Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Pjotrett

RM, Rätande Mått för Linjett 32

Rekommendera Poster

Är det någon som sitter på ett Rätande Mått för en Linjett 32 partialrigg eller har tips på vem som kan ha det. Rosättra har det inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, slarvigt! Jag har fått samma tips från FaceBook. Tack för ditt svar! Det löste mitt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Selden har listat tekniska riggdata för några olika riggtyper till Linjett 32 på sin hemsida, tex denna 

https://support.seldenmast.com/en/services/upgrade_your_boat/boat_data/__tplBoatID_1733.html

 

Som del i våra förberedelser inför längesegling försökte jag få fram riggberäkningen mha mast numret som finns ingraverat vid mastroten.

Selden kännare kan utläsa om masten skall stå på Kölen, maströrprofil mm av serienumret (om det är korrekt instansat).

IMG_6584.thumb.JPG.b68a7b34ca0633480c220a503be6c8b2.JPG

Selden lyckades inte matcha mast id med riggberäkning (båten tillverkad innan Selden datoriserat sina riggberäkningar fick jag som förklaring), de fick fram några olika alternativ på papper och den som matchade bäst hade ett lågt deplacement 9.5 ton vilket är vikten för båten utan rigg och tomma tankar.

Beställde via Riggarna en ny beräkning med trolig längeseglings deplacement på 12.5 ton för att få sannare RM30.

 

Efter lite diskussion fram och tillbaka beställde jag renovering av hela riggen och bla en extra Furlex för genuan (vilket tidigare suttit på båten) som komplement till den självslående focken oxå på rulle.

 

Verkar som att första segelbåten med ny design får en teoretisk beräknad Rig Design där rätande moment beräknas mha en kalkylator.

Seriösa varv och riggare gör sedan praktiska prov genom att lasta ned en byggd segelbåt vid bryggtest för att få fram HEELING TEST RM.
Med uppmätt RM30 går det att mer exakt beräkna RD version 2.

Nedanstående är ett exempel för en Bavaria

image.png.6bf96f5e96e6f9ecae8c0e66a8217d05.png

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Pjotrett:

Är det någon som sitter på ett Rätande Mått för en Linjett 32 partialrigg eller har tips på vem som kan ha det. Rosättra har det inte.

 

Får man fråga som totalt novis i ämnet vad denna siffra ger på en färdig design?

och varför infon är bra vid längesegling?

Är det för att veta om riggen är stark nog eller behöver förstärkas?
hälsningar Mikael 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men inte väger en Linjett 32 nästan tio ton! Mindre än hälften, knappt fem ton, skulle redan det vara i tyngsta laget för den storleken båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Men inte väger en Linjett 32 nästan tio ton! Mindre än hälften, knappt fem ton, skulle redan det vara i tyngsta laget för den storleken båt.

 

Det har väl ingen påstått?

Enligt Seldéns båtdata väger Linjett 32 7/8-rigg 3600 kg :

1194606020_Linjett32.png.dda40db4402e10e9217a4886b26cadbd.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Lintott:

Det har väl ingen påstått?

Enligt Seldéns båtdata väger Linjett 32 7/8-rigg 3600 kg :

1194606020_Linjett32.png.dda40db4402e10e9217a4886b26cadbd.png

I skippeers inlägg nämns både 9.5 och 12.5 ton. Helt absurda siffror!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

I skippeers inlägg nämns både 9.5 och 12.5 ton. Helt absurda siffror!

 

Han kanske inte har en Linjett 32..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Han kanske inte har en Linjett 32..?

Jag tolkar det som att allt handlar om TS båt, men ok, jag har kanske missat nåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Jag tolkar det som att allt handlar om TS båt, men ok, jag har kanske missat nåt.

 

Jag uppfattade det som om skippeer beskrev hur han gjorde för att få fram data till sin båt. Tänk vad olika man kan tolka samma text.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant länk. På skoj matade jag in mina ca mått på Fingaln. fick ett rätande moment på 11 kilo Newton meter. (kNm) då är det bara att räkna på segelcentrum å hävarm å se vilket tryck jag kna få å därmed räkna segelarea. Kul.

 

Det jag reagerar på att en bred båt med stor "bula" i vattenlinjen  jämfört med tex en äldre  smal båt sånt kan la inte beräkningsalgoritmen ta hänsyn till? Eller går de bara på nya modernare båtar?

Hursom, kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Det jag reagerar på att en bred båt med stor "bula" i vattenlinjen  jämfört med tex en äldre  smal båt sånt kan la inte beräkningsalgoritmen ta hänsyn till? Eller går de bara på nya modernare båtar?

Hursom, kul.

Man matar ju in bredden. Där har du den faktorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läsförståelsen hos några här på MG har en utvecklingspotential 😉

 

Jag gav en direkt URL till båtdata för en Linjett 32 med partialrigg men där RM saknades.

 

Tipsade om att Seldens ofta kan ta fram rigg design dokument om man ger dem serie numret som är instansat i mastroten (men inte alltid).

 

Beskrev vilka problem jag råkade ut för innan jag beställde riggrenovering (nya vant, nya vantskruvar, nya fall, byte av diverse slitna delar efter 20 års bruk, byte av skadade alu profiler till Furlex).

Teoretiska RM är just teoretiska, beskrev hur seriösa båtvarv mäter RM på en byggd båt, då vet man exakt RM30 för en olastad segelbåt.

 

Det jag ville uppnå var att få en renoverad rigg som är beräknad för en tungt nedlastad långseglingsbåt, de flesta inser att det är stor skillnad mellan 9.5 och 12.5 ton och inverkan på dimensioner.

Min tanke med infon var att om någon på MG planerar översyn av rigg inför långfärdssegling skall de snabbare finna en väg till ”sanningen”.

 

Inom politiken anstränger man sig för att missförstå varandra men vi seglare på MG gör väl aldrig så eller hur? 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men visst Raol, bredden. Men beroende på skrovformen så tränger det undan mer på ena sidan å l släpper mindre på den andra beroende på resten av skrovformen, tänk på nollspantets form. Det var det jag menar. Så enbart bredden räcker inte, därför tror jag att de har ett snittvärde. Men inget att tjafsa om då det är ändå marginellt i sammanhanget.

 

En helt annan sak. Jag har fått upp rättstavning på engelska här, Vad har hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Ruskpricken:

En helt annan sak. Jag har fått upp rättstavning på engelska här, Vad har hänt?

Rättstavning har med din telefon och/eller dator att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ruskpricken:

- - -

En helt annan sak. Jag har fått upp rättstavning på engelska här, Vad har hänt?

Du har råkat komma åt någon inställning i din dator som har ställt om den från svenska till engelska. Det är bara att leta efter dessa inställningar och ändra tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...