Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
PModig

Batteri till bogpropellern

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

Har de senaste dagarna läst det mesta jag kan om elmatning till Bogpropellern, men blir ändå inte riktigt klok 😇

 

Bakgrund

- Bogpropellern är på 1200w.

- Avstånd mellan förbrukningsbank och bogpropeller är ca 4+4 meter. 

- Förbrukningsbank och startbatteri har skiljerelä mellan sig.

- Förbrukningsbanken är på 210 amp och Blysyra batterier.
- Jag vill inte ha ett blysyra batteri under kojen i ruffen. 
 

Lösningsförslag som jag landat i

 

1) Sätt in AGM batteri nära bogpropellern som laddas med en DC/DC laddare kopplad mot startbatteriet.

2) Dra grova kablar (70mm2) från förbrukningsbanken till bogpropellern. Inget extra batteri nära bogpropellern behövs, kan således istället ta ”batteripengarna” och lägga till ett extra batteri i förbrukningsbanken.
 

Så, frågan till alla kloka här inne är: Vilken av ovan lösning är att föredra? Vilken tror ni blir billigast? Finns det någon mer lösning jag inte tagit hänsyn till? 
 

mvh,

Redigerad av PModig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har din variant nr 2, fast med större bogpropeller, grövre kablar och större förbrukningsbank, det har fungerat helt utan underhåll i över 30 år. Det borde fungera bra för dej också, och glöm inte säkringen till kablarna.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack @Ove-T! Det låter lovande! 🥳 Känns så onödigt att ha ett batteri i fören som bara använts ett par minuter varje år, därav föredrar jag alternativ 2 också. 👍

Redigerad av PModig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Ove-T!
Men det gör inte alla här.

Ombordmiljön blir ju som du skriver, lidande av att ha bly/syra batteri under förruffens kojer.

Och i mitt tycke känns det även tveksamt att ha andra batterier där.

Anslut bogisen till startbatteriet, bogpropellern avvänds ju ändå bara när generatorn laddar, eller för det mesta iallfall. Likadant ansluter man ankarspelet, tycker jag!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade som @Ove-T i min förra båt, förutom 70mm² och 5+5m samt en 4hk (c:a 3kW). Fungerade alldeles utmärkt. Dessutom en 2hk akterprop på samma förbrukarbank.....

 

På den nuvarande har jag liknande men 4+4hk och 95mm² till bogen och 50mm² till aktern. Båda gick tidigare på samma förbrukarbank (440Ah) och funkade bra att köra samtidigt. Jag skriver "gick", för numera har jag 300Ah LiFePO4 på förbrukarbanken och har flyttat bogen till motorbatterierna (2x100Ah) för att inte få för hög topplast på förbrukarsidan om båda körs. Och vid bogpropkörning går ju nästan alltid motorn också, så generatorn hjälper ju lite.

 

Min båt finns visserligen att få med extra batteri under dubbelslafen i fören, men jag har hellre alla batterier på samma ställe. Enda skillnaden är ju att man möjligen skulle kunnat ha klenare kablar fram, men det är en engångskostnad/jobb.

 

Om du drar 1200W på 12V (du har jämfört med oss en rätt liten bogprop) och 4+4m 70mm² får du ett totalt spänningsfall i kablaget på bara 0,2V vilket är mycket lågt. Även 50mm² skulle räcka då kabeltappet blir marginellt jämfört med spänningsdippen från batterierna, då de lär säcka mer än så (även om det bara är 100A last).

 

Jag hade lagt pengarna på ett extra batteri i förbrukarbanken, alla dagar i veckan 🙂

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Anslut bogisen till startbatteriet, bogpropellern avvänds ju ändå bara när generatorn laddar, eller för det mesta iallfall. Likadant ansluter man ankarspelet, tycker jag!

Dessutom är ju startbatterier av en modell som man kan ta ur stor ström ur under kort tid, medan förbrukningsbatterier är av en typ man tar ur liten ström under lång tid. 
Om man köpt rätt batterier. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack @Georg_Ohm!

Startbatteriet är ju såklart en bra lösning också! 👍 

Redigerad av PModig
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE tack för utförligt svar! Det bygger mitt förtroende att gå på alternativ 2. Anledningen till ”överdimensionering” av kablar är för att jag eventuellt kommer dimensionera upp bogpropellern i framtiden.

 

@Peter_K 👍 Tack! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev PModig:

@IngemarE tack för utförligt svar! Det bygger mitt förtroende att gå på alternativ 2. Anledningen till ”överdimensionering” av kablar är för att jag eventuellt kommer dimensionera upp bogpropellern i framtiden.

 

@Peter_K 👍 Tack! 

Nu är väl inte 4+4 meter av 70mm2 kabel superbilligt, vill minnas att det blir i trakterna av ett nytt batteri, så jag är inte säker på att det blir några pengar över. Men jag skulle också välja alternativ 2 men som nämnts koppla det till starten.

