Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
oseglat

Hur fixa till vattenskada?

Rekommendera Poster

Hej!


Jag har nyligen blivit med segelbåt och är ödmjuk inför att mina kunskaper om båtar och i detta ämne även träarbete är väldigt begränsade. Därför hoppas jag att ni mer erfarenhet kan tipsa om lösning.
 

Båten jag till slut slog till på har haft en fuktskada tidigare (läckande pump), det blev vatten i stora delar av båten, allt är torrt och materialet känns hårt och bra i övrigt. Men det ser tråkigt ut, så jag skulle vilja ha förslag på hur man skulle kunna piffa till detta.
 

En idé jag har är att försöka behandla precis från vattenskadan och neråt, kanske sätta en mässingslist eller liknande för att dölja skarven kring den nyansskillnad som kommer bli. Kanske bara slipa och olja in igen? Finns mörkare olja som kan gör att det ser mer avsiktligt ut?
 

Hur hade ni angripit detta? Se bild.
(Skall in med ny matta sedan med)
 

// Andreas

baten_vatten_v1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inredningen är ofta plywood och då finns inte så stora marginaler för att slipa ner till friskt trä på vattenskador som dessa. Har ingen stor egen erfarenhet av att renovera i omfattning som detta, har bara haft mindre bitar där lättast varit att byta ut hela skivan. Om det går att slipa och få fint så låter trixet med mässingslist, eller mahognylist, som en bra lösning på skarven.

 

Ibland ser man att folk målat gammal plyfa istället, kanske för att det inte gått att åtgärda.

 

En variant kan ju att limma på ny faner rakt på bara och sedan list trixet vid skarven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev oseglat:

- - -

En idé jag har är att försöka behandla precis från vattenskadan och neråt, kanske sätta en mässingslist eller liknande för att dölja skarven kring den nyansskillnad som kommer bli. Kanske bara slipa och olja in igen? Finns mörkare olja som kan gör att det ser mer avsiktligt ut?
 

Hur hade ni angripit detta? Se bild.
(Skall in med ny matta sedan med)
 

// Andreas

baten_vatten_v1.jpg

Vid vattenskador på plywood så sugs det ofta upp fukt inne i skivan där det sedan kan ruttna invändigt.

 

Kolla ordentligt att innerfanerén i skivorna är friskt innan du lägger en massa jobb på ytskiktet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev oseglat:

Hej!


Jag har nyligen blivit med segelbåt och är ödmjuk inför att mina kunskaper om båtar och i detta ämne även träarbete är väldigt begränsade. Därför hoppas jag att ni mer erfarenhet kan tipsa om lösning.
 

Båten jag till slut slog till på har haft en fuktskada tidigare (läckande pump), det blev vatten i stora delar av båten, allt är torrt och materialet känns hårt och bra i övrigt. Men det ser tråkigt ut, så jag skulle vilja ha förslag på hur man skulle kunna piffa till detta.
 

En idé jag har är att försöka behandla precis från vattenskadan och neråt, kanske sätta en mässingslist eller liknande för att dölja skarven kring den nyansskillnad som kommer bli. Kanske bara slipa och olja in igen? Finns mörkare olja som kan gör att det ser mer avsiktligt ut?
 

Hur hade ni angripit detta? Se bild.
(Skall in med ny matta sedan med)
 

// Andreas

baten_vatten_v1.jpg

Det där ser väl ut som en lackad inredning?

Om den är lackad har nog fukten trängt in under lacken och därför inte torkat ut snabbt nog när båten torrsattes och därför missfärgat trät. Jag tänker så eftersom durken i båten verkar oberörd i övrigt och ser trären ut och inte missfärgad.Är det en låda under sittbänken man ser gaveln på ?

Jag hade isf. testat att skrapa lådan lackren som första åtgärd och se vilket resultatet blir. Möjligen kan man när ytan är trären bleka det skadade med t.ex. klorintvätt. Om det blir bättre kan du putsa ytterst försiktigt med fint sandpapper för ändå bättre resultat, sedan betsa och lacka. Som någon skrivit är fanerad yta väldigt tunn så största försiktighet. Om detta inte funkar får det väl bli vitmålade. Min erfarenhet är att det oftast går att få mycket bättre resultat av trärenovering än man först tror.

det är väl ändå en per yta hyfsat begränsad skada? Så även om det är jobb så är nog insatsen värt det.

