag ingen aning om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Absorptionsskåpens största fördel är/var att de var nästan helt tysta och därför lämpliga i hotellrum och liknande. Åtminstone för 20 år sedan så utrustades nästan alla hotellrum som skulle ha kyl med ett sådant. Dessa användes även i husbilar och husvagnar men vad jag vet så blev de snart mindre populära där då de tog en hel del mer ström än kompressorskåpen. Vad köldmediet var har jag ingen aning om...

Det är först på senare år som kompressorkylar börjat komma in i husbilar och husvagnar. Den stora fördelen med absorptionskylskåpen är att de kan drivas både med el 12/24V, 220V samt gasol eller annan värmekä'lla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev ChristerN:

- - -

Vad köldmediet var har jag ingen aning om...

Köldmediet i kylskåp och frysar är nog mer en "generationsfråga".

 

Riktigt gamla kylskåp o frysar hade ammoniak - inte så kul att andas in om de började läcka.

 

Sen kom freon - inte så bra för det skadade ozonet i luften om de började läcka (man lär ha fått lite underlig röst om man fick det i sig och vid för stora mängder så kvävdes man , freon användes även som släckmedel i datorhallar mm med ljudliga larm om att lämna lokalen om/när gasen utlöstes).

 

Å nu är det något mer miljö o människovänligt köldmedium i alla kylar/frysar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande halogenerade kolväten, dvs freoner, men ämnen som inte ställer till det på samma sätt med ozonlagret. R134a är nog det vanligaste nu, och det är en etanmolekyl där fyra väte ersatts med fluor. Ersättaren är en lite mer komplex propanmolekyl med fyra fluor som ersätter väte.

 

Man kan även använda ren butangas t ex. Den är förstås brännbar och potentiellt explosiv i rätt blandningsförhållande, men mängden i kylslingan i en båtkyl är så liten att det knappast kan ses som särskilt allvarligt. Det handlar om några tiotals gram.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev raol:

Det är fortfarande halogenerade kolväten, dvs freoner, men ämnen som inte ställer till det på samma sätt med ozonlagret. R134a är nog det vanligaste nu, och det är en etanmolekyl där fyra väte ersatts med fluor. Ersättaren är en lite mer komplex propanmolekyl med fyra fluor som ersätter väte.

 

Man kan även använda ren butangas t ex. Den är förstås brännbar och potentiellt explosiv i rätt blandningsförhållande, men mängden i kylslingan i en båtkyl är så liten att det knappast kan ses som särskilt allvarligt. Det handlar om några tiotals gram.

 

 

Absorptionskylar använder två olika arbetsvätskor. "Gasen är alltid gasformig i kylcykeln; i absorptionskylskåpet används en binär lösning bestående av absorberande och köldmedium som arbetsvätska, såsom ammoniak och vatten, litiumbromid (molekylär formel: LiBr. Vit kubisk kristall eller granulärt pulver, lättlösligt i vatten) och vatten."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev excel319:

Absorptionskylar använder två olika arbetsvätskor. "Gasen är alltid gasformig i kylcykeln; i absorptionskylskåpet används en binär lösning bestående av absorberande och köldmedium som arbetsvätska, såsom ammoniak och vatten, litiumbromid (molekylär formel: LiBr. Vit kubisk kristall eller granulärt pulver, lättlösligt i vatten) och vatten."

Jag menade kompressorkylar. Nåt annat ser jag inte som intressant i nåt sammanhang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-29 vid 17:06 skrev raol:

Jag menade kompressorkylar. Nåt annat ser jag inte som intressant i nåt sammanhang.

 

Ja det är ju det som gäller om man vill ha ett kylskåp eller kylbox som är någorlunda kostnadseffektiv, och/eller strömeffektiv ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

jag har 2 st Sunbeam 62w fold liggandes.  En öppnad och testad en oöppnad. 

Fick av akut skickat Sunbeam du jag hade "otur" med deras större modell under semestern.

 

https://www.happyyachting.com/sunbeam-solpanel-tough-fold-62w?gclid=CjwKCAiA8YyuBhBSEiwA5R3-E7c-KWRYyEwF4GNN-CeQQAMosOUYdV3S1yIcT-gYgfTuWqdEV9zImBoCiS0QAvD_BwE

 

Kan 1 eller 2 sälja "billigt" om intresse finns. Sunbeam ska vara en av de bättre tillverkarna

Har tänkt sälja men inte kommit till skott.

Hör av dig isf. Finns i Göteborg

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...