Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Dava

Garmin båtlivsklocka?

Rekommendera Poster

Har haft min Garmin löparklocka i snart 10 år och varit/är väldigt nöjd. Köpte en Vivomove på Elgigantens utförsäljning till frun för ett par hundralappar och den visar ju tiden men alla smartfunktioner är en katastrof och vi har inte fått något att fungera egentligen..

 

Min klocka håller fortfarande batteritiden i ca en månad och ärligt talat så använder jag den bara till att visa tid och analysera mina rörelser efter seglingarna..

 

Men trots detta har jag börjat snegla lite på en bättre klocka som är mer anpassad till sjöliv som Quatic-serien. Är inte ute efter status och utseende utan vill ha en klocka att alltid ha med/på. Forerunnern lovade 5 veckors batteritid 2015 och det stämmer ganska bra. Kan jag förvänta mig samma batteritid av en ny klocka (16 dagar enligt reklam)?

 

Är det någon här som vet något mer? Rätt mycket pengar ändå, men håller den i 10 år är det ju lätt värt det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dava.

Kan inte låta bli att skoja med rubriken. Livet brukar ju vara mitt på så en båtliv måste vara midskepps? Alltså vill du ha ett skeppsur midskeps i båten? Hmmmm....

 

Vi är lite olika vi. För seddu jag har t.o.m. lagt av mitt vanliga armbandsur för kanske tio år sedan. Det finns klockor ta mig tusan överallt, här i datorn mä. Däremot tar jag med en vanlig väckarur med analog urtavla ombord. Gissa varför.

😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 6X Saphire och är helnöjda. Batteritiden varierar mellan 15-20 dagar beroende på vilken urtavla jag använder och vilka funktioner mer än bara tid. Mycket gps-användning kortar tiden ytterligare. Safirglaset är klart en merkostnad att ta. Klockan är nu två år och inte en repa i glaset. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har ni rätt. Viktigast är att kunna se tiden, men nya grejer är alltid kul.

 

Har lagt in prisbevakningar på prisjakt.nu så sänks priset tillräckligt så kanske jag slår till!

 

Kul att du är nöjd med din 6X @excel319 har du testat att para den mot båtens övriga utrustning? Fungerar sjökort och sånt även utan annan garmin-utrustning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det så mycket att fundera över? Garmin quatix 6 är det som gäller om man vill ha en båtlivsklocka. Då kan man få ett sjökort som är nästan 50mm stort!

 

image.png.1e52039bdd064eb76cd90e56452b25a8.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev ABC:

 Då kan man få ett sjökort som är nästan 50mm stort!

 Och jag vill ha 47 mm versionen.. men ingår kartor över hela världen? Känns lite väl optimistiskt?

 

Kopplingen till autopilot och vinddatat hämtade den genom att man investerat i andra garmin-produkter med dessa funktioner..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Quatix 4 sedan den släpptes, och den har fortfarande ca 14 dagars drifttid. Om jag glömmer någon GPS-funktion på så minskar batteritiden rejält. Väldigt nöjd med dinkan. Har bytt band nyligen då det gamla började uppvisa sprickor. Tittar då och då efter andra ur men konstaterar at Quatixen kan så oerhört mycket varför den får stanna kvar på armen för det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev ABC:

Finns det så mycket att fundera över? Garmin quatix 6 är det som gäller om man vill ha en båtlivsklocka. Då kan man få ett sjökort som är nästan 50mm stort!

 

image.png.1e52039bdd064eb76cd90e56452b25a8.png

Varför inte #7?
Jag har #6 sedan några år, riktigt bra för golf och andra hälsoaktiviteter men inte för sjön...... För liten display.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade i en text att den stöder alla Navionics kartor så det verkar ju betyda att man behöver köpa speciella kartor..

 

Men kul att ni är nöjda med kvaliten. Jag har bytt min rem 5 gånger på mina 10 år men tycker nog ändå inte att det är värt att köpa en med stållänk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Dava:

Hittade i en text att den stöder alla Navionics kartor så det verkar ju betyda att man behöver köpa speciella kartor..

 

Men kul att ni är nöjda med kvaliten. Jag har bytt min rem 5 gånger på mina 10 år men tycker nog ändå inte att det är värt att köpa en med stållänk

Jag köpte en stållänk på någon sida för Garminprodukter. Inte original och kostade några hundralappar. Nöjd. Jag tyckte det blev kladdigt med original plastband. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-25 vid 22:31 skrev Dava:

Kul att du är nöjd med din 6X @excel319 har du testat att para den mot båtens övriga utrustning? Fungerar sjökort och sånt även utan annan garmin-utrustning?

Jag har ingen sådan utrustning och jag tror inte 6:an har den funktionen, men där kan jag ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...