OCH vitlackering är en riktig fullösning om du frågar mig, hellre lite patina och att göra det bästa av det sämsta med lack och bets.

Hälsningar Mikael 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på om det är plywood/fanerat. Är det inte plywood finns det stora möjligheter att få det lika snyggt som det var från början.

Kan du lossa någon del, helst allt, och titta hur det ser ut?

Med grejerna lösa går det, oavsett metod, lättare att åtgärda.

Sen håller jag med @Triobatar att det ser lackat ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Lintott:

Vid vattenskador på plywood så sugs det ofta upp fukt inne i skivan där det sedan kan ruttna invändigt.

 

Kolla ordentligt att innerfanerén i skivorna är friskt innan du lägger en massa jobb på ytskiktet.

 

Tack, skall absolut ta en extra titt på det nästa gång jag är vid båten. Det är dock lite svårt att se eftersom det är så långt ner, inte lätt att se "insidan" på trät.

 

Min något ovetenskapliga metod har varit att knacka och känna på panelerna och de känns hårda och jämna, men såklart värt att titta till så man vet vad man ger sig in på.

 

8 minuter sedan skrev Triobatar:

Det där ser väl ut som en lackad inredning?

Om den är lackad har nog fukten trängt in under lacken och därför inte torkat ut snabbt nog när båten torrsattes och därför missfärgat trät. Jag tänker så eftersom durken i båten verkar oberörd i övrigt och ser trären ut och inte missfärgad.Är det en låda under sittbänken man ser gaveln på ?

Jag hade isf. testat att skrapa lådan lackren som första åtgärd och se vilket resultatet blir. Möjligen kan man när ytan är trären bleka det skadade med t.ex. klorintvätt. Om det blir bättre kan du putsa ytterst försiktigt med fint sandpapper för ändå bättre resultat, sedan betsa och lacka. Som någon skrivit är fanerad yta väldigt tunn så största försiktighet. Om detta inte funkar får det väl bli vitmålade. Min erfarenhet är att det oftast går att få mycket bättre resultat av trärenovering än man först tror.

det är väl ändå en per yta hyfsat begränsad skada? Så även om det är jobb så är nog insatsen värt det.

OCH vitlackering är en riktig fullösning om du frågar mig, hellre lite patina och att göra det bästa av det sämsta med lack och bets.

Hälsningar Mikael 

Jag antar att det är lackat, men det är inte lackat så glansigt, upplevs rätt så "naturligt" ändå.

Japp, det är en låda där, det är även en till låda som är i nederkant på andra änden, det är såklart en bra idé att prova på dem. 👍

 

Det är till ytan inte så väldigt mycket, men det är på mycket av inredningen i nederkant och lär bli en del pill att behandla/slipa/skrapa.

 

Att göra det vitt ligger långt ner på listan, får hoppas att jag inte hamnar där :)

 

Några tips på bets / lack som kan passa mig?
 

// Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Ta reda på om det är plywood/fanerat. Är det inte plywood finns det stora möjligheter att få det lika snyggt som det var från början.

Kan du lossa någon del, helst allt, och titta hur det ser ut?

Med grejerna lösa går det, oavsett metod, lättare att åtgärda.

Sen håller jag med @Triobatar att det ser lackat ut.

När jag zoomade in bilden så syns det att låd-fronten i alla fall har årsringar i ändträt.

Är det ärgade skruvskallar som syns i skivan strax ovanför botten och i durken? Då går det kanske att skruva loss alltihopa.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut på insidan? Ser det annorlunda ut? Kanske det ger en bättre uppfattning om det är fukt i genom skivan. Har du tillgång till en fuktmätare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Vid vattenskador på plywood så sugs det ofta upp fukt inne i skivan där det sedan kan ruttna invändigt.

 

Kolla ordentligt att innerfanerén i skivorna är friskt innan du lägger en massa jobb på ytskiktet.

Jag skulle nog säga att om det var så illa så hade faneren inte heller suttit fast utan släppt,spruckit och blivit bucklig. Och som man kan se på bilden verkar båtens durk OK. Detta ska nog lösa sig men inte utan jobb, bara att sätta igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...