 

Jag hade samma dilemma för 2 år sedan när jag installerade min bogis av samma storlek (tror jag). Men då jag hade ett AGM startbatteri med 97% hälsa till övers så installerade jag det bredvid bogproppen. Använder inte båten supermycket och har tills vidare löst laddfrågan så att jag laddar med extern laddare vid bryggan. En lösning som funkar fint just nu. Det i dagsläget inte prioriterat att lägga pengar på feta kablar och börjad installera, det får vänta ett tag till🙂

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekonomin satte stopp, så det blev inget elektriskt ankarspel för vår del, men det jag planerade för var att ha ett extra batteri närmast. Det blev kostnadsmässigt likvärdig med långa kablar när jag räknade på det. Och jag kan inte riktigt se problemet med att ha ett extra batteri där fram. Kanske är det annorlunda på en snabb motorbåt, att vikten påverkar gångläget? I vårt fall skulle vikt i fören bara hjälpa, eftersom aktern har alldeles för lite bärighet pga 70-talets idiotiska mätregler.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Dessutom är ju startbatterier av en modell som man kan ta ur stor ström ur under kort tid, medan förbrukningsbatterier är av en typ man tar ur liten ström under lång tid. 
Om man köpt rätt batterier. 

Generellt håller jag med dig men det finns många AGM-batterier som klarar bägge typerna av uppgifter utan att vara någon kompromiss.

 

Lite OT.

Jag har en bogis som är kopplad till förbrukarbanken (AGM). Sitter 95mm2 kablar mellan.

Eftersom jag gillar mycket batterikapacitet så har jag installerat många batterier. Det ledde till en övervikt åt babord och i aktern så då satte jag ett batteri i fören om styrbord..

Detta är kopplat via långa 6mm2-kablar (med säkring!) från de andra batterierna i förbrukarbanken för att ha kvar mätningen av förbrukningen via shunten. (De 6 mm är ok eftersom jag har så pass stor batteribank så strömmen mellan detta batteri och övriga blir väldigt låg.)

En vacker dag när jag går över till LiFePO4 kommer jag låta det batteriet serva bogisen. Det innebär dock att jag behöver dra nya tjocka kablar till batterifrånskiljaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Dessutom är ju startbatterier av en modell som man kan ta ur stor ström ur under kort tid, medan förbrukningsbatterier är av en typ man tar ur liten ström under lång tid. 
Om man köpt rätt batterier. 

 

7 minuter sedan skrev ChristerN:

Generellt håller jag med dig men det finns många AGM-batterier som klarar bägge typerna av uppgifter utan att vara någon kompromiss.

 

Lite OT.

Jag har en bogis som är kopplad till förbrukarbanken (AGM). Sitter 95mm2 kablar mellan.

Eftersom jag gillar mycket batterikapacitet så har jag installerat många batterier. Det ledde till en övervikt åt babord och i aktern så då satte jag ett batteri i fören om styrbord..

Detta är kopplat via långa 6mm2-kablar (med säkring!) från de andra batterierna i förbrukarbanken för att ha kvar mätningen av förbrukningen via shunten. (De 6 mm är ok eftersom jag har så pass stor batteribank så strömmen mellan detta batteri och övriga blir väldigt låg.)

En vacker dag när jag går över till LiFePO4 kommer jag låta det batteriet serva bogisen. Det innebär dock att jag behöver dra nya tjocka kablar till batterifrånskiljaren.

Tjocka kablar är ju dyra, visst, som sagts kan priset på grova kablar vara jämförbart med vad ett batteri +  4 mm2 x 2 kablar (för laddningen) fram till extrabatteriet. Men kabelkostnaden för 50 eller 70mm2 är ju då en engångskostnad, batterier håller inte i evighet, ett bra och välskött bly/syra, AGM eller liknande kan ju hålla i tio år om man nu är noggrann och inte glömmer bort det om det nu står under kojerna i förpiken... Kablar kan ju hålla hela båtens livslängd eller längre, om dom nu inte utsätts för en massa fukt och mekaniskt slitage.

I båda de båtar som jag haft eller har bogpropeller är denna kopplad med grova 50mm2 kablar till startbatterierna, startbanken.

 

Är du på gång att installera bogpropeller?

Ett helt annat tips är att placera bogpropellerns manöverorgan, joystick eller liknande, så att du kan nå den med ett par fingrar utan att släppa ratten, eller utan att släppa reglaget till motor och backslag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tjocka kablar är ju dyra, visst, som sagts kan priset på grova kablar vara jämförbart med vad ett batteri +  4 mm2 x 2 kablar (för laddningen) fram till extrabatteriet. Men kabelkostnaden för 50 eller 70mm2 är ju då en engångskostnad, batterier håller inte i evighet, ett bra och välskött bly/syra, AGM eller liknande kan ju hålla i tio år om man nu är noggrann och inte glömmer bort det om det nu står under kojerna i förpiken... Kablar kan ju hålla hela båtens livslängd eller längre, om dom nu inte utsätts för en massa fukt och mekaniskt slitage.

Visst är det med det räknesättet en förlust att köpa batterier men med mer kapacitet i batteribanken så slits batterierna inte lika fort och ett extra batteri ökar ju också den användbara kapaciteten, ja liksom livslängden (rätt skötta).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev ChristerN:

Visst är det med det räknesättet en förlust att köpa batterier men med mer kapacitet i batteribanken så slits batterierna inte lika fort och ett extra batteri ökar ju också den användbara kapaciteten, ja liksom livslängden (rätt skötta).

Nu vet jag ju inte vad det är för båt som trådskaparen har, det har väl nämnts, det där med viktfördelningen. Sedan kanske man vill ha stuvutrymmet till någonting annat, än att fylla upp det med ett batteri, bogpropellerns motor tar ju upp en del plats så det kanske inte blir nån plats kvar..? Själv förvarar jag i det utrymmet extra flytvästar, extrakläder, extra sängkläder och en 10 liters kastrull att koka havskräfta i... Min båt har en djup V-form i förskeppet och 75 Ah-batteri hade inte fått plats, kanske ett på 40Ah... om jag stuvar kastrullen nån annan stans....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...